för bra utbildad häst

Sv: för bra utbildad häst

Hhmmm, jag är själv i "häst letar tagen" och jag har än så länge inte sett något i den prisklassen med den utbildningen... Jag hade blivit mycket misstänksam.. Men om du kollar upp och röntgar den och inget är fel än så länge så har du säkert gjort ett klipp, men den kan ju också ha ett lynnesfel och där av pris och lite tävlad mm... Jag hade inte köpt utan prövo tid, även om du kan häva köp blir det kanske krångel osv, man vet aldrig...
 
Sv: för bra utbildad häst

En häst som är utbildad LB dressyr tycker jag egentligen är för lågt, iallafall om man menar i enlighet med de "moderna" LB-programmen. Där ingår ju bara rakt fram, stanna, svänga och skänkelvikning. LITE mer vill man väl att hästen ska kunna? Eller vad innebär LB egentligen i form av utbildning? Jag tycker att det minsta man ska kräva på en "nybörjarhäst" är LA-utbildning. Skolor, förvänd galopp och enkla byten är för mig "grundutbildning". Dessa är mycket svåra att lära sig samtidigt som hästen, men om hästen kan rörelserna så går det "ganska fort" att ta sig dit. MSV är ju ännu bättre.

Över lag tror jag att folk i Sverige köper för dåligt utbildade förstahästar. Iallafall så beklagar sig min tränare och aka dressyrryttare över detta faktum. I Tyskland är det tydligen mycket mer vanligt med läromästare, och se sedan vilka ryttare de producerar i slutänden.

Däremot kan det komma många nackdelar med en välutbildad häst. Jag skulle t.ex. aldrig sätta mig och köra en formel 1 bil, jag skulle köra i diket direkt. Men då pratar vi nog mer om spanska ridskolans hingstar eller grand prix hästar som kan ridas på en hand... Men det är många saker som är viktiga på en förstahäst utöver dressyrkunskaperna. Hur är hästen att rida ut själv på? Hur reagerar hästen i nya situationer? Hur är den att hantera? Sko? Ha tillsammans med andra hästar? Lasta? osv.

Spontant skulle jag säga att 35 000 är mycket billigt och ett underpris om hästen uppfyller alla viktiga kriterier. Jag har erfarit att en bra läromästare oftast inte går på under 50 000:- om vi pratar halvblod. För mindre pengar är det nästan alltid något som inte fungerar så bra.
 
Sv: för bra utbildad häst

vad är det som säger att du måste utnyttja all den kunskap hästen har?
trivs du med hästen och tycker att priset är rätt ska du köpa tycker jag.
dessutom tycker iaf jag att det är skönt att ha en häst som kan.
 
Sv: för bra utbildad häst

Whirlie skrev:
En häst som är utbildad LB dressyr tycker jag egentligen är för lågt, iallafall om man menar i enlighet med de "moderna" LB-programmen. Där ingår ju bara rakt fram, stanna, svänga och skänkelvikning. LITE mer vill man väl att hästen ska kunna? Eller vad innebär LB egentligen i form av utbildning? Jag tycker att det minsta man ska kräva på en "nybörjarhäst" är LA-utbildning. Skolor, förvänd galopp och enkla byten är för mig "grundutbildning". Dessa är mycket svåra att lära sig samtidigt som hästen, men om hästen kan rörelserna så går det "ganska fort" att ta sig dit. MSV är ju ännu bättre.

Över lag tror jag att folk i Sverige köper för dåligt utbildade förstahästar. Iallafall så beklagar sig min tränare och aka dressyrryttare över detta faktum. I Tyskland är det tydligen mycket mer vanligt med läromästare, och se sedan vilka ryttare de producerar i slutänden.

Däremot kan det komma många nackdelar med en välutbildad häst. Jag skulle t.ex. aldrig sätta mig och köra en formel 1 bil, jag skulle köra i diket direkt. Men då pratar vi nog mer om spanska ridskolans hingstar eller grand prix hästar som kan ridas på en hand... Men det är många saker som är viktiga på en förstahäst utöver dressyrkunskaperna. Hur är hästen att rida ut själv på? Hur reagerar hästen i nya situationer? Hur är den att hantera? Sko? Ha tillsammans med andra hästar? Lasta? osv.

Spontant skulle jag säga att 35 000 är mycket billigt och ett underpris om hästen uppfyller alla viktiga kriterier. Jag har erfarit att en bra läromästare oftast inte går på under 50 000:- om vi pratar halvblod. För mindre pengar är det nästan alltid något som inte fungerar så bra.

antagligen är det något, men vad det är vet jag inte det får väl bli en överraskning o då får man ta det då. Det är väl bara att kämpa på o gilla läget. Min budget är satt o då får man utgå på den. Att köpa en häst för 50 tusen är för mig helt omöjligt. Mitt första mål är ju att kunna delta i klubbtävling o ha roligt med min häst, inte delta regionalt någonstans.Allt har sin tid !!!
 
Sv: för bra utbildad häst

Jag har alltid haft hästar som antingen är helt oinridna eller relativt outbildade som ridhästar. Jag älskar unghästar, men det ÄR ett jidder! Att alltid behöva lära hästen göra rätt betyder ju att jag som ryttare måste göra rätt, jämt, och gör jag fel för många gånger kan det få flera negativa konsekvenser. Och att veta att man gör rätt, men ändå inte få den utdelningen man hoppades på, det kan tära på självförtroendet ibland.

Så känner du att du och hästen hör ihop och kan få roligt tillsammans, varför tveka? Jag tycker som sagt jättemycket om unghästar, men det är fortfarande mycket lättsammare att rida "färdiga" hästar som svarar direkt när man trycker på rätt knapp.
 
Sv: för bra utbildad häst

Nej köp den du! Bättre sätt att lära sig på finns inte. Spelar väl ingen roll om du inte hinner nyttja det den kan till 100%? Du behöver iaf inte bekymra dig för att att du kommer att behöva utbilda hästen för att själv utvecklas.
 
Sv: för bra utbildad häst

*kl*

Men att hästen gör MSV rörelser säger ju inte så mycket... det gjorde min ponny som 5 åring också. Samlingen fanns inte, likförbenat gick han skolor och byten, dock i LB-form ungefär.
 
Sv: för bra utbildad häst

Madick skrev:
*kl*

Men att hästen gör MSV rörelser säger ju inte så mycket... det gjorde min ponny som 5 åring också. Samlingen fanns inte, likförbenat gick han skolor och byten, dock i LB-form ungefär.

Rätt !! Men det betyder att den inte är helt outvecklad som vissa som jag har provridit.
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Rätt !! Men det betyder att den inte är helt outvecklad som vissa som jag har provridit.
Nej absolut inte! Dessutom finns det ju välutbildade och tränade hästar som inte kommit ut på tävlingsbanan av olika orsaker. Så att den inte är tävlad är ju inte heller samma sak som att den inte kan vara högt utbildad.
 
Sv: för bra utbildad häst

Du känner rätt...det är tränaren som borde bytas ut om det är på grund av utbildningsnivån du inte borde köpa hästen.
Hästen SKA kunna mer än dig. Jag rider inte GP...betyder det att jag inte får köpa en pålle som kan det då? Nej!
Bara för att hästen kan vissa saker bertyder det inte att man MÅSTE rida så eller hur? Vill man ha dessa rörelser underhållna får man väl be någon som kan dem att rida då och då.

Har sysslat med hästar i runt 20 år (säger inte mkt jag vet)
Har ägt några olika hästar...men jag åker fortfarande ALDRIG och köper en häst utan att ta med någon som har kritiska ögon. (Har ändå lyckats göra tabbar :o )

Mina tips:
Provrid flera ggr.
Dyk upp med kort varsel (för att kolla hur hästen är då).
Ta med en hästvan person som också provrider och kan tycka och tänka..... Om inte tränaren känns bra försök hitta någon annan som kan följa med.
Se ägaren rida och utföra de rörelser som hästen påstås kunna utföra
Veterinärbesikta noga/utförligt.

Känn efter i magen....känns det bra? KÖP!
Lycka till! / M
 
Sv: för bra utbildad häst

Köp hästen och byt tränare! Den tränaren lät mer avundsjuk än uppmuntrande!
Jag köpte min första häst när hon var 12 år, hade henne i 10 år och lärde mig massor! Men jag hade lärt mig mycket mer om jag haft en bättre skolad häst och inte bara en grundriden häst med bra gångarter...
 
Sv: för bra utbildad häst

Polly_Mulle skrev:
Köp hästen och byt tränare! Den tränaren lät mer avundsjuk än uppmuntrande!
Jag köpte min första häst när hon var 12 år, hade henne i 10 år och lärde mig massor! Men jag hade lärt mig mycket mer om jag haft en bättre skolad häst och inte bara en grundriden häst med bra gångarter...

Har köpt hästen den står hemma hos mig nu :banana: tänker kanske att byta tränare också...:cool:
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Har köpt hästen den står hemma hos mig nu :banana: tänker kanske att byta tränare också...:cool:

Åh vad kul!
Hoppas att allt går bra nu!
Vi vill höra allt om hur det går och hur det känns!
Och om du byter tränare ;)

// M
 
Sv: för bra utbildad häst

förlåt att jag stör i tråden men vet inte hur man gör egen. jag har bara en snabb fråga: finns det nån ras som heter Danskt fullblod?
 
Sv: för bra utbildad häst

Tennessee skrev:
förlåt att jag stör i tråden men vet inte hur man gör egen. jag har bara en snabb fråga: finns det nån ras som heter Danskt fullblod?

Skapa ny tråd genom att klicka på knappen *skapa ny tråd *** på första sidan ;) (till vänster )

Mvh mia
 
Sv: för bra utbildad häst

minternet skrev:
Åh vad kul!
Hoppas att allt går bra nu!
Vi vill höra allt om hur det går och hur det känns!
Och om du byter tränare ;)

// M

Har bytt tränare nu i dressyr o har till o med börjat gå på hoppkurs.
Denna häst är ett väldigt bra höp tydligen för jag har redan haft två köpare som ville ha den:) Ja lyckliga jag jag lyckas att få den att gå i rätt form o min dressyrtränare helt enkelt avgudar den för den påminde henne om hennes första häst.
 
Sv: för bra utbildad häst

Konstigt sagt av tränaren tycker jag..
 
Sv: för bra utbildad häst

måste ju vara den perfekta läromästaren o den kan förgylla ditt liv i många år till så slå till du!!!!:) :bow: :bump:
 
Sv: för bra utbildad häst

byt tränare och köp hästen!
Väldigt otrevlig kommentar av din tränare tycker jag
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Har bytt tränare nu i dressyr o har till o med börjat gå på hoppkurs.
Denna häst är ett väldigt bra höp tydligen för jag har redan haft två köpare som ville ha den:) Ja lyckliga jag jag lyckas att få den att gå i rätt form o min dressyrtränare helt enkelt avgudar den för den påminde henne om hennes första häst.
´

Åh vad kul!
Verkar ha blivit en fullträff!
Skönt att det går bra för er.
Jag önskar er all lycka i fortsättningen.

// M
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När jag köpte min häst för tre år sedan hade jag inga ambitioner att träna dressyr/hoppning. Jag var mest intresserad av att ha en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 193
Senast: Smulan75
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 468
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 678
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp