Folk är dumma i huvet.

Sv: Folk är dumma i huvet.

Vidrigt. Man undrar vad husse och matte har gjort mot hunden för att få den så extremt "tolerant". Usch vad illa jag tar vid mig av sådant här.

Sjuka föräldrar, usch, den ungen kommer inte bli särskilt tolerant mot djur senare i livet...antagligen. Föräldrar ska lära ungarna att respektera djur och inte lära dom att djur ska tåla vad som helst som om dom är en möbel utan känslor.

Vilket härligt sätt att lära ett barn att visa respekt för djur... *djup ironi* Undrar var föräldrarna drar gränsen för hur illa ungen får behandla hunden?

Ja usch! Tyvärr är det nog väldigt många hundägare som inte ser de där "små" signalerna hos sin hund. Kanske har de även bannat hunden när den morrat. Sjukt snäll hund, synd att den hamnade i fel händer...

*kl*

Det var inte ok på något sätt det som utspelades på filmen, otroligt korkade föräldrar. Men när jag läste kommentarerna här då undrade jag om jag överhuvudtaget skulle våga titta. Trodde det var någon unge som verkligen plågade hunden ivrigt påhejad av sina föräldrar eller något sådant.

Skulle aldrig låta någon av mina barn hoppa på någon av mina hundar.

Och nar barnet ar stor nog att verkligen skada rottisen och han biter for att freda sig har vi har ytterligare en "farlig" rottweiler.:mad: For det spelar ju aldrig nagon roll vad som hant innan ... Biter hunden, och sarskilt om hunden i fraga ar en rottis, ar den domd som farlig.:(

Din rubrik är precis vad jag sa när jag såg filmen första ggn på FB för några veckor sedan.

Jag tänkte precis som hastflicka, det kommer förmodligen att sluta väldigt sorgligt :(

Min närmsta vän är mamma (har en 6 månaders pojke) och hundägare. Det hon har hört från personer i hennes "mammagrupp" gör mig mörkrädd. Hundar i vissa familjer visas så lite hänsyn.
Folk är så läskigt dåliga på att läsa hund! Tom vissa som har haft hundar hela ditt liv. Jag förstår inte att man inte är mer mottaglig när man lever med hunden varje dag.

Fast de bryr sig väl inte - man köper ett mjukisdjur som ska vara gulligt och passivt, utan egna tankar, för att det hör till idealbilden av familjelivet att ha ett djur.

Man ser om den viftar på svansen...typ.

*kl*

Nu kommer det säkert bli någon som missförstår detta men i alla fall:

Jag försöker lägga mig i så lite som möjligt i barnens och våra hundars samspel. Självklart övervakar jag det men jag låter dom få ganska fritt spelrum.

Jag har tre pojkar mellan 8 månader och 4 år. Chansen att jag jämt skall kunna passa dom och hundarna hela tiden är minimal. Jag vill att pojkarna skall lära sig att läsa av hundarna.

Tex har det hänt att pojkarna fått något tjuvnyp av hundarna och då av framför allt den gamla tiken. Det har dock aldrig gått hål på skinnet eller blivit märken utan bara blött dregel på handen.

De som hon har sagt ifrån är om ungarna farit runt som två skållade troll precis framför henne. Jag har sagt till dom flera gånger men barn glömmer lätt speciellt när dom leker. Hon har då farit upp och skällt till på dom samtidigt som hon markerat lite. Ungarna har då blivit lite rädda, kanske gråtit lite och gått därifrån. Min kommentar till barnen är då "Men skyll er själva hon visade flera gånger att hon inte ville att ni skulle springa så nära".

Hanen har ett annat sätt. Han har mycket mer överseende med barnen och leker gärna med dom. Om barnen då i lekens hetta råkar ta lite hårt i honom så pussar han dom hårt i ansiktet. Det är inga glada pussar utan "Låt bli pussar".

Jag tycker att hundar måste få säga ifrån när det blir för mycket för hur gärna jag än vill så kan jag inte övervaka allt.

Fördelen med detta är att barnen är väldigt duktiga på att läsa hundarna och vet när det börjar gå för långt. Så när tex barnen ibland sätter sig på hanen när de leker tillsammans så vet jag att han tycker det är helt ok för han vet att han får säga ifrån. Jag vet också att barnen respekterar när hunden inte vill längre.

När vi var ute på promenad sist så mötte vi en hund. Ungarna älskar ju alla hundar så dom ville gärna gå fram och klappa den. Innan vare sig jag eller hundägaren hinner säga något så säger 4 åringen "Nej Jakob denna hunden skall vi inte klappa. Han ser inte glad ut". Och så tar han sin lillebror i handen och bara går förbi hunden.

När jag pratar lite snabbt med ägaren så säger denne att hunden blir lite "olycklig" när barn klappar honom. Han är snäll och står ut men man kan se att hunden helst inte vill vara med. Ägaren var väldigt imponerad av mina barn och jag var stolt som en tupp :D.

Men detta gäller för våran familj. Kommer det tex andra barn på besök så ändras ju dynamiken i "flocken". Det är inte heller säkert att andra barn förstår hundspråk. Samtidigt är det inga problem med att övervaka och hålla hundar och barn i sär några timmar.

Jag har själv inga barn så har svårt att uttala mig om hur jag själv skulle gått till väga ur uppfostrans synpunkt. Jag skulle säkert vara inne på ditt spår att barnen måste av erfarenhet lära sig läsa hunden (så som jag själv växte upp) Men jag hade nog inte velat se att hunden nafsade på barnen även om det var just en nafsning och absolut inte pga för mycket spring runt hunden. Då vill jag nog se att hunden bara kliver upp och går till något annat ställe (typ en bestämd fristad). Men nu känner jag inte din hund så vet ju inte hur denne är i psyket i övrigt.

Men det jag reagerar över mest i videon är faktiskt att hunden provade göra just det som jag vill se hos en hund, Han provade gå därifrån! Men han vart beordrad att stanna kvar och ta misshandeln som barnet faktiskt utsätter honom för. Båda föräldrarna uppmuntrar barnet att om och om igen gå på hunden vilket gör att jag gärna skulle ge både föräldrar och barn ett stort kok stryk hela högen. Djurförbud vore på sin plats i mina ögon, när föräldrarna själva tycker att detta är så söt och så roligt.

Fast barnet har ju inte gjort något fel. Föräldrarna däremot.......

Jag har själv inga barn så har svårt att uttala mig om hur jag själv skulle gått till väga ur uppfostrans synpunkt. Jag skulle säkert vara inne på ditt spår att barnen måste av erfarenhet lära sig läsa hunden (så som jag själv växte upp) Men jag hade nog inte velat se att hunden nafsade på barnen även om det var just en nafsning och absolut inte pga för mycket spring runt hunden. Då vill jag nog se att hunden bara kliver upp och går till något annat ställe (typ en bestämd fristad). Men nu känner jag inte din hund så vet ju inte hur denne är i psyket i övrigt.

Men det jag reagerar över mest i videon är faktiskt att hunden provade göra just det som jag vill se hos en hund, Han provade gå därifrån! Men han vart beordrad att stanna kvar och ta misshandeln som barnet faktiskt utsätter honom för. Båda föräldrarna uppmuntrar barnet att om och om igen gå på hunden vilket gör att jag gärna skulle ge både föräldrar och barn ett stort kok stryk hela högen. Djurförbud vore på sin plats i mina ögon, när föräldrarna själva tycker att detta är så söt och så roligt.
Så tänkte jag också i början. Problemet med det är att då skulle barnen driva iväg hunden. Om hon tex ligger och snusar i soffan och ungarna börjar fara runt så vill jag att hon skall få fortsätta ligga kvar där. Hundarna har rätt att också få ta plats i familjen. De fanns där innan barnen och de har accepterat de nya familjemedlemmarna utan minsta protest.

Ett problem är dock att hundarna har upptäckt att det är väldigt lätt att sno ungarnas mat. Fast samtidigt går det även åt andra hållet. Av någon anledning så gillar barnen hundarnas torrfoder och brukar sno några kulor ur hundarnas matskål när de äter.

Självklart inget jag tillåter från vare sig den ena eller den andra men både ungar och hundar kan vara ruskigt snabba ibland.

ÅÅHHHHH ....
Måste djupandas för att inte bli så jävla arg så det ska kännas som om jag ska svimma ...
Vad är det för fel på folk ??

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21