Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölet inte rest sig?

Nafayette skrev:
JAg kan be om ursäkt till övriga om jag flög i taket..
Men jag blir fullständigt sinnig när jag läser sådana teorier..

Jag VET hur illa en fölning kan sluta på 10 sekunder..
Och jag VET att inget sto kan klara sig själv..om det blir fel.

Det finns också fler på denna tråd som VET hur nära katastrofen lurar..sådana bör inte sågas..

Och jag hoppas att denna heta diskussion, går att banka in hos dom som läser denna tråd, så kanske vi får ner dom berömda 30 procenten till 29,5...

AM

Håller fullständigt med!
Som distriktsveterinär har jag varit med om flera såna katastrofala fölningar, där man i bästa fall kan rädda stoet ( och då tack vare att hästägaren har övervakat fölningen och ringt i tid). Jag har också varit med om fall där stoet har hållt på och försökt föla i flera timmar innan hästägaren har upptäckt det och där stoet fått såna muskelskador (av krystvärkar som inte leder nån vart för att fölet ligger fel) att det senare måste avlivas.
Sånt kan alltid hända även om man försöker vara med och övervaka. Man kan alltid missa en fölnig av olika orsaker, men att medvetet välja att inte försöka övervaka en fölning är både idiotiskt och dessutom ett brott mot djurskyddslagen. Att sen hänvisa till vildhästar är bara så dumt att jag saknar ord.....

Att tycka att veterinären som varit/är ute hos fölet som omtalas i ursprungsinlägget gjort fel eftersom fölet borde/ska vara på djurklinik tycker jag är att uttala sig på alldeles för lösa grunder. Föl är känsliga varelser, och dels vet vi inte vad som är fel på fölet (för ja, det är NÅGOT fel när de inte reser sig på så länge). vi vet inte vilka kontakter som ev hafts med djurkliniker, vi vet inte hur långt det är till närmsta djurklinik med jour osv. Det kan finnas goda skäl till att fölet är kvar hemma under veterinärvård, helt enkelt att det bedöms inte klara transporten, eller att det inte är behov av stationär klinikvård. Så den frågan skulle iaf JAG inte våga uttala mig om utan att ha mer på fötterna..

/Alexandra - som skulle förlorat sitt föl om hon inte vakat. Och det var inget felläge, fölet var inte sjukt etc. Men det var stort och stoet behövde draghjälp, och fölet behövde kickstartas lite för att börja andas spontant. Fölet väntade för övrigt in övervakningen innan hon drog igång. Jag kollade henne minst en gång i halvtimmen i smyg hela dagen - inget. När jag väl gick ner till stallet halvnio så hann jag inte mer än ner i tältsängen förrän vattnet gick..

Nafayette skrev:
Trots dina 9 fölningar så verkar du klart okunnigare än dom som ber om råd i tråden Väntans tider..:crazy:

Och du bevisar det vid flera tillfällen i dit sista inlägg.

Att jämföra vildhästar med fölmärrar hemma som tamboskap...
(starkast överlever men det struntar väl du i eftersom du är helt nonchalant mot dina ston)

Stoets första tre fölningar kan gå aldeles utmärkt för att sedan på det fjärde behöva ta fram tandad tråd för att rädda stoet..
(det har du definitivt noll koll på)

Det är konstigt att en unge inte reser sig på två dygn med definitivt inte alls ovanligt om det är så..
(med dina 9 fölningar så har du inte hunnit skaffa dig erfarenhet)

När ett sto går mycket över tiden så kan fölungen visa samma symtom som när den är för tidigt född.. Inte alls ovanligt.

Och tydligen är dina stallkompisar lika okunniga inom aveln för annars hade dom berättat för dig hur det är.

:mad: :mad: :mad:
AM ( över 100 fölningar och mer därtill)

Tycker du har en väldigt överlägsen ton i ditt inlägg.
och klankar ner på andras (åtminstonde mina) resonemang.
Detta är ett forum, dvs - diskuterar hästfrågor.
Inte ge sig på någon. Så ser jag i alla fall det.
Du kanske inte gör det med mening, men jag känner mig påhoppad i alla fall.

Mina "stallkompisar" består av en tjej som ska tävla SM om ett par dagar, (och nej jag vet att det inte gör henne till en avelsexpert, men hon har dock stor hästerfarenhet) och en annan är hennes mamma som har 30års hästerfarenhet. Resterande i stallet är också vuxna. Hade inte frågat dom om jag inte hade varit säker på att jag skulle få ett bra svar.

Och jag blir så irriterad på folk som behandlar sina hästar som porslinsdockor. Antar att du också är en sån som är övertygad om att hästen måste ha tjugo täcken på vintern och max vara ute två timmar (trots att den inte är klippt)
Det är inte så himla stor skillnad på vildhästar och tama hästar.
De har samma instinkter kvar. De fölar inte annorlunda än dem.
Likadant med oss människor. När vi födde förr så hade vi ingen läkare som kunde hjälpa till. Vi föder inte på något annorlunda vis nu.

Och visst, jag klankar INTE ner på dem som övervakar sina föl, jag har inte sagt att det är fel att bry sig om sin häst., Även om jag ibland kan tycka saker går till överdrift.
Vem övervakar sin katt när den ska få kattungar? (om den är ute OCH inne katt t ex) Den går iväg och lägger sig nånstans ifred.
Och den har blivit ett tamdjur. Inte hjälper vi den att föda.
Och visst, det kan hända något. Och vissa gånger , kan man göra något, men andra inte.

Men nu handlade denna diskussionen om att jag tyckte det var väldigt märkligt att fölet inte rest sig upp än.
Två dygn är väldigt mycket över det normala, som ska vara inom ca 4 timmar.

babsan skrev:
jag känner att jag bara måste lägga mig i debatten.
den startades av en person som ställde en fråga ... :confused: och det enda svar h*n har fått är oförskämdheter! :mad:
har ni inte vett att diskutera själva sakfrågan utan att komma med personliga påhopp? :confused:
jag har själv fått 4 föl, men har tyvärr ännu inte fått någon erfarenhet av själva fölningarna eftersom mina ston lyckats lura mig på konfekten. ;)
gör det mig till en dålig hästägare? :confused:
jag tycker också att det är konstigt om fölet inte rest sig efter 2 dygn! :eek:
att vara okunnig är inget lynnesfel. när man ställer en fråga så visar man med det att man är villig att lära sig mer, eller hur? :cool:
ni som kan allting, istället för att skälla på de som håller på att lära sig ... var ödmjuk inför viljan att lära och dela med er av era erfarenheter istället för att döma!
annars anser jag att detta är ett fall för moderatorn att gripa in!

Måste bara säga tack. Kände verkligen mig påhoppad.
Och det är dock inte första gången på Bukefalos.
Alla har inte 'porslinshästar' .
Har haft i vår familj massor av olika hästar i ca 15 år, dvs en ganska stor del av mitt liv.
Och jag har aldrig haft missnöjda hästar.
Första hästen jag fick var oriden, samtidigt som jag gick på ridskola.
Jag VET att det inte är en lyckad kombination.
Första hästen ska vara utbildad, och rutinerad.
Men nu var det som det var, har många gånger fått rida unghästar som liten, som jag egentligen inte var redo förr, och JA det tog tid innan vi inte slängtrava in i galoppen, att hästen lydde mig, osv.
Och jag önskade då att jag hade en duktig snäll häst.
Men samtidigt har jag lärt mig otroligt mycket av detta.
Vi har haft våra missöden, men jag har lärt mig läxor av det.
Hatade att min mamma köpte billiga auktionshästar som var livrädda, ohanterade osv. Ville ha fina utbildade hästar ju.
När jag var liten avskydde jag det, och tyckte synd om våra hästar som t ex fick stå ute i regnet utan täcke, pga av att min mamma var för naturlig hästhållning.
Men dom har aldrig mått dåligt av hur vi hanterat och skött dom.
Pigga, alerta hästar, i gott hull, glans i päls, och väldigt sällskapliga, är väl tecken på att de trivs ellerhur?

Men här verkar folk vilja få en att framstå som en djurplågare.
tydligen..

Nafayette skrev:
Att fråga är EN sak.
Att fråga om saker som man inte kan är också helt ok.

Men attt påstå och hävda saker som man inte kan är FEL.

Eller vad sägs om detta?

"Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper
hästen när den ska föla?
Vi har som sagt haft nio föl och vi har aldrig varit med vid fölning"

AM

Jag har inte HÄVDAT det. Jag ANSER det. Och det är väl sant att vildhästar inte har någon vetrinär! Och det är sant att vi haft nio föl o inte varit med vid fölning. Då har jag inte hävdat nåt som är fel. Jag har sagt som det är.
Och jag har inte sagt "det är fel, så gör man inte " osv
Jag har sagt vad JAG tycker och FRÅGAT vad ni tror om att fölet inte står upp! Jag har inte dragit upp diskussionen angående huruvida man ska vara med vid fölning eller ej. Det är inte det jag frågade.
Men tydligen förstår ni inte det.

solgard skrev:
*KL*

Jag blir så ARG! :mad: :mad: :mad:

Tänk att var 3:e sto som fölar har ägare som har samma åsikter som
MissCrazy!!!!

Finner inte ord......men knyter näven i byxfickan.....

Tanten i Skåneland som övervakade (med kamera!)
sitt sto i 2 månader och 3 dagar.

Och jag blir också så ARG. Denna diskussionen handlade inte ens om övervakning!!!!!!!!!
Det handlar huruvida fölet stått upp.
Ja, men kom och klipp till mig, om din näve nu är så sugen.
Så kan du ta en titt på mina hästar också, och se om dom lider nämnvärt.
Och JA naturen är hård, och det är tråkigt om det skulle hända något,
och håller man på med seriös avel, - dvs avlar för att tjäna pengar på hästar, så kan jag förstå att man inte vill förlora en 40 000:- på sitt föl.. *ironi*
jag har inte sagt att folk är dumma i huvudet för att dom kollar sina hästar.. men jag gör det inte.
Och sen får ni hata mig bäst jag vill.
Mina hästar gör i alla fall inte det, så jag kan leva med ert förakt.

Mia_R skrev:
Du är ju ännu roligare, var ser du att jag skrivit något alls om dig? :smirk: Jag syftar på trådskaparen, den erfarna(?) 17-åringen som haft 9 oövervakade fölningar...

Snälla människor.. jag har inte påstått mig vara 'erfaren' avelsexpert.
Jag har bara sagt att vi i vår familj har haft dessa föl och allt gått bra. JA det kan hända något, jag är medveten om det.
Men det finns alltid en risk för det.
Det är farligt att gå över gatan med.

Det är liksom inte så att vi släpper hästen i hagen och låter den gå där dyget runt och skiter i den totalt.
Vi brukar oftast komma ut i stallet/hagen innan moderkakan kommit, precis när fölet rest sig upp, osv.
Vi kontrollerar självklart att både sto och föl mår bra.
Oftast har inte fölet kommit på dagen som beräknat heller ( på dagen enligt vaxproppar)
jag skiter inte i mina hästar.
Tvärtom är det jag som brukar lägga mig i när jag tycker hästar missköts, t ex som står ensamma i ett stall, hårdhänt ryttare, avmagrade , osv.
Mina hästar mår inte dåligt. Kom gärna och hälsa på!

MissCrazy skrev:
Och JA naturen är hård, och det är tråkigt om det skulle hända något,
och håller man på med seriös avel, - dvs avlar för att tjäna pengar på hästar, så kan jag förstå att man inte vill förlora en 40 000:- på sitt föl.. *ironi*

Jag övervakar inte pga av ekonomiska själ! Har man däremot varit med om att se ett sto plågas vid ett felläge så gör man vad man kan för att vaka på sitt sto.
Ett exempel är när ett av stona fick livmoderframfall direkt efter att fölet var ute. Hade inte jag varit där då så hade jag hittat mitt sto död på morgonen.
Att hon skulle dött "i naturen" skulle inte då vara nån tröst för mig. Att jag klarade livet på henne är inte en ekonomisk glädje, utan det faktum att jag helt enkelt BRYR mig, och gärna vill ha kvar mitt sto i livet.
Sen har jag varit med om att stycka ut föl med felläge, och i det fallet klarade vi livet på stoet, (som sen blev amma till ett annat föl).
Hade jag missat den pågående fölningen och kommit nån halvtimma senare så hade vi i och för sig sluppit stycka ut fölet, utan helt enkelt fått skjuta stoet.:crazy:
Tänker du likandant om din häst står med ett djupt, blödande sår?
Struntar du i att ta ut veterinären, utan istället går in och skriver på Buke att naturen får ha sin gång?

Och åter igen, klart att fölet som du skrev om från början är dåligt, men att köra in ett föl till klinik är det SISTA man gör. Du ananr inte hur mycket smitta som inte antikropparna skyddar mot finns på ett sånt ställe.
Det som behöver göras med ett sånt här föl klarar man utmärkt av hemma. (Om man vill...)

Varför tolka och svara allas inlägg till överdrift och allvarligare än vad som kanske eg menas???Oxå typiskt Buke, tona ned lite o diskuttera på ett trevligt sätt. Det går framföra sina åsikter ändå;)

Hoppas jag aldrig behöver uppleva det som "CK" gjort

Thewebwolf skrev:
Det är svårt det där med övervakning eller inte. Med dagens teknik går det säkert att lösa det hela med en billig web-kamera eller nåt. Själv har jag fött upp fyra föl. Det första 1989 det senaste i år. Som tur var har det gått bra varje gång hittills (knack, knack ta i trä).

Jag har inte lyckats "övervaka" någon fölning även om jag fösökt gå ut i stallet varannan timme eller så när det verkat vara dags. Trots detta har jag som närmast kommit in i stallet vid ett tillfälle när efterbörden hängt kvar ur stoet och fölen varit ute.

Som jag upplever det så verkar det som om de flesta ston "vill" vara i fred när de ska föla, och att de också passar på när de är ensamma.

Fölen brukar klarat sig själva rätt bra och hittar ganska snart fram till juvren så de kan börja dia utan att man behöver lägga sig i, även om det är svårt att låta bli att försöka hjälpa till.

Sedan är det en annan sak att man naturligtvis borde vara med så man kan hjälpa till om något händer.

Om fölet inte tar sig upp eller försöker ta sig upp ganska snart efter födseln skulle jag nog rätt så snabbt kalla in en veterinär.

Jag tror att en bra start är viktigast av allt och att man ska göra vad man kan för att inget ska gå på tok, sedan kanske man inte har kapacitet eller kunnande för att göra vad som behövs för att hjälpa till vid en fölning och är man osäker så kan man kanske lämna in stoet på ett stuteri några veckor innan fölning.

Övervakning är ju helt klart, kamera är ju super! Har dlrig påstått ngt annat.

Har fölet inte försökt resa sig på två dagar så är något fel. Även km dom inte klarar det bör dom iaf FÖRSÖKA

Jag kan förstå att man reagerar över lagbrott.
Jag reagerar även när andra lagbrott luftas när det gäller andra lagbrott i media.
I det här fallet är läget ok för mig, ang fölet, då den står under veterinärvård.

Men även jag reagerar på att man medvetet bryter mot den lilla djurskyddslag vi har, och är stolt över att man inte vakar på sitt sto, och därmed bryter mot lagen.
Jag reagerar, blir upprörd och anmäler folk som inte ger sina djur mat med.
Är det fel av mig?
Är det fel av andra som reagerar med vanmakt och vrede?
De som inte fodrar sina djur resonerar säkert på samma sätt som den/de som inte vakar på sina ston?
Vilda djur utfodrar man inte? Hästar skall inte pjoskas med?
Så varför ge dem mat? De äter ju upp sig under sommarhalvåret?

Jag tycker det är skönt att det blir en kraftig reaktion när det kommer till lagbrott mot djurtillsyn. De har en sådan liten rätt i alla fall.

Då skall man inte plocka ut vet när man har ett kraftigt kolikanfall?
Naturen är hård?
Eller hovis om man fått en hovböld?
För då skall djuren "rensas" bort?
Jag hade nog bara haft en häst som inte hade trillat av pinnen, om jag hade agerat utifrån de aspekterna.

Sakfrågan är besvarad. Men djurskyddsfrågan var ju här det stora fråge,- och utropstecknet.
Jag förstår att det blir en reaktion. Har man sett döda föl och märrar pga slarv, så är vreden stor.

mvh

MissCrazy skrev:
Det är inte så himla stor skillnad på vildhästar och tama hästar.
De har samma instinkter kvar. De fölar inte annorlunda än dem.
Likadant med oss människor. När vi födde förr så hade vi ingen läkare som kunde hjälpa till. Vi föder inte på något annorlunda vis nu.
.

Och antalet kvinnor som dör i barnsäng har då inte alls påverkats av det lilla faktum att kvinnorna idag har läkare som kan hjälpa till menar du? Sen har det ju i nästan alla tider funnit NÅGON som hjälpt kvinnorna vid förlossningen, även om titeln inte var läkare.

Men du tog upp ett bra exempel där. Idag så överlever MÅNGA FLER av både kvinnorna och barnen, än förr.

I det vilda är det survival of the fittest, och ston med förlossningsproblem utrotas ganska effektivt för de klarar sig helt enkelt inte, deras avkommor utrotas per automatik ofta. Så har vi det inte idag, och för MIG är det iaf så att jag hellre räddar både sto och föl (men sen kan man diskutera om man ska avla vidare på dem eller ej), än att riskera att de dör i plågor.

Det är inte så himla stor skillnad på vildhästar och tama hästar.De har samma instinkter kvar. De fölar inte annorlunda än dem.

Skillnaden är att DU har skyldigheten att regelbundet och ofta övervaka ett sto som är dräktigt och ska föla enligt lag.Dvs det kan hänga på dej om sto och föl överlever och det är din skyldighet att göra det bästa av situationen med regelbunden övervakning...så du menar stryker de med så är det "thats that"??-eftersom det är så det blir när det drabbar en vildhäst?

Mina hästar går på lösdrift utan täcken...kan jag tillägga.Men övervakning sker dygnet runt gällande dräktiga ston.Fri tillgång på hö och stora hagar året runt i kuperad terräng-naturligare än det kan det inte bli...för en TAMHÄST.

Nafayette skrev:
Detta hela började med en unge som inte står och nu slutat med två läger.
En som tycker det är ok med obevakade fölningar, trådskaparen och som har flera användare, dig bland annant, som sedan kritiserar dom, läs NAfayette, som anser att det är mer eller mindre oansvarigt att lämna stoet där hän..
jag har ALDRIG kritiserat dig, eller någon annan, i sakfrågan. det jag kritiserat, och fortfarande kritiserar är den dömande inställningen som flera deltagare verkar ha. trots att man, de facto, inte har alla fakta. t.ex. så verkar du utgå från att jag är FÖR oövervakade fölningar ...? men jag kan inte påminna mig att jag någonsin skrivit något sådant ... det är just det jag menar. deltagarna drar egna slutsatser av det de läser och det, min vän, är riktigt farligt! särskilt när man blåser upp dem och använder det som underlag för ett avståndstagande som får Bukefalos att likna mellanösternkonflikten ...

det vore tråkigt om det blev så eftersom jag tror att de flesta läser forumet för att de är uppriktigt intresserade av hästar ... intresserade av hur andra gör ... och vill lära sig mer.

lägger man ner så mycket tid, planering, pengar och känslor så är det dumdristigt att åtminstone inte försöka övervaka. Alla har kanske inte möjlighet till tekniskt utrustning i samband med fölning för att många gånger göra det bekvämare för dig själv, men man bör åtminstone titta till stoet med jämna mellanrum. Visst kan man missa fölningen ändå, men man har åtminstone försökt.
Jag har förlorat ett föl som föddes inne, denna fölning missade jag med någon timme. Jag har hjälpt ett föl till världen utomhus där jag fick ta hål på fosterhinnan, det "fölet" är nu 4 år och väntar sitt första i dagarna.
Jag går ut flera gånger varje natt, säkerligen inte tillräckligt många, det bästa vore väl att sova i bilen för att hålla koll. Jag har valt att låta mitt sto föla ute för att boxarna i mitt nuvarande stall är för små för fölningar.
Om fölungen som i ditt beskrivna fall inte reser sig skulle jag omedelbart ta dit veterinär oavsett vad andra anser, kan inte ungen resa sig för att dia så är det mjölkning och flaska som gäller.

Hoppas att det löser sig med unge

Knapplån
Apropå övervakning, och hur den ska skötas. Jag har t.o.m. i fjol kollat stona en gång i halvtimmen när det börjat närma sig. I fjol kunde jag konstatera att det var för sällan. Ena stoet lade sig i hagen och fölade, som tur var såg tjejerna i stallet henne, så vi var där direkt, och hade möjlighet att rätta det lilla felläge som var.
Stoet krystade uppskattningsvis 3 minuter innan felläget rättades, och så trött som hon var efter fölningen har jag aldrig sett ett sto vara. Fölet var på benen innan mamma, och när hon väl hade kommit upp, lade hon sig flera gånger igen.
Tänk om hon hade krystat i en halvtimme innan jag såg henne?
I år har vi både fölvakt och kamera...
Har tänkt på detta många gånger i år, när jag har läst här på forumet att folk kollar till hästen en gång under natten och liknande...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama