Fölis har utväxt?

cili

Trådstartare
Var iväg och kollade på senaste tillskottet i stallet nyss (inte min), född för någon timme sedan.
På benet sitter en vårtliknande utväxt. Det är inte något skräp som går att pilla bort, utan det sitter fast i huden. Han verkar inte störas av den.
Vad kan det vara?

Ska kolla närmare och ta bättre bilder imorgon, tills vidare får ni nöja er med denna mobilbild:
Bild052.jpg

Sv: Fölis har utväxt?

Nä usch, det där såg inte roligt ut.
Jag har boken "Att bli med föl" och där står det om något som kallas papillom.

Jag citerar: " Vid födseln kan det på fölet finnas en ca 5 cm vårtliknande bildning som kallas papillom. Den sitter på en stjälk och kan finnas var som helst på kroppen. Den är helt ofarlig och man klipper bort den. Är man tveksam, så kontaktar man en veterinär."

I boken visas bilder på papillom på underläppen och på flanken.

Hoppas du/ni blev klokare av det.

Papillom är det nog, de kan ha sådan utväxter och de är enligt "att bli med föl" bara att klippa bort, är man osäker skall man kontakta veterinär, vilket i alla fall jag skulle göra känns ju inte helt kul att börja klippa i de små liven. Men det är i alla fall helt ofarliga utväxter som enligt boken är ganska vanliga.

Tänkte också på papillom när jag såg det, och slog upp det i "Håll hästen frisk" här hemma där jag blev lite fundersam över inkubationstiden. Han måste då alltså fått det från sin mamma?
Hela biten fäster mot huden, så att försöka klippa av den på ett föl som inte kan stå still känns ju inte som något jobb för vem som helst.

Du kan inte scanna/fota bilden som är på flanken? vore spännande att se. I min bok finns det nämligen bara bild på när det sitter på mulen.

Min hästs lillebror föddes med en utväxt, en papillom, på huvudet. Syrran satte ett snöre runt den och snörde av den. Idag syns det inte ens att den suttit där.

Veterinären kollade på fölet idag, när han ändå hade vägarna förbi. Han sa att det nog torkar och ramlar bort av sig självt, annars är det bara att snöra bort.

Lite bättre bilder:
090504092.jpg

090504089.jpg

090504111.jpg

090504105.jpg

Liknande trådar

Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 976
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka