Fölunge som sparkas

Sv: Fölunge som sparkas

Men det handlar inte om påhopp, utan att du har frågat om råd och inte håller med om rådet du får.

Det har ju nte varit någon otrevlig ton i svaren utan verkar bara att du inte verkar gilla att rådet du fått inte är nåt du sjläv håller med om, och det är ju ok alal behöver inte tycka samma eller ha rätt men det betyder inte att du blir påhoppad.

För övrigt håller jag med ang, respekt, det låter dom hon har tappat ltie respekt och det är viktigt att dom har det så jag skulle låta det vara lite ett tag nu när ni vet att hon går att leda.

Men det handlar inte om påhopp, utan att du har frågat om råd och inte håller med om rådet du får.

Det har ju nte varit någon otrevlig ton i svaren utan verkar bara att du inte verkar gilla att rådet du fått inte är nåt du sjläv håller med om, och det är ju ok alal behöver inte tycka samma eller ha rätt men det betyder inte att du blir påhoppad.

För övrigt håller jag med ang, respekt, det låter dom hon har tappat ltie respekt och det är viktigt att dom har det så jag skulle låta det vara lite ett tag nu när ni vet att hon går att leda.

Bra svar!

F ö så brukar jag åka på fölmönstring med mina ohanterade föl och det brukar gå alldeles utmärkt. De anpassar sig omedelbart och är alldeles för upptagna med allt runtomkring för att ha tid att fundera på att sparkas.
När jag leder föl så använder jag lång lina så jag är utom sparkradie, mest för att fölen kliver på bättre då.
Stona är naturligtvis också stambokförda.

Efter fölmönstring hanteras mina minimalt fram tills de är 2,5-3 år och ska ridas in och det är aldrig några problem. Däremot har jag hört av många unghästutbildare att de föredrar ohanterade unghästar framför de överhanterade och respektlösa.

Kan det vara så att någon annan häst i hagen sparkas och fölet har tagit efter?

Mitt fjolårsföl sattes som femmånaders i en hage ihop med ett sto som sparkade efter honom och helt plötsligt började han också göra det. När han flyttades därifrån slutade han, det var mer än ett halvår sen, och sedan dess har han aldrig mer visat någon tendens att sparkas.

Jag kan bara berätta av egen erfarenhet :) Vi har fått flera föl de flesta åren som vi har avlat och då har det inte varit några problem, de har gått tillsammans och fått utlopp för allt bus i flocken och varit snälla vid hantering, som har varit att ledas mellan beten och eventuellt en liten "klistund" om fölet själv har velat annars ingenting mer. Inför fölmönstringen har vi kanske "tränat" två gånger dvs sprungit någon långsida på banan och de har kunnat visas utan problem, detta både med unga mammor och med rutinerade ston.

Ett år fick vi bara ett föl och hans mamma var ganska vass, snäll men en riktig ledarindivid. Det fölet gick med i flocken men hade ju inga fölkompisar, han hade otroligt mycket bus i kroppen och en dag stegrade han sig över mig och träffade mig med en hov i ögat :( Dagen efter åkte han iväg till en flock med 8 ston med föl. Han blev kvar där i tre år på lösdrift, stoet togs hem när han var 6 månader och när han sen kom hem var han genom snäll, knappt hanterad av människor men sunt uppfostrad i flock.

De andra fölen vi hade hemma brukade få gå med min gamla ponny efter avvänjningen, han tog ingen skit så de blev uppfostrade en hel del av honom :)

*kl*

Enda träningen som möjligen görs med en sån liten, enligt mig, är grimträning i form av nödvändig ledning till/från hagen med sin mamma. Allt annat är överkurs.

Vi har ju svarat, men det svaret dög tydligen inte.

Jag gissar att svaret du vill ha är av typen:
"Gå bort till redskapsboden och hämta en kvast, som du slår över ryggen på fölet"?
Vi som svarat har erfarenhet av hundratals fölungar, och det lättaste och bästa är faktiskt att inte hantera dom.
Givetvis gör man det man ska, med beslutsamhet, men att hålla på och dutta med dom gör ingen nytta alls.
Kan fölet gå i grimma så var näjd med det, det finns ingen anledning att knata runt med fölet 4 dagar i veckan bara för att.

Men det var det dummaste jag hört...Har ALDRIG ens funderat över det..
och varför tror du vi "duttar" med henne?? Vi har båda haft häst länge och är definitiv inga noviser vad gäller äldre hästar, däremot är det nytt med föl.
Men det är ju bra att alla ni som är så duktiga på detta kan ge så bra och trevliga råd.
Ja, Jag känner mig påhoppad, ville bara höra hur ni andra hanterar ev. sparkar. Men ni slipper ju tydligen undan dem genom att inte vara med era föl.
Sen "HANTERAR" vi inte mer nu, precis som jag skrev, hon kan ju det vi vill så vi är nöjda.
Vi gör ju allt ni säger, hon går i stor flock på stora hagar, har kompisar att leka med,ute dygnet runt. Det enda vi ville var att hon skulle funka i grimma och transport innan vi åkte så inte det skulle bli en negativ upplevelse för henne då.
Sen har jag inte någonstans sagt att vi tränar henne utan hanterar henne om det nu känns bätre för er.
Sista gången jag ber om råd här.:cry:

Har haft ett föl förut som sparkades, henne sa jag åt på skarpen några gånger. Daskade till henne i rumpan liksom, antingen med handen eller med grimman. För ibland vände hon upp rumpan och kickade precis när man tagit av grimman. Hon slutade med det efter ett tag, men sen hade hon massa annat för sig också. Ville inte gå framåt ett tag och ett tag sprang hon ifrån mig så jag åkte kana efter henne. Men nu är hon 4 år och gör inte något tok alls. Hon är helt underbar att hålla på med, sparkas inte, bits inte utan följer snällt med sin matte :laugh:

Det kommer gå över ska du se!!!

vad ville du ha för svar då? folk med massor av fölerfarenhet har skrivit hur de gör, men detta tolkas som ett påhopp och det var inte alls det svar du ville ha? måste all problemlösning med djur vara aktiv?

Har haft ett föl förut som sparkades, henne sa jag åt på skarpen några gånger. Daskade till henne i rumpan liksom, antingen med handen eller med grimman. För ibland vände hon upp rumpan och kickade precis när man tagit av grimman. Hon slutade med det efter ett tag, men sen hade hon massa annat för sig också. Ville inte gå framåt ett tag och ett tag sprang hon ifrån mig så jag åkte kana efter henne. Men nu är hon 4 år och gör inte något tok alls. Hon är helt underbar att hålla på med, sparkas inte, bits inte utan följer snällt med sin matte :laugh:

Det kommer gå över ska du se!!!

Ja man kan gå den lätta vägen och slippa konflikter eller så kan man gå den lååångaaa vägen och hoppas på att man får en äldre häst som fungerar och däremellan får man hoppas att man kan lösa de konflikter som blir och absolut kräver mer jobb och kunskap av människan eller .....så räcker det att man gör som CK säger innan i sitt inlägg ;)

Då får man en lätthanterad häst och slipper jobba sig ur konflikter som man skapat själv .

Mvh Mia som håller med Ck , Naffa ,Jarrah, Cirkus och Mia-R

Instämmer i övriga kören. Som Ramona skrev, så lär sig inte fölen på det sättet. Och som Jarrah (tror jag :o ) skrev, går alldeles utmärkt att åka på visning utan att ha "tränat":)

KL
Våra föl, oavsett om vi har ett om året el 5 st, leds i grimma från dag 1, vi binder även upp dem från dygn 1 brevid sin mamma i gången med 2 grimskaft. Vi visar dem tidigare än vad ni med halvblodsföl gör, ponnyföl kan man visa på utställning hela sommaren och våra föl är oftast bara 6 v när vi visar dem första gången.
När vi släpper dem på bete så låter vi dem vara "vildhästar" såvida inte mamman tas in för ridning. Inför visning så tar vi in dem kvällen innan och duschar mamman med fölet brevid, sen står de inne över natten och vi sätter på grimma och lastar.
Har märkt med åren att det spelar ingen roll om fölet är ledvant el ej när man kommer på utställning, antingen så följer den mamma snällt el så flyger den i luften lite som den vill.

Fölngar som sparkas o bits ignorerar vi i några veckor och då brukar det gå över. Se också till att ni har en flock som fostrar, det är inte alla ston som gör det. Många ston mesar med och låter fölet göra allt den vill.

Föl tenderar dessutom till att ha perioder när de är väldigt tama och även när de är vildhästar, det går i vågor under sommarlovet, inget vi bryr oss om. När hösten kommer och man stallar upp dem så brukar de alla bli tama till slut.

Lycka till med fölet och tänk på att man aldrig ska lita på en fölunge, de är som småbarn, helt plötsligt så får man sig en känga som inte var menad att göra ont.....

Varför skulle man inte hantera sitt föl alls? Tycker inte det verkar vara mycket med 5-10 min några gånger i veckan! Det står att föl måste kunna ledas i grimman som krav i flera PM:n till årets fölvisningar (Skåne, Troedsbergas bl. a.). När ska man börja då?

Jan Brink framhåller på sin hingstvisningsinspelning att idealet är att börja tidigt på ett bra och positivt sätt med fölungen, då blir det mycket enklare med inridning och träning av unghästen när unghästutbildarna sedan tar vid. Detta i samband med att ett Rooseveltföl visas som kom med knoppad man och i lindor i transporten med sina uppfödare. Förtroende för människor är a och o menade han på.

På Flyinges DVD "Att handskas med föl" framhålls att de börjar från dag ett med att sätta på grimma och leda till och från hage men att det ska ske med försiktighet och att man ska veta vad man gör (Inte sätta grimskaft direkt i grimma då deras halsar är ömtåliga utan succesivt lära dem detta mm). Där framhålls att man vänligt men bestämt ska tillrättavisa fölet om det gör något man inte tänker tolerera att den sedan gör som vuxen. Jag har nog inte läst en enda bok som framhåller att man helt ska strunta i att hantera sitt föl!Däremot känner jag till många som inte hanterar ungarna alls men har också sett vilket besvär det är då de ska ridas in som stora "vildhästar".

Att överhantera sitt föl är en helt annan sak än det du (TS) framhåller här....i mina ögon i alla fall. Nu är jag ingen expert på fölungar men sett olika varianter av "hantering" under årens lopp. Det viktigaste för fölungen är naturligtvis att få gå med sin mamma och lära sig från henne men det ska även gå att leda den och raspa hovar samt avmaska den mm. Tror de flesta i grund och botten är inne på samma spår men att man definierar ordet "fölhantering" på olika sätt. Rätta mig om jag har fel!:)

PS. Svaret var inte till Welsh.....klickade fel:angel: /DS

Felet i hela diskussionen är när man börjar diskutera _träning_ vissa saker ska fungera och sker naturligt utan att man tränar . Sålde nu tex min 1 åring och köparen började diskutera att dom skulle lastträna , jag säger då att det finns ingen anledning till det eftersom lastningen har gått bra ,dvs pålle körd till bete ,pålle körd till vet ,pålle körd hem . Hästen går på utan problem (har dock fått lösa en lastning som tog lite tid med honom för han skulle inte gå in ) inte tränar jag honom för det .

Nästa gång gick han
direkt på transporten till köparen och då finns absolut ingen anledning att _träna_ honom för lastning ! Han kommer ihåg detta även om han blir körd 2 år senare . Ändå vet jag att flera ska provlasta sina hästar och sen hamna i konflikter som man inte löser och får problem med detta . Samma sak med resten av såatt säga hästens träningar har behövt leda hästen vid en viss situation kommer dom ihåg det . Man tar situationerna när de behövs och bara till det som absolut måste fungera däremellan behövs ingen hantering ... ...

Mia

Senast ändrad:

Nej, jag håller med dig fullständigt! Man får välja sina strider i alla sammanhang med dessa djur och tänka med sitt bondförnuft. :) Det finns ju alltid de som överdriver

Jag tror emellertid att svaren i denna tråden är av ungefär samma åsikter men att de framstår som motsägandes varandra.

KL

Har hållt på med avel i många herrans år, och har ALDRIG hanterat ett föl som är 3 månader, 3-4 ggr i veckan!
Gör inte det, låt den gå i hagen med sin mamma och kanske några andra lite äldre ston och valackar.
Som kan ryta i om det behövs.
Led henne i grimma om ni ska till och från hagen, men inte mer.
Och då ska mamman vara med.
När hon börjar bli upp imot 10-12 månader, då kan ni börja sätta på grimma lyfta hovar borsta.
När hon är 14-16 månader så kan ni börja ställa upp i gången, lära henne att stå still och rykta henne.

Låt henne vara föl, och överlåt uppfostrandet till mamman ett tag frammöver!
Mitt bästa råd till er, lycka till

Jo, det klart mammorna ska var med hela tiden! Det handlar bara om det här med att ta på grimma som en naturlig sak i och med att de ska förflytta sig tillsammans. Att lyfta hovarna lite med jämna mellanrum för att underlätta för hovslagarens första puts, borstar med mjuk borste eller torka med liten handduk på kroppen så det inte ska vara onaturligt att bli berörd. Aldrig med tvång utan bara postivt och lugnt för fölis. Det klart de ska vara bebbar!:)

Jag kan passa på att berätta om min 08:a, och lite om mina tidigare föl. Tror att det kanske kan förklara like hur jag tänker när det gäller föl och hantering.

I fjor föddes den kelnaste fölningen ever. Ingen kunde låta bli att gå in och kela med henne, till och med bonden hittades liggande i hagen mysande med mitt föl. Fölet tyckte det var himla trevligt átt bli kliad på magen som en hund etc. Själv var jag inte lika belåten med det eftersom det inte kändes som hästhantering, men lät det vara eftersom jag kände att jag fick skylla mig själv som stod uppstallad på ett sådant ställe.
Efter ett tag börjar föling kicka mot människor, och det så gut att vara helt på bus, och kom ofta efter att man kelat med henne en minut.

Jag funderade genom tidigare föl vi haft och vi har aldrig upplevt detta tidigare, och den enda felande länken jag kunde hitta var att hon blivit överhanterad och att hon trodde att även människor fungerade som lekkamrater.

Jag bad snällt att ingen annan hantering av henne skulle ske än saklig hantering, och föredrog att vara med när den hände. En del verkade tycka att jag skulle vara tacksam att någon ville kela med mina hästar, men det respekterades. Jag sa att jag ville a itu med detta redan nu eftersom jag inbillade mig att det skulle vara bättre nu än när hon blev 170 cm. Trist tyckte jag det var i en period när jag knappast pratade med mitt fina föl eftersom det kändes som andra tagit den mystiden som plötsligt kändes ransonerad..
Hanteringen gick ut på att leda till hage, visitera, lyfta hovar. Föling fick nöja sig med att busa med de andra. Det tog inte lång tid innan hon slutade sparka. Sedan dess har hon inte sparkat, jag korrigerade inte en enda gång. Hon är fortfarande den mysigaste kelgrisen man kan tänka sig och somnar lätt om man klappar..
Enda träningen inför fölvisningen var som sagt promenad till och från hage (absolut inte dagligen), visitering etc. Det räckte för att hon skulle skulle kunna tillräckligt på fölvisning (tror hon var 5 veckor och yngst av alla ;))

Jag förstår att du bara menar väl, men jag håller med dem som sagt att det ska otroligt lite hantering till för att en föling ska bli trevlig och upplevas välhanterad. Lycka till
/U

Vet inte om det är så att vi är född med tur!

Men även vi har haft nöjet att i år få ett väldigt piggt föl, och efter att hon lyckats få in en "klockren" på husse så beslöt vi att lägga in lite hantering som skulle få henne att tänka på lite annat.

Så selen åkte på mamma o fölet bands vid sidan sen gick vi ut o tömkörde en kort stund, naturligtvis så var mor inte helt fokuserad på vad som skulle göras, så det blev några muntliga tillsägelser.
Vi har nu varit ute 4 ggr på 2 veckor, och när vi nu hanterar fölet så räcker det att säga NEJ när vi ser att hon tänker testa att bralla.

(Vet heller inte om det är så farligt att låta föl-ungar vara ute på lite strapatser, vår nu 2-åriga nordis var med sin mor med på en publik tillställning knappt 2 månader gammal, gick bunden vid sidan 2-3 km för att komma dit, sedan lös (gick aldrig längre än 5 meter från mamma) under de timmar som äventyret höll på, därefter samma väg hem bunden vid sidan.
Hon var inkörd långt innan hon var ett år och har nu som 2-åring dragit det mesta, det är nu hon som bla sladdar ridbanan här hemma när hon inte är i hagen och är lek-ledare för fölet (lyckas ibland även trissa upp de gamla i resten av flocken ibland)).

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 317
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31