Följsam hand i hoppning ?

J

JenniferH

Jag har jättesvårt för att vara mjuk och följsam med min hand när jag hoppar, och min häst gillar det inte alls såklart. Och då blir det bara en massa stopp. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt, handen följer bara inte med, så det blir att jag tar i hästens mun hela tiden. Inte bra!! :( Och med min häst som är rätt het blir det ännu svårare.
Hjälp, någon?

Sv: Följsam hand i hoppning ?

Vara framme med handen en bit före hindret så hästen känner självförtroende för din hand. Vad rider du på för bett? Rider man på för skarpt bett och tjuvhåller i det så inverkar det mer motverkande än man tror.
Det är vad jag kan komma på iallafall :)

Lycka till!

Ok, ska göra det :) Jag rider henne på ett rakt babypelham (vilket kanske gör det hela värre?). Jag har hoppat henne på ett vanligt tredelat bett men hon är så himla stark så det fungerar inte. Då blir det race.

Jag kan förstå att det blir problem med oföljsamma händer.
Har en kompis som hade det här problemet förr och hennes tränare sa att det ofta inte satt i själva handen utan i ryttarens huvud. Att man är rädd att tappa kontrollen för mycket och därför känner att man måste hålla kvar handen (Kan tänka mig att det förstärks när hästen är het som du beskriver). Försök ta mantag? Vet att tjejen som hade problem med sina händer gjorde en fläta på manen och bestämde sig att att hon skulle hålla fast med händerna precis framför flätan och troligtvis hjälpte det för hon har mkt mer följsamma händer nu, men inte vet jag? Alltid värt att prova? :)
Tkr också du ska vara väldigt försiktig med ett babypelham om du inte har följsamma händer.. Prova vanliga snällare bett och hoppa lägre hinder tills du fått ordning på din hand? :)

Det låter ju rätt smart. Det kan säkert vara så att det sitter i mitt huvud, men jag ska verkligen försöka tänka på det när jag hoppar nu :)
Och jag ska försöka hoppa henne på ett snällare bett, men får se hur det går med det :rofl:
Tack.

Det sitter antagligen i ditt huvud, och sedan förs det över till hästen. Dvs hästen får "det" efter dig, alltså måste du börja jobba med dig för att hindra "det" att komma till hästen:idea: okej virrigt jag vet:D

Att släppa efter är alltså vad du behöver träna på. Och det gör man enklast genom att helt enkelt inte ha något att hålla sig i- nada tyglar:idea:

Alltså blir det = löshoppning med ryttare:D bygg upp en "hel" löshoppningsbana, med människor på marken som vanligt. Men sen sätter vi upp dig i en sadel på hästen (eller barbacka;)) och tja, där sitter du. Gör en fläta eller sätt en färgglatt band i manen, och bestämd dig att på den/framför den ska du hålla. Och eftersom du inte har några tyglar, blir du tvingad att hålla i manen, Efter ett par gånger kommer du vara så van att hålla manen att du antagligen kommer fortsätta göra det med tyglar.

OBS man kan ha ett träns på men knyta tyglarna så att dom finns där om det skulle behövas;)

Jag hade samma problem när jag var liten och min annars ganska korkade ridlärare löste det på ett smart sätt - röd rosett i manen där hon tyckte att mina händer skulle vara över hindret. Det funkade jättebra tills rosetten trillade av precis framför en oxer och jag i panik slängde fram mina tioåriga händer så långt jag kunde... och råkade peta hästen på örat. :rofl: Plopp ner i oxern med mig!

Det sitter antagligen i ditt huvud, och sedan förs det över till hästen. Dvs hästen får "det" efter dig, alltså måste du börja jobba med dig för att hindra "det" att komma till hästen:idea: okej virrigt jag vet:D

Att släppa efter är alltså vad du behöver träna på. Och det gör man enklast genom att helt enkelt inte ha något att hålla sig i- nada tyglar:idea:

Alltså blir det = löshoppning med ryttare:D bygg upp en "hel" löshoppningsbana, med människor på marken som vanligt. Men sen sätter vi upp dig i en sadel på hästen (eller barbacka;)) och tja, där sitter du. Gör en fläta eller sätt en färgglatt band i manen, och bestämd dig att på den/framför den ska du hålla. Och eftersom du inte har några tyglar, blir du tvingad att hålla i manen, Efter ett par gånger kommer du vara så van att hålla manen att du antagligen kommer fortsätta göra det med tyglar.

OBS man kan ha ett träns på men knyta tyglarna så att dom finns där om det skulle behövas;)

Ja det kan jag också testa, löshoppning med ryttare ;) Ska hoppträna imorgon nämligen så jag kör på en fläta i manen tills vidare :)

Jag har en förmåga att ändra min sits när jag hoppar på alla möjliga konstiga sätt. Enklast att rätta till någonting är oftast i en serie eller liknande när hästen har någonting att göra ett tag. Att märka ut med en fläta eller något band är super, det blir mycket enklare då :) Fokusera bara på dina händer att dom ska långt fram över varje hinder, hur det går efter får du ta hand om när du har landat. Testa även att träna i skritt trav och galopp på att föra fram handen till ett bra läge, hästen kanske springer iväg ett tag och andra personer kanske kollar lite konstigt på dig, men det har funkat för mig :)
Och kom ihåg att det är bara att träna och träna, jag tror knappast att RGB alltid haft så fina händer eller vad säger ni? ;)

Jag har jättesvårt för att vara mjuk och följsam med min hand när jag hoppar, och min häst gillar det inte alls såklart. Och då blir det bara en massa stopp. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt, handen följer bara inte med, så det blir att jag tar i hästens mun hela tiden. Inte bra!! :( Och med min häst som är rätt het blir det ännu svårare.
Hjälp, någon?

Den erfarenheten jag har av liknande problem är att det mesta sitter i balansen när det gäller följsamhet. Att du drar hästen i munnen kan bero på att du inte har fått in er balans och att ridningen inte är så rytmisk (vilket säkert har lite ursprung i att h*n är het).

Jag har också använt fläta till en början men efter lite trial and error kom jag fram till att det var blicken (på nästa hinder/dit man ska) och svikten i vristerna och höften som var viktigast för mig. Tittar man framåt blir man mer följsam och har man korrekt ställning med hela skänkeln så är det lättare att hålla balansen.

Om du inte följer med i hoppen är det dessutom lätt att knipa åt med över-/under- eller hela skänkeln i språnget och hästen får därmed extra fart. Det kan göra att du omedvetet håller än hårdare för att du vet att den kommer dra iväg... Bara en liten tanke, det behöver inte vara det problemet ni har, men jag har tyvärr sett det ganska ofta.. :angel:

Bästa sättet för att få en följsam hand i hoppning tycker jag helt enkelt är det gamla klassiska mantaget. Hästen får den eftergift den behöver och ryttaren korrigerar inte balans vid ett dåligt språng med sin hand utan kan följa hästen. Det är först när vi som ryttare börjar släppa manen och rida med handen i språnget (och även hålla balansen) som hästen tappar förtroendet.

Annars låter ju flätan som en variant att testa, principen är ju densamma.
Det beror ju lite på vad din häst har för man och hur känslig den är. Har hoppat en väldigt håröm häst och ta tag i manen var ingen hit direkt, men vi löste det genom att jag fick ta tag i martingal-remmen istället.:idea:

Hm, tänker att det kanske blir bättre om du testar ett nytt bett och jobbar mer på att behålla lugnet än just att hoppa. Till exempel bygga upp lite mera tekniskt svåra hinderkombinationer med SMÅ hinder där man bygger in lite dressyr. Den här har jag gjort med en medishäst som brukade bli stark:

Red i luuugn galopp i en stor volt. När han lyssnade på mjuka förhållningar styrde jag på "hindret" som låg på ena sidan av volten. Eftersom det var så lågt behövde man inte ge så där enormt stor eftergift utan han var nöjd med att jag bara mjuknade. Efter hindret fortsatte man på volten, saktade av till skritt, fattade luugn galopp och kom på hindet som låg på andra sidan volten :idea: fungerade utmärkt på honom, bara man avbröt så fort det gick för snabbt och alltid var mjuk.

Nu blev det helt OT här nästan :angel:

Annars röstar jag för mantag och små hinder så att du inte riskerar att rycka hästen i munnen då ni hoppar, speciellt inte om du rider på ett skarpt bett.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 527
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar