Sv: Fölet inte rest sig?
Vad menar du egentligen? Du skriver senare på tråden att det inte är fel att övervaka, men här hävdar du att ston klarar sig själva, trots att du fått reda på att det var komplikationer och att ägaren själv anser att fölet inte överlevt om man inte övervakat och rättat felläget. Menar du att om naturen fått ha sin gång och stoet fått föla ostört skulle fölet legat rätt och dessutom klarat att resa sig???
Eller menar du att om det är något som är fel så ska naturen ha sin gång, kan inte fölet resa sig ska det svälta ihjäl???
Jag tycker det låter väldigt trovärdigt, hästen har gått över tiden, det har varit en fölning med komplikationer, veterinär och ägare gör sitt bästa för att rädda fölet eftersom de bedömmer att det finns goda chanser att fölet piggnar till. Om veterinär bedömt utsikterna som små, tex om benen varit missbildade, hade fölet säkert redan avlivats av djurskyddsskäl.
Om det gått två dygn och veterinären är där varje dag kan man inte ha väntat anmärkningsvärt länge med att kalla på veterinären heller...
Självklart är det "inte som det ska", då hade inte veterinären bott i stallet, men särskilt "konstigt" tycker jag inte det är.
MissCrazy skrev:Pratade med en kompis idag. Hon sa att stallet där hon brukar vara,
hade de fått ett föl i fredagsnatt, klockan 3.
Jag frågade henne hur dom visste tiden, så sa hon att dom hade kollat henne varje timme, pga att hon var 4 veckor försenad.
Okej, sa jag. Fast jag anser att stoet klarar sig själv, men om hon är försenad och så, visst..
Hon sa även om dom inte hade varit där , så hade fölet inte överlevt.
Jag undrade varför, och hon sa att fölet hade legat fel. Och att det inte var friskt nu heller, det ville inte stå på benen.
Inte stå på benen,? frågade jag. Och det har gått två dygn?!
Det låter väldigt onormalt. Ni borde kontaktat vetrinär tidigare.
Då sa min kompis att vetrinären har varit där nu varje dag, att vetrinären bodde hos hästen nu.
Hon sa också att vetrinären sa att hästen inte ville stå på benen berodde på att den varit i magen fyra veckor över tiden.
Hur sannolikt låter det? De brukar ju resa sig inom en, två timmar i alla fall. De flesta nästan direkt (i alla fall de 9 föl vi har haft).
Två dygn? Det borde ju vara något fel på benen hos hästen eller nåt, borde inte vetrinären se det? Tycker det låter konstigt.
Vad menar du egentligen? Du skriver senare på tråden att det inte är fel att övervaka, men här hävdar du att ston klarar sig själva, trots att du fått reda på att det var komplikationer och att ägaren själv anser att fölet inte överlevt om man inte övervakat och rättat felläget. Menar du att om naturen fått ha sin gång och stoet fått föla ostört skulle fölet legat rätt och dessutom klarat att resa sig???
Eller menar du att om det är något som är fel så ska naturen ha sin gång, kan inte fölet resa sig ska det svälta ihjäl???
Jag tycker det låter väldigt trovärdigt, hästen har gått över tiden, det har varit en fölning med komplikationer, veterinär och ägare gör sitt bästa för att rädda fölet eftersom de bedömmer att det finns goda chanser att fölet piggnar till. Om veterinär bedömt utsikterna som små, tex om benen varit missbildade, hade fölet säkert redan avlivats av djurskyddsskäl.
Om det gått två dygn och veterinären är där varje dag kan man inte ha väntat anmärkningsvärt länge med att kalla på veterinären heller...
Självklart är det "inte som det ska", då hade inte veterinären bott i stallet, men särskilt "konstigt" tycker jag inte det är.