Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölet inte rest sig?

Att ha dom på lösdrift är ingen ursäkt för att inte vaka. Har själv mitt högdräktiga sto på lösdrift och är där minst varannan timma DYGNET RUNT...och det trots att hon ant inte kommer föla än på ett tag. Närmar det sej kommer jag vaka dygnet runt!
Är inte alla som har råd/möjlighet med kameror eller fölvakter så då får man göra på detta sätt!
Tycker oxå det låter konstigt att hästarna är skygga...hur gör ni om dom blir skadade/behöver avmaskas,vaccineras,verkas? För att inte nämna den dagliga visitationen?

Vad menar du med ÄNNU SVÅRARE att närma sej...alltså är de skygga i vanliga fall med då?Vadå inte en chans att ta in?-är de totalt förvildade?Bara för att det är shetlandsponnyer betyder inte det att de ska ha mindre tillsyn än andra.

hoppsann skrev:
Men även jag reagerar på att man medvetet bryter mot den lilla djurskyddslag vi har, och är stolt över att man inte vakar på sitt sto, och därmed bryter mot lagen.
Jag reagerar, blir upprörd och anmäler folk som inte ger sina djur mat med.
Är det fel av mig?
Är det fel av andra som reagerar med vanmakt och vrede?
De som inte fodrar sina djur resonerar säkert på samma sätt som den/de som inte vakar på sina ston?
Vilda djur utfodrar man inte? Hästar skall inte pjoskas med?
Så varför ge dem mat? De äter ju upp sig under sommarhalvåret?

Då skall man inte plocka ut vet när man har ett kraftigt kolikanfall?
Naturen är hård?
Eller hovis om man fått en hovböld?
För då skall djuren "rensas" bort?
mvh

Det är skillnad på att inte fodra sin häst. Vi tvingar in dom i box under nästan halva dygnet.
Det är ett väldigt kallt klimat, och hästarna är vana vid att bli omskötta och få mat.
De rids också vilket gör att de slösar energi och behöver ersätting för det. De har blivit vana vid att bli skötta på det viset.
Men de har inte börjat föla annorlunda för att de inte lever fritt i naturen.
Jag har aldrig påstått mig 'stolt' för att jag inte varit med vid fölningar.. (förvisso har jag också varit 8-12 vid de flesta av våra fölningar, och var inte direkt tillräckligt gammal för att ta på mig ansvar för det) jag har bara sagt att jag har aldrig varit med under en fölning, och att alla gått bra.
Jag har heller inte påstått mig att det är garanterat att allt går bra.

Och jag har väl aldrig påstått att vetrinären inte ska komma och hjälpa? Jag frågade som jag skrev i första inlägget att jag undrade varför de inte ringt vetrinär, men sen sa hon att de hade det.

Och får hästen kolik eller hovböld så är det oftast (inte alltid nej)
vårt eget fel, t ex på fel utfodring, etc.
Så vi har ökar själva riskerna för det. Och då är det inte naturligt.

Vad jag menar är att i vanliga fall så kan man komma typ 1-2meter ifrån dom men när de börjar bli dax så går de ifrån en så fort man styr mot dom. Inte ens äpple/morot eller nånting annat för att locka dom gör så att man kommer närma. Men vissa kan man komma närma

Nej, de är inte avmaskade eller vaccinerade. Russet som går med i flocken (dvs min hästs mamma) har varit vaccinerad men inte på många år då hon för några år sedan blev dåligt behandlad. De bla lyckades böja nålen (eller hur det var) när de hade stuckit den i henne så varken avmaskningssprutor eller vaccinationssprutor är på tal.

Den dagliga visitationen är det sisådär med. Den enda som har haft ett rejält sår har varit min egna häst medans de andra har faktiskt inte haft några sår, ingen som har varit halt eller haft fång. Men det är oftast jag som håller reda på alla hästar och märker om det är nått som avviker

Verkningen sker vid behov och det kan vara svårt att få tag på shettisen som behöver verkas. Men oftast går det att få tag på de när vi utfodrar.

Det där med att det inte finns en chans att ta in dom är att det står hingstar i stallet. Även svinen står där inne. Detta är inget topmodernt ställe utan stallet är från slutet av 1800talet så vatten är inte framdraget till stallet och belysningen är inte världens bästa.

Kanske låter som att det är ett "farligt" ställe och jag o ägaren är oansvariga men så är de inte. Bara för att alla inte har samma möjligheter till kameror/fölvakter/luftigt stall med vatten gör oss inte dåliga. Vi håller endå ögonen öppna för något som avviker eller är fel och om en häst blir sjuk får den givetvis veterinärvård inget snack om den saken!

Lena_B skrev:
Vad menar du egentligen? Du skriver senare på tråden att det inte är fel att övervaka, men här hävdar du att ston klarar sig själva, trots att du fått reda på att det var komplikationer och att ägaren själv anser att fölet inte överlevt om man inte övervakat och rättat felläget. Menar du att om naturen fått ha sin gång och stoet fått föla ostört skulle fölet legat rätt och dessutom klarat att resa sig???

Eller menar du att om det är något som är fel så ska naturen ha sin gång, kan inte fölet resa sig ska det svälta ihjäl???

Om det gått två dygn och veterinären är där varje dag kan man inte ha väntat anmärkningsvärt länge med att kalla på veterinären heller...
Självklart är det "inte som det ska", då hade inte veterinären bott i stallet, men särskilt "konstigt" tycker jag inte det är.

Vad jag har försökt säga hela tiden, men tydligen ingen greppar.
Är att JAG personligen TYCKER att stoet KAN klara det själv.
Jag kan FÖRSTÅ de som varit med olyckor i samband med fölning, som är rädda att det ska hända igen.. Hade någon av mina hästar skadats i en fölning så hade jag nog inte ens tanken på att betäcka igen. Men nu HAR det aldrig hänt något vid våra fölningar. Och NEJ jag VET att det inte betyder att de KAN hända. Och då är det tråkigt..
Nej jag anser självklart INTE att man ska lämna fölet att svälta ihjäl
om det inte kan resa sig. Man ska givetvis tillkalla vetrinär (som de hade här JA) .
Men lets face it.. Överallt i världen finns det svaga individer, i slutändan är det alltid dom starka som överlever. Tyvärr, men sant.
Givetvis vill jag inte att någon ska plågas.
Jag hade knappast lagt in ett inlägg som handlade om ett föl som jag var orolig för inte hade rest sig..
<B> DET ENDA JAG VILLE HÖRA ÄR OM NÅGON HADE NÅGON ERFARENHET ANGÅENDE FÖL SOM INTE RESER SIG PÅ LÅNG TID, DÅ MIN KOMPIS SOM BERÄTTADE HISTORIEN ÄR VÄLDIGT OKUNNIG OCH JAG KÄNNER INTE TILL STALLET SOM HON 'HÄNGER' I, OCH ENLIGT HENNES ALLA HISTORIER SÅ BLIR MAN MISSTÄNKSAM IBLAND.</b>

Myzan87 skrev:
Nej, de är inte avmaskade eller vaccinerade. Russet som går med i flocken (dvs min hästs mamma) har varit vaccinerad men inte på många år då hon för några år sedan blev dåligt behandlad. De bla lyckades böja nålen (eller hur det var) när de hade stuckit den i henne så varken avmaskningssprutor eller vaccinationssprutor är på tal.

Verkningen sker vid behov och det kan vara svårt att få tag på shettisen som behöver verkas. Men oftast går det att få tag på de när vi utfodrar.

Tycker det är rätt dumt att inte avmaska sina hästar i förebyggande syfte.

Vaccination är inte lika viktigt, om man inte har hästarna i andra stallar, eller själv umgås med andra hästar, men smitta spridds så lätt så i alla fall vaccinering mot botulism är att rekomendera..

Vi verkar inte våra hästar lika ofta som sig bör (dvs 8 veckors mellanrum) det går ca 10 veckor. De är inte skodda och sliter normalt på hovarna. Men mer sällan är nog inget vidare bra...

Men herregud vad är de me folk. Varför hoppar ni på folk. Vansinnigt oförskämda inlägg. Jag har haft 16 föl under min tid som fullblodsuppfödning. Ungefär ett par dagar innan förväntar fölning går vi upp i 3 omgångar under natten för att kolla. Om där inget är så går vi och lägger oss. Har varit med om ca, 10 av de vi haft. Den som klarade sig men var väldigt sjuk var förra årets och hon var 4 veckor försenat och hon låg ner i nästan 12 timmar. men vi ringde ju självklart veterinären 5 min efter hon kom ut. Nånting var ju fel de såg vi. Ett bra tips till er alla. Sätt upp live videkamera i stallet kopplat live till tv med högt ljud och lägg dej i soffan. Ett sto skall klara sej själv enligt historia men de betyder inte att du ska låta henne föla själv du måste hjälpa henne ändå. Iaf vara med i stallet om något händer. Verkar allt se bra ut ska du låte henne göra de själv.

Vår granne är veterinär så han har kolla på allt de, men vi vaccinerar iaf men det är nog många hästägare som inte gör de.

Ska bli spännande den dagen du själv ev ska ha barn med din inställning, om din bebis behöver lite hjälp för att komma igång, vad gör du då?:confused:

För att vara övertydlig, (eftersom du anser att du inte fått svar på varför fölet ej rest sig. trots att det gått att läsa ett antal gånger)
Moderkakan kan helt enkelt sluta producera näring till fölet om dom går över länge.( enkelt förklarat.) vilket gör att fölet inte får tillräckligt med näring utan "svälter" i magen. Blir väldigt svaga, som om dom vore födda för tidigt i stället. Kan då bli liggande helt enkelt att dom är för muskelsvaga men inga fel för övrigt, men med näringsdropp m.m. så kan man få dom på fötter.:)

Vill också passa på att säga att vara rädd om sin häst inte behöver innebära att man har 20 täcken och att dom står inne och daltas bort. För mej innebär det att jag i försöker göra det bästa för mina djur i alla lägen. Alla har vi olika syn på vad som är bäst för våra hästar. Men: Alla ston och föl OAVSETT värde i pengar. ska ha lika stor rätt till rätt vård. Jag har inte vakat mindre när min shettis fölade som när mitt "fina" halvblod skulle få föl. Skam vore det ju annars:eek:

Man ska inte avmaska i förebyggande syfte. Det är så vi fått resistens mot en hel del avmaskningsmedel. Ta istället träckprov och kolla om det verkligen behövs avmaskas.

MissCrazy skrev:
DET ENDA JAG VILLE HÖRA ÄR OM NÅGON HADE NÅGON ERFARENHET ANGÅENDE FÖL SOM INTE RESER SIG PÅ LÅNG TID, DÅ MIN KOMPIS SOM BERÄTTADE HISTORIEN ÄR VÄLDIGT OKUNNIG OCH JAG KÄNNER INTE TILL STALLET SOM HON 'HÄNGER' I, OCH ENLIGT HENNES ALLA HISTORIER SÅ BLIR MAN MISSTÄNKSAM IBLAND.</b>

Då var det precis som jag, och säkert flera med mig trodde!!
Det är inte fölungen som du "bryr" dig om!!

Svaret du "ville" ha om din kompis (!) fick du aldrig!!!

Och svar på hur fölungen mår lär vi trådläsare/skrivare
inte heller få!!

Om man kommer 1-2 meter ifrån-hur gör ni då vid verkning?Alla hästar behöver jämnas till och verkas av.

Stelkrampsvaccinering är mycket viktigt.Kan räcka med att riva sej på en rostig spik om man har otur.

Att man har hingstar i stallet ska väl inte hindra en från att ta in hästarna vid behov om de är någorlunda funtade och uppfostrade.

Lagen säger också att hästar skall kunna ses till vid behov och att det ska kunna göras på en plats med lämplig/god belysning...detta gäller även lösdriftshästar.

Vi har inte heller vattenledningar i stallet-det tar vi från huset.Alla har väl inte moderna stall men nog brukar man med lite god vilja kunna göra i ordning nåt som kan användas vid behov.

Men vad har att det inte finns rinnande vatten och superbelysning i stallet med att övervaka fölningar eller ej?

Myzan87 skrev:
Vad jag menar är att i vanliga fall så kan man komma typ 1-2meter ifrån dom men när de börjar bli dax så går de ifrån en så fort man styr mot dom. Inte ens äpple/morot eller nånting annat för att locka dom gör så att man kommer närma. Men vissa kan man komma närma

Den dagliga visitationen är det sisådär med. Den enda som har haft ett rejält sår har varit min egna häst medans de andra har faktiskt inte haft några sår, ingen som har varit halt eller haft fång. Men det är oftast jag som håller reda på alla hästar och märker om det är nått som avviker

Det där med att det inte finns en chans att ta in dom är att det står hingstar i stallet. Även svinen står där inne. Detta är inget topmodernt ställe utan stallet är från slutet av 1800talet så vatten är inte framdraget till stallet och belysningen är inte världens bästa.

Kanske låter som att det är ett "farligt" ställe och jag o ägaren är oansvariga men så är de inte. Bara för att alla inte har samma möjligheter till kameror/fölvakter/luftigt stall med vatten gör oss inte dåliga. Vi håller endå ögonen öppna för något som avviker eller är fel och om en häst blir sjuk får den givetvis veterinärvård inget snack om den saken!
Det är ju bara att läsa djurskyddslagen så ser man att även ni bryter mot den. Det aktuella stycket fanns inkopierat några inlägg uppåt.
HUR ska ni få tag i det sto som fölar om det skiter sig och blir ett felläge? Är de så vilda att ni bara kommer ett par meter från de, då är det illa! Kom ihåg att shettisar ÄR överrepresenterade när det gäller fellägen/förlossningshinder, jämfört med andra raser!
Sen kan du ju upplysa stallägaren om att i nya förslaget till djurskyddslag så står det att ALLA hästar som finns på gården ska kunnas tas in på stall SAMTIDIGT! Dvs, det är bara att bygga mer platser eller sälja de övertaliga ponnyerna! DU kanske inte tycker att ni är oansvariga, men andra som ser det utifrån har förmodligen en annan åsikt... :angel:

MissCrazy skrev:
Tycker du har en väldigt överlägsen ton i ditt inlägg.
och klankar ner på andras (åtminstonde mina) resonemang.
Detta är ett forum, dvs - diskuterar hästfrågor.
Inte ge sig på någon. Så ser jag i alla fall det.
Du kanske inte gör det med mening, men jag känner mig påhoppad i alla fall.

Mina "stallkompisar" består av en tjej som ska tävla SM om ett par dagar, (och nej jag vet att det inte gör henne till en avelsexpert, men hon har dock stor hästerfarenhet) och en annan är hennes mamma som har 30års hästerfarenhet. Resterande i stallet är också vuxna. Hade inte frågat dom om jag inte hade varit säker på att jag skulle få ett bra svar.

Och jag blir så irriterad på folk som behandlar sina hästar som porslinsdockor. Antar att du också är en sån som är övertygad om att hästen måste ha tjugo täcken på vintern och max vara ute två timmar (trots att den inte är klippt)
Det är inte så himla stor skillnad på vildhästar och tama hästar.
De har samma instinkter kvar. De fölar inte annorlunda än dem.
Likadant med oss människor. När vi födde förr så hade vi ingen läkare som kunde hjälpa till. Vi föder inte på något annorlunda vis nu.

Och visst, jag klankar INTE ner på dem som övervakar sina föl, jag har inte sagt att det är fel att bry sig om sin häst., Även om jag ibland kan tycka saker går till överdrift.
Vem övervakar sin katt när den ska få kattungar? (om den är ute OCH inne katt t ex) Den går iväg och lägger sig nånstans ifred.
Och den har blivit ett tamdjur. Inte hjälper vi den att föda.
Och visst, det kan hända något. Och vissa gånger , kan man göra något, men andra inte.

Men nu handlade denna diskussionen om att jag tyckte det var väldigt märkligt att fölet inte rest sig upp än.
Två dygn är väldigt mycket över det normala, som ska vara inom ca 4 timmar.

Mina katter vill att jag skall vara med... Jag har närvarat vid samtliga kullar på tre olika kattor, utan att behöva övervaka. De kommer till mig när det är dax och vill "hålla handen". Går jag ifrån dem springer de efter mig tills jag sätter mig med dem. Och nej, mina hästar går ute hela dagarna utan täcken vintertid, endast regntäcke när det blåser kuling och är nederbörd... Jag använder övervakningskamera till mina hästar när de skall föla, jag vill se i tid att något är fel, mest av humanistiska skäl men även ekonomiskt. Att förlora ett föl endast pga. lathet skulle min ekonomi (och samvete) inte klara...

Jag blir lite mörkrädd nu, faktiskt. Som Ameo och någon till skrivit, det finns lagar och bestämmelser som säger att man måste kunna ta in lösdriftshästar vid sjukdom/skada etc. Har för mig att ett kapitel i djurskyddslagen även tar upp hovvård och daglig tillsyn, där varje individ ska kollas igenom, och inte bara med ögat på 2 meters avstånd. Du säger att ingen annan än din egen har haft några sår, men om ni inte kan visitera hästarna dagligen, hur vet ni då att de aldrig haft sår? Shettisar och russ har ju som bekant rätt mycket päls och man/svans, så hur kan ni se på håll att de inte har några sår? Jag kan inte ens se det på mitt fullblods svarta ben, och hon har kort-kort päls och minimalt med hovskägg.

Men det är inte bara det som jag reagerar på i ditt inlägg - jag försöker ha en öppen syn när jag läser hur andra har det, men i det här fallet måste jag komma med en fråga - varför avlar ni på skygga och förvildade ston, som troligen uppfostrar sina föl till samma betéende? Vad ger det rasen för individer?

Ursäkta vad har ni era shettisar till, bara som hagprydnad eller???

Ja jag tycker ni är oerhört oansvariga som inte har bättre kontakt med era djur att de kan vaccinera dem och avmaska dem, samt att det verkar inte vara det lättaste att lyckas fånga dem för att verka dem, det får mig att undra om det görs tillräckligt ofta när de tär sånt "krångel".
Visitera hästarna lär ni knappast heller kunna göra, eller hur?

Om du hade varit det minsta intressrad så borde veta att en del avmaskningsmedel finns i pulverform som man ger i maten så slipper man "sprutor" om man inte klarar av det, att bara skita i att avmaska är oacceptabelt.

Lånar...
Om vi håller på ett par veckor till så har vi nog fått ihop dom där trettio procenten här...:crazy: :crazy: :mad:

Och orsakerna som skrivs här, till att inte bevaka är ju helt befängda..:eek:

Finns absolut inge ursäkt i världen att inte vakta fölande ston.
Antingen handlar det om total okunskap eller annars ren och skär lathet..:mad: :mad:

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama