för bra utbildad häst

Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Har nu tänkt att ersätta min lånehäst med en egen häst. Hittade en som kunde lite av varje msv rörelser o har hoppat m.s.v a jag tycker hästen är trevlig o social. Ringde då till min sk. tränare o pratade om denna. Hon sa direkt nästan att den är för duktig för dig o den är död innan du kommer dit för att kunna utnjuttja den. Okey den är femton år o jag är i nybörjarstadiet men har ambitionen att satsa på min ridning även om jag är 45 +. Skillnaden mellan en häst som kan lb-lb är inte mycket på dom jag har tittat på . Ska jag byta tränare eller tänka efter än engång ? Själv tycker jag att om det känns rätt mellan mig o hästen, rätt prisklass så måste det ju vara den bästa läromästare man kan få !

Jag tycker du ska satsa på hästen direkt om det känns rätt!
Din tränare har fel som säger att hästen är död innan du hunnit utnyttja den för 15 är ingen ålder på en häst. Min ena pålle är så gammal och vi har mååånga år kvar ihop, om han är frisk hela livet. Och man kan inte få en FÖR utbildad häst ( det är nästan som att säga att min bästa vän är en alldeles för bra kompis så jag kan inte vara vän med henne/honom). Och är man oerfaren så är det ju superbra att få en erfaren häst som kan hjälpa en på traven:D Jag tycker du ska satsa! Lyssna på vad du själv vill och inte på din tränare.
 
Sv: för bra utbildad häst

Mycket märklig kommentar av tränaren! Min pålle hade nyligen hoppat medelsvår med bra resultat under fem år när jag fick hem honom. Jag hoppar inte ens en meter. Han har varit perfekt för mig. Man ska ju ha en häst som är bättre än sig själv om man vill ha läromästare! Slå till om du känner att det stämmer mellan er!
 
Sv: för bra utbildad häst

Lite underlig kommentar av tränaren, men jag kan väl kanske förstå tanken, precis som flera andra skrivit/sagt i tidigare inlägg.

Jag tycker du ska prata lite med säljaren, höra vad denne tänkt sig om hästen. Vill han/hon att hästen ska tävlas vidare och utvecklas ännu lite mer (15 är trots allt inte alltför gammalt), eller tycker han/hon att hästen kan börja varva ner och ta det lugnare?
Det är trots allt den nuvarande ägaren som känner hästen bäst, och han/hon vill förmodligen se till att hästen kommer till rätt ryttare och hem.

Om ägaren tycker att du och hästen passar bra ihop och du känner att det klickar, så slå till och köp den!!
 
Sv: för bra utbildad häst

_swe3tbaby_vbg_ skrev:
Din tränare har faktiskt delvis rätt om du tänker att msv rörelser är faktiskt ganska svårt för en nybörjare och hoppa de höjderna är inte helt enkelt heller! men självklar om du och hästen passar bra ihop och det fungerar så men de finns helt klart bättre läromästare för att en häst i de klasserna är inte alltid lätt att rida för jag vet en kompis till mig hon köpte en häst som hade gått 140 hoppningar med placeringar jo visst hon var ganska duktog och hon hoppade 130 på träningar hemma men det var när hesten gick på sina gammla kunskaper sen kommer den dagen då hästen fattar att den inte behöver hoppa för ryttaren är inte helt med eller klar för nivån å då kommer stoppen!

hmmm ja jag var visst lite otydlig det var i dressyr hon kunde dessa rörelser m.s.v
 
Sv: för bra utbildad häst

Tovig skrev:
Lite underlig kommentar av tränaren, men jag kan väl kanske förstå tanken, precis som flera andra skrivit/sagt i tidigare inlägg.

Jag tycker du ska prata lite med säljaren, höra vad denne tänkt sig om hästen. Vill han/hon att hästen ska tävlas vidare och utvecklas ännu lite mer (15 är trots allt inte alltför gammalt), eller tycker han/hon att hästen kan börja varva ner och ta det lugnare?
Det är trots allt den nuvarande ägaren som känner hästen bäst, och han/hon vill förmodligen se till att hästen kommer till rätt ryttare och hem.

Om ägaren tycker att du och hästen passar bra ihop och du känner att det klickar, så slå till och köp den!!


Ägaren tror att jag ska klara av detta :banana: men så är hon ju också säljare ! Men egentligen när säjer det klick med en häst när man är i nybörjastadiet , syftar då på ridningen.
 
Sv: för bra utbildad häst

Hm, ja, det är klart att man får ha det i tanke också, att ägaren är en säljare... Men det låter ju bra att hon tror du ska klara av det i alla fall!!!

Hmm... Om jag skulle ha varit i ditt läge så skulle jag vilja att hästen var väldigt samarbetsvillig och snäll då jag provred. Att den lyssnar på mig och försöker förstå vad jag menar, inte trampar iväg bara för att jag inte har alltför stor koll på min egen kropp, att den hela tiden håller sig på en sansad nivå och inte hetsar upp sig. Snäll, helt enkelt.

För mig så skulle det förmodligen ha klickat om hästen sprang runt och bar sig själv utan att jag egentligen gjort någonting för att hjälpa den. Jag tycker det visar på ett väldigt fint psyke, samarbetsvilligt.

Även om det inte klickar direkt i ridningen, så tycker jag du ska ge det ett försök, speciellt om hästen är så fin i psyket som jag uppfattade det. Om du dessutom får hjälp av en tränare så kommer du att utvecklas väldigt snabbt på den här hästen.

Själv så har jag inte upplevt många "klick", utan de har jobbats fram med tiden... I alla fall om man ser på ridningen. I hanteringen är det många hästar som det stämt bra med och man gått och förälskat sig i... ;)
 
Sv: för bra utbildad häst

skit i vad din tränare säger! har du fastnat för den hästen så tycker jag inte du ska tveka :) det är ju du och inte din tränare som ska köpa häst, eller hur? ;) Lycka Till! :banana:
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Hon menade att jag kunde få en häst billigare o inte betala för den extra kunnigheten. Men det rör sig om kanske 5 till 10 tusen kronors skillnad o vem vet jag kanske inte får sadel o div utrustning som jag får här. En läromästare som är FRÄSCH kostar väl enligt mig från 20 -35 tusen eller rättare sagt där ligger budgeten.

En häst som går msv/msv på tävlingsnivå brukar kosta betydligt mer än 20-35 000 om den är fräsch, även om den är femton. Så nåt skumt är det kanske - antingen har hästen inte gått de klasserna, håller inte, har olater, svår att rida ut på, eller något annat. Eller också är säljaren mer än lovligt korkad, det kan ju hända, förståss. Det kanske är det din tränare menar, att det förmodligen är något aber med häst? För den låter misstänkt billig...

En dressyrhäst är ju i sina bästa år när den är 15, och då brukar den inte kosta några 20 000....
 
Senast ändrad:
Sv: för bra utbildad häst

En häst som är utbildad/tränad medelsvår är 15 år kostar max 35 tusen kronor är det något fel på :angel:

Känns som du blir lurad varför detta pris på pållen :confused:

Finns det inget fel så KÖP ;)

Har man ingen kunskap skall man köpa ett utbildad häst om den har ett bra psyke ,,,Har den det ?? Är den stabil ? Lättlastad? Lätt att hantera för någon utan kunskap ?
Fungera i nya miljer Stabil på jorden då är det en utmärkt nybörjar häst:banana:

Då handlar det inte bara om utbildningsgrad det gäller att hitta drömhästen se till att ha med dig en HÄSTKUNNIG människa när du letar häst !!!!!

Antar att din tränare har andra anledningar än att den är för högt utbildad för dig är det enda anledningen som tränaren anser att du inte ska köpa denna pålle så BYT tränare :eek:

Så prata med henne/honom igen oh kolla av,,
Är tränaren utbildad eller vad har hon för erfarenhet ???

Mvh Miaa
 
Sv: för bra utbildad häst

_swe3tbaby_vbg_ skrev:
Din tränare har faktiskt delvis rätt om du tänker att msv rörelser är faktiskt ganska svårt för en nybörjare och hoppa de höjderna är inte helt enkelt heller! men självklar om du och hästen passar bra ihop och det fungerar så men de finns helt klart bättre läromästare för att en häst i de klasserna är inte alltid lätt att rida för jag vet en kompis till mig hon köpte en häst som hade gått 140 hoppningar med placeringar jo visst hon var ganska duktog och hon hoppade 130 på träningar hemma men det var när hesten gick på sina gammla kunskaper sen kommer den dagen då hästen fattar att den inte behöver hoppa för ryttaren är inte helt med eller klar för nivån å då kommer stoppen!

Jag tror knappast att det är så att hon hux flux börjar träna medelsvåra rörelser och hoppar 140-hinder på en gång.
Hästen ska ju lära henne vägen dit, det går ju inte att hoppa över halva utvecklingsstegen :angel:
 
Sv: för bra utbildad häst

Konstig tränare du har! Man brukar ju säga det att ju mindre erfaren ryttaren är desto mer erfarenhet ska hästen ha! En oerfaren ryttare på en inte så utbildad häst brukar inte bli särskilt bra.

Trivs du med hästen så tycker jag du ska strunta i tränaren och köpa hästen! =)
 
Sv: för bra utbildad häst

Mabuse skrev:
En häst som går msv/msv på tävlingsnivå brukar kosta betydligt mer än 20-35 000 om den är fräsch, även om den är femton. Så nåt skumt är det kanske - antingen har hästen inte gått de klasserna, håller inte, har olater, svår att rida ut på, eller något annat. Eller också är säljaren mer än lovligt korkad, det kan ju hända, förståss. Det kanske är det din tränare menar, att det förmodligen är något aber med häst? För den låter misstänkt billig...

En dressyrhäst är ju i sina bästa år när den är 15, och då brukar den inte kosta några 20 000....

Hon har inte startat i msv men hon kan rörelser. Den är ju inte direkt i tävlingskondition o har ej tävlat så mycket.
 
Sv: för bra utbildad häst

_86a_ skrev:
Konstig tränare du har! Man brukar ju säga det att ju mindre erfaren ryttaren är desto mer erfarenhet ska hästen ha! En oerfaren ryttare på en inte så utbildad häst brukar inte bli särskilt bra.

Trivs du med hästen så tycker jag du ska strunta i tränaren och köpa hästen! =)

Tränaren som inte är utbildad utan duktig på dressyr, menar att jag kan köpa en billigare häst än denna o det räcker med att den kan lb-lb. Hon ville jag skulle prova en massa hästar. Själv tror jag inte på att man ska prova halva sverges saluhästar det leder bara till tvivel. Utan tycker man om hästen o tror på den då kanske man kan förlåta en del andra skavanker. Att hitta drömhästen för en i nybörjarstadiet är väl ganska osanolikt då man kanske inte riktigt vet vad man ska känna efter. Utan här gäller det att tro på sig själv o att hästen är frisk. Kanske efter några år så har man rätt feeling.
 
Sv: för bra utbildad häst

Har nu gått på min egen magkänsla vilket kanske innebär att den snart står i mitt stall:bump: o att jag snart har en ny tränare
 
Sv: för bra utbildad häst

Har inte läst alla svar i tråden, men hon kanske menar att du kan få en betydligt billigare men mindre välutbildan häst, som du ändå skulle kunna utvecklas lika mycket på. Är man i nybörjarstadiet finns det MYCKET kvar att lära innan man kan börja rida medelsvår... (Ridning tenderar ju dessutom att bli svårare och svårare ju duktigare man blir... :crazy: )

Sen kan det också vara så att hästen är för svårriden. Även om hästen är hur välutbildad som helst så har man ju ingen nytta av den om man själv inte är så duktig att man kan utnyttja det. Visst, det är klart man lär sig, men det kanske tar ett bra tag och då kanske hästen faktiskt börjar bli för gammal...

Men gillar du hästen och tycker att du vill betala för den, så köp den! En häst kan ju inte vara "för bra" på det sättet! :idea:
 
Sv: för bra utbildad häst

Sirisiri skrev:
Har inte läst alla svar i tråden, men hon kanske menar att du kan få en betydligt billigare men mindre välutbildan häst, som du ändå skulle kunna utvecklas lika mycket på. Är man i nybörjarstadiet finns det MYCKET kvar att lära innan man kan börja rida medelsvår... (Ridning tenderar ju dessutom att bli svårare och svårare ju duktigare man blir... :crazy: )

Sen kan det också vara så att hästen är för svårriden. Även om hästen är hur välutbildad som helst så har man ju ingen nytta av den om man själv inte är så duktig att man kan utnyttja det. Visst, det är klart man lär sig, men det kanske tar ett bra tag och då kanske hästen faktiskt börjar bli för gammal...

Men gillar du hästen och tycker att du vill betala för den, så köp den! En häst kan ju inte vara "för bra" på det sättet! :idea:


Ja jag tror också hon menade precis så. Fast hon har inte sett hästen:confused: Men som jag har skrivit innan så skiljer det inte mycket i kronor o öre mellan ne lite mindre utbildad häst o så denne.
Kanske är det åldern som gör det ! vet ej.
 
Sv: för bra utbildad häst

todde skrev:
Hon menade att jag kunde få en häst billigare o inte betala för den extra kunnigheten. Men det rör sig om kanske 5 till 10 tusen kronors skillnad o vem vet jag kanske inte får sadel o div utrustning som jag får här. En läromästare som är FRÄSCH kostar väl enligt mig från 20 -35 tusen eller rättare sagt där ligger budgeten.

Lät extremt billigt! :confused: Jag hade anat ugglor i mossen om jag vore du.

Jag fick betala 60 000 för min läromästre som är tävlad 1.10 och La:4med massa vinster. Ingen utrustning ingick.

Denna häst är super fräch och troligen världens snällaste i allt.

Jag provred en häst som de begärde 35 000:- denna var tävlad 1.40, 14 år och ej tävlad dressyr men kunde väl lite MVS rörelser.

Den hästen kunde inte mäta sig i konditon, snällhet, lättridenhet och frächet med den jag sedan köpte. Ägaren var faktiskt så ärlig mot mig att hon sa själv att vill du ha en bra läromästre måste du vara beredd på att lägga ut med mer pengar.

Den hade jag inte haft någon som helst glädje av.

Jag säger inte att det är samma sak med hästen du tittat på men jag tycker det låter skummt.

Tror din tränare att du ska få tag på en BRA läromästre för 15 000!?

Det tror inte jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: för bra utbildad häst

supergladis skrev:
Lät extremt billigt! :confused: Jag hade anat ugglor i mossen om jag vore du.

Jag fick betala 60 000 för min läromästre som är tävlad 1.10 och La:4med massa vinster. Ingen utrustning ingick.

Denna häst är super fräch och troligen världens snällaste i allt.

Jag provred en häst som de begärde 35 000:- denna var tävlad 1.40, 14 år och ej tävlad dressyr men kunde väl lite MVS rörelser.

Den hästen kunde inte mäta sig i konditon, snällhet, lättridenhet och frächet med den jag sedan köpte. Ägaren var faktiskt så ärlig mot mig att hon sa själv att vill du ha en bra läromästre måste du vara beredd på att lägga ut med mer pengar.

Den hade jag inte haft någon som helst glädje av.

Jag säger inte att det är samma sak med hästen du tittat på men jag tycker det låter skummt.

Tror din tränare att du ska få tag på en BRA läromästre för 15 000!?

Det tror inte jag.

Ja du har kanske rätt... men jag uppfattar faktiskt stor hästmarknad som att det finns för många hästar till salu. En ponny blir du av med direkt nästan. Vi får väl se vad de säjer på besiktingen på djursjukhuset. Jag har pratat med förra ägaren vad mera kan man göra!!! Finns ju bytesrätt !! Vad jag kan förstå så är det inte så stor marknad på äldre hästar utan alla vill ha yngre för de tror de ska tjäna storkovan när de sedan säljer o de vill kanske inte ha en kortare tid tillsammans som jag kanske nu får uppleva , vet inte hur gamalt ett halvblod kan bli. För mig är huvudsaken att hästen är frisk o håller att rida på har inte tänkt att bli någon ny Jan Brink:rofl: Den har ju inga direkta tävlingsmeriter !! o är ju inte i tävlingskondition, den har väl gjort sitt på de lite större tävlingar, blir bara klubbtävlingar nu så kanske därav priset.
 
Sv: för bra utbildad häst

Det jag kan rekommendera, :idea: är att om säljaren tycker att du och hästen passar ihop, att du tar hästen på prov en tid, gärna fodervärdskontrakt för senare köp.

För det kan vara så att hästen är väl igång, riden ordentligt för tränare och av duktigare ryttare just nu. Då kan det vara bra för dig, att se hur det går att ha hästen, rida lite hemma i olika miljöer och för tränare. Detta för att se om den kommer börja att testa dig om ett par veckor, eller om den ÄR toppen och väluppfostrad.

Hästar är smarta djur ibland. De kan sköta sig som :angel: vid provridningar och sen när man får hem dem och de har fått göra sig hemmastadda ett par veckor då kan :devil: flyga i dem, rent ut sagt.
 
Sv: för bra utbildad häst

IngelaH skrev:
Det jag kan rekommendera, :idea: är att om säljaren tycker att du och hästen passar ihop, att du tar hästen på prov en tid, gärna fodervärdskontrakt för senare köp.

För det kan vara så att hästen är väl igång, riden ordentligt för tränare och av duktigare ryttare just nu. Då kan det vara bra för dig, att se hur det går att ha hästen, rida lite hemma i olika miljöer och för tränare. Detta för att se om den kommer börja att testa dig om ett par veckor, eller om den ÄR toppen och väluppfostrad.

Hästar är smarta djur ibland. De kan sköta sig som :angel: vid provridningar och sen när man får hem dem och de har fått göra sig hemmastadda ett par veckor då kan :devil: flyga i dem, rent ut sagt.

Gick inte att få den på foder har frågat:o men det kommer att stå något i kontrakten att om det inte funkar så kan jag lämna tillbaks inom viss tid förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan När jag köpte min häst för tre år sedan hade jag inga ambitioner att träna dressyr/hoppning. Jag var mest intresserad av att ha en...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 193
Senast: Smulan75
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 468
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 678
Dressyr Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill...
Svar
1
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp