Folkbokförd där man inte bor

Okej, som jag trodde. Denna person bor i villa och har gjort nu i minst tre år, har hört att grannarna av de äldre slaget varit lite bekymrade 😏
Kan ju ha skyddad identitet också. Men det kan finnas andra anledningar också, tex dubbelt boende. För att räknas som dubbelt boende behöver du spendera 1/7 av tiden i den andra bostaden, det är ett dygn i veckan, alternativt perioder under säsong.
 
Okej, som jag trodde. Denna person bor i villa och har gjort nu i minst tre år, har hört att grannarna av de äldre slaget varit lite bekymrade 😏
Grannarna och du har alltså ringt skatteverket och frågat om personen är folkbokförd på adressen :confused:
 
Kan ju ha skyddad identitet också. Men det kan finnas andra anledningar också, tex dubbelt boende. För att räknas som dubbelt boende behöver du spendera 1/7 av tiden i den andra bostaden, det är ett dygn i veckan, alternativt perioder under säsong.
Så är det ju med mitt Skånehus,ingen är folkbokförd där, men i år har jag tillbringat mer tid där än här hemma.
Så får väl hoppas att inte grannarna anmäler mig :nailbiting:
 
Som en effekt blev det också olagligt att vara hemlös i det här landet. Alla ska vara folkbokförda där de har sin huvudsakliga dygnsvila och det ska vara en bostadsfastighet - så Sergelstorg, en offentlig toalett, eller under en bro fungerar inte.
Det som är olagligt är att uppge en falsk folkbokföringsadress, dvs. vilseleda och fuska, alternativt vara försumlig och inte anmäla de flyttar som görs.
Givetvis är det inte olagligt att vara folkbokförd utan en adress när det faktiskt är så att man inte bor på någon adress. Då är ju de uppgifter du lämnat om sakomständigheterna riktiga, vilket är det avgörande för att folkbokföringen ska bli korrekt.
 
Ja när den som är felaktigt folkbokförd på samma adress håller med om felaktigheten är det lätt. Annars är det en bökigare process.
Det finns ju flera sätt.
Jag flyttade hyresgäster till rätt hus på gården med hjälp av hyreskontraktet.
De andra hyresgästerna kände inte för att vara sammanboende.
Det gick fort och lätt även om de flyttade hyresgästerna protesterade.
 
Det stora problemet är väl att folk känner att den närmsta skolan inte är okej och behöver göra sig besväret att kringgå det för att få en skola de känner sig okej med.

Istället för att ägna tid åt att hitta barn som inte hör hemma i skolan kanske man kan ägna sin tid åt att jobba för likvärdig, bra utbildning inom kommunen så att inte folk känner sig tvungna att fuska.
 
Skriver föräldrarna barnet hos typ vänner eller hur gör de? Känns ju rätt krångligt med tanke på post osv?
 
Eftersom det är olagligt så hade jag anmält om jag hade belägg för det. Jag har mycket svårt för folk som försöker tillskaffa sig fördelar genom att bryta mot lagen oavsett om det handlar om stöld, bedrägeri eller vad det nu må vara. Är det olagligt så är det olagligt. Ifall personerna innefattas av eventuella undantag som gör att det är okej för dem att skriva sig på detta sättet så får en utredning komma fram till det.

Att man inte bryr sig om andra människors lagbrott för att det inte påverkar en själv har jag lite svårt att förstå, det kanske är därför civilkuraget är så patetiskt dåligt i det här landet...
 
Fast om personen bott där i 3 år utan att göra väsen av sig finns väl inget att bekymra sig för.
Som nån sa, personen kan ha skyddad identitet.
Jag är inte ett dugg bekymrad, kom bara att tänka på det när jag läste denna tråd. Sen att grannar som bott här sen området byggdes och kanske inte har så mycket annat att bekymra sig om i vardagen kan inte jag stå för 😊
 
Eftersom det är olagligt så hade jag anmält om jag hade belägg för det. Jag har mycket svårt för folk som försöker tillskaffa sig fördelar genom att bryta mot lagen oavsett om det handlar om stöld, bedrägeri eller vad det nu må vara. Är det olagligt så är det olagligt. Ifall personerna innefattas av eventuella undantag som gör att det är okej för dem att skriva sig på detta sättet så får en utredning komma fram till det.

Att man inte bryr sig om andra människors lagbrott för att det inte påverkar en själv har jag lite svårt att förstå, det kanske är därför civilkuraget är så patetiskt dåligt i det här landet...
Då ser vi olika på det, om civilkurage handlar om att spana på sina grannar för att utröna om de är skrivna på rätt adress så har civilkuraget verkligen nått en bottennivå. Det är helt okej att anmäla om man känner att det är fel men för mig är civilkurage att öppet våga ingripa om när någon far illa, vittna i domstol etc, inte att spana på granar för att hitta fel.
 
Grannarna och du har alltså ringt skatteverket och frågat om personen är folkbokförd på adressen :confused:
Vad av det jag har skrivit får dig att tolka in att jag har ringt skatteverket? Det enda jag vet är att ingen är skriven på adressen och att några "skvallertanter" till grannar är bekymrade. Om de har ringt skatteverket har jag inte en susning om.
Grannarna och du har alltså ringt skatteverket och frågat om personen är folkbokförd på adressen :confused:
 
Vad av det jag har skrivit får dig att tolka in att jag har ringt skatteverket? Det enda jag vet är att ingen är skriven på adressen och att några "skvallertanter" till grannar är bekymrade. Om de har ringt skatteverket har jag inte en susning om.
För att veta att ingen är skriven på en viss adress behöver man kolla upp det. Jag hade inte orkat bry mig.

Vad folk skvallrar om och verkligheten skiljer sig ofta.
 
Som en effekt blev det också olagligt att vara hemlös i det här landet. Alla ska vara folkbokförda där de har sin huvudsakliga dygnsvila och det ska vara en bostadsfastighet - så Sergelstorg, en offentlig toalett, eller under en bro fungerar inte.
Här är en som är skriven på en parkering.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8omzn/anna-bor-pa-slottets-p-plats--granne-med-kungen

https://www.ratsit.se/19730205-Anna...m/FE1qz1lUS5bJPB9q7i1B5bGmDaJM3YroeWwq9XypPZg

Edit: Hennes sambo är också skriven där.
 
Senast ändrad:
För att veta att ingen är skriven på en viss adress behöver man kolla upp det. Jag hade inte orkat bry mig.

Vad folk skvallrar om och verkligheten skiljer sig ofta.
Jag har googlat adressen, ingen är skriven där, det är så mycket jobb jag har lagt på saken. Jag må va en nyfiken människa, so be it.

Jag har inte sagt något annat utan hade en undran då snacket går. Jag har fått svar på min undran, är nöjd så.
 
Då ser vi olika på det, om civilkurage handlar om att spana på sina grannar för att utröna om de är skrivna på rätt adress så har civilkuraget verkligen nått en bottennivå. Det är helt okej att anmäla om man känner att det är fel men för mig är civilkurage att öppet våga ingripa om när någon far illa, vittna i domstol etc, inte att spana på granar för att hitta fel.
Att våga stöta sig med grannarna är också civilkurage.
Att vara skriven på annan adress än där man bor kan ofta dölja både ekobrott och bidragsbrott.
 
Då ser vi olika på det, om civilkurage handlar om att spana på sina grannar för att utröna om de är skrivna på rätt adress så har civilkuraget verkligen nått en bottennivå. Det är helt okej att anmäla om man känner att det är fel men för mig är civilkurage att öppet våga ingripa om när någon far illa, vittna i domstol etc, inte att spana på granar för att hitta fel.
Det går utmärkt att få reda på denna typen av lagbrott utan att "spana på grannar" och ja jag tycker att det hör ihop med civilkurage på det sättet att vissa anser att om ett brott inte rör en själv personligen så skiter man i det. "Jag bryr mig inte för det berör inte mig". Det är inte speciellt många brott som berör en själv om det inte är man själv som blir utsatt för det. Om jag ser någon som snattar på ICA så berör inte det mig personligen, det är ju butikens problem egentligen. Om min granne har inbrott och jag ser det så är det ju egentligen bara grannens problem, inte mitt för det är inte jag som får inbrott. Om jag ser någon som stjäl en plånbok ur fickan på en gammal tant så är det ju tantens problem, inte mitt, om man ska resonera så. Om en bekant erkänner för mig att h*n fifflar med bokföringen till sin enskilda firma för att tjäna extra pengar så berör inte det mig personligen, det är ju h*ns firma och någon annans pengar. Så då är frågan, var ska man dra gränsen för när det är "okej" att ignorera ett brott som man vet om begås med motiveringen att jag inte bryr mig för det berör inte mig? I TS fall är det ju ingen individuell person som blir lidande på det sättet utan det är kommunen, som drivs av skattemedel, som invånarna tillhandahåller från sin lön. Jag får nog säga att merkostnader hos tex kommuner och andra myndigheter för att folk försöker snylta sig till fördelar genom lagbrott påverkar alla skattebetalare.

Sen är det skillnad på att agera mot ett brott som man får reda på begås (där man enkelt kan verifiera sanningshalten), och att man själv aktivt sitter och kollar upp olika personer utan någon egentlig brottsmisstanke för att försöka hitta folk som bryter mot någon lag bara för att man ska kunna sätta dit dem. Det senare skulle jag nog klassa som en något tveksam aktivitet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: manda
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 481
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp