Fölunge som sparkas

Sv: Fölunge som sparkas

Jag har inte läst hela tråden men förstår att det handlar om att hantera eller inte hantera fölen. Med gällande regler om idbeskrivningar och chipmärkning av föl innan en viss ålder inför passet så undrar jag om ni tänker på de stackars id-kontollanter som ska försöka rita av och ta tagel och chippa? Det finns skrivet rekommendationer för id-kontrollanterna vad dom ska godta vid dessa kontroller. Är inte fölet hanterbart så har de rätt att neka, man kan inte "dansa" runt i en box med fölet och tro att det blir bra. Dåligt lyse i stallarna är en ganska vanlig företeelse som också tas i beaktan. (från ämnet).
Jag tycker att man ska hantera sitt föl så att det kan bli ledd i grimma o grimskaft. Den behöver kanske inte stå uppbunden men ska kunna stå still när man håller i den. Gäller samma med hovslagaren. Dom vill inte heller "slåss" med fölen när dom ska verkas...

Mia

Jag har inte läst hela tråden men förstår att det handlar om att hantera eller inte hantera fölen. Med gällande regler om idbeskrivningar och chipmärkning av föl innan en viss ålder inför passet så undrar jag om ni tänker på de stackars id-kontollanter som ska försöka rita av och ta tagel och chippa? Det finns skrivet rekommendationer för id-kontrollanterna vad dom ska godta vid dessa kontroller. Är inte fölet hanterbart så har de rätt att neka, man kan inte "dansa" runt i en box med fölet och tro att det blir bra. Dåligt lyse i stallarna är en ganska vanlig företeelse som också tas i beaktan. (från ämnet).
Jag tycker att man ska hantera sitt föl så att det kan bli ledd i grimma o grimskaft. Den behöver kanske inte stå uppbunden men ska kunna stå still när man håller i den. Gäller samma med hovslagaren. Dom vill inte heller "slåss" med fölen när dom ska verkas...

Mia

Som idkontrollant och chipmärkare måste jag säga att de ohanterade fölen är enklast att chippa. Jag ritar dem lösa i boxen tillsammans med mamman och chippningen brukar de inte märka av. Tagelryckningen gillar ingen, men gör man det bara snabbt och tar bägge proven i samma tag så brukar även det gå fint. De tama och i mitt tycke respektlösa fölen brukar vara mer på och mer stökiga, så jag tycker inte att ohanterade föl är ngt problem i det fallet.
Det är sällan eller aldrig problem med hovslagaren heller. Även där är det oftare stök med de tama och överhanterade fölen.

Villket bullshit, välhanterade föl är en dröm att jobba med oavsett om det gäller verkning, avmaskning, vaccinering eller varför inte chipmärkning.

Mia
Grejen är att det krävs ingen "träning" för att få ovanstående att funka.
Man behöver inte slåss med ett föl för att det ska kunna lyfta på en hov. Fölhovar går dessutom supersnabbt att verka.

Villket bullshit, välhanterade föl är en dröm att jobba med oavsett om det gäller verkning, avmaskning, vaccinering eller varför inte chipmärkning.

Bullshit eller inte, som jag ser det finns det tre olika sorters föl: Ohanterade, rätt hanterade och så de som är bortklemade/felhanterade och som följd är respektlösa.
Där är överhanterade/felhanterade = respektlösa föl är inte enkla eller roliga att jobba med. De ohanterade fölen har aldrig varit besvärliga på ngt vis. Det finns naturligtvis rätt hanterade/lagom hanterade föl som också fungerar fint.

Jag menade ju inte att man ska överhantera föl. Normalt hanterande är att föredra för alla. Jag har varit med där man sagt att vi får nog vänta för fölet är inte hanterat. Ägaren känner sina hästar bäst själv eller hur? Har också hört från veterinärhåll att det är inte populärt när man ska behöva behandla en fölunge som inte är hanterad. Alltså van vid människor och att vi tar på dom och håller i dom... Idag är det populärt med lösdrifter, hur gör man då? Inget stall, ingen box, bara en lösdrift. Och där ska veterinären stå och försöka behandla eller id-kontrollanten försöka få till en bra id-beskrivning. Nej! Lagom hantering är att föredra.... Har faktiskt varit med om att ettåringar som varit lite hanterade, endast vaccinerade och verkade. Har helt plötsligt efter att gått på bete på sommaren inte varit så lätta när hovslagaren kommer... Inte populärt och inte roligt för ägaren som undrar varför hästarna inte står som ljus???

fast ägarna kan ju ofta inte avgöra vad som är lagom hantering och överhantering tyvärr, och därför är många föl/unghästar/hästar förjäkligt respektlösa/rent av farliga :/
Ang. lösdrift så måste box finnas tillgänglig enligt lag (ifall hästen blir sjuk eller dyligt) så det är nog inga större problem om man inte är olaglig ang. detta o inte bryr sig om att planera lite om nån blir skadad etc. (dvs. bryr sig)

Jag har jobbat med isisar och just föl/unghästar och dom ähar aldrig varit nåt problem med när man väl ska göra något.
Det akn finnas nån här o där som är naturligt extra skygga, så dom får man jobba på tidigt så att man vet att man kan komma nära dom om det är nåt, dvs för att kolla dom o ta dom om man behöver etc. men dom som är mer 'medel' i socialhet mot människor är verkligen inga problem.

Fölet som jag ser efter nu som är 7v. var väldigt skyggt pga. tråkig hantering tidigare(inte av mig såklart) och jag har ändå inte hållt på o fixat med henne mycket alls, säga hej när jag ser efter stoet men inget mer än att bara ta handen över halsen o ryggen, öron etc, ben så jag vet att det går om det behövs, men inget mer. Hon är nu jätte social igen och det har bara tagit mindre än en vecka, men har bra nog respekt att backa om jag liskom ger signal om att nu är det 'slut'.
Hon kommer bli ledd till o från hage snart, nog gånger att hon kan följa med bra men sen räcker det liskom, då kan hon ju o då kan hon få hänga med lös igen om hon inte får för sig att hon är en 'stor' häst o drar iväg haha!

aja vilket som så är det generellt inga problem med ohanterade föl även om man ska 'göra' saker som id-koll vet etc. men visst, som sagt om dom är skygga, o då menar jag riktigt skygga inte bara att dom itne är som plåster på en, så får man ju jobba på det lite tills dom är lagom igen.

Vad är det för idiot som låter en häst gå overkad en hel sommar? :confused: Att inte överhantera ett föl/unghäst är inte samma sak som att skita i dem helt och hållet! :crazy: Min första fölunge var aldrig några problem att verka "trots" att hon gick på bete med andra föl och fölston och sedan på lösdrift. Hon har aldrig varit det minsta besvärlig att vaccinera och enda problemet när hon skulle ritas av var att få fläckarna på mulen på rätt plats. Jag kunde för övrigt lasta henne själv som 1-åring och åka till ridhus utan problem, hur många här på buke har inte problem med att lasta sina vuxna hästar trots hjälp? :grin:

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka