Föla inne eller ute??

tinafinis

Trådstartare
Börjar sanrt dra ihop sig.
Har börjat grunna på det praktiska runt fölningen.

min häst kommer ju att stå inne om nätterna och vara ute om dagarna.
Men vad gör jag om hon blrjar föla ute i hagen i ösregn?
Ska jag ta in henne när hon är färdig eller när jag märker att något är på gång?

Jag jobbar natten o sambon får ha koll på nättera när ja jobbar. Sedan sover jag om dagarna, men jag lär nog inte sova så hårt..
Ska försöka jobba så lite som möjligt oxå..

Hur gör ni igentliegn??

Sv: Föla inne eller ute??

När ska hon föla ?

Våra har fölat ute eftersom det varit framme i maj.

En dam som fick i början av April knep uppenbart, så vi tog in henne och då kom ungen efter någon kvart eller så.

Kl. Jag har funderat på ungefär samma sak.
Väntar ju ett oplanerat föl och om det bär sig illa kanske stoet fölar snart.

OM jag ser henne lägga sig i hagen är det då farligt rent fysiskt att flytta på henne, jag menar man vet ju inte hur långt ut fölet hunnit komma förrän man ser det, kan det bli komplikationer av själva förflyttningen? Kan man räkna med att om hon reser sig upp och följer med så är det ok att flytta på henne till bättre fölningsplats?

Jag har inget emot utomhusfölningar men vi har en hel del snö/is och ganska kallt och är jag hemma ensam orkar jag inte bära in en fölunge själv utan hjälp, därför vill jag inte att fölet ska komma i hagen.

Min ska föla i mitten av juni.
Hon får vara ute, är för klantig för att föla inne (dessutom har jag bättre uppsikt över henne ute).
Spöregnar det lär hon knipa hur som helst, hon avskyr regn.
Eller så berordrar hon mig (eller första bästa människa hon ser) att släppa in henne i stallet (alternativt tar saken i egna hovar, det har hänt förut).

Våra fölar av naturliga själ inne.
Men då vårat ena sto skulle föla på sommaren så hade jag henne i en liten hage nära stallet. Detta var samma dag som jag såg att hon hade vaxproppar. Jag tycker att man kan vaka bättre på ston inne med.

Jag har fölningshagen utanför mitt hus, så den ser jag genom att kasta en blick ut genom något av fönstren (och den är inte så stor att hon kan "försvinna"). Stallet måste jag gå till.

Så för mig är uppsikten bättre när hon är i hagen ;)

Tror inte det gör nått om hon går en bit, då det är dags.
Beror ju på hur långt du har oxå. Mitt sto skulle föla i en box, eftersom vi var där skulle vi in och kika till henne. Då gick hon ut med fölis hängandes med framben och huvudet utanför. Alltså ut ur boxen och in till en större box med spån i. Där la hon sig och fölade. Gillade nog inte sin egen en aning mindre och full med halm.
Som jag skulle komma fram till, hon gick iaf en bit med sin halvvägs ute. (kunde säkert ramla ur oxå, men vi gick bakom och höll i.
)

min ska föla i april så man vet aldrig med vädret. Har ju varit fint dom senaste åren.
regnar det tror jag med att hon kniper igen. Hon har lite problem med sina höfter stackaren så om hon blir kall då är det inte så skoj.
kan jag låta henne vara inne från början kanske om det regnar just kring fölningen?

Kan man lita på vaxproppar då? Kommer dom på förstföderskor? KOmmer att ha stenkoll på henne när de börjar arta sig.
Beräknat är den 20:e april, men hennes mamma gick alltid över. Är det ärftligt tros?

Om du tror att fölningen är på gång, och det regnar, så låt henne vara inne.
Du får ställa hit henne för fölvakning om du vill.

Vi har med hagar som vi kan spana på innifrån. Men det blir nog lite för kallt för stona att föla ute.

Jag kan inte så mycket om hästar ännu, men snappar upp så mycket jag bara kan hela tiden. Flickvännens ena häst ska föla i mitten utav april och jag tror hon vill ha henne inomhus när hon fölar.

Vad tycker ni är allra bäst? Vad är skillnaden? :crazy:

Vad som är bäst får avgöras från fall till fall.
Saker som väder, individ, tidpunkt och individ får avgöra vilket som är bäst.
Själv föredrar jag att de fölar inomhus om det sker på natten vilket det oftast gör här. Om något skulle gå fel är det lättare att ha övervakning och åtgärda på ett ställe där man har bra beslysning. Men om det är bra väder och stoet föler på dagen så brukar det gå mycket bättre utomhus. Plus att de föl som föds ute ofta både snabbare kommer igång och bättre följer stoet efteråt.

Fölet kommer att födas i mitten utav april, så vad det är för väder då kan man ju inte direkt förutspå just nu? Vi får se! :D Det allra bästa är alltså (om vädret tillåter) att stoet fölar ute? Hur snabbt efter fölet är fött ska de gå in då?

Fölet kommer att födas i mitten utav april, så vad det är för väder då kan man ju inte direkt förutspå just nu? Vi får se! :D Det allra bästa är alltså (om vädret tillåter) att stoet fölar ute? Hur snabbt efter fölet är fött ska de gå in då?

Beror fortfarande på väder och temperatur. I april kan det ju vara nästan hur som helst. Men är det tjäle i marken och kallt bör fölet komma in ganska fort. Jag hade personligen inte låtet ett sto föla ute under sådana förhållanden. Risken finns att fölet blir nerkylt om det ligger på den kalla marken.
Men april kan ju lika gärna vara varm, torr och solig. I så fall får det sunda förnuftet råda om när/om det blir för kallt för fölet om det lägger sig ner.

Föl ligger mycket i början och det är just risken för nedkylning som är en fara. Det kan ju även skilja en del mellan olika raser hur pass känsliga de är. Själv låter jag inte föl som är födda tidigt på året vara ute i långa pass. Utan de får istället komma ut flera gånger per dag så att de kan röra sig ute och vila inne.

Om du tror att fölningen är på gång, och det regnar, så låt henne vara inne.
Du får ställa hit henne för fölvakning om du vill.
Men man kan väl inte eller får inte köra ston så sent i transport???

Vet faktiskt inte om hon är dräktig.... Ska be veterinären komma o känna på henne.
Hon är jättesvår att få upp i vikt!!!!!! Hon är inget matvrak..

Jag tror att jag har läst någonstans att man inte får köra ett dräktigt efter 9 månaders dräktighet. Alltså, man får inte köra sitt dräktiga sto under de sista två månaderna. Det är i alla fall vad jag har läst.

hom kommer antagligen inte att vilja föla ute om det inte är bar väder eller om hon känner att det inte är bar hästar kan hålle sej länge...

tackar för era tips. En annan lever ju efter mottot det ordnar sig alltid. Det gör säkert detta med.
Men som sagt, alltid kul o höra lite folks åsikter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 730
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 502
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 972
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka