Föla inne eller ute??

Sv: Föla inne eller ute??

Skillnade är tycker jag att man lättare kan övervaka stoet om det står på stall. Lättare för veterinären OM det skulle gå galet. Fördelen är ju att det är mycket renare ute för dom att föla.

Vill bara säga att personligen så skulle jag föredra att stona fölade innom hus. Bättre koll och lättare om något tillstöter.

Men då jag skulle vara med om min första fölning för 8 år sedan så ringde jag runt och läste böcker som bara den. Då fick jag höra av flera veterinärer att ston kan föla utom hus i full snöstorm i februari och klara sina små telingar utan problem, men om så skulle ske skulle man vara mycket försiktig med att ta in fölen i ett uppvärmt stall pga risken för luginflamation.
Men ett sto som fölar utomhus i maj, juni det vara att föredra och helt OK förutsatt att stoet inte är sådan att hon skyddara sitt föl så att du inte kommer åt att kolla upp det.

Lycka till

Allt går ju såklart. Men inte fasen skulle jag vilja att mina ston fölade i snöstorm. Så grym skulle jag inte kunna vara mot mina djur.

Börjar sanrt dra ihop sig.
Har börjat grunna på det praktiska runt fölningen.

min häst kommer ju att stå inne om nätterna och vara ute om dagarna.
Men vad gör jag om hon blrjar föla ute i hagen i ösregn?
Ska jag ta in henne när hon är färdig eller när jag märker att något är på gång?

Jag jobbar natten o sambon får ha koll på nättera när ja jobbar. Sedan sover jag om dagarna, men jag lär nog inte sova så hårt..
Ska försöka jobba så lite som möjligt oxå..

Hur gör ni igentliegn??

hej Tina:D
(din jobbarkompis här)

jag ville bara säga att jag tycker alla borde sluta hetsa upp sig och vara så rädda för att stona ska föla ute, det är ju det allra bästa.
om stoet redan börjat föla ska man absolut inte störa utan låta henne föla klar, sen måste hon få vara lite ifred.

om det är ösregn eller jättekallt brukar de inte föla de kan vänta lite av sig själva och vill de föla inne så gör de det och vill de föla ute så gör de det.
de väljer ställe själva där de får vara ifred och föla i lung och ro.

i naturen fölar inte hästarna instängda i "burar" fölet kan dessutom av misstag trängas mot väggen och klämmas ihjäl om man har otur.

de bästa är att de får födas ute men väljer stoet att föla inne så går det ju bra.

men när fölet väl är fött så skall man ju se till att den kommer ur hinnorna och kan andas sen låta stoet slicka fölet.
fölet skall väl ha kommit upp på benen efter 1 timme och har man nära in till boxen och det är 20 minus ute så bör man kanske leda in stoet bara fölet kan strutta efter.

men jag tror man ska störa dem så lite som möjligt.

jag tror absolut inte man skall hindra stoet från att gå ut de sista dagarna för hon behöver röra sig för att fölningen skall komma igång och gå bra.

inom 6 timmar skall fölet ha börjat dia (har för mig den tiden stämmer) då bör man ju titta till emellanåt så fölet snuttar annars får man visa vägen. men rör fölet så lite det bara går i början och stör inte för de behöver vara ensamma och skapa rätt band.

det är oftast därför hästar som får föla ute och går i flock, ofta går iväg ganska så långt, för att få vara ifred, i en box är ju stoet fast och får inte vara ifred om inte människan går därifrån.

det är vad jag tycker och tror iaf.
fölen tål mer än vad man tror.
om fölet och stoet väl är inne kan man ju ev ha dem inne första dygnet iaf speciellt om det är kallt ute men annrs är det bra att de kommer ut så snabbt som möjligt.
speciellt för stoet skull eftersom hon behöver röra på sig(man kan longera utan fölet några varv) så att all efterbörd släpper.

den första veckan är som mest kritisk för fölet eftersom det är då den lätt kan få infektioner och dö, var EXTREMT uppmärksam minsta lilla trötthet eller förändring i beteendet- ta ut veterinären ett litet föl kan dö på nån timme från att den blir sjuk.
tveka inte att ringa veterinären.
de kan få diare med....o massa annat;)

blir jättespännande ju:)

jag ville bara säga att jag tycker alla borde sluta hetsa upp sig och vara så rädda för att stona ska föla ute, det är ju det allra bästa.

Varför inte bara acceptera att alla tycker olika? Alla vill inte att stona fölar ute...

i naturen fölar inte hästarna instängda i "burar" fölet kan dessutom av misstag trängas mot väggen och klämmas ihjäl om man har otur.

Kanske för att det inte finns några "burar" att föda i ute i det vilda :angel:

om det är ösregn eller jättekallt brukar de inte föla de kan vänta lite av sig själva och vill de föla inne så gör de det och vill de föla ute så gör de det.
de väljer ställe själva där de får vara ifred och föla i lung och ro.
Det är inte alls säkert att de väljer ett ställe där de får vara ifred och föla i lugn och ro.
Mitt fullblodssto har klämt ut bägge sina föl ute i hagen i dagsljus, mitt ute på ett öppet fält med övriga flocken ståendes i en ring runt henne...
De hjälptes sen åt att ta hand om fölet också...
donnafol2.jpg

Mitt ena ponnyföl förra året föddes på samma sätt.
(för övrigt den som står längst till vänster på fotot ovan)

Mitt sto ska föla om 2 veckor, och jag jobbar en 1km från hagen så jag kan inte ha uppsikt hela tiden.
Jag ska varefall lägga ut en runbal med halm i hagen, så att det blir en gosig hög och jag tror faktiskt att om hon fölar på dan så gör hon det där. Dom brukar ju gärna vilja lägga sig i det om man har lagt ut mkt hö eler ensilage.

Håller med dej där .
Mitt sto ska föla i september , hoppas det är varmt då .
jag hörde om ett föl som föddes på nyårsafton i orsa för 1år sen .
den fölisen frös i hjäl innan nån upptäckte den :(

kl
Det är inte säkert att det är lättare ute för att det är varmt. Min dam fölade mitt på dagen en het dag i juli. Fölis hann knappt ut sa var han fullkomligt täckt av bromsar.
Vi trodde inte att hon var så nära så jag hade inte börjat vaka. Det var bara en ren tillfällighet att vi hann dit och fick se alltihop, och fick in bägge två i stallet innan bromsarna plågade honom alldeles för mycket.

Gullan86;9947721fölet skall väl ha kommit upp på benen efter 1 timme och har man nära in till boxen och det är 20 minus ute så bör man kanske leda in stoet bara fölet kan strutta efter. [/QUOTE skrev:
Är det 20 minus ute så ska man nog se till att bära in fölet omedelbums.

*kl*

Vi bor i norra sverige.
I år har jag ett dilemma då jag kanske inte hinner klart vårt nya stall.

Det har jag löst genom att iordningställa vår utebox som står så att hon ser de andra hästarna i hagen och jag kommer snart att sätta upp anpassad infavärme ovanför boxen och fylla upp boxen med torr och fin halm.

Får man föl tidigt här uppe så är det inte det bästa att föla utomhus.

Jag kommer, som vanligt (utom en gång då...) att ha stenkoll på fölis och se till att denne blir torr fort med torr, fin halm och varma handdukar.

Förra året fick vi föl oväntat ute i hagen i maj. Det är ju fullkomligt normalt att föla ute så ofta oroar vi oss i onödan.
Nu gick det inte så bra då fölis ramlade in i elbandet.
Hade jag varit hemma hade det aldrig hänt.
Det var en förstamärr och inga tecken på fölning två timmar innan.
Fölis klarade sig utan men, dock en snabbstart på livet.
Jag som bara skulle in och fixa ett snabbt ärende, men hon var snabbare...

Fölet ska ju komma ut i världen blöt och varm för att mötas av kallare luft och "chockas" till att komma upp på benen och dia.
Klart det inte är att föredra med 20 minus, men högsommarvärme är snarare en undantag än regel.

KL
Jag har tyvärr varit med om ston som inte låtit andras föl vara vid fölning utan försökt ta dem ifrån mamman.Varje år får vi ett utomhus fött föl. Jag föredrar att de fölar inne då jag har lättare att ha koll på dem. Ute så finns risken att man missar något pga ljuset. Har inte sett någon skillnad på de föl som föds ute resp inne ang följa mamman.

Här är förra årets utefölning.

nu ska våran pålla föla i april å eftersom snön ej har kommit ännu så e de säker full snö storm när bebis kommer så d eblir för henne att föla inne hade det dock varit längre fram och bra väder hade hon fått föla ute i en hage med skydd och utan vatten drag i närheten

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 730
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 502
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka