Folkbokförd där man inte bor

Grunden i lagstiftningen är att man ska vara folkbokförd där man bor, sen finns det vissa undantag för t ex studier.
Jag var lite olaglig ett tag, någon skrev in fel lägenhetsnummer när de gjorde om systemet.

En man ringde mig och var helt förtvivlad, han försökte få uppehållstillstånd eller något, minns inte riktigt, och nu "delade" han lägenhet med mig, jag stod på hans lägenhetsnummer, vilket ställde till det för mig.

Jag ringde till skatteverket och de fixade direkt.
 
I Göteborg där finns det någon slags närhetsprincip, tror jag. Den som bor närmast skolan har första tjing på en plats. (Sen är man i högstadiet garanterad i vårt fall att gå på någon av de närmaste tre skolorna.) Så här skulle detta fusk med folkbokföringen skulle innebära att någon inte får gå på den populära skolan.

Är det så att alla som bor i rätt område får gå i den populära skolan?
I Göteborg med flera kommuner tillämpas ett helt stört system som är sjukt svårt att ens förstå sig på. Relativ närhetsprincip kallas den. I praktiken innebär den att ett barn som har 50m till en skola, och 1000m till näst närmsta kan nekas plats på den närmare skolan till förmån för någon som har 900m till den första.
Det i sin tur kan leda till helt orimliga kedjereaktioner i var barn får plats. Ingen hänsyn tas till kompisrelationer eller liknande och vid övergång från olika skolenheter dvs oftast från mellanstadiet till högstadiet kan det bli att man inte får gå med en enda av de man umgås med.
Dessutom, när systemet infördes, användes typ fågelvägen som mätmetod.. Ingen hänsyn togs till att barn hade behövt korsa tex motorväg.. Detta är nu turligt nog ändrat iaf

Ts
Efter att ha haft en minst sagt turbulent vår förra året, då vår kommun (ej gbg) valt att ändra praxis och våra (då 9-10 åriga) barn, helt utan förvarning fick mattan undanryckt under fötterna så förstår jag irritationen i det du upplevt @Eli iaf om det leder till någon form av ovisshet kring var ens barn kommer att få plats osv
 
I Göteborg med flera kommuner tillämpas ett helt stört system som är sjukt svårt att ens förstå sig på. Relativ närhetsprincip kallas den. I praktiken innebär den att ett barn som har 50m till en skola, och 1000m till näst närmsta kan nekas plats på den närmare skolan till förmån för någon som har 900m till den första.
Det i sin tur kan leda till helt orimliga kedjereaktioner i var barn får plats. Ingen hänsyn tas till kompisrelationer eller liknande och vid övergång från olika skolenheter dvs oftast från mellanstadiet till högstadiet kan det bli att man inte får gå med en enda av de man umgås med.
Dessutom, när systemet infördes, användes typ fågelvägen som mätmetod.. Ingen hänsyn togs till att barn hade behövt korsa tex motorväg.. Detta är nu turligt nog ändrat iaf

Ts
Efter att ha haft en minst sagt turbulent vår förra året, då vår kommun (ej gbg) valt att ändra praxis och våra (då 9-10 åriga) barn, helt utan förvarning fick mattan undanryckt under fötterna så förstår jag irritationen i det du upplevt @Eli iaf om det leder till någon form av ovisshet kring var ens barn kommer att få plats osv
Här är ett liknande system med skolskjutsen, de mäter kortaste "vägen" och beviljar därför inte skolskjuts. Problemet är att det finns ingen gångväg eller körväg där dom ritat ut det kortaste strecket på kartan, bara en fågel kan ta sig fram den vägen. :laugh: Närmaste gång- och bilväg är mer än tillräckligt lång för att ha rätt till skolskjuts.
 
Personerna som jag vet inte bor på adressen de är skriva på.

Det som stör mig är att fördelningen av eleverna blir fel. Många barn på den skolan och färre barn på andra skolor. Även om skolan har kapacitet för säg 30 barn i varje klass så tycker jag att det är onödigt att knö i så många när kanske 5-10 st av dem egentligen skulle gått i annan skola.

Är det konstigt att jag oroar mig för att mina barn inte får plats på en skola som de utan risk kan gå till själva utan kanske får gå på en skola på andra sidan stan för att barn därifrån "flyttar" hit? Det har inget att göra med att den skolan eller eleverna är dåliga på något vis, den är större än vår dock, och ligger såklart längre bort så isåfall behöver vi skjutsa varje dag.

Tack för info 👍

Ja. Personen är folkbokförd i ett hus på vår gata.
Men vänta nu, först pratar du om 5-10 fler i varje klass och så handlar det om en individ som du vet om. Det känns som om du drar på lite för stora växlar.
 
Här är ett liknande system med skolskjutsen, de mäter kortaste "vägen" och beviljar därför inte skolskjuts. Problemet är att det finns ingen gångväg eller körväg där dom ritat ut det kortaste strecket på kartan, bara en fågel kan ta sig fram den vägen. :laugh: Närmaste gång- och bilväg är mer än tillräckligt lång för att ha rätt till skolskjuts.
Man blir ju mörkrädd alltså! Men det om nåt måste ju gå att överklaga till förvaltningsrätten?
Inte för att jag har så mycket tilltro till den heller efter hela härvan med våra förra året. De gör nämligen bara en laglighetsprövning och inte en fallbedömning
 
Grunden i lagstiftningen är att man ska vara folkbokförd där man bor, sen finns det vissa undantag för t ex studier.
Okej, som jag trodde. Denna person bor i villa och har gjort nu i minst tre år, har hört att grannarna av de äldre slaget varit lite bekymrade 😏
 
Felaktig folkbokföring orsakar mycket problem för samhället som både kostar pengar och leder till felaktigheter. Så det är inte något trivialt, finns en anledning till att det kriminaliserades.

I det enskilda fallet kan det finnas olika nivåer, allt från grov organiserad brottslighet till folk som gjort misstag för att de inte vetat. Beror på vad som görs senare baserat på folkbokföringen hur stora konsekvenser som felet orsakar.
Jag kan vara allt från relativt förlåtande till grovt fördömande beroende på förutsättningarna, men på det principiella planet ser jag det alltid som problematiskt.
Som en effekt blev det också olagligt att vara hemlös i det här landet. Alla ska vara folkbokförda där de har sin huvudsakliga dygnsvila och det ska vara en bostadsfastighet - så Sergelstorg, en offentlig toalett, eller under en bro fungerar inte.
 
Men vänta nu, först pratar du om 5-10 fler i varje klass och så handlar det om en individ som du vet om. Det känns som om du drar på lite för stora växlar.
Jag har verifierat en på vår gata, men vet flera som gjort så här. Lite svårt med detektivarbetet dock då det också finns många lägenhetshus i området.
 
Jag har verifierat en på vår gata, men vet flera som gjort så här. Lite svårt med detektivarbetet dock då det också finns många lägenhetshus i området.
Helt ärligt, lägg ditt fokus på något annat än håll på med ett dektektivarbete, det mår du nog bättre av. Kanske jobba för att skolan ska få mer resurer? Engagera dig i något som faktiskt kan leda till något bra än fundera över vem som är skriven var.
 
I Göteborg med flera kommuner tillämpas ett helt stört system som är sjukt svårt att ens förstå sig på. Relativ närhetsprincip kallas den. I praktiken innebär den att ett barn som har 50m till en skola, och 1000m till näst närmsta kan nekas plats på den närmare skolan till förmån för någon som har 900m till den första.
Det i sin tur kan leda till helt orimliga kedjereaktioner i var barn får plats. Ingen hänsyn tas till kompisrelationer eller liknande och vid övergång från olika skolenheter dvs oftast från mellanstadiet till högstadiet kan det bli att man inte får gå med en enda av de man umgås med.
Dessutom, när systemet infördes, användes typ fågelvägen som mätmetod.. Ingen hänsyn togs till att barn hade behövt korsa tex motorväg.. Detta är nu turligt nog ändrat iaf

Ts
Efter att ha haft en minst sagt turbulent vår förra året, då vår kommun (ej gbg) valt att ändra praxis och våra (då 9-10 åriga) barn, helt utan förvarning fick mattan undanryckt under fötterna så förstår jag irritationen i det du upplevt @Eli iaf om det leder till någon form av ovisshet kring var ens barn kommer att få plats osv
Men hjälp. Vilken ångest inför skolstart 💔
 
Jag har verifierat en på vår gata, men vet flera som gjort så här. Lite svårt med detektivarbetet dock då det också finns många lägenhetshus i området.
Det är för övrigt en ganska tröstlös process det där. Mitt ex vägrade adressändra när han flyttade ut, jag anmälde till skatteverket som då hade minst 6 månaders väntetid för att ens börja titta på just mitt ärende.
Kan ju vara bra att ha med i tankarna när man funderar på om man orkar gå vidare med det eller inte, att det kan ta en halv evighet innan något händer.
 
Jag var lite olaglig ett tag, någon skrev in fel lägenhetsnummer när de gjorde om systemet.

En man ringde mig och var helt förtvivlad, han försökte få uppehållstillstånd eller något, minns inte riktigt, och nu "delade" han lägenhet med mig, jag stod på hans lägenhetsnummer, vilket ställde till det för mig.

Jag ringde till skatteverket och de fixade direkt.
Fattar att han blev orolig, det kan ju medföra massa olika besvär om man har någon annan skriven på sin bostad.
 
Helt ärligt, lägg ditt fokus på något annat än håll på med ett dektektivarbete, det mår du nog bättre av. Kanske jobba för att skolan ska få mer resurer? Engagera dig i något som faktiskt kan leda till något bra än fundera över vem som är skriven var.
Tack för tips men jag har inte grävt i det faktiskt och tänker inte göra. Har bara kollat min egen gata.
 
Jag har verifierat en på vår gata, men vet flera som gjort så här. Lite svårt med detektivarbetet dock då det också finns många lägenhetshus i området.

Hur vet du om att det är fler?

Och har du tänkt anmäla alla dom så att deras barn måste byta skola och inte längre får gå med sina kompisar?
 
Helt ärligt, lägg ditt fokus på något annat än håll på med ett dektektivarbete, det mår du nog bättre av. Kanske jobba för att skolan ska få mer resurer? Engagera dig i något som faktiskt kan leda till något bra än fundera över vem som är skriven var.
Ja, jag tror också att det där är en bra väg att gå faktiskt.. Belys problemet, se om ni kan gå ihop med fler föräldrar och försöka få till en ändring
 
Lite på samma ämne fast tvärtom. Har en granne som bor i sitt hus på heltid, dock finns det ingen folkbokförd på adressen. Det är alltså inte lagligt? Inte för att jag kommer göra något åt saken, men blev nyfiken.
Alltså det finns ju också undantag. De som tex har skyddad identitet av ngt slag, tex kvinnor som tvingas leva gömda från ett ex partner eller liknande, är ju inte folkbokförda på den adress de bor på. Enligt Instagram kontot Gömda Kvinnor medför dock detta en hel del problem och begränsningar för kvinnorna (tex ingen rösträtt i komunvalet för den kommun de faktiskt bor i eller i regionala val om man bor i annan region än denan är folkbokförd i, vilket ofta verkar vara fallet för kvinnorsom tvingas gömma sig.).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
378
Senast: manda
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 481
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp