För att vara totalt ärliga

lady_vip

Trådstartare
Hur kritiskt ser ni på er egen hund??

Kan ni se bortom allt det ni älskar och se krasst på bristerna?

Då tänker jag inte på "han dräglar", "drar i kopplet" utan de brister som inte har med personlighet att göra. Dvs jag är ute efter: inte rastypisk, felavlad, psykiska problem, fysiska problem osv.

//E

Sv: För att vara totalt ärliga

Skönt att läsa.

Mina tankar kommer upp dagligen när man ser vad folk avlar på... Likaså vad folk lever med. Var och lämnade min häst på ett ställe där en tjej hade en hund som hon inte kunde lita på öht med främmande människor, sorgligt att se.

//E

o ja. det är rätt mycket fel på mina byrackor. ingen stamtavla, ser helt fel ut, M's neurotiska drag, L's barnslighet osv osv. men de är helt okej som hundar och L är otroligt lätt att träna med. så fördelarna uppväger helt klart nackdelarna.

Precis, jag lever ju med mina knäppskallar jag med ;)

Fast, du och jag skulle ju aldrig få för oss att ta en valpkull för att det är skoj...??

Eller skita i en HD-röntgen för att det kostar pengar eller för att man då får svart på vitt att hunden är sjuk... Eller liknande grejer.

//E

jaså du menar så? jag skulle gå rätt långt för att kunna behålla en inte helt fungerande hund, men bara om det fanns en möjlighet att livskvaliteten för oss båda skulle vara god. d v s jag hade inte gett upp mitt liv och flyttat till skogen med en folkilsk hund och jag hade inte behållt en hund som inte kan leva normalt.

å jag måste säga nåt bra om M för annars är jag orättvis ;). den hunden kan banne mig slappna av precis överallt. igår tränade vi inomhus med ett 15-tal andra hundar och hon bara låg och slappade när det var L's tur... L står och flåsar så skummet yr och har något vilt i blicken...

Senast ändrad:

jag ville vända i grinden när vi skulle kolla på valpar, uppfödaren pekar på en liten vit tik som känner sig uttittad och sticker bort runt husknuten med svansen mellan benen.. det var visst mamman till valparna..

men när vi ändå var där (15 mil hemifrån, måndag kväll, före skoldag) så kunde vi likagärna titta på valparna = STÖRSTA FÄLLAN!

så han är en mespropp, går inte fram till människor han inte känner, gömmer sig bakom mamma, det går inte att ta med honom på lydnadsträningar för är mamma med sitter han i henne knä och är hon inte med så vill han bara åka hem..

när folk tänker pudel tänker man sig en livlig hund som mer än gärna hoppar hinder, gör tricks och hoppar HÖGT..
min har hoppat 70 cm max (han är 36 cm i manken) och då lockade jag med rostbiff.. *suck*

dock är många ÖVERFÖRTJUSTA i honom för att han är "så lugn" och visst han passar jättebra till mamma som har Ms och tar det lugnt.. men jag då? det ÄR min hund, jag står som ägare, jag ville att vi skulle kolla nån annanstans efter valp.. men icke.. så nu har jag en mespropp, visst älskar jag honom högt över allt annat men hade jag kunnat få mina föräldrar att vända i grinden och titta på andra valpar så hade jag kanske varit mer nöjd med min hund..

DEt viktiga är att man trivs med sina hundar med deras fel o egenheter, den dan de bara blir en belastning är det dags att göra ngt åt saken.
PL

Absolut! Mina kompisar tycker att jag är jättedum mot mina hundar som påtalar deras brister! Men jag tycker också att jag kan se deras styrkor och fördelar också. Men jag kanske är dålig på att prata om det? Men jag har ju faktiskt suttit och skrytit mig blå över min lilla älskling här på forumet. Men visst är jag 100% medveten om hennes exteriöra brister. Absolut, de hymlar jag inte med. "Skräcklans" mentala brister är jag ju också mycket medveten om. Samtidigt så kommer jag nog aldrig mer få en sådan rolig hund att jobba med. Hon är så dubbelsidig... De som bara träffar henne i arbete vill ha en hund som är precis som hon är :D Får jag väl ändå säga är ett gott betyg!! Ibland så pratar jag nog mer om deras fördelar än om brister, men jag är helt klart medveten om dem...

Hunden blir vad man gör den till, eller vad brukar folk säga?

Helt klart att sådant där går i arv. Jag har själv en kompis med reservad tik och så tre valpkullar efter henne...

Jag har en frisk och sund hund enligt mig.:)

Det största felet med honom är naturligtvis att han inte är renrasig. För min del spelar det ingen roll, jag älskar honom ändå, men hade han varit renrasig skulle min motivation att träna (och ev tävla) och komma framåt vara större.

De egenskaper jag saknar hos honom är:

*föremålsintresse
*kamplust
*apporteringslust
*överhuvudtaget will-to-please

Men jag försöker att inte skylla allting på hunden ändå, för det kan mycket väl hända att det är jag som förare som gör mycket "fel" också. En skicklig person skulle säkert kunna åstadkomma större framsteg än jag har lyckats med.;)

Och nej, även om han är trevlig och HD/AD-fri kommer jag aldrig att avla på honom ändå. Det finns miljontals med skäl till det...

jo, jag har hela tiden försökt att liva upp min hund, få den att vilja leka och busa, byggt tunnlar och labyrinter av kartonger.. matat och skött om, kliat och masserat, ändå vill han hellre sitta hos mamma och enda förklaringen är att JAG är för energisk och hunden hellre vill sitta stilla med mamma.. :cry:

Fast ibland önskar man sådana hundar också faktiskt :) Men jag förstår dig... Ja ja, man lär så länge man lever så nästa hund så!! :)

Precis... Det finns så många andra hundar som är bättre än min, brukar jag tänka när folk frågar varför jag inte tar valpar. Även om hon är renrasig, rastypisk, bra psyke, har titel och fler på G, men hon är sjuk och jag önskar inte andra mitt helvete...

Likaså. Min labbe brukar jag alltid påtala som högst konstig och inte alls rastypsik. Kollade för skojs skulle rasdata häromdagen på alla hennes syskon, INGEN av 9 syskon har det tagits valpar på, ingen av dem har några titlar, ingen av dem har tävlat. Jag har aldrig träffat dem, men det tyder väl ändå på en misslyckad kull eftersom ingen har haft så värdefulla egenskaper att man har velat föra dem vidare... ? Spekulationer

//E

Min hund har massor av brister.. men d är väl framförallt psyket som inte är som det ska hos han.

min farfar är ofta hundvakt åt oss och han skulle nog inte klara av 2 hundar.. =/ men ändå är det juh det jag skulle vilja, att skaffa en till hund..
dock är juh Kasper bara 8 år ännu och inte så jättegammal (han blir nog 4 år till iallafall) han kanske skulle känna sig undanträngd av en till valp?

jag skulle snarare passa på innan han blir för gammal och trött. undanträngd blir han bara om ni tillåter det. men det är klart, om det inte kan ordnas med hundpassningen så kanske du bör vänta.

Jag ser väldigt kritiskt på mina hundar.
Jag har både omplacerat och avlivat hundar som inte fungerat som den ska.

De som borde se mer kritiskt på sina jyckar lär väl iofs inte svara...

Dumma jag;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.