Fölvaka på egen hand?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

Hejhopp! Nu börjar det dra ihop sig; 6 veckor kvar till fölning och jag funderar på det här med uppägg för fölvaka.
Tillåter vädret funderar jag på att låta mitt sto gå ute dygnet runt och föla ute, å andra sidan är det första gången för både mig och henne och jag vill kunna ha uppsikt och därför funderar jag på att ta in henne om nätterna.

Eftersom jag är själv med fölvakningen undrar jag hur ni andra har gjort för att kunna hålla uppsikt. Eftersom jag bor 5 km från stallet bör jag tillbringa mina nätter hos henne, antingen i stallet eller ute i hagen.

Frågan är; har ni varit vakna hela nätterna eller har ni te x vaknat till någon gång i timmen och kollat?

Jag är nattuggla så nattvak hela nätterna torde inte vara något större problem för min del :)
Jag har tyvärr inte råd med någon övervakningsutrrustning, annars hade det ju varit smidigt.

Jag har ingen övervakningsutrustning. Har stallet precis utanför husknuten och springer upp om natten så ofta som behövs. De sista åren har jag tagit semester i samband med fölningarna....så jag kan sova när jag vill. Nu hör tills aken att just mina ston är ganska punktliga med sina fölningar så....

Det beror på hur långt det är gånget....Det kan vara allt från en gån på natten till en gång i kvarten....Som sagt var...det beror på när i tiden..Jag börjar vaka c:a en vecka innan stoet skall föla....Börjar med en gång/natt att gå ut de första dagarna, för att sedan öka allt eftersom jag beräknat att stoet skall nedkomma. Nu är mina ston överlag hyfsat punktliga och stona frångår sällan sina vanor...
Men jag styr det också med ledning hur juvert ser ut, bäckenbandet, ev. svettningar o.s.v.

Ja, jag går och lägger mig mellan varven....ställer klockan.....
Men visst, det har hänt att jag missat fölning jag också....
Dock har det hitintills gått bra....Men jag vill helst vara där i närheten, dock försöker jag att ingripa så lite som möjligt.....

En övervakningskamera är dock något som finns på listan "Saker att köpa när jag blir rik" :rofl: :rofl: :rofl:

jag ska också ha föl nu snart... :D :D Den 15 April ska d komma...=) Första gången för både meii o mitt sto också! Ja funderar mellan att sova i stallet, köpa en övervakningsutrustning eller gå upp en gång i timmen! Jag har ju bara 50-100 m till stallet, men det är ju smidigt med övervakningsutrustning! :p Hur mycket går en sådan på ungefär?? Nån som vet?? :confused: :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min sjukskrivning går ut om en månad. Sen vet jag inte alls vad som händer. I september ska jag ju göra NP-utredningen. Vad det kommer...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar