Fölunge som sparkas

Sv: Fölunge som sparkas

Men om du har en fölunge som vänder upp och sparkar mot dig, hur gör du då???

Har ingen stor erarenhet av föl men när min gjorde det när han var 3dagar och då puttade jag till han och han tappade balansen men han trillade inte och då kom han en gång till och åter igen puttade jag till han sedan tänkte han komma en gång till men ångrade sig efter det så har han inte ens funderat att sparka åt nån efter det och han är nu mera femår.

Men detta var ej under hantering av fölet utan jag var ute och pratade med stot i hagen.

Har även varit med om en nyligen avvand som kom sparkandes mot mej när jag fyllde på vatten i hagen men då tog jag bara ett kliv mellan trådarna som han sedan sparkade in i och han sparkade inte eftre mej mer.

Inget jag kan rekomendera men det har varit det som kom först upp i huvudet för att skydda mej själv.

Kram

Det va så jag också gjorde ungefär.... och det funkade, hon slutade sparks. Men det fanns dom i den här tråden som tyckte det var fel. Så jag undrar hur dom hade gjort???

Är det mig du menar att jag tyckte du gjorde fel ? Så har du missuppfattat mitt inlägg .
Jag hade daskat till ungen i baken om den sparkade mot mig .
Däremot så håller jag inte med om allt detta daltande med fölungarna att man ska träna dom med det ena och det andra ,detta skapar konflikter som jag skrev och dessa måste man lösa och med detta menade jag att man kan gå den lätta säkra vägen än daltvägen och få problem , som folk får problem med sin hantering .

Jag tar hellre hem en lösdrift häst på 3-4 år ( som inte är människovan ) än en dåligt uppfostrad 3-4 åring .

Ja jag har den erfarenheten från fler äldre lösdriftshästar .

Mia

Ok, då missuppfattade jag ditt inlägg. Var tvungen att hantera min häst mycket pga veterinärbesök när hon va ung. Men hon är en helt fungerade häst nu, kanske lite för mattekär ;)

Klart man måste hantera dom i vissa situationer som är nödvändiga men inte träna dom där är skillnaden för mig med mina Föl/unghästar :)

Mia Ps Grattis till poängen på fölmönstringen ;)

Senast ändrad:

Tack! :laugh:

Då har vi samma filosofi. Tänk hur lätt det är att man missförstår varann....

Vi har ju svarat, men det svaret dög tydligen inte.

Jag gissar att svaret du vill ha är av typen:
"Gå bort till redskapsboden och hämta en kvast, som du slår över ryggen på fölet"?

Kan inte låta bli att kommentera den här urbota dumma kommentaren. Självklart är det så att de som vill dänga sina föl först frågar på Buke om det är okej att göra det och sedan inväntar Buke-folkets godkännande.. NOT. De som vill dänga sina hästar (för sådana människor finns det förstås) gör det nog utan att först fråga och annonsera ut sina intensioner på Bukefalos. Eller vad tror du?

Jag tror du har lite fel där.

För går man in på Hantering så kommer det varje år upp trådar om "missanpassade föl"
Föl som stegrar sig, föl som sparkas, föl som inte vill bli ledda, föl som inte går att verka, föl som inte går att fånga.

Ett halv år senare:
Det går inte att lasta dom, inte att spruta dom, dom tränger sig före vid grind, dom är tjuriga/dumma/vilda osv, osv.

Där haglar det kommentarer om att man skall dra omkull dom, för då lär dom sig minsann.
Man skall klappa till dom, för det gör minsann ledarhästen.
Dom skall sköta sig , stå still och lyfta fötter, ledas, borstas, lastas klias, för då minsann är man bra på ledarskap.

Vägen dit är skitsamma.
Tidsmässigt skitsamma.
Resultatet?? Därav problem-föl.

Jag försöker in i det längsta att undvika sådana trådar då dom mest korkade förslagen kommer från dom som har alldeles för lite rutin, (har dom sådan? )eller från folk som nyss gått på helgkurs, och lärt sig att hästar jäklar anamma skall veta sin plats.

Sök på historiken via bukefalos och må dåligt.

För jag mår jävligt dåligt att läsa om folk som "fostrar" föl.

Vi gör som CK. Det mest nödvändiga och inget mer. Vi har inga problem.

AM

Jag håller med dig i det du skriver ovan. Helt och hållet!
Samma metod har fungerat för mig i 20 år också. Vi raspade f ö hovarna på våra helt ohanterade föl i förrgår och det var absolut inga problem. In med baken till ett hörn och så mamma bredvid. De hade inte ens grimma på sig.

Många verkar tro att om man inte hanterar fölen dagligen så är det lika med att man skiter i dem. Inget kan vara mer fel. Mina kollas varje dag, de avmaskas och verkas när det behövs, men inget av detta kräver att den dagligen ska ha gått i grimma eller lyfts fötter på. Det går ändå och man får föl och senare hästar som respekterar människan.

MIN uppfattning är att de dagligt hanterade fölen ofta (jag säger inte alltid) är odrägliga att handskas med och tappar lite av intresset för vad som ska ske. Mina som hanteras mkt sparsamt är alltid intresserade och med på notorna när det väl händer ngt. De andra är mer "avtrubbade".
Man ser det väldigt tydligt i samband med tex fölmönstringar. De föl som snällt springer i snöre är inte alls lika på tårna som de som är hanterade som mina och det är de sistnämnda som visar upp sig bäst.

De som hävdar att det är det enda rätta att hålla på med fölet dagligen från första början kommer också att få ett gäng konflikter på vägen, medan de som låter fölet gå på lösdrift (eller på stall utan överdriven hantering utan bara ut, in, mat) tills det är 2,5 år och bara gör det nödvändiga under den tiden slipper oerhört många sammandrabbningar på vägen och när man väl börjar greja med dem så är de mkt lyhörda och framförallt intresserade och positiva.

Men alla gör som de vill och jag gör som jag vill och jag har annat för mig än att reda ut konflikter med stökiga unghästar.

Senast ändrad:

Men vad gör man om mamman är en sådan där riktig mespropp? Jag kände en tjej som betäckte sitt sto. Fick en fin fölunge som stoet tog väl hand om. Enda negativa med stoet var att hingstungen fick göra vad som helst med stoet utan att hon sa ifrån! Dagligen ställde han sig tex och bara pepprade mamman med bakutsparkar, det enda hon gjorde var att stöna om hon inte kunde flytta sig!

Fölungen växte upp till en grymt stöddig unghäst, räddningen blev hingstbete som 2-åring, då klev han ut i hingstflocken och "sa" "här kommer jag, och jag är bäst". Varpå han åkte på så mycket stryk att han nära nog kröp därifrån!
Efter det var han ok att hantera, innan det var han hemsk, höll på precis som TS skriver att hennes fölunge gör! Dessutom fortsatte han med beteendet mot människor när han vants av från mamman. Ägaren kunde hantera honom, men andra hade fullt schå!

Kan jämnåriga fölkamrater med mammor göra att ett föl med en mesig mamma ändå får uppfostran?

Hur menar de man ska sätta grimskaftet i fölungens grimma? Om man inte ska fästa det direkt i grimman?

Jag vet erfarna uppfödare som säger att det inte gör något om fölungen trilskas så den trillar omkull när man leder den de korta sträckor man leder fölungen. Men det kanske är gammalt förlegat resonemang?

"Problemet" är ju om unghästen inte behöver åka av gården någonting! Bete finns på gården, hästen behöver inte åka till veterinär osv.
Min förra häst hade sådant liv i början!
Dessutom så rekommenderar ju väldigt många att inte lastträna när man har en tid att passa!

Jag köpte min häst som 1-åring, då åkte han transport för första gången när jag hämtade hem honom. Han var då även helt ohanterad förutom avmaskad och verkad, verkningen sköttes med att han puttades upp mot en vägg för att minimera stressen. Ledd i grimma ett par-tre gånger. Han gick i en sund lösdrift med jämnåringa, dit kom han direkt när han vandes av från stoet.

Väl hemma hos mig så var han tvungen att ledas till/från hagen, så det blev ledträningen. I övrigt hanterade jag honom bara några minuter i veckan så han lärde sig att stå uppbunden, bli rörd över hela kroppen och lyfta fötterna. Inget mer.

Som knappt 2-åring hade han inte behövt åka transport. Jag tycker då att jag ska last- och körträna! Inte göra som så många i min omgivning gjorde, vänta tills jag måste köra till första tävlingen, till veterinären osv, och då försöka få in en stirrig 4-åring eller ännu värre, ännu äldre häst som aldrig åkt transport!

Lastade någon gång/månad och åkte runt kvarteret med honom.
Den hästen lastade sig själv hela livet, behövde aldrig hyra en box på tävling, han åt och sov alltid i kärran! Det från 4 års ålder när vi åkte på kvalitets. Man var tom tvungen att be honom vänta med att gå in i kärran på tävling ibland, såg han höet gick han in frivilligt!
Så kommer jag hantera även min nästa unghäst, allt för att slippa vara en av dem som står med en uppjagad häst som växt fast i marken en meter från kärran när man ska ut och åka!

Men det är stor skillnad på ett föl och en åring när det gäller inlärning. Jämför människor - bebis med en 3-åring! En bebis är det ingen idé att man säger till om den skriker eller ifall den kastar mat på golvet, den förstår inte att det är fel. Om 3-åringen kastar mat på golvet så vet den om att det är fel och tar sådeles en tillrättavisning och lär sig någonting av det.

Samma sak med föl. Föl har inte inlärningsförmågan att lasttränas eller vad det nu är på samma sätt som en lite mer mogen häst, tex 1- eller 2-åring. Av samma anledning bör man enligt mig inte binda upp föl vid transport, däremot är det ok att binda upp 1- och 2-åringar i transporten. Ett föl förstår inte att det tar stopp eller att den sitter fast på samma sätt som en lite äldre häst gör.

Sen är det väl klart att man ska hantera sina föl, det måste man ju göra för att verka, avmaska etc. Jag tycker även att man ska hantera fölen i hagen genom att klia på dem och klappa på dem. Men att aktivt gå in för att lära fölet att lasta är bara dumdristigt, för fölet har inte inlärningsförmågan att förstå vad det gör och sedan komma ihåg det tills nästa gång.

Jag tror du har lite fel där.

För går man in på Hantering så kommer det varje år upp trådar om "missanpassade föl"
Föl som stegrar sig, föl som sparkas, föl som inte vill bli ledda, föl som inte går att verka, föl som inte går att fånga.

Ett halv år senare:
Det går inte att lasta dom, inte att spruta dom, dom tränger sig före vid grind, dom är tjuriga/dumma/vilda osv, osv.

Där haglar det kommentarer om att man skall dra omkull dom, för då lär dom sig minsann.
Man skall klappa till dom, för det gör minsann ledarhästen.
Dom skall sköta sig , stå still och lyfta fötter, ledas, borstas, lastas klias, för då minsann är man bra på ledarskap.

Isåfall är det horribelt och jag som är naiv. Jag har själv föl för första gången och har förstås behov av hjälp och råd. Dock får man såklart sålla bland råden och fråga sig om de är rimliga. Här kanske det hjälper att man har övrig hästerfarenhet och att man inte är purung heller..? Jag ser största risken med att få sitt första föl just att man tenderar att överhantera det. Därför lägger jag band på mig och gör inte mycket med min unge som är ute på bete sedan i maj med morsan och min gamla ponny.

Det är som Nafayette skriver.

Jag har följt Buke i många år, och de som vid fölets födelse allra mest menar att "man ska hantera från början" fortsätter sen under sommaren och hösten med att lägga trådar på hästhantering, med råd om hur de får bukt på bitande och sparkande.
Och ve den som ifrågasätter deras tidigare hantering, för "skulle vi inte ha gullat och varit med fölet när det var litet, så hade han säkert bitit oss ÄNNU hårdare nu."

Samt, "JOOOODÅÅÅ, han har sällskap i hagen. Vi har lånat in grannes 30 år gamla ponny".

Ja, som sagt- då är det jag som är naiv. Jag kunde bara inte tro att folk som får rådet att dänga sin häst/sitt föl verkligen följer det rådet. Så är det ju alltid, att man får sålla bland råden och följa dem som kommer från erfaret folk och som vet vad de pratar om. Har iof sig sett exempel jag med på katastrofala råd här på Buke. Trist att en del verkar sakna urskillingsförmåga.
//Irja

Samt, "JOOOODÅÅÅ, han har sällskap i hagen. Vi har lånat in grannes 30 år gamla ponny".

kl.

Och här dyker då ett problem till.

För speciellt hingstföl är av ett stort behov av hingstfölkompisar.
Duger inte med mesig mamma och en gammal ponny.

Jättejätteviktigt.

Tyvärr så tenderar dom nyblivna och orutinerade uppfödarna att vilja ha dom kvar hemma för annars kommer dom att sakna dom.

I stället för att redan vintern innan märren har fölat, leta efter ett bra bete med flera märrar som kommer att ha föl vid sidan.
Det duger inte att börja fråga och kolla framåt maj då stoet redan fölat. Då ÄR det försent.

En hingstunge, men även ett stoföl är garanterat bättre i skallen på hösten om dom gått fritt utan inblandning av en massa träning, än dom som gått hemma utan kompisar.
Och ännu bättre blir dom om dom sedan, efter avskiljning, får gå på lösdrift med jämnåriga och en äldre häst.

Kompisar till föl är ALLTID jämnåriga.

Finns liksom inga ursäkter att säga:
Tyvärr har jag ingen plats för en till märr hemma..
Tyvärr hittade jag inga kompisar till mitt föl.

AM

Jag hör då till dem. För jag har ingen jämnårig unge till mitt stoföl. Men heller ingen mesig mamma. Där jag bor vimlar det inte precis av föl så då hade jag fått skjutsa iväg den lååångt bort. Finns ett föl till här (e. Sokrates, förresten, CK). Men hon (ägaren) vill tyvärr inte ha sina ute nattetid och de har inget vidare bete där medan jag har kanonbete ca 2,5 km från mitt stall. Om hon hade haft ute nattetid hade de kunnat gå med mina, men nu gick inte det. Och jag MÅSTE ha bra bete till min fölmärr. Fasan är att hon faller ur eller att jag hamnar på efterkälken med fodringen. Har sett ett exempel på det här i en annan tråd och det såg inte skoj ut.

Dock blir det åringbete med jämnåriga nästa sommar.

//Irja

När man läser denna tråden verkar det ju helt vansinnigt att skaffa föl, hur i himelens namn ska en vanlig "svensson" kunna fixa detta?

Jag tror dte är viktigt att ha någon kunnig att lära sig av, precis som inom det mesta annat. Att inte ha tillgång till erfaren uppfödares kunskap och tro att det löser sig själv det är väl ungefär som att fodra hästar, rida, köra bil, bygga hus etc. Du köper ju inte bara en bil och börjar köra utan att få veta hur man gör, inte heller bygger du ett hus utan att ta hjälp om du inte kan. Varför tror då folk att man utan kunskap kan köpa en häst eller betäcka denna utan att kunna tillräckligt, eller ha tillgång till folk som kan tillräckligt?
/U

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 314
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka