fölbeteenden

Sv: fölbeteenden

Men som det lät på dig var väl det inga problem i dagsläget?
Inga problem om ett par månader heller då.

När hovis kommer så ställer man dem mot en vägg och håller i, inga föl står som ljus i början när hovslagaren plockar fram raspen.

Nej, led han till/från hagen eller mellan betena efter mamman så följer dom med av sig själva. Och går dom inte så fortsätter den som leder stoet, fölet kommer att följa efter när avståndet blir tillräckligt stort.

Det tar ganska lång tid att vänja dem vid grimman. Jag tror inte att det är för tidigt, om du tar det för siktigt några minuter per dag eller något. När man väl får på grimman dröjer det ett bra tag innan man kan leda dem, ibörjan springer de fram och tillbaka och skuttar... Så var det med vårat förra föl i alla fall. skulle inte förvåna mig om det ofta är så. Det viktigaste är väl att vänja dem vid människor.
Jag bor i Värnamo, du då?

Nej, led han till/från hagen eller mellan betena efter mamman så följer dom med av sig själva. Och går dom inte så fortsätter den som leder stoet, fölet kommer att följa efter när avståndet blir tillräckligt stort.

missade ditt svar, håller med dig. Det går bättre när mamman är precis med men de kan som sagt vara lite skuttiga.

Jag bor i Värnamo, du då?

Jag bor strax utan för nybro (kalmar), så det kanske blir för långt...

Jag har börjat att ha grimman på honom i hagen medans jag borstar mamman och det verkar gå bra. (grimman sitter på ca 5 min innan jag tar av den)
igår kväll tog jag hjälp av min sambo att lyfta hovarna på Chaplin, min sambo höll i gimman och grimskaftet och jag lyfte. första hoven, höll han på att lägga sig ner, men jag höl kvar, klappade och pratade, tillslut sträckte han upp sig och stog och blängde på mig :mad: men sen när han slappnat av satte jag ner hoven och de andra hovarna gick som en dans :D att lyfta, han protesterade inte ens.
*mycket stolt över min kloka fölhingst*

Själv sätter jag på grimman första dagen och ledtränar när de ska ut i hagen i början. Nu går de på bete och förutom när han ska verkas e d får han vara ifred från ledträning. De lär sig väldigt snabbt och det brukar inte vara några problem att leda dem på hösten om man har ledtränat de första veckorna. Tänkte också visa honom i augusti så då kommer de in dagen före, det brukar också gå bra att leda på fölmönstring om man har lett dem tidigt tycker jag. Jag har varit och betäckt om stoet, men då hade inte fölet grimma på när vi lastade, har man det när de lastas in måste man ta bort den inne i transporten så det inte finns någon risk för att fölet ska fastna. Vi lastar in stoet och fölet följer då med henne upp i transporten efter, i början med lite hjälp. Eftersom det blev lite strul med brunsten så har han nu lastats 10 ggr och springer nu upp helt själv efter mamman, jag har bara 1 mil till stationen och tog där för hem stoet mellan de olika kollarna ( hon är dräktig nu:)).

Jag tycker absolut du kan börja fostra ditt föl i stort sett redan när det kommer ut, självklart ska man ju ta det lugnt men att börja sent ger bara större problem. Att lära dem att ledas gör ju att mycket blir enklare .
Sedan får man ju anpassa uppfostran efter fölet.

mitt problem är först och främst att hitta en grimma, mitt föl är ca2 mån nu men shettisfölgrimmor är fortfarande för stora, därför är det inte så lätt att börja förren nu.
Hur gör ni när ni sätter på den första gången? MItt föl backar snabbt bakåt, även om man kliar henne och tar det jätte lugnt.
Jag tror absolut att man ska vänja dem vid människor tidigt, men man måste ju vara försiktig och ta det lugnt...

Men köp en fölgrimma som är liten. Vi har en min min som vi beställde hoss en sadelmakare. En annan köpte vi på ekohallen. Jag brukar låta dom backa upp i ett hörn. Sedan så håller jag dom runt halsen och trr försiktigt och lungt på grimman.

den jag köpte kommer från eko, det var den minsta de kunde fixa sa de. Inte för att jag är säker på den saken då de inte visste vad en grimma var när jag först frågade men man kan ju inte tjata.
Jag har hittat en grimma som skulle kunna fungera men den kostade 160kr+ frakt. Det kändes lite väl mycket för en grimma. Men snart kommer jag kunna använda mig av den jag köpte, hon växer snabbt.
Jo det är en ide men hon föddes ute och har aldrig varit inne.blir det inte lite mycket?

Om man slår ut 160 kr på många föl och många år så va det skitbilligt. Min sadelmakare tog 600 för den hon sydde. Men jag tycker det är viktigt med tidig hantering så jag tar den summan. Den har vi haft i 6 år nu.

OJ, det var ganska mycket. Då är det klart att 160 inte är så mycket men jag ska troligtvis inte ha fler föl, då blir det ju ganska dyrt. Men det är klart att de går ju att säja för en ganska bra summa ändå. Jag kommer nog att hålla mig till den jag har nu eftersom hon snart kan ha den.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar