Fölhantering

Amk

Trådstartare
En bekant till mig har ett islandsföl, född i juni. Hon har ännu inte börjat hantera fölet så som att leda, binda upp, fånga i hagen osv. Enligt ägaren har hon "hört" av islandsvänner att man inte gör det förrän de är åtminstone ett halvår. Är det här en vanlig uppfattning bland islandshästfolk? Det är väldigt opraktiskt, tycker jag.

Sv: Fölhantering

Finns massor av trådar om det här, testa att söka!
Det blir alltid lika heta debatter när man tar upp det här ämnet... men du hittar nog något matnyttigt med sökfunktionen!

Som föregående skriver brukar det vara debatt om detta ämne.Personligen tycker jag man bör hantera alla hästar, oavsett ras.

Jag köper helt enkelt inte det resonnemanget utan jag hanterarade mitt förra isisföl och kommer så att göra med detta.:)

Jag hanterade inte vårat första föl förrän han var ca 4 månader, då hade han endast grimma på sig och inget mer. Han var som föl oerhört skygg, detta växte bort och idag är han en nyfiken men mycket ödmjuk kille. Han ber och fråga om tillåtelse, gör inget förrän man godkänt att han får göra så. Vanligt och vanligt, en normal hantering där hästen får lära sig att gå i grimma, dvs sk nödvändig hantering räcker ju för att man ska klara av de elementära i hästens uppväxt såsom avmaskning, verkning, vaccination etc.

Jag tror inte att det är hantering i sig av unghästar som gör dom odrägliga, det är HUR man hanterar dom.

Vi hanterar inte föl mer än nödvändigt. Visst kan det bli lite trassligt att fånga in dom från en enorm lösdrift, men det känns som ett väldigt litet problem.
Jag har faktiskt aldrig stött på en speciellt stökig eller jobbig ohanterad unghäst.

Häromdagen t ex så kom det två föl till oss som skulle chipmärkas.
Det var mitt hingstföl med mamma och ett stoföl med mamma.
Mitt föl är van vid grimma och hantering för att han var lite krasslig vid födseln och fick vätskeersättning och grejjer.
Det andra fölet har aldrig haft grimma eller blivit hanterad.

Helt ärligt; Den ENDA skillnaden på dessa föl när de skulle märkas var att det tog en halv minut längre att sätta på stofölet grimman.
Annars stod dom precis lika snällt båda två vid både rakningen och chipningen, så jag köper inte folks argument som går ut på att ohanterade hästar är vilddjur som bara är skräckslagna.

Det här med stor flock tycker jag däremot är oerhört viktigt.
Att bara gå med mamma och en annan på en fotbollsplan med daglig hantering tror jag knappast kan vara gynnsamt.

Unghästar i stor, stor lösdrift med massor av polare och äldre "lärare" är suveränt.
Det är hästar, därför ska dom "gå i skolan" och lära sig hästspråk, bus, lek och gränser.
Dessutom bygger dom upp en stark kropp med fina muskler och en bra grunkondition som är ovärdelig sen när inridning ska påbörjas!

Det fölet jag pratar om är inte alls ett vilddjur. Hon är nyfiken och social. Men det är fortfarande ett sjå att få henne in i stallet (när hon t.ex. ska vaccineras), in i hagen osv. Därför tycker jag att det är opraktiskt att inte lära dem att bli ledda, och få på dem grimma.

Jag menade inte att just du pratar om vildhästar.

Men överlag tycker jag att folk som vill hantera sina unghästar påstår att de blir skygga vildhästar av väldigt lite hantering, det var så jag menade!

Allright! För min del får folk göra ur de vill med sina fölungar, men det är intressant att det finns så vitt skilda uppfattningar om detta med hantering. Frågan är om alla vill ha en slutprodukt som är densamma, och vilka anedningar det finns att hantera/ inte hantera. För min del vill jag ha en häst som fungerar i vardagen, har respekt för människor, och som tycker att det är roligt att vara med människan. Kanske kan det vara så att olika föl behöver olika hantering? Vissa kanske behöver bli hanterade mer, medan andra behöver hanteras mindre?

Allright! För min del får folk göra ur de vill med sina fölungar, men det är intressant att det finns så vitt skilda uppfattningar om detta med hantering. Frågan är om alla vill ha en slutprodukt som är densamma, och vilka anedningar det finns att hantera/ inte hantera. För min del vill jag ha en häst som fungerar i vardagen, har respekt för människor, och som tycker att det är roligt att vara med människan. Kanske kan det vara så att olika föl behöver olika hantering? Vissa kanske behöver bli hanterade mer, medan andra behöver hanteras mindre?

Jag har fått tre föl. Det första var skyggt och drevs in. Så fort han var inne o boxen var han hur tam som helst. Inga problem avmaska, verka etc. Den hästen stack huvudet i en när han var 3 år och kom så fort jag ropade. Ändå enbart vacc, verkad o avm under tiden.

Det andra fölet var försiktig men gick leda med grimma etc som niomånaders (illa tvunget pga hovböld). han är en mkt trevlig häst idag.

Mitt tredje föl har haft på sej grimma två eller tre gånger, han är rädd om sitt huvud och vi tvingar oss inte på honom, han står i ett mycket bra inack-stall som tar det lugnt. Han är nu 1 1/2 år. Det går HUR bra som helst verka hovarna, han står blickstilla i hagen när jag kollar hovar etc.

Det är lätthanterade hästar alla - varför är det så viktigt propsa på att de ska hanteras hur mkt som helst som föl? En försiktig men lugn häst är mkt värt. Roliga att hantera och arbeta med. Inte är de vilda för det, bara lite hanterade men urtrevliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 337
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30