Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölet inte rest sig?

MissCrazy skrev:
Pratade med en kompis idag. Hon sa att stallet där hon brukar vara,
hade de fått ett föl i fredagsnatt, klockan 3.
Jag frågade henne hur dom visste tiden, så sa hon att dom hade kollat henne varje timme, pga att hon var 4 veckor försenad.
Okej, sa jag. Fast jag anser att stoet klarar sig själv, men om hon är försenad och så, visst..

Hon sa även om dom inte hade varit där , så hade fölet inte överlevt.
Jag undrade varför, och hon sa att fölet hade legat fel. Och att det inte var friskt nu heller, det ville inte stå på benen.
Inte stå på benen,? frågade jag. Och det har gått två dygn?!
Det låter väldigt onormalt. Ni borde kontaktat vetrinär tidigare.
Då sa min kompis att vetrinären har varit där nu varje dag, att vetrinären bodde hos hästen nu.

Hon sa också att vetrinären sa att hästen inte ville stå på benen berodde på att den varit i magen fyra veckor över tiden.

Hur sannolikt låter det? De brukar ju resa sig inom en, två timmar i alla fall. De flesta nästan direkt (i alla fall de 9 föl vi har haft).
Två dygn? Det borde ju vara något fel på benen hos hästen eller nåt, borde inte vetrinären se det? Tycker det låter konstigt.

Vad menar du egentligen? Du skriver senare på tråden att det inte är fel att övervaka, men här hävdar du att ston klarar sig själva, trots att du fått reda på att det var komplikationer och att ägaren själv anser att fölet inte överlevt om man inte övervakat och rättat felläget. Menar du att om naturen fått ha sin gång och stoet fått föla ostört skulle fölet legat rätt och dessutom klarat att resa sig???

Eller menar du att om det är något som är fel så ska naturen ha sin gång, kan inte fölet resa sig ska det svälta ihjäl???

Jag tycker det låter väldigt trovärdigt, hästen har gått över tiden, det har varit en fölning med komplikationer, veterinär och ägare gör sitt bästa för att rädda fölet eftersom de bedömmer att det finns goda chanser att fölet piggnar till. Om veterinär bedömt utsikterna som små, tex om benen varit missbildade, hade fölet säkert redan avlivats av djurskyddsskäl.

Om det gått två dygn och veterinären är där varje dag kan man inte ha väntat anmärkningsvärt länge med att kalla på veterinären heller...
Självklart är det "inte som det ska", då hade inte veterinären bott i stallet, men särskilt "konstigt" tycker jag inte det är.

OBS ej svar till carmenzita men nån måste man tydligen svara?

Min fråga är HUR GÅR DET MED FÖLUNGEN? Har den rest sig eller var det något fel på den?

Det vill verkligen till att utrycka sig "rätt" här:eek:

den dömande inställningen som flera deltagare verkar ha
Tycker du att det är fel att man reagerar över något som lyder under djurskyddslagen?
Hästar ska hållas så att tillsyn kan ske utan svårigheter
och på ett betryggande sätt. Tillsynen ska normalt
göras minst en gång per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade
djur och djur som beter sig onormalt ska ses till
oftare. Detsamma gäller för högdräktiga ston, särskilt
vid tiden kring fölningen.

Om nu, som i det här fallet djurägaren har uppfyllt lagens önskemål, så är den saken avklarad, kan man tycka.
Javiss, det är konstigt att fölet inte reser sig, men den är under behandling i tråd med lagen.
Det man reagerade mot i den här tråden var kanske att trådskaparen tyckte att det var idioti att följa djurskyddslagen?

Kärnfrågan är ju att det är ovanligt att de inte kommer på benen, men att den var under behandling.
mvh

Mia_R skrev:
Varför ska jag upprepa vad andra redan sagt, är du inte läskunnig? :confused:

Om du inte ids upprepa varför då överhuvudtaget skriva. Eller gillar du spann och spade?

Hur va det med den stackars fölisen nu då? :confused:

MissCrazy skrev:
Och JA naturen är hård, och det är tråkigt om det skulle hända något,
och håller man på med seriös avel, - dvs avlar för att tjäna pengar på hästar, så kan jag förstå att man inte vill förlora en 40 000:- på sitt föl.. *ironi*

Du tar verkligen priset! :eek:
Men vart går gränsen??

Plus 40.000 är likamed stenhård koll på märra.
GAtukorsning med grannens hingst är likamed struntsamma..

MissCrazy skrev:
Antar att du också är en sån som är övertygad om att hästen måste ha tjugo täcken på vintern och max vara ute två timmar (trots att den inte är klippt)

Tyvärr..inga täcken på våra fölmärrar....Noll koll va???:angel:

MissCrazy skrev:
Och visst, jag klankar INTE ner på dem som övervakar sina föl, jag har inte sagt att det är fel att bry sig om sin häst., Även om jag ibland kan tycka saker går till överdrift.

Det är HÄR du har missat påängen..Man kan aldrig vara för noga med ett sto som står inför fölning..:smirk:

MissCrazy skrev:
Snälla människor.. jag har inte påstått mig vara 'erfaren' avelsexpert.

Näää..det är du ju inte...men..

MissCrazy skrev:
Jag vill inte kalla mig okunnig efter 9 fölningar.

Nåt verkar konstigt..

Och så länge som du anser att fölmärrar klarar sig själva eftersom vildhästarna gör det så kommer jag i alla fall att kritisera ditt påstående..

Om du istället hade låtit ursprungsinlägget stannat vid varför ungen inte kliver upp så hade denna kontrovers inte uppstått..

Du och jag kan lika gärna lägga ner eftersom vi ÄR varandras motsatser angående om hur fölston ska tas om hand.
Men det är häpnandsväckande att du, vid dina unga år, redan blivit så duktig.
Skulle jag ha varit dig så skulle jag nog mer säga att -visst..bondtur med våra nio fölningar..men har förstått hur illa det kan bli.

Vidare så kanske du även förstått vad och varför ungen inte kliver upp..Annars kanske du kan beta dig igenon inlägg 26 igen. :idea:

AM

babsan skrev:
jag har ALDRIG kritiserat dig, eller någon annan, i sakfrågan. det jag kritiserat, och fortfarande kritiserar är den dömande inställningen som flera deltagare verkar ha. trots att man, de facto, inte har alla fakta. t.ex. så verkar du utgå från att jag är FÖR oövervakade fölningar ...? men jag kan inte påminna mig att jag någonsin skrivit något sådant ... det är just det jag menar. deltagarna drar egna slutsatser av det de läser och det, min vän, är riktigt farligt! särskilt när man blåser upp dem och använder det som underlag för ett avståndstagande som får Bukefalos att likna mellanösternkonflikten ...
.

Jag ber om ursäkt ifall du "åkte med i min sinnighet"..:crazy:
Det var inte meningen.

Men du måste ju hålla med att om en användare går ut och säger att fölmärrar klarar sig själva så får man ta kritik.

Mellanösternkonflikt..ganska bra jämförelse.
Tyvärr är det ju så att den enda som tjänar på en katastroffölning är veterinären som får ta skitjobbet när hon kommer ut på morgonen till en ägare som sovit sig igenom ett felläge..

Jag menar..alla kommer säkert förr eller senare få uppleva sådant om man har tillräckligt med fölningar/år..
Hur noga man än är så lurar f-n runt hörnet.
men att chansa medvetet borde vara kriminellt.

AM

Mia_R skrev:
Du är ju ännu roligare, var ser du att jag skrivit något alls om dig? :smirk: Jag syftar på trådskaparen, den erfarna(?) 17-åringen som haft 9 oövervakade fölningar...

Mia_R skrev:
Till er som gnäller över att den "erfarna uppfödaren" till 9 oövervakade(!) fölningar blivit "påhoppad" av folk som kan lagtexten och har erfarenhet, jag hoppas verkligen att ni själva klarar av era egna ev. förlossningar hemma utan hjälp utifrån. :smirk: Ni vill väl inte vara onaturliga, föda ensamma har kvinnor gjort i årtusenden och se hur bra det går! :angel:

I så fall är det syftningsfel för här har du skrivit till oss som gnäller över att den "erfarna uppfödaren" har blivit påhoppad & det har jag gjort men jag har som sagt inte aldrigt sagt att jag inte vakar över mina ston vid fölning!

Jag håller med de som försöker förklara för dig att det är mkt viktigt att vaka över fölningen. Sen att det under vissa omständigheter (toalettbesök, äta mm) kan vara så att man missar fölningen ändå det kan alltid hända. Som folket här inne har försökt förklara för dig så är det inte för att vara "elak" mot dig de säger detta till dig utan för att de bryr sig. De vet vad som kan hända och vill att även du förstår det, så att du och dina ston slipper vara med om mer lidande än det behövs om oturen är framme..

Själv förlorade jag ett föl i år. Hade jag varit med kanske jag hade kunnat rädda det (det låg i fosterhinnerna när vi kom ut på morgonen så jag vet inte om det dött i magen eller pga att det inte kunde andas..). Nu hör det till saken att jag hade tänkt vaka stoet dygnet runt när det började bli dags men detta stoet fölade på dygn 299-300 och visade inga tydliga tecken på att föla så därför hade jag inte börjat vaka på henne ännu. Men du ska veta att jag har grämt mig jätte mkt pga detta! Fölet hade som sagt troligen inte klarat sig ändå då det var så tidigt fött men det var ett stort sto föl som var rund och fin (inte mager mmm), och då stoet var förstagångssto så vet man ju inte riktigt hur länge hon går.. Det som det dock tyder mest på var att hon kastade i virusabort (dock var hon vaccinerad!) då hon har fått ut fosterhinnerna mm direkt efter födslen då de låg på fölets bakben och ihop med hinnan.

Men det jag glädjer mig över i det hela är att mitt sto faktiskt klarade fölningen själv. Hon mådde bra efteråt och juvret gick ner och livmodern drog ihop sig snabbt. Det kunde lika väl sluta med att jag förlorade både stoet och fölet!

Så var snäll och bara ta till dig det dessa erfarna uppfödare försöker säga. Jämför inte med vildhästar (där det faktiskt går fel i bland och ston och föl dör) eller barnfödslar (innan man övervakade dessa var det även många mammor som dog i barnsängen..) då det bara är löjligt. De säger detta för ditt och stonas bästa - som sagt inte för att vara dumma mot dig! Sen är det upp till var och en hur mkt man bryr sig om sin häst mm men det är även lag på att dräktiga ston ska vakas över (men jag tror inte den säger hur ofta mm men det får man ta på sitt eget samvete..)..

MissCrazy skrev:
Vem övervakar sin katt när den ska få kattungar? (om den är ute OCH inne katt t ex) Den går iväg och lägger sig nånstans ifred...
Kan inte förstå hur du ska få annat än påhopp när du kommer med såna här oansvariga påståenden hela tiden???? Hoppas bara inte att du menar att folk släpper ut sina katter när de ska få ungar..??
Jag har inte fått några kattungar men valpar och föl har jag fått och jag vakar....
Bara för att det var/folk gjorde/djur gjorde på ett vis redan för hundra år sen så behöver det ju inte vara så idag...
Tror säkert att du är mån om dina hästar men det du skriver kan lätt tolkas till att du inte bryr dig speciellt mycket, för det är daltande fjoll...

MissCrazy skrev:
Men nu handlade denna diskussionen om att jag tyckte det var väldigt märkligt att fölet inte rest sig upp än.
Två dygn är väldigt mycket över det normala, som ska vara inom ca 4 timmar.
Ja för att nu återgå till ämnet, varför reser sig inte fölet då?? Kan det inte, är det nåt med benen eller vill det inte?? Kan va så att jag har missat den informationen nånstans i inläggen men uppdatera mig då gärna...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ibland behöver man inte ens 9 fölningar på sig för att konstatera att det kan gå åt helskotta... ibland räcker det inte heller med fölvakt och videoövervakning....

Detta blev jag medveten om vid den allra första fölning jag närvarade vid. Stoet krystade och krystade men det kom inte ut någon fölunge, den fastnade halvvägs ut och kom ingenvart sen..? Stuteriägaren kände då efter längs fölungens kropp, men benen verkade inte vara underslagna. Vet. tillkallades, men när han väl hade hunnit ut hade fölungen dött hängandes halvvägs ute, trots hjärtmassage och konstgjord andning. Nu gällde det att försöka rädda stoet!

Vet. och stuteriägaren drog med gemensamma krafter och med hjälp av kedjor ut hingstungen och stoet verkade må okej... hon åt, drack, krystade ur sig efterbörden och den var intakt, men hon ville inte resa sig upp... Vet. var väldigt envis på att stoet MÅSTE upp, mer eller mindre till varje pris, så vi försökte på alla tänkbara sätt få henne att resa sig upp, men det funkade inte. Hon förblev liggande och inom någon timme började hon så krysta ur sig sin egen livmoder...Vid det här laget ville inte stuteriägaren längre att stoet skulle behöva fortsätta lida utan hon begärde avlivning. Då visar det sig att vet. inte har med sig något ut "som kan ta livet av ett så stort djur". :eek:

Istället fick vi vänta på nödslakt i flera timmar. Stoet hade nu börjat försöka resa sig upp själv, men det gick inget vidare. Jag satt med stoets huvud i mitt knä och försökte få henne att sluta kämpa så mycket och helst att sluta krysta ut mer av livmodern. Till slut kom nödslakt och avlivade stoet på plats och hon fick sedan vinchas ut ur stallet.

Vid obduktionen visade det sig att fölungen i sina dödsryckningar hade lyckats sparka av stoet ryggraden, det var därför hon inte hade kunnat ta sig upp även fast hon försökte varje gång som hon såg stuteriägaren.

Detta var min allra första fölning - jag hoppas att jag aldrig mer behöver vara med om en liknande upplevelse i mitt liv, men EN sak är iaf säker. Det stoet hade fått lida alla helvetes kval om man hade haft åsikten att ston behöver inte övervakas för att de ska föla och därför är det MIN åsikt att den som inte ens tycker att man BÖR övervaka sina dräktiga ston borde behäftas med avelsförbud och därmed PUNKT.

Dessutom tycker jag att det faktum att MissCrazy INTE har svarat till någon som faktiskt SVARAT på hennes fråga (nämligen att det är ett förekommande problem med för långt gångna föl) och att hon INTE svarar på hur det gått med fölet i fråga tyder på att det MissCrazy egentligen ville var att tala om att det var väldigt vad folk pjollrar med sina ston bara för att de ska föla snart. Men där hoppas jag iaf att jag har FEL...

Sen är det ju också en sanning med modifikation att alla ston vill vara ifred och föla, det ville inte mitt maidensto iaf, utan hon passade på när vi var nere och tittade till dem ganska tidigt på natten. Hon var väldigt tydligt lättad över att vi kommit dit också och la sig ner pladask och började föla direkt. Jag TROR verkligen att hon hade väntat på oss och att hon inte ville föla ensam.

/JES
som sovit i min bil utanför stallet när mina ston fölat och haft dem i en box med fönster samt svag belysning på under natten så att jag kunnat smygkika in så ofta som jag bara velat och det är OFTA det...

Senast ändrad:

*KL*

kan inte förstå hur man kan betala massa pengar för att få sitt sto dräktigt för att sedan lämna åt slumpen om fölningen kommer gå bra eller ej. Det är relativt lätt att hjälpa till med många "fel" i samband med fölning och lika lätt att det händer... det bästa exemplet är väl ändå om fosterhinnorna inte spricker och fölet kvävs/druknar i fostervattnet, detta är inte så svårt att rätta till om man är där :smirk:

sedan behöver man inte anklaga sig själv om man skulle missat fölningen om man ändå gjort allt man kunnat för att hålla koll, det händer det med. Det som kan vara bra är ju if något skulle vara fel kanske inte stoet behöver va liggandes en hel natt innan någon upptäcker det, visst det kan vara försent långt innan dess, men bättre iaf

bara för att man övervakar stoet behöver man inte störa fölningen, kameror är bra alternativ, eller helt enkelt titta på utan att störa för mkt och endast ingripa om det händer något :idea:

Mia_R skrev:
Du är mer än lovligt okunnig och dessutom olaglig som inte ens försöker övervaka fölningarna!
Skickades till MissCrazy, du svarar:
Du är ju rolig Jag har inte sagt att inte jag övervakar mina ston när de ska föla! "Gnäller" bara lite på er som inte kan skriva utan att det låter otrevligt!
Var ser du någonstans att jag påstått att du inte övervakar dina fölningar? Det jag skickade till MissCrazy har inget med dig att göra öht!

Mitt andra trådsvar är riktat till samtliga som varesig fattar att de bryter mot djurskyddslagen och de som försvarar MissCrazys beteende, där är du inkluderad. :smirk:
Loppilopp skrev:
I så fall är det syftningsfel för här har du skrivit till oss som gnäller över att den "erfarna uppfödaren" har blivit påhoppad & det har jag gjort men jag har som sagt inte aldrigt sagt att jag inte vakar över mina ston vid fölning!

meckla skrev:
Om du inte ids upprepa varför då överhuvudtaget skriva. Eller gillar du spann och spade?
Orkar du inte läsa om de inläggen en gång till eftersom du missade de svar som gavs på frågan, eller förstod du inte svaren? Anser du att man för en diskussion vidare genom att upprepa vad som redan sagts? Tack, men sandlådan får du behålla själv. :smirk:

Ja det är ju helt klart något fel på fölungen, men den kanske föddes väldigt vek i sina ben och inte kan stå själv ännu? Hade själv en fölunge som föddes så, han hade alltså mkt veka bakkotor, det rättar ju sig tillslut men han kunde inte stå själv så vi fick stötta honom i en vecka.

Jag tycker också att man ska övervaka fölningarna, du har har TUR! Jag kan lova dig att om du hade fått felläge eller något annat jobbigt som medfört att sto eller föl dött då hade du sett annorlunda på saken, det är extra viktigt tycker jag att övervaka när dom fölar i box då dom kan lägga sig intill väggen osv.

Mvh Hanna

MissCrazy skrev:
Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper
hästen när den ska föla?
Vi har som sagt haft nio föl och vi har aldrig varit med vid fölning.
De har fölat både inne och ute, och vi har alltid fått friska och fina föl.
I de flesta fall klarar stoet utmärkt själv.
Man kan ju för säkerhetsskull närvara om det är stoets första fölning (vilket i detta fall det inte är)
Men i de flesta fall vill stoet vara i fred och klara det själv.
Men man kan ju vara i närheten om man är mycket orolig att det ska gå fel.
Jag vill inte kalla mig okunnig efter 9 fölningar.
Det finns alltid mycket att lära, men jag spottar inte ut mig kommentarer och jag inte har en smula fakta i det hela.

Tycker du ska läsa det senaste nummret i ridsport, där står det en artikel om fölövervakning :smirk:

ehm....känns som att stallägaren där jag har min häst är en dålig människa. Jag oxå för den delen. Shettisarna där går på lösdrift och i stallet står hingstarna. Var ska man då kunna övervaka fölningarna? Går ju inte precis att sätta upp filmkameror i varenda träd eller nått liknande :confused:

Fölen som föds här, föds ute. Finns inte en chans att ta in dom. Man märker endå när det börjar bli dax för då går de lite för sej själva men de är skygga och blir därför ännu svårare att komma närma. Men kanske någon dag senare fick de fölet i gryningen när vi andra sov. Och så här har det varit i 40år :o

Som sagt; gör de oss då till dåliga människor för att vi inte sitter ute dag och natt i föltider för att titta till dessa små söta shettisar? :confused:

Till Ts: Vet inte vad det är för fel på fölet men hoppas att det löser sej!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama