För gammal för att para?

S

soffii

Jag har två kaninhonor. Ena är en vanlig bondkanin på 7 år och den andra är en dvärgvädur på 5-6 år.
Nu har jag en kompis som har en stor bondkanin som hon skulle vilja para med en av mina, men är dom för gamla för det? Dvärgväduren har inte haft några ungar förr, men den andra är jag inte säker på (har haft så många kaniner som har fått ungar) så jag minns inte om hon har hunnit ha några ungar...

Sv: För gammal för att para?

Ja de är för gamla!
En kaninhona bör vara runt 1 år när hon får sin första kull.

Har för mig att kaniner bör ha sin första kull innan ett års ålder, sedan har det samlats för mycket fett i livmodern så det är väldigt stor risk för komplikationer. (Finns dock ett par stycken här på Buke som är betydligt mer insatta i kaninavel än vad jag är, och kan reda ut det hela.)

Dessutom... om du inte vet sådant grundläggande som lämplig avelsålder, samt inte kommer ihåg :eek: om dina kaniner fått ungar innan... tja, då bör du nog lägga avelsprojektet på hyllan helt och hållet.

Dessutom... om du inte vet sådant grundläggande som lämplig avelsålder, samt inte kommer ihåg :eek: om dina kaniner fått ungar innan... tja, då bör du nog lägga avelsprojektet på hyllan helt och hållet.

:eek: Snacka om moment 22. Ingen erfarenhet- inga kaninungar. Inga kaninungar- ingen erfarenhet. Mao kan man sätta sig ned och dö.

Men det sista kan jag hålla med om, hur många kaniner man än har så är det lämpligt att komma ihåg, finns skriftlig form, vad kaninen har genomgått. Avel, sjukdomar, skadehändelser, etc.

:rofl:
Handlar väl inte om erfarenhet, utan snarare om att sätta sig in i området och vara ordentligt påläst.

Kaninpass kanske? :idea:

:rofl:
Handlar väl inte om erfarenhet, utan snarare om att sätta sig in i området och vara ordentligt påläst.

Kaninpass kanske? :idea:

Eller göra en förfrågan på buke. :idea: Vägarna är många. Men mer heltäckande är ju att börja med en bok eller faktatext och sedan jobba sig vidare med frågor till mer erfarna.

Kaninpass ska inte behövas, är man intresserad av sitt djurs väl och ve så gör man en liten anteckning någonstans.

Själv försökte jag på min både som 1½åring och 2½åring. men det ville sig inte. Hon släppte inte till. :confused: Tror hon är lagd åt andra hållet, eller så väntar hon på den rätte. :angel:

Okej. Det enda jag ville ha svar på var om de var för gamla, vilket jag också trodde de var men ville se om någon annan hade tagit ungar efter så gamla kaniner. Eftersom så inte var fallet är svaret så klart att jag inte tar mera ungar efter dem! Jag skulle inte haft en tanke på något sånt om inte min kompis hade frågat om hon fått para sin kanin med någon av mina.

Anledningen till att jag inte vet om den ena honan har haft ungar eller inte är att jag har haft många kaniner tillsammans, och det är antingen hon eller hennes mamma som har haft ungar, vilket jag inte kommer ihåg då jag då bara var runt 10 år gammal.

Jag har fått svar på min fråga, och det var som jag trodde, och då behöver jag inte veta mer!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 489
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama