För att vara totalt ärliga

Sv: För att vara totalt ärliga

Hund ett: importerad från Usa för utställning... men... han inkorrekt öronställning, är på tok för stor för skandinaviska ringar, har "bowlande" framben. Men ytterst maskulin, med vackra linjer och kanonpsyke (dessa terriers kallas huggkobror i vanliga fall). Dock envisare än nått annat jag någonsin träffat. Lider av stressmage. Blev kastrerad. Utställd som valp, vann valpBIS, men sen växte han över sin rasgräns med typ 6 kg (maxvikt här 12, min väger 18 i bra form). Fascinabel soffchampion utan rasvärde men med stort emotionellt värde ;).

Hund två: Beardis, köpt som utställnings- och träningshund. Vacker som en dag... MEN... har fel på höfter och patella (lukration, medfött, började vid 4 mån.). Han har lätt att stressa upp och är reserverad. Går på sjukgymnastik och är kastrerad. Mår dock hur bra som helst. Men blev "soffchampion" han med, och en skamfläck för sin ras hälsomässigt. Aldrig utställd eller tävlad. Men trevlig raring att ha hemma.

Hund tre:Vi väntar o ser. Hittils bra lynne, fin exteriör, bra psyke att jobba med, hård och självsäker, ibland till överdrift. Dvs hade kanske velat ha lite mera följsamhet för att ha en lättare vardag, men ur rent "arbets-syfte" är hon ju kanon. Än så länge ser allt bra ut... känns lätt otroligt...Men tjejen e bara ett år än så länge, så vi väntar o ser. :crazy: Fast vågar man hoppas på en bra hund? :crazy:

Onödigt kanske att tillägga att alla är de lika värda hemma:love: Fast det visar ju hur svårt det är att få en bra hund, eftersom alla är de införskaffade från ytterst seriösa kennlar i sammarbete med avelsföreningar...

ja.. jag får se vad mamma kan tänkas övertalas till.. Kasper är nog en perfekt "farbror" till en valp på hur man beter sig hemma och mot folk, lugn i nästan alla situationer (förutom när mamma kommer hem när han vart hemma utan henne)..

men som sagt så älskar jag min hund ändå.. :love: så han blir aldrig undanträngd som nummer 2..

i mitt tycke har inte min hund tillräckligt djup bröstkorg och är lite spinkig hela han än vad jag kanske skulle vilja att han var...

MEN han har fått bra kritik på flera utställningar, bla rött band på stora stockholm...

Det finns både hjorttyp och cobtyp innom chinese crested och det är upp till domaren vad den helst vill ha.

Rent utseendemässigt är hon ett riktigt bra resultat av avel. Mentalt inte lika mycket, även om hennes beteende är väldigt "typiskt" för just dvärgpinschrar.
Köptes för att ev avlas på om hon skulle bli en individ men det kommer jag inte att göra just för att hennes mentala bit inte är önskvärd inom avel enligt mig. Uppfödaren skulle dock gärna ha valpar från henne av den anledningen att hon har väldigt fina blodslinjer som är ovanliga i Sverige (härstammar från Israel, Polen USA om jag minns rätt).
Som valp var hon nog skräckexemplet på hund som sprang och gömde sig för allting så det har varit träning, träning och åter träning för att stärka hennes självförtroende. Nu är hon osäker och lättstressad i vissa moment, medan hon i andra överraskar och är hur tuff som helst. Hon lyfter inte ett öra för smällar som får andra hundar att krypa ur skinnet, där andra hundar backar (och även hon för något år sen) undan av rädsla går hon nu mer fram för att undersöka. Dock kan hon i de ögonblick där hon blir skrämd praktisera anfall är bästa försvar. :smirk:
Det har varit mycket jobb med henne och hon går framåt varje dag. Saker som förut var en omöjlighet fungerar idag utmärkt så visst finns det hopp om liv. Bara den senaste månaden har det hänt så mycket att jag undrar om jag fått en annan hund.

Men ja.. vad ska man säga. Jag är ganska väl medveten om hennes brister men hon är min favorit ändå för när allt fungerar är hon helt klockren. :love:

Hugha! :crazy:

Han är för hög, har lite färgfel, flygplansöron, tunnis. Mycket tarm och magproblem. Det är det fysiska då.

Till det psykiska; första året visade han otroligt mkt skärpa, försvarslust, rädslor för främmande människor (dock inte såpass att han inte kunde träna på en plan eller gå på stan), hormoner som sprutade ur hans öron, dominans mot alla i hemmet, svår med andra hanar, kunde göra utfall i koppel, nonchalant, självständig.. Efter kastreringen (han var krypto) fick jag en cool lugn hane. Han har ingen direkt skärpa som han plockar fram, knappt någon försvarslust (förutom om han stjäl mat från bord osv), inga försök till rangklättring här hemma, lättare för människor, lyssnar mycket mer, skiter i stort sett i andra hundar, går lös överallt.. Helt gudomlig. Men han har haft mkt brister. Jag vet till stor del att detta beror på avel. 1 hane i kullen är avlivad, 2 till med tarmproblem, 1 rädd och reserverad tik, 1 hane utan någon motor och 2 som är kryptochida.

Sen är han gudomlig att träna och gosa med! :love: Lättlärd, alert och allmänt rolig.

Jag är nog ganska kritisk.
Iaf utifrån vad jag kan om hundar, men så är det väl alltid.

Heeler.
Rastypisk, både typ och lynne.
Har lite översittar tendenser, vilket lätt kan hända med denna rasen. (Men det kunde säkert avhjälpas med ännu mer påpassat ledarskap från min sida. Ibland slappar man när man vet att det inte rör sig om något allvarligt.)
Är nog lite väl utåttåad fram. Iofs skall de vara det, men jag tror att detta är lite för bra.
Hon har även lite karprygg jämfört med standarden.

GD.
Rastypisk, både typ och lynne.
Hade önskat mer vinklar både fram och bak. Dock är de i harmoni så det är inte fel.
Hade önskat bättre förbröst och djupare bröstkorg. Allt det där hänger väl ihop.
Lite mesig ibland, ja rädd. Också ganska rastypiskt, och det stör mig inte så mycket. Hon är inte nervös eller så.
Hade önskat att hon markerade bättre mot andra hundar när det är nog. Hon försöker t.ex springa ifrån svärföräldrarnas pudel på 7mån. Varför inte ryta ifrån en gång ordentligt?

På det hela taget bra hundar med brister som alla andra, dock inte tyngre än förtjänsterna.

Labbe nr 1: Kunglig stamtavla (pappan meriterad på Crufts) Trots detta är hon inte rastypisk... korta ben.. ser ut som en Taxrador. Väldigt petit.. ytterst känslig.. Matneurotiker.. det går INTE att nå fram till henne om det ligger en brödsmula på golvet som "stör".. *galen*

Labbe nr 2. Tik som ser ut som en grov hane. (dock ej fet) + att hon har sk. skrovelnos(collienos/discoid lupus Tack Tippan för guidning i djungeln när Vet. kammade noll) Denna tik är totalt okänslig och glömmer bort ett kommando i samma stund som vi förlorar ögonkontakten.. "oj-glömde-f´låt)

Senast ändrad:

lady_vip skrev:
De som borde se mer kritiskt på sina jyckar lär väl iofs inte svara...

Dumma jag;)

Hua, bäst jag svarar! :D

Mina hundar har en hel del att tillsätta i aveln. Men även en liten del som inte borde få gå vidare. Och en hund som inte har nästintill allt ska inte gå i avel tycker jag. I alla fall inte inom en ras som min.

Tiken är den som har minst att tillföra av mina två, trots detta är hon en helt underbar hund med ett superpsyke. Människor som inte gillar hund, gillar henne! Trots detta så vill jag inte sätta valpar på henne, då hon inte har riktigt den motorn som är önskvärd för schäfer.

lady_vip skrev:
De som borde se mer kritiskt på sina jyckar lär väl iofs inte svara...

Dumma jag;)

Hua, bäst jag svarar! :D

Mina hundar har en hel del att tillsätta i aveln. Men även en liten del som inte borde få gå vidare. Och en hund som inte har nästintill allt ska inte gå i avel tycker jag. I alla fall inte inom en ras som min.

Tiken är den som har minst att tillföra av mina två, trots detta är hon en helt underbar hund med ett superpsyke. Människor som inte gillar hund, gillar henne! Hon har bl.a inte riktigt den motorn som är önskvärd för schäfer.

Men jag tror att några här på forumet absolut skulle sätta henne i avel (om de ägt henne), då hon helt enkelt är underbar. ;)

Min cavalier är 40 cm hög. Har jaktinstinkt. Har vaktinstinkt. Är osäker med nya människor/hundar.

Detta är inte rastypiskt. Men vi älskar honom ändå :love:

jag har en frisk hund.
Däremot är han vek men han går inte till attack om han blir osäker utan han går till sin säng o lägger sej o ignorerar de läskiga.
han har nog inte A bilder på höfterna. men iom att han inte ska användas i avel ( då ja anser att avel på veka hundar är fel) så har jag struntat i att röntga.

Jag får ibland höra att jag är en idiot och att det är synd om min hund eftersom jag är så kritisk (hur hon nu skulle lida av det, hon förstår inte svenska så bra).:confused:

Hade min hund gått som sällskaps/utställningshund hos en annan ägare tror jag säkert att hon gått i avel. Utseendemässigt är hon i stort sett perfekt, mycket nära idealbilden av rasen för mig. Hon har ett bra MH och är lyhörd och trevlig att träna med. Hon är också öppen och tillgänglig, frisk, friröntgad och ögonlyst UA. Hon har bra koncentrationsförmåga, föremålsintresse, klarar stökiga miljöer och går på alla underlag, och är, ovanligt för rasen, tyst.(;) )

Men, sätter man henne under den ”press” som jag som är bruksintresserad gör, kommer bristerna fram. Hon har för lite uthållighet och kampvilja när det tar emot, framförallt fysiskt. Blir hon rädd för något tar det lång tid för henne att komma över det (på MH:t blev hon inte så rädd, därför ser det bra ut), dådkraften är låg och balansen mellan skärpa och nerver är inte helt bra. Men gick hon enbart i utställningsringen skulle dessa negativa egenskaper inte märkas. Här ser man tydligt vikten av att brukshundar som ska gå i avel testas i bruks också, inte bara MH och appell...

Jadå, det är inget svårt alls?! Jag brukar vara rejält kritisk.
Han är extriört "ful" rottweiler, han är rätt "outveecklad" och tunn rätt igenom.
Har inte ställ honom, men mer än en 2a lär vi aldrig få.

Har väldigt trevligt temprament - men jag hade helst velat ha +1 på skärpa och försvar på korningen för att vara riktigt bra "rottis" i mina ögon...

jag tröstar mig med att han är funktionell iallafall, och många anmärkte på hans trevliga temprament på korningen. Domaren sa "vi har inte sett den här hunden arg idag, han har helt enkelt inte haft nåt skäl.."

Tanken på att avla på honom finns inte i denne värld.
VIsst han är "trevlig" men valparan skulle säkerligen bli "medelmåttor" och det finns på tok för många rottisar ändå.

Senast ändrad:

vaddå? Min hund har väl inga brister!!!:angel:

Jag vet om hans brister, givetvis och tar hänsyn och accepterar dem samtidigt som jag försöker jobba med de brister som går att jobba med.

Min hund har lite överbett, är tanig och bär på anlag för felfärgat.
Så han är kastrerad. Finns andra pinschrar med bättre fysiska förutsättningar som passar bättre i avel.

Mentalt är han dock riktigt bra. Lite som sirap dock, söt men lite trög.

Åh så bra!! sirap! Det ska jag komma ihåg! :p

Någon som missat att jag anser att min hund är knäpp? :D

En nödvändighet för att min hund ska få fortsätta att existera är att jag erkänner vad hon har för brister och fel och försöker göra något åt det. Det hade inte varit möjligt att bara blunda för hennes rädslor och diverse stressiga beteenden. Det hade skickat mig till psyket och hunden till avlivning.

Evita är en Rottweilertik på fem år och hon är egentligen allt en Rottweiler inte ska vara. Vid genomfört inofficiellt L-test fick hon utlåtandet "en i grunden snäll hund med grava reservationer mot människor och extrema rädslor". Hon har ingen skärpa (det gråter jag inte för), inget försvar, ingen dådkraft, rätt slött temperament, taskiga nerver och är som sagt inte tillgänglig för fem öre. Lägg till att hon är ljud- och miljökänslig.

Idag är det inte många som tror på mig när jag talar om hur hon varit. De ser bara hennes goda sidor som jag lyckats lyfta fram och de dåliga är inte lika uppenbara längre. Hon har faktiskt bra sidor också. Hon är vek (för vek egentligen), vänlig och vill bara mest av allt vara till lags. Hon är oerhört lojal mot sin förare och ger mig som ägare en enorm egotripp. Det är något speciellt med att alltid vara nummer ett i hennes ögon. Hon är relativt lättuppfostrad vad gäller vardagslydnad och har ingen lust att springa fram till vare sig folk eller andra hundar. Dessutom är hon helt skottfast, något jag verkligen uppskattar. Skott, smällare och raketer rör henne inte i ryggen.

men...jag ska aldrig ha en sådan här hund igen.

lady_vip skrev:
Skönt att läsa.

Mina tankar kommer upp dagligen när man ser vad folk avlar på... Likaså vad folk lever med. Var och lämnade min häst på ett ställe där en tjej hade en hund som hon inte kunde lita på öht med främmande människor, sorgligt att se.

//E
men jag litar inte heller på min hund med främmande människor i alla lägen. Dock är hon lättläst och man ser rätt snart om hon kommer att acceptera situationen eller om det blir läskigt. Jag har valt att behålla hunden, men jag skulle inte klandra någon som valt att ta bort henne. Hon har balanserat på kanten mer än en gång.

Och visst är det sorgligt.

peter_lundin skrev:
Omplacerar el avlivar utan betänkligheter en hund som i längden inte fungerar.
PL

:bow: :bow: :bow:

Skulle aldrig ha en hund som inte funkar till det jag skulle ha den till för varken jag eller hunden skulle må bra då kan nån annan få ta den o vara lycklig tillsammans me den.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 251
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.