fönster till transport

orion_x

Trådstartare
Har en gammal vv, och funderar på om man kan sätta in fönster på den. Vissa nya vv har ju det. vad kostar det? kan man göra det själv och var kan man i så fall köpa fönstren?
Just nu är alla väggar bytta så den är rätt mörk innuti. kan man måla med vitt? Finns det någon färg som håller bra på den typen av plywood?

Funderar på fönster både i plasttaket och längst fram i träet.

Sv: fönster till transport

Jag har fått prisuppgift på 1800 för två fönster hos återförsäljare i Skåne. Mitt släp har jag målat invändigt med vit fönsterfärg. Den är avtorkningsbar och håller bra. Slipa lätt och torka med soda innan du målar så sitter färgen kvar.
Då mitt släp är i grön plyfa oljar jag det med en färglös träolja ett par ggr per år.
Lycka till.

Ah, vill du pma försäljaren? Satte de in dem i transporten då?
Väggarna är ju i kanonskick nu eftersom vi bytte dem förra året på hösten, men de är ju mörkbruna. Därför finns det inte heller nått fönster fram på transporten, utan bara lampan som ljus där inne:crazy:

Ja du kan sätta in fönster även i äldre släp.

Takfönster kostar hos ÅF i Mälardalen 1500 pix inkl montering för 2 st (ett på var sida), klart på mindre än en timme.

Det gör EXTREMT stor skillnad för hur ljus/mörk transporten uppfattas med de där takfönstrena =)

Ja, dessutom skulle nog hästen uppskatta att ha något att se ut i. 1500:- är ju ingenting för det. Verkar som om jag kommer få vänta med att köpa min boggievagn... så får försöka göra det bästa av situationen och fixa till den enkelaxlade jag har.

Vad var det för fläkt du hade satt in i ditt tak egentligen?

Kan man på nått sätt fixa med transporten så den blir mindre skramlig?

Ingen fläkt alls än, men ska sätta in en solcellsdriven från Biltema, kostar 300 - 400 kr, och vet flera som har den och tycker det fungerar utmärkt.

Ang skramlighet så inget annat tips än hitta vad som skramlaroch åtgärda. På kompisens (Umesläp) var det skötardörren, en tvättsvamp mellan dörr och karm och släpet tyst. Så försök hitta vad det är som skramlar, och 'få bort' det. Inga tips dock då jag inte har skrammelproblem.

Ja, man får nog göra så. Ska ta och ställa mig i släpet och kolla. Fläkten vore inte fel, ska kolla upp det.

Har nyss målat om vårat släp, tvättade väggarna och slipade lätt med sandpapper rollade dem med VATTENBASERAD våtrumsfärg!!!
Ja du läste rätt... Fint och mycket hållbart, den färgen målar de i stall med och jag är supernöjd...:banana:
Jag målade även taket invändigt med den färgen No problems.
Utvändigt samma förbehandling men med en färg de använder t.ex på traktorer kommer inte ihåg nu (sitter på jobbet) men typ metallfärg. rollade på även där och använde samma på taket utvändigt:D Sååå vitt och fint.
Lämnade in på glasfirma och de monterade 2 takfönster för 1200:- kusen blev så nöjd med resultatet:rofl:
Har nyss beställt en sådan fläkt ni pratar om, så jag får återkomma ang den. samt 2 st lampor att fästa i taket, de går på batterier så vi får se hur jag gör har inte bestämmt mig än om de kan funka i praktiken.
Nu har jag BARA baklämmen kvar att renovera, beställde nyss 2 st nya baklemslås, ligger på posten för 901:- (suck):crazy:
Nya stödben för de andra har rostat sönder 2 st 800:-:(
Matta ca 900:-
Alla skruvar skall bytas till rostfria, samt att övre luckan skall bytas ut och hade helst vilja montera 2 st rosettventiler i den, de kostade 400:- Styck.:eek:
Stöön vad dyrt allt är.
Men men vad gör man inte för sin älskade kuse..(långtidsprojekt)

DSC00013.jpg

Så här ser det ut med fönster, kunde få köpa enbart fönsterna och montera själv då skulle de kosta 600-700:-.

DSC00030-1.jpg

vad snyggt det blev. Det där med våtrumsfärg var ju smart. ska fundera på det. Ska med lämna in släpet och sätta in fönster så fort jag får råd. Vi har ju bytt väggar, golv och lilla luckan överst på lämmen, men de är mörkbruna:cool:

Oj jösses vad ljust det blev :eek: :love:
Vattenbaserad våtrumsfärg sa du, hur dyr är den och av vilket märke köpte du?

Nu när jag ändå är på en sådan här tråd, vill jag fråga, min mellanvägg har "slagit sig" pga diverse djur som sparkat och lutat sig på den (inte mina utan innan jag köpte den). Den är alltså böjd som en banan och jag tycker mig se att det sakta blir värre. KAN man byta ut skivan, är det svårt? Har att tillgå en plåtslagarmorbror samt en pappa som kan ordna plyfa gratis.
Eller måste jag köpa en ny mellanvägg? :crazy: Jag är ju inte precis gjord av pengar.
Finns det begagnade mellanväggar att få tag på kanske? Som är lite rakare än min :p

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Snygg den blev ommålad! Bara fönstren gör ju MASSOR för ljuset, men det blev ju verkligen perfekt med vita väggar med.

(Jag använde vanlig fönsterfärg när jag målade om invändigt i bruna Tranen btw, fungerade bra det med, men jag hade den bara några år efter så vet inte hur länge de höll)

Ang byta väggar.. Man måste skära upp ramen, sätta i ny skiva och svetsa ihop. Inte så svårt om man har någon svetskunnig. Däremot - kolla så RAMEN inte slagit sig sned med, då är det betydligt bökigare om man ska försöka rätta ramen med..

Begmarkanden för mellanväggar tror jag är ganska liten tyvärr, möjligen om någon bytt vägg och har den gamla kvar, men oftast är det ju en anledning till att man byter..

Jag har en sproilans ny mellanvägg står och samlar damm i stallet, jag anv ju inte mellanvägg. Samtidigt så om jag säljer den, så sjunker andrahandsvärdet brutalt på släpet, och jag tror de flesta resonerar så..

Till sikfjarden - du kanske vet det själv, men om inte: Du måste sätta på en skylt fram (och bak om det inte finns där heller) på hästtransporten som talar om att det är djur i den. Annars kan du åka på böter av övernitiska kontrollörer..

Senast ändrad:

Har också en sån där gammal transport som nu ska renoveras och bli superfin!!

Vart beställde du stödben?
Där du lämnade in för att få fönster, var det en helt vanlig glasfirma? Lämnade in min bil och fick min framruta bytt för bara ett par veckor, tror du de sätter in denna typ av fönster också?

Jo en sak till, kan man beställa separat mellanvägg? Vill ha sådan med plyfa (?) översta halvan och sådant där plast (genomskinligt) så hästen kan brädda sig och stå stadigare. Vad kostar en sådan?

Tack för en superbra tråd för övrigt!!

*knapplån*

vilka typer av firmor kan fixa fönster i transporten?
jag har planer för att sätta dit fönster i vårat gamla kylinge men har ingen aning om vart jag ska vända mig...

När det gäller VV så fixade jag fönster via ÅF som även har verkstad. Stödben kommer VV med i orginal, men vill man modifiera sin egen och köpa stödben så finns det på BIltema och liknande.

Och om man har ett transportmärke det finns sådan mellanvägg till så går det utmärkt att köpa löst. Det är dyrt dock..

Jag skulle kontakta en Kylinge ÅF med dina frågor, de lär ha svar för vad som gäller för just Kylinge.

Sen tror jag ju iofs att min VV ÅF skulle kunna sätta takfönster i vilken transport som helst med glasfibertak, inte bara VV alltså. Men mellanväggar etc är det ju mått och bominfästningar som ska stämma.

Nu kommer jag väl med världens mest korkade fråga, men det står heelt stilla. Vad är en vv...? :confused: :angel: :crazy:

Jag har inte ens fästen på transporten för stödben, är det dyrt att sätta dit?

Liknande trådar

Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 501
Senast: manda
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är... 2
Svar
31
· Visningar
2 485
Senast: MiniLi
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 946
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 593
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka