Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölet inte rest sig?

*KL*

Man borde ta reda på var IP_adressen i NV skåne finns.............

kan inte annat än hålla med dig :bow:

Kan tillägga att mitt andra föl jag fick hade inte klarat sig om jag inte varit där, stoet lade sig först lite för nära väggen med baken och framfötterna tog emot så fölet kom inte ut, vi flyttafde på stoet men då gick inte foserhinnan sönder, så utan vakning å hade det här fölet varit stendött.
En väns fick föl för några år sedan, felläge, veternär kunde inte göra något, fölungen fick kedjasut men klarade sig inte, utan vakning så hade inte stoet heller gjort det.

För mig är det helt obegrpiligt att man av en eller annan orsak struntar i att vaka, jag antar att de som inte gör det själva inte heller skulle vilja bli medicinerade om det tex fick cancer, that's life liksom.

Myzan87 skrev:
Vad jag menar är att i vanliga fall så kan man komma typ 1-2meter ifrån dom men när de börjar bli dax så går de ifrån en så fort man styr mot dom. Inte ens äpple/morot eller nånting annat för att locka dom gör så att man kommer närma. Men vissa kan man komma närma!
Men menar du allvar??!!!!:eek:
Vad i hela friden har ni då dessa hästar till om ni inte ens rör vid dem i "onödan"???
Myzan87 skrev:
Nej, de är inte avmaskade eller vaccinerade. Russet som går med i flocken (dvs min hästs mamma) har varit vaccinerad men inte på många år då hon för några år sedan blev dåligt behandlad. De bla lyckades böja nålen (eller hur det var) när de hade stuckit den i henne så varken avmaskningssprutor eller vaccinationssprutor är på tal.
Min ena häst var nära att dö av förstoppning som unghäst så hon fick sprutor och dropp i massiva mängder så hon var väl i det närmaste en nål dyna och hon är fortfarande livrädd för sprutor i dagens läge men nog får hon sina vaccinationer ändå...

Myzan87 skrev:
Kanske låter som att det är ett "farligt" ställe och jag o ägaren är oansvariga men så är de inte. Bara för att alla inte har samma möjligheter till kameror/fölvakter/luftigt stall med vatten gör oss inte dåliga. Vi håller endå ögonen öppna för något som avviker eller är fel och om en häst blir sjuk får den givetvis veterinärvård inget snack om den saken!
Kan hålla med dig om att "Bara för att alla inte har samma möjligheter till kameror/fölvakter/luftigt stall med vatten gör oss inte dåliga." men däremot ser jag inte att ert sätt att hålla häst gör er bra heller och då är det ju inte stallmiljön som är erat största fel om man säjer så....:crazy:
Men hur ser du på 1-2 meter om det har uppkommit nån skada på hästen och om du ser det så får du ju ändå inte tag på den eller...??

*knapplån*

Man blir lite mörkrädd emellanåt.... Ni tror inte att det är någon som tror att det är 1 april eller så :angel:

Vill även tillägga. Vi har haft en del fölningar genom åren. Vi övervakar med kamera (stona störs inte ett dugg). Jag har fått den stora (något tvivelaktiga ;) ) äran att vaka. Jag är faktiskt vaken till 3-4 snåret och kollar sedan ca var 20:e minut tills fodring/utsläpp. Det kan verka lite nojjigt. Men - det kan behövas!

Ett sto hade så svårt felläge att hon fick kejsarsnittas på Ultuna. Utan vakning hade hon dött. (Tyvärr klarade vi inte fölet)

Genom åren har vi fått slita upp 3 "säckar" som fölen inte klarat att få upp själva. Så nog f*n behövs vakning! (Ursäkta språket)

Hur går det med fölungen som inte kunde resa sig???

Mvh / Fia (som har hästar ute utan täcke - det ni ;) )

*Kl igen*

För er som tycker det är är onädigt och vaka och att stona borde klara det själva, läsa gärna denna tråden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=676374

Sen så är det inte säkert att man i alla lägen klarar sto och föl vid tex fellägen men chansen ökar markant och risken för att sto och/eller föl ligger och plågas till döds minskar.

Jag tror tyvärr att det handlar om lathet och bekvämlighet!

/Från Görel som börde vaka alldeles för tidigt och fick tillbringa 28 nätter i stallet. Men det var det värt trots att fölningen gick helt okomplicerat!

Håller med om att stallmiljön kanske inte är det största problemet, men jag är av den övertygelsen att om man vet med sig att ens stall har dålig luft, och det inte går att åtgärda, då ska inga hästar behöva bo där heller! Då bygger man om eller bygger nytt tills ventilationen fungerar på ett hälsosamt sätt.

*knapplån*

Jag har följt den här tråden ett tag nu och jag blir mörkrädd! :eek: Fattar inte hur någon ens kan fundera på att INTE övervaka när ett sto ska föla? Och sen att inte avmaska, vaccinera etc sina hästar pga att man inte kommer nära dem - det känns oxå lite skumt. Nä - de där 30 % kan vi nog LÄTT få ihop här på buke! Jag är INTE en av dem dock, vakade när mitt sto skulle föla - iofs så behövde jag inte vaka sååå länge. Typ en halvtimme - sen fölade hon. Fick slita upp fostersäcken.. men vid själva fölningen behövde jag inte hjälpa till! Nästa år blir det två föl på gården (hoppas jag) och då kommer jag att vaka. Ska dock skaffa en övervakningskamera till nästa år..

Besiktas inte stallen i skåne då???:angel:
Tolkade iofs "luftigt stall" som "ljust och fräscht stall" eftersom det var snack om lösdrift inte som i "brist på ventilation"....:o

Vet inte hur det har det "där nere", för det har inte dragits igång någon allmän besiktning i Uppsala län ännu, även om kommunerna hävdar att det är på G. Men i Stockholms län började de ju besiktiga stallar flygande redan för några år sedan.

Jag tolkar "luftigt stall" som att det stall de har är ganska litet med lågt i tak, vilket inte är ett dugg ovanligt med gamla svinstallar. Det är liksom ganska skilda måttbestämmelser för svin och häst...

Här uppe har de kört en heltäckande djurstallbesiktning sista halvåret och det skulle ju tydligen bero på att de låg efter så då antog jag att det borde gälla samma över hela landet, att samtliga stall ska besiktas...:confused:

Ja just ja, det var ju kombinerat svinstall ja.... Jo det var nog du som var mest observant och tolkade saken bäst..:D
Fast jag tänker ju inte längre än till att man utgår från vilket djur man har och anpassar stallet därefter..:crazy: Hmm, kanske kan stoppa in en kossa i hundgårn ändå...:p

Jag tolkade det nog som jag gjorde därför att jag varit runt på ganska många gårdar på sistone och tittat. En gård var till salu som hästgård, med gammalt ponnystall, som det hette. Stallet visade sig vara ett typiskt svinstall med 2,5-3 kvm stora "boxar", cirka 180 cm i takhöjd och en "stallgång" som var ganska exakt 1 meter bred, MELLAN boxraderna! När JAG som är 163 cm lång måste ducka för att komma in genom stalldörren är det illa... Men, som sagt, det var en hästgård, lämplig för dig med hästhållning i liten skala! :devil:

Ursäkta att jag ens sa något. Jag tar hand om MIN häst och sen är det ju upp till honom om han tar hand om sina egna. De som lämnar hästarna där får ta ansvar själva för att de vaccinerade/avmaskade/verkade or what ever. Men glöm att jag ens sa något!

Jag tror att det blev en reaktion för att du sa det på det sättet du gjorde. Det lät som att hästarna lämnats vind för våg, utan hantering, skötsel eller verkning/vaccinering/avmaskning. Vi reagerar på sånt, tro det eller ej!

Okej, men jag sa innan så ser vi om det är något som avviker från det vanliga. Alltså, vi lämnar dom inte bara i hagen utan att se till dom utan vi försöker faktiskt. Behöver de veterinärvård så givet vis får de det m.m.

Jo, det är inte fel att reagera på sådan och jag kan förstå att det lät som att vi lämnar de.

Mia_R skrev:
Tack, men sandlådan får du behålla själv. :smirk:

Nej tack, den ser jag ju nu på dina inlägg att du intagit så beredvilligt. Tack för inbjudan, men attributen har jag kastat för länge sedan.

Kan ju du få som uppgift att räkna ut.............

Myzan87 skrev:
Okej, men jag sa innan så ser vi om det är något som avviker från det vanliga. Alltså, vi lämnar dom inte bara i hagen utan att se till dom utan vi försöker faktiskt. Behöver de veterinärvård så givet vis får de det m.m.

Jo, det är inte fel att reagera på sådan och jag kan förstå att det lät som att vi lämnar de.

Ni försöker vad då?

Kolla efter sår på en meters håll på fullpälsade hästar?
Strunta i att vaccinera mot stelkramp? Dessutom strunta i att ge fölen stelkrampsskydd.

Strunta i att avmaska både ston och föl, och då tar ni antagligen inte träckprov heller? Hur är det mes parasittrycket på markerna fölen sen släpps på?

Strunta i att följa svensk djurskyddslag, än gäller ju inte det att ALLA hästar ska kunnas tas in på stall samtidigt, men du SKA även med den här lagen ha tillgång till X boxar/Y hästar, för att kunna ta in djur som behöver det. T ex sjuka/skadade djur eller djur som behöver mer tillsyn än man kan ge på lösdrift. Men ni har inga sådana, så ni kan inte erbjuda varken sjukt föl eller sjukt sto den vård det ev behöver om något blir snett?

Att ni kollar om något avviker - tja MIN erfarenhet är att när du med ögat ser stora avvikelser, då är det i många fall försent. Får du däremot komma nära djuren (ute eller inne är skitsamma) så märker du MYCKET tidigare att fölet inte är *såå* piggt som det borde, och kan stoppa en febertemometer i ändan på det och konstatera att det har feber. Och då sätta in behandling i tid och ordentligt öka chanserna att det blir återställt. Om du väntar tills det är mer eller mindre apatiskt så minskar oddsen. Dessutom, en hel del föl slutar dia som FÖRSTA tecken på att något är fel. De verkar må prima och är pigga och glada, men stoets juver talar om att det inte diar. Hur märker du sådant?

/Alexandra - *skakar på huvudet*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama