Jag invände bara mot att det skulle höja priset.
Halvt Kl
I övrigt tycker jag absolut att det är bra att låta tränaren rida hästen oavsett man upplever sig ha prob eller inte.
Jag jobbar själv så med många elever. De kan även få känna på saker med min häst tex.
Klart man kan göra mycket på en månad. Men såna snabba jobb programmerar inte om hästens instinktiva responser i grunden i alla beteenden.
Däremot kan ryttare och häst få en kickstart som med tränarhjälp kan leda någonstans.
Lämnar man till ordinarie tränare så kan man ju fortsätta arbetet hemma sen.
Det förutsätter ju dock att man har en tränare som både tar emot hästar och är bra på att utbilda häst och kan driva på eleven vidare och inte in i samma hjulspår.
Upplever man sig som en kass ryttare kan jag tycka att man bör fundera kring vad för hjälp man regelbundet tar. Har man ingen tränare: skaffa!
Om man har en som regelbundet används och man gör som den säger och försöker träna mellan gångerna tycker jag man bör fundera över vad man har för tränare.
Man ska kunna skönja en kännbar utveckling!
Händer inget på ca 2 månader bör man nog se över konceptet.
En viktig sak jag inte tycker folk vet eller lär ut är varför man gör det man gör och hur man gör det. Det är klart att det är svårt att rida!
Men vet man inte vad som sker i kroppen på en häst när man ger den och den hjälpen, när den rör sig si eller så förstår inte jag hur man ska kunna rida kvalitativt heller.
Så där tycker jag många tränare brister. Man måste ju lära ut så att ridningen blir begriplig. Så folk förstår vad de sysslar med och varför.
Så i min värld är det inte alltid så att alla behöver läromästare i form av utbildad häst. Man behöver en tränare som kan lära ut! Och man behöver förstå!
Du fortsätter komma med mycket bra råd, det uppskattas!
Det går ju framåt när jag tränar för tränaren, jag själv känner en stor skillnad. T.ex. så brukade jag ibland ha pelhambett när jag red ut förut för han kunde bli stark. Det har jag inte haft på flera månader för jag känner att det inte behövs längre, nu lyssnar hästen med vanligt tredelat bett och jag har lärt mig rida lite bättre också
Känns som det bästa jag kan göra är att fortsätta rida för tränare, och höra om tränaren har möjlighet att hjälpa mig rida till hästen