• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Jag har ett shettissto som jag igår upptäckte att juvret var väldigt stort.
Har kollat henne noga under dagen idag och sett att det måste vara så att hon ska ha föl .......:confused:
Var ute i stallet för 30 min sedan och skulle kolla till henne och då kände min man på juvret och provade att dra lite och då kom det klar vätska ur spenen.
Vad tror ni?
Skall vi få föl?
I så fall när kan man räkna med att det kommer med tanke på vätskan (mjölken)??????

Tacksam för hjälp här.:)

Sv: Föl????

Har hon gått med någon hingt? Är hon tjock? Fosterrörelser? Hur stort är juvret? Färg på vätskan?

Jag vet inte om hon gått med hingst då jag köpte henne i okt, så detta måste ha hänt innan jag hämtade henne.
Vätskan är klar och ser nästan lite gråaktig ut.
Ska försöka få in en bild på juvret här.

Du måste först ladda upp bilderna på nätet, tex photobucket eller pixbox.
Under "bukefalos-hjälp" finns utförlig beskrivning.

Ser ut som om hon ska ha föl och det inom den närmaste tiden också. För det ser ut som om hon har vad som brukar kallas för vaxproppar. De där sakerna som sitter på spenarna och som är torkad vätska från juvret.

Ok hur pass nära i tiden kan detta ligga då och kan du ge mej tips på vad jag skall göra?
Jag var inte beredd på detta alls och detta är första fölningen för mej.
Stoet har enligt shetlandsförbundet fått 5 föl tidigare och det är det ända jag vet om henne egentligen, köpte henne som sällskap åt mitt halvblod.
Skall jag dela på dom nu eller kan dom gå i samma hage nu?
GUUUUD nu e jag nervös!!!!!!:eek:

Vilken överraskning!:o Hoppas det är välkommet iallafall. Undrar vem som är pappan?
Hoppas iallafall att allt går bra, och tur att du upptäckt det, så att du inte vaknat en morgon är där står ett föl:eek:! Vad kom den ifrån?!
Du måste uppdatera oss på vad som händer!
Lycka till..

Sådär ser min ena shettis juver ut oxå, och hon är inte dräktig. Hon har däremot haft föl för några år sen. Det kommer oxå "mjölk" från spenarna. "Mjölken" ser ut som grumligt vatten.

Hej

Hon verkar inte så svullen, jag hade ett sto som vissa dagar vid brunst släppte en semiklar vätska vid beröring av spenar, Hon var aldrig någonsin ens i närheten av betäckning. Det kom ca 1/2 kupad hand vid varje tillfälle. Det bästa är väl om Du tar ut vet som gör UL

Klart det är välkommet, hade bestämt oss för att betäcka henne nästa månad och om det nu e så att hon ska föla är det bara kul fast hade nog varit lite bättre om man varit mer beredd på det än vad man nu blev.

Skall ta ut vet på måndag om han kan komma ut då. Det är väl inte så bra att ta henne i transporten nu om det nu e så att hon är dräktig?

Jag tycker inte juvret ser färdigt ut ännu OM hon nu ska föla. Här är mitt stos (islandshäst) juver två dygn innan hon fölade ifjor :

Det kan vara som diablo också skriver om hon haft föl tidigare och kanske förra året så att hon inte helt slutat med mjölkproduktionen.
Men är hon dräktig så kan fölet komma allt mellan i natt till om någon vecka. Tror jag har haft vaxproppar som längst i ca 14 dagar innan fölning och ston som inte haft några alls. Så när man inte vet mer om hur hon ser ut och brukar se ut så är det svårt att säga något. Men ett gott råd är att få henne undersökt av veterinär så att du säkert vet vilket. Då kan också veterinären ge dig råd om hur du ska gå vidare om hon är dräktig. Sådant är ju lättare på plats när man kan se både häst och stall.

Jag vet inte riktigt hur dom ska se ut och hur svullnaden skall vara men när gubben min kände på spenarna så tog dom upp hans hand, han sa att det var en hand full samt att hon när jag kände innan ikväll har en svullnad framför juvret som även den är en hand full.:confused:

Hon fick föl 2005-09-06 sen har hon inte fått fler men innan dess fick hon -97,-98, -99 och 2000.

Kan hon verkligen gå och ha mjölk så länge efter en fölning??

Nej inte mjölk och det ju inte mjölk heller som ni fått ut ur juvret. Mjölkproduktionen med riktigt mjölk kommer ju efter fölningen för fölet ska först har en del råmjölk. Men hormonerna kan göra så att hon inte trots att det ä länge sedan slutat producera vätska i juvret. Det är också det som gör att vissa sto får vätska i juvret vid brunst

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 908
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 563
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka