Fölunge som sparkas

Sv: Fölunge som sparkas

Ja, som sagt- då är det jag som är naiv. Jag kunde bara inte tro att folk som får rådet att dänga sin häst/sitt föl verkligen följer det rådet. Så är det ju alltid, att man får sålla bland råden och följa dem som kommer från erfaret folk och som vet vad de pratar om. Har iof sig sett exempel jag med på katastrofala råd här på Buke. Trist att en del verkar sakna urskillingsförmåga.
//Irja

Rotat lite i arkivet och hittat detta:

Här skall man sitta på föl

Här ska man ha kedja i munnen på föl

Här ska man sätta kapson på fölet och sedan kasta dom i backen

Sedan finns det dom snällare varianterna där det räcker att sparka föl, klappa till dom i huvudet m.m. Använd sökfunktionen.

Shibalina...Välkommen till verkligheten...:crazy:

Det finns inget som gör mig så förbannad som just trådar där man skall klå upp föl för att visa att man är ledare. :mad:

AM

Så roligt att du länkar till den sista tråden, den med kapsonförslaget.

Där var jag ju aktiv med svar. ;)

För er som inte orkar läsa hela den tråden så läs i alla fall första och sista sidan, det borde räcka för att inse vilken metod som är bäst...

Det håller jag med om!

Men jag uppfattade det som om någon tyckte det räckte att transportera även unghästen bara de gånger man hade något ärende, då skulle den bli åkvan. Vilket jag inte höll med om.

Min pålle jag nämnde åkte lös när jag hämtade honom när han var 1 år. För han hade aldrig stått uppbunden. Sedan tränade vi uppbindning, så därefter åkte han bunden i kärran.
Fick dock ett "problem" med pållen i början när vi åkte! In gick han direkt och lugnt. Men som värst tog det 20 minuter att få UT honom ur kärran! :D
Han tyckte det var skitläskigt att backa, ett par gånger var han ut någon halvmeter och skyndade sig sedan in igen!

Jotack, just därför är en av anledningarna till att jag vill ha ett stoföl! ;)
Med stoföl känner jag att jag kan ta hem unghästen till stallet jag nu står uppstallad i tidigare än om jag får en hingst.
Stoföl - på bete med andra ston med föl hela sommaren. Om nödvändigt hem till stallet vid avvänjning, sedan lösdrift med jämnåriga hela vintern, sen bete hela sommaren. Sen kan jag ju faktiskt ta hem stofölet om det blir ett sådant över vintern, mamma och matglada valacken duger ju som sällskap tills betet sommaren därpå!

Med ett hingstföl så kan jag ju inte ha hästarna i samma stall förrän den är närmare 3 än 2 och ska ridas in! :crazy: Och då under förutsättningar att den är skuren, finns inga hingsthagar eller lämpliga hingstboxar!
Och skulle man ha sån bonntur att det blir ett hingstämne som jag behåller, då kan jag ju inte ta hem den alls!

Jag tänker inte läsa trådarna, jag tror jag skulle bli väldigt upprörd om det du skriver stämmer, och det är bättre att jag använder energin till något annat!
Jag ryser av bara dina överskrifter!!

Jag har ju mitt hingstföl utan fölkompisar, däremot har han en åring att leka med, men jag har iaf inte haft några problem med honom än, han är mkt lätt i all hantering! I början hanterade jag rätt mkt, övade på att sätta på grimma, ta bort den, lyfta fötter osv, nu gör jag det jag måste med honom, går o klappar honom i hagen och bara kollar till dem. Mamman är rätt bra, med mkt tålamod, men kan säga till honom rätt rejält när hon väl tröttnar, även om jag kanske skulle vilja att hon var lite hårdare, men hon verkar bli hårdare ju äldre han blir, så det är ju rätt bra!

Men tanken är att han ska få gå på lösdrift med andra hingstar så fort han är avvand, men jag hittar ingen riktigt bra, den ena hade för liten hage så hagen höll inte helt enkelt, en annan trodde inte på analyserat grovfoder, och det känns verkligen vågat att skicka iväg en så pass ung häst till ett sånt ställe, det kan ju gå bra, men man vet ju inte... Han komentar om detta var att han hade fött upp 7 landslagshästar och ingen av dem hade fått analyserat grovfoder...

Men jag letar vidare, och jag vill ju inte ha honom för långt bort heller!

OMG:mad:. Vad ska man säga..? Blir mycket illa berörd.. Och har varit naiv, det inser jag ju.. Och förstår nu varför du svarade som du gjorde, CK.

Rotat lite i arkivet och hittat detta:

Här skall man sitta på föl

Här ska man ha kedja i munnen på föl

Här ska man sätta kapson på fölet och sedan kasta dom i backen

Sedan finns det dom snällare varianterna där det räcker att sparka föl, klappa till dom i huvudet m.m. Använd sökfunktionen.

Shibalina...Välkommen till verkligheten...:crazy:

Det finns inget som gör mig så förbannad som just trådar där man skall klå upp föl för att visa att man är ledare. :mad:

AM

Herregud, vart tog det sunda förnuftet vägen?! :confused:

Angående "finns ingen att fråga", "finns inget sällskap" och liknande så har jag bott på en ort "mitt i ingenstans". Lite hästar, ofta dålig kunskap om hur hästar fungerar osv.
Lik förb så hade jag kunnat bo där och ta föl! Bara att kavla upp ärmarna och leta rätt på bra förutsättningar! Åk några mil till en lösdrift, googla på uppfödare och ring och ställ frågor. Dessutom "tillverkas" ju fölet oftast på en seminstation eller med naturlig betäckning någonstans där det finns mycket kunskap! Och kanske tom möjlighet att få ha hästen på bete hos!
Tex så läste jag i förra ridsport om ett stall som tog emot ston för fölning, jag vet det är ett stuteri, varför inte låta stoet föla på ett sådant ställe och sedan gå kvar på bete?

Min mentor tex födde upp hästar. Hade han en fölunge till vintern så brukade han antingen leta upp någon som hade en jämnårig i samma kön och stalla upp sin unghäst där, alternativt själv ta en kompis till unghästen till sitt stall.

Vad jag vill säga är att jag håller helt med Nafayette, nog f-n kan man ordna till en vettig uppväxt till sitt föl/sin unghäst! Men man måste ju fixa lite själv, rätt ovanligt att främmande människor ringer upp och erbjuder sina tjänster liksom!

Kan inte låta bli och förundras över hur det kan bli i en tråd. Vad jag kan förstå vill TS få ett råd om hur han/hon hanterar en fölunge som har ett betende som Dom inte vill ha som vuxen. Genast utgår alla från att hon vill dänga den och att dem har gjort allt fel.. Hanterat för mycket, inga hästkompisar, och allt dom gjort med sin fölunge är tydligen fel.. De frågade om ett råd och de fick en del bra tips, men att utgå från att alla gör fel tycker jag är synd. Sen måste det ju finnas en massa olika varianter som funkar, vad som är bra för en kanske inte funkar för nästa...

Men jag förstår inte ...Hon går i en flock med andra hästar, dock är hon ensamt föl och det beror på att vi inte kunnat skaka fram några fler, vi bor på en liten ort..Sen tycker jag inte att hon hanteras för mycket, de går ute på nätterna och skulle vi tagit in och ut de varje dag hade hon ju fått MYCKET mer hantering än det hon fått nu. Vi har som sagt kört korta pass nu under en kortare period just för att hon ska iväg på fölvisning. Hon har INTE haft denna hantering varje dag sen hon föddes utan det handlar om de sista 3-4 veckorna. Återigen så har hon blivit hanterad ca 5-10 minuter, ca 3-4 gånger i veckan.
Vi leder henne när hennes mamma går bredvid, hon har aldrig blivit ledd utan att ha haft sim mamma med. Hon är helt trygg och lugn och går för "egen" maskin, vi behöver alltså inte dra något i henne... kanska kravlöst tycker jag.
Jag kan lova att hennes sparkar INTE beror på att hon skulle vara uttröttad på något sätt utan det är någonslags glädje yttring..
Vad jag frågade om ibörjan var ju hur vi skulle göra för att få henne förstå att man inte gör så, men tydligen så tror alla här att vi håller på att träna ihjäl henne. Sen vet jag att det finns massor med folk som börjar med sina fölisar tidigt och det har gått bra.

Du skriver svaret på ert problem själv här, hon går som ENSAMT föl i flocken.
Det säger mig allt..................
Med ett annat föl hade hon fått utlopp för sin energi, så att ni som vill hantera fölet, hade INTE fått detta energi utbrott.
Det verkar ju som hon gör det ni vill, och resten nocharlerar ni helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Genast utgår alla från att hon vill dänga den och att dem har gjort allt fel.. Hanterat för mycket, inga hästkompisar, och allt dom gjort med sin fölunge är tydligen fel.. De frågade om ett råd och de fick en del bra tips, men att utgå från att alla gör fel tycker jag är synd.

Det var detta även jag reagerade på. Trist att man utgår från att alla (utom uppfödarna med många föl varje år) gör totalt fel och har onda avsikter med sina fölungar (vill dänga dem). Ska man tolka det som att alla, förutom dessa, egentligen är olämpliga att ta fram ett föl?

Tidigare trådar visar att det finns en hel del stollar som sätter sig på föl, använder kedjor, kapson, tömkör årsföl, sadlar osv. Men har man inte blivit lite för kategorisk när man tar för givet att alla gör så?

Dessutom så kan det bli problem trots att man inte hanterar. Har ett exempel på det. 2,5 månaders föl som inte är hanterad öht. Inte grimvan, ledd eller annat. Den bits. Vad är då felet? Här kan man ju inte av gammal vana säga att den är överhanterad.

Kan inte låta bli och förundras över hur det kan bli i en tråd. Vad jag kan förstå vill TS få ett råd om hur han/hon hanterar en fölunge som har ett betende som Dom inte vill ha som vuxen. Genast utgår alla från att hon vill dänga den och att dem har gjort allt fel.. Hanterat för mycket, inga hästkompisar, och allt dom gjort med sin fölunge är tydligen fel.. De frågade om ett råd och de fick en del bra tips, men att utgå från att alla gör fel tycker jag är synd. Sen måste det ju finnas en massa olika varianter som funkar, vad som är bra för en kanske inte funkar för nästa...

Det är nog lite överdrivet, MEN man låter ingen fölunge gå själv utan lekkamrat, hittar man ingen som sällskap, så måste man vara beredd att flytta sitt sto.
Det är det samma som att låta sitt barn växa upp utan kamrater, och det vill ingen.
Ordna med kompis och det finns inga problem.

Sedan är det så frågar man här inne på forumet, får man räkna med att många människor, har olika åsikter.

Jag har pendlat mellan 10 - 28 mil för att mina föl ska få växa upp med andra föl hos kunniga människor, hellre än att hålla dem hemma där de fått gå själva med bara vuxna hästar. Fördelen med det, förutom det självklara med sällskap, är att jag även haft tillgång till mkt kunniga uppfödare som hjälpt och stöttat vad det än har varit. Jag förstår öht inte de som väljer att betäcka och sedan inte har minsta lilla plan för nästa år varesig när det gäller bete, uppstallning eller hantering. :confused:

Mina tre uppfödningar har samtliga varit mycket trevliga att hantera, inklusive den som fick nappas, och jag har inga som helst problem med att varesig leda, transportera eller vänja dem med gjordar eller sadel. Den enda som var besvärlig var den som fick nappas och det gick över direkt han fick jämnåriga lekkamrater. Jag ser ingen som helst anledning till att träna eller dutta med föl, låt dem få jämnåriga lekkamrater, stora hagar och sen räcker det långt med den vanliga visiteringen och den hantering som blir vid verkning eller gå till och från hagen med grimma på. Att hantera stoet är bästa träningen för ett föl, den ser att det inte är ngt att bli rädd för och det är naturligt för ett föl att följa sin mor, varför krånga till saker och ting i onödan?

Personligen så tror jag inte någon av de som gett vettiga svar tror fölungen är totalt felhanterad, TS ett jättestort klantarsel som inget kan osv.
Jag tycker de kunniga tyvärr bara uttryckte sig klumpigt i flera fall! Inte illa menat, men tyvärr så att TS ju inte kunde ta till sig budskapet eller hur man säger?!

Dessutom tror jag att dessa erfarna uppfödare har sett så mycket elände genom sitt "uppfödarliv" att de fullt förståeligt får lite för mycket taggarna utåt när de får minsta misstanke att det kan vara galenskaper på gång igen!

Hej!
Jag tycker du gör rätt som hanterar fölungen.Jag har sysslat med avel i många år tidigare och tycker att föl ska ha på sig grimma och ledas direkt.Däremot binder jag inte dem förrän de är avvanda och då med balband emellan så de kommer loss om de blir rädda.Det där med sparkandet skulle jag ta ur fölet så fort som möjligt så att det inte befästs.Sparka tillbaka lite lätt och säg nej mycket bestämt varje gång den sparkar,dock försiktigt.Använd stoets uppfostringsmetoder och hon hugger till eller trycker in ungen i väggen om den blir för vild åtminstone har mina ston gjort det.Du måste ju också visa vad som är okej och inte.Sedan kommer man aldrig ifrån att alla föl brallar mer eller mindre när man leder dem speciellt om man ska springa.Då håller jag med de andra om att man får hålla sig undan.De får dock inte kicka åt en i tid och otid.
Risken finns att de tror att man får göra så.
Hanterar man dem inte så kan de å andra sidan inte lära sig ovanor men jag tycker det är för sent att börja leda dem i grimma vid avvänjningen.
Lycka till.

Cala,

Om jag skulle ha varit i ditt läge så har det efter alla dessa svar varit väldigt svårt att få till något som hästen/jag tror på.

Testa, det du känner kan fungera!
//m

Hej!
Däremot binder jag inte dem förrän de är avvanda och då med balband emellan så de kommer loss om de blir rädda.

Du menar så att de lär sig att det lönar sig att rycka för då kommer man loss? :crazy:

Ska man binda upp dem så ska man göra det så att de sitter fast ordentligt! Ha mamman bredvid och se till att miljön är lugn så de inte blir skrämda. Lämna dem inte. De ungar som sprattlar av att vara fastbundna gör det en liten liten stund. Om man står bredvid alldeles lugn så kommer de också att lugna sig och upptäcka att det inte är obehagligt att vara bunden så länge man står still. :idea:

Hej!
Jag har ägt ett sto som bands som föl helt fast och som aldrig hämtade sig efter det.Slet av allt om det gick och om det inte lyckades så lade hon sig hängande i grimman helt paralyserad.Fick problem med allt med detta sto,allt som handlade om att sitta fast eller hamna trångt,lastning och transport,när hon väl kom in i transporten och blev instängd så la hon sig med huvudet hängande i grimman och ögonvitorna rullande.Kanske fel på stoet vet ej men alla mina föl och hennes avkommor har jag bundit med ett balband emellan och
kan lämna dem och gå in och hämta något och de står kvar likadant när jag kommer tillbaka.Har en valack som inte kan låta bli att greja med grimskaften
när han står bunden,har hänt att han fått in detta i munnen och blivit rädd och
kastat sig,då brister balbandet och han blir lugn.Har försökt binda honom kort i bägge banden men då kan han inte röra på huvudet som han vill och det gillar han inte.Vet inte vilket som är rätt ,jag kanske har fel men det har fungerat för mig och känns tryggt att veta att de kommer loss om något skulle hända.Det räcker att en katt hoppar fram om man nu har stallkatter så kan de bli rädda och kasta sig.

Jag vet inte man kan iof aldrig dra alla hästar över en kam eftersom de är individer _men_ det låter som ditt sto aldrig fick lösa situationen och aldrig kom till ett tänk .

Angående dina unghästar med balsnören så står dom still med ett balsnöre så står dom nog still med ett vanligt grimsaft .

Jag är nog av den åsikten att dom skall lära sig att det inte går att kasta sig och komma loss !?

När dom väl kan det så kan man kanske ha balisar för att minska skade risken om dom nu skulle bli skrämda och kasta sig för något annat .

Mvh Mia oj nu hamnade tråden utanför ämnet:o:o ska inte svara mer om detta :crazy:

Senast ändrad:

Lånar knapp, vi tar ca 6-10 föl om året och omständigheterna har gjort att det har varit lite olika förutsättningar för dessa föl.
För ett antal år sedan hade vi ett föl som hade en mycket sjuk mamma, detta föl fick inte gå med övriga flocken, sedan dog hennes mamma vid 7 veckors ålder och fölet hade ingen flock utan var ensam. Hon var för gammal för en amma, då hade vi ett halvblods sto som tog sig an fölet, de två gick ensamma och stod inne om nätterna. Fölet föddes upp på fölmjölk ersättning.
Detta föl hanterades mycket, hon är snäll men otroligt jobbig och respektlös. Vi orkar knappt arbeta med detta sto som nu är vuxen och har själv föl vid sidan.
Vi brukar strunta helt i våra föl, om något händer med någon av fölet tar vi kampen då, om det blir någon. Vi leder knappt dem i grimma men brukar sätta på en grimma om stona står inne på våren, men vad spelar det för roll, när stona släpps på bete glömmer fölen att dom haft grimma på sig och blir små vilda föl.
Vi leder stona till och från semin, med fölen lösa, våra föl hanteras aldrig men dom blir ändå mer eller mindre tama vid avvänjningen.
En del tar lite längre tid på sig andra blir tama direkt.

Jag håller helt med övriga Jarrah, CK & co att man ska strunta i fölen, hantera stoet istället. Vi låter våra vara helt vilda och det brukar gå bra. När vi sedan går ut i vår unghästflock är alla unghästar väldigt angelägna att söka kontakt och visar stor respekt. Men när vi får in sto på seminstation med jättetama föl får vi akta oss för sparkar och övertama föl.

Så mitt råd är låt fölen vara!

Jag tycker det är så intressant detta med sparkar osv.

Vår kille hade som era grimma på sig i början bara, sen for de på semin och var där mellan två brunster.
Jag låter honom vara i stort helt men pysslar mkt med mamma som har behövt daglig omvårdnad det sista.
Han blev op för navelbråck vilket har inneburit att man fick kolla dagligen men det har gått lätt att göra i hagen.

Vet inte men han är supersnäll och är helt "otränad", skulle klassa honom som väldigt "sparksäker" också.
Väldigt smidigt att få snälla ungar genom att strunta i dem o ta hand om mammahäst istället ( som jag nog tror uppskattar det låååångt mkt mer än vad fölungen gör :angel:)

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka