Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fölet inte rest sig?

meckla skrev:
:confused: Är de allvetande och allsmäktiga?

Sist jag kollade var de bara människor. Men iom att det nämndes att en moderator kanske skulle titta på tråden då det var "sådana påhopp" påpekade jag att en moderator svarat i tråden. Min reflektion var då att jag antar att hon då inte upplevde "påhoppen" så allvarliga. Är jag oklar på något sätt nu?

Mvh / Fia

Det är klart att man ska övervaka fölningen. Vad skulle du göra om du inte övervakat och du kommer till stallet. Då ligger en kvävd fölunge kvar i fosterhinnan? Eller så kanske fölet ligger fel och stoet sprängs? Skulle du inte få skuldkänslor då om du inte övervakat? Fölet kanske inte tar sig upp efter fölningen och får inte i sig den viktiga mjölken nog fort...

Finns så mycket som kan gå fel vid fölning, så förstår inte hur du kan anse att stoet klarar sig själv. Visst, låt stoet vara ifred om allt går bra. Men det KAN gå fel och då kan dom behöva hjälp. Man kan kolla till dom, men behöver ju inte springa in i boxen.

Som nån skrivit så finns det bla övervakningskameror

Senast ändrad av en moderator:

Så du tycker att det är helt okej att fölket inte rest sig på två dagar när bara för att disktriksveterinären är där? Fölet ska ju helt klart till djursjukhuset.
Är det den vetrinären jag tror det är så vägrade hon ge en häst med fång smärtstillande så att den skulle kunna åka till djursjukhuset (den hästen skulle Inte överlevt om den inte kommit till djursjukhuset, till sist gick hon med på att ge den).
Behöver inte vara den veterinären men låter typislt henne.

Om fölungen har normal temp.
Om den har sugreflex.
Har bra reflexer i övrigt.
Den har fått i sig råmjölken.
Kan ta napplaskan.
Den har kissat/bajsat som den ska.
Har inga skador i övrigt.

Så kan man få böka med en sådan unge i flera dygn. Framför allt om den har prematura tecken, vilket en "övergången" unge kan ha.

Inte alls konstigt.
Sedan är ungen i veterinärvård och frakta en sådan liten måste alltid beaktas som absolut sista utväg.

AM

Jag tycker att det är JÄTTEBRA att det finns dom som reagerar påTS:s inlägg, annars sprids ju en information som inte är ok, dvs att ston klarar fölningar själva. För oss som är nya inom detta med avel kan det ju bli jättefel om inte kunnigt folk är tydliga och visar bestämt att man visst ska övervaka över sina ston.

Dessutom vill jag bara tillägga att jag är dödligt trött på alla som har som grundargument i ALLA debatter att hästar i vilt tillstånd gör si eller så och att det alltid har fungerat tidigare. Det är rent skitsnack och ett riktigt dåligt argument särskilt i denna debatt. Det finns i princip ingen idag som håller hästar på ett sånt sätt som vilda hästar hålls, men ändå tycker många att det går bra att "plocka bitar" ur en slags "vildhästhållning" men samtidigt bruka och använda hästen till helt andra ändamål än att vara just vild. (Jag tänker bl a på barfotadebatten, motvilja till att bygga ligghallardebatten m m, saker som inte hör hit ALLS men var bara tvungen att skriva detta ändå).

Så länge vi håller hästar på det sätt vi gör idag har vi en skyldighet att se till att de får bästa möjliga skötsel, vård och omsorg, och vi kan inte pga lathet, okunnighet eller andra skäl låta bli att vaka över våra ston pga att vilda hästar ev. kan klara en fölning utan vetrinär.

*KL*

Jag blir så ARG! :mad: :mad: :mad:

Tänk att var 3:e sto som fölar har ägare som har samma åsikter som
MissCrazy!!!!

Finner inte ord......men knyter näven i byxfickan.....

Tanten i Skåneland som övervakade (med kamera!)
sitt sto i 2 månader och 3 dagar.

Sofia72 skrev:
Jag anser inte att det är ett personligt påhopp på TS. Hon anser att ston inte behöver övervakas vid fölning och det är faktiskt inte ok (alla fall många här som inte tcker att det är OK). Vi måste också få uttrycka oss och säga vad vi tycker. Skriver man så i ett avelsforum får man nog räkna med sådana reaktioner.
Det är faktiskt inte i första hand de fakta som kommer fram som jag kritiserar. Se nedanstående citat som är ETT av flera exempel.
Nafayette skrev:
Trots dina 9 fölningar så verkar du klart okunnigare än dom som ber om råd i tråden Väntans tider..

Och du bevisar det vid flera tillfällen i dit sista inlägg.

Att jämföra vildhästar med fölmärrar hemma som tamboskap...
(starkast överlever men det struntar väl du i eftersom du är helt nonchalant mot dina ston

Själva tilltalet är oförskämt. "trots dina 9 fölningar så verkar du klart okunnigare ..." Jaha, och?
"... men det struntar väl du i eftersom du är helt nonchalant mot dina ston" och det kan författaren så tvärsäkert uttala sig om efter åsiktsutbytet som skett i tråden?

vill bara påpeka att trådskaparen i första inlägget skrev att h*n frågade kompisen varför de inte tagit dit veterinären tidigare ...
jag anser att man övertolkar det skrivna och gör en massa personliga påhopp som inte hör hemma på forumet!

dessutom har h*n ännu inte fått någon längre förklaring på frågan som ställdes.
istället ägnas tid och plats för att racka ner och förfasa sig över en hästägare som antagligen är kriminell och borde förbjudas att ha hästar eftersom h*n tydligen struntar komplett i dem.
det är i alla fall kontentan av det som hittills framkommit i tråden.

Lägg ner tråden eller kom fram med fakta i sakfrågan!!!

Till er som gnäller över att den "erfarna uppfödaren" till 9 oövervakade(!) fölningar blivit "påhoppad" av folk som kan lagtexten och har erfarenhet, jag hoppas verkligen att ni själva klarar av era egna ev. förlossningar hemma utan hjälp utifrån. :smirk: Ni vill väl inte vara onaturliga, föda ensamma har kvinnor gjort i årtusenden och se hur bra det går! :angel:

Gnäll gärna lite extra över den ansvarstagande stoägaren i exemplet som både närvarade vid fölningen och har sitt föl under veterinärvård! :devil:

Mia_R skrev:
Till er som gnäller över att den "erfarna uppfödaren" till 9 oövervakade(!) fölningar blivit "påhoppad" av folk som kan lagtexten och har erfarenhet, jag hoppas verkligen att ni själva klarar av era egna ev. förlossningar hemma utan hjälp utifrån. :smirk: Ni vill väl inte vara onaturliga, föda ensamma har kvinnor gjort i årtusenden och se hur bra det går! :angel:

Gnäll gärna lite extra över den ansvarstagande stoägaren i exemplet som både närvarade vid fölningen och har sitt föl under veterinärvård! :devil:

Tssssssssss

Hon sa också att vetrinären sa att hästen inte ville stå på benen berodde på att den varit i magen fyra veckor över tiden.

Hur sannolikt låter det? De brukar ju resa sig inom en, två timmar i alla fall. De flesta nästan direkt (i alla fall de 9 föl vi har haft).
Två dygn? Det borde ju vara något fel på benen hos hästen eller nåt, borde inte vetrinären se det? Tycker det låter konstigt.

Svara på det ist. Om du kan.

Nafayette skrev:
Om fölungen har normal temp.
Om den har sugreflex.
Har bra reflexer i övrigt.
Den har fått i sig råmjölken.
Kan ta napplaskan.
Den har kissat/bajsat som den ska.
Har inga skador i övrigt.

Så kan man få böka med en sådan unge i flera dygn. Framför allt om den har prematura tecken, vilket en "övergången" unge kan ha.

Inte alls konstigt.
Sedan är ungen i veterinärvård och frakta en sådan liten måste alltid beaktas som absolut sista utväg.

AM
:bow: TACK!!!:bow:
Äntligen lite matnyttig information för oss som vill lära oss mer.:)

babsan skrev:
Själva tilltalet är oförskämt. "trots dina 9 fölningar så verkar du klart okunnigare ..." Jaha, och?
"... men det struntar väl du i eftersom du är helt nonchalant mot dina ston" och det kan författaren så tvärsäkert uttala sig om efter åsiktsutbytet som skett i tråden?

Ja. Och jag står för vad jag skrivit.
Man ÄR nonchalant mot sina ston om man tror sig veta att ston som har fått fler än ett föl klarar sig bra.
Och att man själv fått ett antal föl utan övervakning.

Än mer bedrövligt att kritisera stoägaren som tagit sitt ansvar i fråga.

Detta hela började med en unge som inte står och nu slutat med två läger.
En som tycker det är ok med obevakade fölningar, trådskaparen och som har flera användare, dig bland annant, som sedan kritiserar dom, läs NAfayette, som anser att det är mer eller mindre oansvarigt att lämna stoet där hän..

Och när väl kritiken blir för het så kallas det påhopp och tråden ska stängas...
Snackar vi inte djurskydd nu???

AM

Du är ju rolig :smirk: Jag har inte sagt att inte jag övervakar mina ston när de ska föla! "Gnäller" bara lite på er som inte kan skriva utan att det låter otrevligt!

Moderator förtydligar:
Det är inte påhopp bara för att det är många som, i hårda ordalag förvisso, talar om att det trådskaparen säjer är helt uppåt väggarna!
Trådskaparen HAR på flera ställen fått svar angående fölet som inte står upp, det är tydligen många som har missat det i ilskan över att "ts" inte blir klappad på huvudet och får medhåll i sin åsikt att fölet blir felaktigt omhändertaget.

JAg kan be om ursäkt till övriga om jag flög i taket..
Men jag blir fullständigt sinnig när jag läser sådana teorier..

Jag VET hur illa en fölning kan sluta på 10 sekunder..
Och jag VET att inget sto kan klara sig själv..om det blir fel.

Det finns också fler på denna tråd som VET hur nära katastrofen lurar..sådana bör inte sågas..

Och jag hoppas att denna heta diskussion, går att banka in hos dom som läser denna tråd, så kanske vi får ner dom berömda 30 procenten till 29,5...

AM

Det är svårt det där med övervakning eller inte. Med dagens teknik går det säkert att lösa det hela med en billig web-kamera eller nåt. Själv har jag fött upp fyra föl. Det första 1989 det senaste i år. Som tur var har det gått bra varje gång hittills (knack, knack ta i trä).

Jag har inte lyckats "övervaka" någon fölning även om jag fösökt gå ut i stallet varannan timme eller så när det verkat vara dags. Trots detta har jag som närmast kommit in i stallet vid ett tillfälle när efterbörden hängt kvar ur stoet och fölen varit ute.

Som jag upplever det så verkar det som om de flesta ston "vill" vara i fred när de ska föla, och att de också passar på när de är ensamma.

Fölen brukar klarat sig själva rätt bra och hittar ganska snart fram till juvren så de kan börja dia utan att man behöver lägga sig i, även om det är svårt att låta bli att försöka hjälpa till.

Sedan är det en annan sak att man naturligtvis borde vara med så man kan hjälpa till om något händer.

Om fölet inte tar sig upp eller försöker ta sig upp ganska snart efter födseln skulle jag nog rätt så snabbt kalla in en veterinär.

Jag tror att en bra start är viktigast av allt och att man ska göra vad man kan för att inget ska gå på tok, sedan kanske man inte har kapacitet eller kunnande för att göra vad som behövs för att hjälpa till vid en fölning och är man osäker så kan man kanske lämna in stoet på ett stuteri några veckor innan fölning.

Du är ju ännu roligare, var ser du att jag skrivit något alls om dig? :smirk: Jag syftar på trådskaparen, den erfarna(?) 17-åringen som haft 9 oövervakade fölningar...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama