För gammal?

Sv: För gammal?

Självklart ska man hjälpa till vid behov! Och vissa ston vill ju ha "hjälp" oavsett dom behöver det eller ej och då ska man erbjuda det tycker jag.

Sedan har vi ju vissa ston som min gamla som blir skitsur om hon inte lyckas lura en och föla när man inte är där. Det var först när vi skaffade kamera som vi lyckades få vara på plats när hon fölade trots rigorös övervakning, men vi lärde oss snabbt att hålla oss på vår kant under själva förlossningen :grin:

Alltså jag bara älskar dina inlägg! :bow: Det är verkligen GULD värt att kunna läsa om erfarenheter och tips från så erfarna uppfödare! Man lär sig massor! Har läst på din hemsida i flera timmar... :angel: :D

. Det som oroar mig är att hennes åldrade livmoder inte ska kunna ge näring till fölis som den ska med kastning eller kanske ett svagfött föl till följd. Den risken får jag förhoppnmingsvis bedömd efter en noggrann gynundersökning.

Har ingen större erfarenhet av gammla avelsmärrar, men grannens sto fick sitt första föl som 21 åring. Hon gick en månad över tiden men födde ändå ett föl som var prematur och vägde ynka 23kg(halvblod). Det hade dåligt med vita blodkroppar och fick stå på strömsholm en vecka.

Det förklarades att det sannorligt berodde på att stoet inte lyckats ge tillräckligt med näring till fölet. Stoet var i mkt bra kondition när hon betäcktes.

Men hur pass vanligt det är att ädlre ston inte kan ge tillräcklig näring vet jag inte. Den fölungen är iallafall en fin och livilg femåring idag men slutade på ponnymått trots normalstora halvblodsföräldrar.

Våran som var 23 år fick en hingstunge på typ 55 kg så där var det inga problem med näringen iaf. Men man får ju mata stoet ordentligt såklart.

Att ditt sto klarade det fint är ju knappast någon garanti för att ett annat sto gör det. Hästar är ju individer och alla individer åldras olika beroende på vad för gener de har, vad för hästhållning de lever i osv. Det går inte att säga att bara för att ditt sto funkade vid 23 års ålder så kommer alla andra ston att göra det också.

Och som jag skrivit innan. Det är väldigt stor skillnad på hästar när de gått över 25-strecket.

Nej det vet jag. Men jag menar att det kan vara helt normalt fast stoet är äldre, att åldern i sig inte behöver betyda att allt kommer gå dåligt. Det är ju som du säger en individfråga och där får man ju utvärdera sitt sto.

Det jag själv oroar mig för är att hennes livmoder inte är i skick att "ta hand om" ett foster, inte att hon ska falla av pinn.
Du ska nog ta med både och i beräkningen.

Är det inte nåt sånt där hos människor att risken.. öh chansen! att bli gravid ökar innan klimakteriet? Att kroppen liksom känner av att det är sista chansen och knäpper iväg ägg som aldrig förr? Eller så är det bara en myt!!:)
Det är verkligen enbart en myt, som borde ha dött ut för länge sedan.

Åldern är förstås inte alls oväsentlig, men individens fysik betyder mer i min bedömning.
Har du valt hingst ? Se det som en ja/nej-fråga... ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025