Fölunge som sparkas

Sv: Fölunge som sparkas

Precis så som 'di gamle' bönderna gjort i alla tider med ston & föl. Ivf om de inte hade några hingstar/val. som kunde plöja åkrarna och potatislandet mm!:)

Skillnaden är dock att de (bönderna) inte höll på och daltade med fölen så som många gör i dagens läge, det var stona som lärde fölen att uppföra sig!

Några år var jag ensam på gården och ville ej låta fölisarna springa lösa ut- och in från hagen. Då blev det bundna föl i tömkörningsgjord på mammorna och så knatade vi på utan mankemang tills de kunde ledas av mig!!:D

när vi nu hanterar fölet så räcker det att säga NEJ när vi ser att hon tänker testa att bralla.

Varför får inte fölet bralla?:confused:
Låt fölet vara ifred och låt den bralla, i hagen.

Jag tycker inte att ts överdriver i hanteringen av sitt föl. Om man ska på fölvisning (vilket vi var med vårt för idag) måste man ha tränat på att ha på grimma samt ledas.
Vi vänjer fölet vid grimma från dag 1, leder in och ut från hagen en tid därefter. Tycker inte att det är överhantering.

men det tar ju liksom bara 10-20 minuter att lära dem det, om man bär sig vettigt åt..

KL
Hur gör ni med verkning av fölen,ni som bara låter dem sas gå bredvid stoet?
Nån gång måste de ju verkas och alla är väl inte som små statyer?
Har själv fått bekymrad förfrågan från min hovis "Du hanterar väl dem?"och jag tycker det är min plikt att ha förberett jobbet innan han ska göra det han är bäst på.
Vill inte ha föl sprallande på golvet när han kommer.
Första stoet som fölade i år är av flera anledningar svår att ta i hage om det inte är t ex dåligt väder/sent eller att hon vill in.
Mitt på dagen går inte.Dock ibland om man tar in de andra.
På vet klinik är hon reserverad,men efter 2 vändor inlagd har det blivit bättre.
Märkte snabbt att hennes hingstunge tog efter henne.
Tycker ni då att man bara ska låta fölet vara då?
Hanterade det fölet första veckorna (ngra minuter/dag),sen började han smita undan och då lät jag honom vara.
Då blev han mer nyfiken.
Nu hanterar jag dem max 5-10 min (högt räknat)/vecka och lyfter respektive ben och låter dem hitta balansen.Hovis kommer om en vecka..
Kan säkert raspa lite själv,har rasp jag fått av hovis,men den lille var vindsvept så jag har inte vågat ta ngt där.
Lillebror är annars galet verbalt social,har aldrig hört maken till pratig häst.
Räcker man visar sej,säger ngt till dem eller att han ser hundarna (utgår väl från att vi är ute =mat),men i boxen vill han inte alls vara social.
Då försöker han hoppa över väggarna.
Tröttnade på det härom veckan,fångade honom och klämde upp honom i väggen varpå han galopperade mot väggen ngra minuter.
Han är i stort sett likadan fortf.
Fölen kommer fram till boxkanten och går ibland att klia då,men ingen av dem går att komma nära i hagen.
Hur gör man då,ni som har stor erfarenhet?
(Känner mej som novis bredvid er..)
Har inga problem att låta dem vara i fred,men hovis kommer inte att ta dem om det blir stökigt.
Tycker jag ansträngt mej för att ej överhantera dem och i stället känns de ohanterade.
Reservationen kan ju vara genetisk också,vem vet.
Fölen har samma pappa och mammorna är kusiner.
TS FÖRLÅT om jag kapar - kanske du också har nytta av eventuella svar.
Mvh,A.

Lite ryckande från fölisar vid verkning får faktiskt hovisarna tåla..:cool:
Annars gör vi så här. Tar på grimma och grimskafr. Tar ungen utanför boxen där mamman står. Virar grimskaftet runt gallret ett varv. En håller i snöret, en annan eller samma personen trycker försiktigt in ungens rumpa mot väggen. Bara för hovis att ta fossing och göra det den ska.
Upprepa på andra sidan..

Ofta är det så ytterst lite att fixa med små föl fötter så hovis brukar klara sig med rasp och i sällsynta fall verktången.

Ja, så enkelt är det faktiskt.
Fast vi gör detta inne i boxen, hos morsan.

Och vi gör ingen affär av det. Samtidigt som vi fångar fölet pratar vi lugnt om annat, vilka hästar som vann v75, vilken pizza man ska beställa osv.
Inga hårda ord mot hästarna, inga nervösa "såååå, sååå", utan bara rationellt jobbande.
Fölen tror då bara att livet ska vara så, och det har de ju rätt i.

Senast ändrad:

Maria-Mp,

Varför får inte fölet bralla?
Låt fölet vara ifred och låt den bralla, i hagen.

Naturligtvis så får fölet o de andra hästarna bralla i hagen, men inte inom "vårt personliga revir".
(Vi är inte ett dugg intresserad av att leka med våra hästar på hästars vis).

För oss är inte hagen hästarnas utan vi har också tillträde där, och det är ganska stimulerande att det genom detta förfarande framgent går att samtidigt som resten av flocken betar/leker, kunna arbeta med en förspänd häst i samma hage.

//m

Jag tycker inte att fölet är övertränad. Det verkar ju vara en vanlig fölunge som inte riktigt har lärt sig vad som är rätt och fel ännu. men det är viktigt att ni säger till honom/henne ordentligt och beröm när han har gjort rätt.:)

Jag tycker inte att fölet är övertränad. Det verkar ju vara en vanlig fölunge som inte riktigt har lärt sig vad som är rätt och fel ännu. men det är viktigt att ni säger till honom/henne ordentligt och beröm när han har gjort rätt.:)

Förklara närmare vad som menas med " att säga till ordentligt"

AM

Men ni slipper ju tydligen undan dem genom att inte vara med era föl.
Klart att vi är med våra föl. Men det är stor skillnad att kolla till dem i hagen, klia lite på dem, lyfta en hov för att kolla, klappa och gosa lite och att aktivt försöka lära fölet någonting.

Här är jag med min fölunge när han var 3 dagar gammal när vi tar kort på oss själva.
normal_Trettons5f%F6rstadygn_125.jpg

Sambon (som inte är speciellt hästvan) med samma föl vid 1 månads ålder.
normal_TrettonBete6juli2009_02_resize.jpg

Min unge sparkas inte, men han leker gärna lite hårdhänt och vill gärna klättra på dig. Ingen idé att göra en stor affär av det dock, bara gå undan. Det ger med sig. Har inte haft en unge som försökt klättrat på mig vid 1 års ålder. Och då har jag inte överhanterat mina precis. Bara verkat, lett in och ut ur hagen och borstat ett par gånger i veckan under deras första vinter.

Ja, så enkelt är det faktiskt.
Fast vi gör detta inne i boxen, hos morsan.

Och vi gör ingen affär av det. Samtidigt som vi fångar fölet pratar vi lugnt om annat, vilka hästar som vann v75, vilken pizza man ska beställa osv.
Inga hårda ord mot hästarna, inga nervösa "såååå, sååå", utan bara rationellt jobbande.
Fölen tror då bara att livet ska vara så, och det har de ju rätt i.

--------------------------------------------------------------------------------

Precis så gör jag också med mina. I år har årets fölunge inte blivit ledd en enda gång med grimma pga att dom inte står hemma hos mig och hanteras in/ut från hagen. Men första besöket av hovslagaren nu vid 7 v ålder var inga problem att sätta på grimma och grimskaft och verka i boxen medans mamma häst stod och åt sim middagsmat.

Mina andra föl som letts in/ut dagligen samt åkt transport till/från seminstation ibland 3ggr/vecka under vissa perioder har många ggr varit besvärligare med hovis än vad denna ungen var...

Mina andra föl som letts in/ut dagligen samt åkt transport till/från seminstation ibland 3ggr/vecka under vissa perioder har många ggr varit besvärligare med hovis än vad denna ungen var...
:)
Jag har alltid hävdat att hur föl "uppför" sig vid hantering som små handlar mer om temperament än träning. Vissa är svårhanterade hela livet oavsett hur mycket eller lite man tränar, medan vissa alltid "sköter" sig!

:)
Jag har alltid hävdat att hur föl "uppför" sig vid hantering som små handlar mer om temperament än träning. Vissa är svårhanterade hela livet oavsett hur mycket eller lite man tränar, medan vissa alltid "sköter" sig!

Instämmer fullkomligt i ovanstående.

Har inte haft två föl med samma temperament, alla är individer och man får helt klart ta dem därefter. Hur den ena skall hanteras för att bli som "trevligast" är många gånger tvärtemot en annan precis som vuxna hästar. Även mammornas fostring skiljer markant från sto till sto.
Reagerar ofta när sådana här trådar kommer upp och råden haglar, hur fasiken skall någon som aldrig sett fölungen dess temperament och mammans fostringsmetoder kunna ge några råd i ämnet ?

Reagerar ofta när sådana här trådar kommer upp och råden haglar, hur fasiken skall någon som aldrig sett fölungen dess temperament och mammans fostringsmetoder kunna ge några råd i ämnet ?

Det har du helt rätt i.

Men jag tillhör skaran som blir bekymrad när man börjar prata om "korrigering" eller träning av föl.
Då är det bättre att göra ingenting förutom den normala hanteringen.

Det har du helt rätt i.

Men jag tillhör skaran som blir bekymrad när man börjar prata om "korrigering" eller träning av föl.

Som jag fattar det så är det just den "normala" hanteringen TS frågar om! Korrigering och träning bör väl anses som överhantering. Håller även med om att fölen är väldigt olika precis som alla människobarn och det är alltid lättare att fostra andras barn:angel:

Men det dyker ibland upp saker som gör att man blir lite oroad och konfunderad oavsett om det är valpar, föl eller människobarn och då kan det kännas skönt att få fråga om det (sspeciellt om man inte är så van). För egen del när det gäller hund, barn eller tom fölet så försöker jag att föra över deras fokusering på något annat om de blir oregerliga för stunden. Ge dem ett bättre val helt enkelt. Nu fattar inte allt för unga individer så värst mycket men de brukar sluta med vad det nu kan vara de tycker är spännande att fördjupa sig i. Tabu är att slå eller skrämma bebbarna.

Vi tar på grimman några gånger i veckan då vi går till hagen som ligger några meter från stalldörren men de senaste dagarna har femveckorsfölet susat fram till kroken där hennes grimma hänger och försökt släpa med sig den på egen hand när vi inte tagit på den. Så lite listiga är de allt även de små fröna:rofl:

Ja, TS verkar inte göra ngt annat än normal hantering. Ordvalet i början av tråden är dock lite olyckligt eftersom det pratas både om korrigering och träning.

Ja man kan gå den lätta vägen och slippa konflikter eller så kan man gå den lååångaaa vägen och hoppas på att man får en äldre häst som fungerar och däremellan får man hoppas att man kan lösa de konflikter som blir och absolut kräver mer jobb och kunskap av människan eller .....så räcker det att man gör som CK säger innan i sitt inlägg ;)

Då får man en lätthanterad häst och slipper jobba sig ur konflikter som man skapat själv .

Mvh Mia som håller med Ck , Naffa ,Jarrah, Cirkus och Mia-R

Men om du har en fölunge som vänder upp och sparkar mot dig, hur gör du då???

Senast ändrad:

Det har du helt rätt i.

Det finns faktiskt fall där det kan behövas en korrigering i tidig ålder medans storleken är hanterbar. Allt beror på vad man har att göra med för föl och hur mammans fostringsmetoder ser ut det finns faktiskt läge när man måste lägga sig i redan tidigt och "korrigera" annars kommer det att bli farligt i ett senare skede, även garvade gamla uppfödare som normalt aldrig gör ett skvatt inser det och ger de råden. Men det hör inte till vanligheterna men de finns, och det är ingen som kan identifiera ett sådant föl utan att ha sett allt på plats och kunnat läsa av fölet.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 317
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
596
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31