För gammal?

TantEster

Trådstartare
Hej! Har ett sto född 87 som tidigare fått föl, dock var det runt 10 år sedan. Hon är frisk och pigg och ser så att säga yngre ut än sina 23 bast.. Jag skulle gärna ha en avkomma till efter henne, men det känns verkligen som att det är för sent? Slänger ändå ur mig frågan här för att höra vad mer avelerfarna har att säga i frågan! Skulle jag, om hennes hälsa består, kunna betäcka nästa vår med gott samvete?

Sv: För gammal?

Så länge hästen är pigg, fräsch och frisk ser inte jag nåt fel med att betäcka, oavsett ålder. Vissa blir ju "gamla" och sjuka vid 15, andra först efter 30, så åldern säger väldigt lite egentligen.

Du menar betäcka henne som 24 åring och fölet skall komma när hon är 25 ?

Jag tycker inte att det är okej. Även om hon har haft föl innan så, nej. Hade hon varit avelsmärr på heltid hade det kanske kunnat vara värt att tänka över.

Med tanke på att hon fått föl tidigare så tror jag inte att det är några problem att betäcka henne. Sålänge hon är frisk och pigg samt inte har problem med hullet.

Därför att deras kropp är van att bära, föda föl och vara digivande.
Om jag inte missminner mig helt så stelnar tex bäckenet vilket kan göra att en märr som inte regelbundet fått föl kan få mer komplikationer vid fölning.
Naturligtvis är de svårare att få dräktiga, de kan vara svårare att hålla i hull. Osv, osv.

Jag tycker som sagt att betäcka en ovan märr vid 24 års ålder och låta den föla som 25 åring är helt uteslutet. Oavsett skicket på den i dagsläget.

Jag skulle hellre njuta av en frisk och pigg men ngt äldre dam i förhoppningsvis många år till och skaffa en yngre förmåga på annat vis. Man behöver inte betäcka bara för att man har ett sto

. Man behöver inte betäcka bara för att man har ett sto

Öh.. nej? Vad har det med mig, mitt sto eller min frågeställning att göra? Vad gäller fysiologin så är t ex inte digivning något som man tränar upp med åren. Och varför skulle ett sto som inte gått i avel de senaste 10 åren ha svårare att hålla hullet än ett som gått som avelsmärr men är i samma ålder? Skillnader i bäcken om märren är 16 eller 24?

Svårare att få dräktig är naturligtvis ett reellt problem, men nu var det mest seriösa kommentarer om lämpligheten i att betäcka ett äldre sto som efterlystes.

Som du ser i mitt första inlägg är jag själv tveksam. Jag läser dina åsikter men skulle vilja veta vad du grundar dem på? Studier? Personlig erfarenhet - är du uppfödare?

Det finns många aspekter att väga in innan man betäcker ett gammalt sto.

För det första ska hon kunna leva i tills ungen blir avvand, det är dyrt att föda upp föl på konstgjord väg. Likaså om hon producerar dåligt med mjölk.
Sen kan de vara svårare att få dräktiga vilket också kan vara dyrt.
Och så måste förstås kroppen klara av en dräktighet men det antar jag att du själv har koll på.

Jag har själv en 20-åring som är dräktig och har föl vid sidan som jag tänkte betäcka även nästa år så jag är inte emot gamla friska ston i aveln generellt.

Rent kliniskt är hon frisk och kry. Jag tänkte, om det blir aktuellt, dels kolla upp hennes blodvärden och lyssna lite extra på pumpen, samt låta en stuteriveterinär göra en gynekologisk kontroll. Om något upptäcks som inte är ok är ju saken en helt annan.

Det låter väl ganska vettigt?

Hon har haft tre föl tidigare, gick i avel hos uppfödaren samt har jag tagit ett föl på henne.

Jag hade inte betäckt ett så gammalt sto. Mest för att en dräktighet åldrar stoet avsevärt vid den åldern! Om hon är pigg och glad nu är det stor chans att när fölet är fött så är hon inte speciellt pigg och glad då.

Alla studier visar ju dessutom på att gamla ston har sådana åldersförändringar på livmodern att de i många fall har svårt att ge näring till fostret. Min erfarenhet säger mig att kvaliteten på avkommorna bli sämre när stoet är äldre. Det blir oftare skeva benställningar, senkontrakturer, etc. Om det är pga åldersförändringarna på livmodern låter jag vara osagt, för så kunnig är jag inte, men någonting är det som gör att det blir fler besvär med fölen ju äldre stona är.

Det som är av störst riskbenägenhet är ju dock ägarens plånbok. Det är inte billigt att betäcka ett par gånger för att sedan inte bli dräktig och inte få något föl. Det är en chansning med alla ston förstås, men risken är ju så betydligt mycket högre på ett såpass gammalt sto. Men det är ju av mer ekonomisk karaktär och har ingenting med djuren att göra.

Tänk också på att alltid göra ett bakterieprov med ett såpass gammalt sto. Det är vanligt att de har infektioner i livmodern eftersom vulvan faller in och det kommer in bajsbakterier i slidan och in i livmodern.

Hej! Har ett sto född 87 som tidigare fått föl, dock var det runt 10 år sedan. Hon är frisk och pigg och ser så att säga yngre ut än sina 23 bast.. Jag skulle gärna ha en avkomma till efter henne, men det känns verkligen som att det är för sent? Slänger ändå ur mig frågan här för att höra vad mer avelerfarna har att säga i frågan! Skulle jag, om hennes hälsa består, kunna betäcka nästa vår med gott samvete?

Du som är veterinär, kan ju göra en professionell bedömning på henne, du skulle nog aldrig fråga här om du själv inte visste svaret?;)

OM du nu mot förmodan, skulle vara osäker, slå en pling till Anki Linsroos, en veterinär som är mycket kunnig inom fertilitet på häst, hon befinner sig i Värnamo, Småland. Hälsa från tokan med hundarna från Sävsjö och att jag INTE glömt henne! Världens bästa veterinär!:love:
Där, kan du få svar på alla dina frågor ang ditt sto, av någon som faktiskt kan.
Lycka till. :)

Om du är veterinär så behöver du väl inte mina åsikter. Du vet säkert mycket bättre än vad jag gör.

Jag hade personligen aldrig betäckt ett 24 årigt sto som inte haft föl på över 10 år. Men du gör som du vill.
Lycka till

Jag är faktiskt benägen att hålla med Cirkus angående att betäcka ett sto på 24 år även om det inte är första fölet så tar det på stona massor i slutet på dräktigheten och det är tungt för dom vilket man ser på även yngre förmågor .

Om då stoet inte gått dräktig på flera år så har man ingen aning om hur mycket det kommer tära på ditt då 25 åriga sto ?

Där torde det vara en skillnad om stoet fått fler föl i hög ålder att man helt enkelt vet hur hon brukar orka med en dräktighet och fölis ?

Sen är jag av den åsikten att tar sig stoet så torde hon klara en dräktighet ,men med tanke på att hon är 25 år då sååå nej själv skulle jag aldrig betäcka ett så gammalt sto som inte haft föl de senaste åren oavsett om hon är pigg och glad nu .

Vill du gå igenom oron hela dräktigheten om du har gjort fel och ser att ditt sto har det väldigt jobbigt .

**KL* Att Tant Ester är vetrinär har väll inte med saken att göra ? Hon kan bedömma sitt stos status idag men inte i framtiden och har säkerligen även känslor med och vill ha ett föl efter sitt sto . Kanske därför man vill ha åsikter och erfarenhet ...

Mia

Du som är veterinär, kan ju göra en professionell bedömning på henne, du skulle nog aldrig fråga här om du själv inte visste svaret?;)

OM du nu mot förmodan, skulle vara osäker, slå en pling till Anki Linsroos, en veterinär som är mycket kunnig inom fertilitet på häst, hon befinner sig i Värnamo, Småland. Hälsa från tokan med hundarna från Sävsjö och att jag INTE glömt henne! Världens bästa veterinär!:love:
Där, kan du få svar på alla dina frågor ang ditt sto, av någon som faktiskt kan.
Lycka till. :)

Tack för tipset! Jag ska kontakta henne och framföra hälsningen! (Fast det blir kanske inte aktuellt förrän efter årskiftet!)

Ja, jag kan bedöma att damen ifråga är frisk och kry, men jag har varken yrkesmässig eller personlig erfarenhet av just hästavel och är därför inte sämre än att jag frågar till råds! ;-)

Tack för bra svar!

Jag misstänker att hon kan ha svårt att ta sig, just pga anatomin, åldern och det faktum att hon faktiskt behandlades (av undertecknad) för livmoderinflammation för ett antal år sedan. Hon brunstar inte heller lika tydligt som förr. Gyn undersökning (av nån som kan, dvs inte jag) och baktprov är ett måste om det blir aktuellt.

Hon adopterar (läs stjäl för andra) gärna föl, kanske ska jag istället köpa en avvand småtting nästa höst och låta henne tro att hon är mamma.. Som ni säger, det vore ju ingen höjdare om hon föll ur och inte orkade. Om det var betäckningstider idag skulle jag inte oroa mig för det, men mycket kan ju onekligen hända. Ska fundera lite till!

De två senaste avelsstona vi haft har fått sina sista föl som 23-åringar, nu var det ston som gått som avelsston hela sitt liv och de fick 17 resp 18 föl så det kan ju ha inverkat, men det märktes att de sista fölen tog på krafterna på ett helt annat sätt än tidigare föl. Svenskt halvblod kanske skall tilläggas.

Vi har ett sto som är 25 år i år och fick sitt sista föl som 23-åring. Hon hade fått föl som 4, 10 och 18-åring innan. Hon var pigg och fräsch och det var inga problem att vara dräktig eller föla för henne. Hade vi inte tyckt att hon fått de föl 'vi behövde' så hade hon säkert kunnat få fler föl. Men eftersom hon är av den gamla stammen så tyckte vi det är bättre att ta föl på hennes avkommor istället.

Om jag inte missminner mig helt så stelnar tex bäckenet vilket kan göra att en märr som inte regelbundet fått föl kan få mer komplikationer vid fölning.

Näpp, det gör det inte. :) Gammal myt, eller ja, många andra arter fungerar så (hundar exempelvis) men inte hästar. Så de gamla rönen om att en häst måste få första fölet före 10 års ålder eller nåt stämmer inte. Är hästen frisk och pigg gör det ingen skillnad om den är 5 eller 15 vid första fölet. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna