• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
Sv: Föl????

Okey.
Då är det bara att vänta in vetrinären nu då.....:)
Sen får vi se om jag skall betäcka i år eller inte.
Tack för alla svar och hjälp här, ska berätta hur det går sen.

Cina

Ser ut som om hon ska ha föl och det inom den närmaste tiden också. För det ser ut som om hon har vad som brukar kallas för vaxproppar. De där sakerna som sitter på spenarna och som är torkad vätska från juvret.
Vad får dig att tro att hon fölar snart? Så där små "vaxproppar" här väl alla ston, oberoende på om de fölat eller inte. ( om de inte är nytvättade förstås).

Jag tycker då inte juvret ser ut att gjort sig klar för fölning det allra minsta. Om hästen verkligen är dräktig så tror inte jag hon fölar på minst en månad.

Så där ser alla stons juver ut, som nån gång haft föl.

Ta en titt i Stora juvertråden 2009 och I väntanstidertråden i avelsgnägg. Där finns diskuteras juver och fölningar och mycket bilder.
Finns även en tråd, Bilder på era dräktiga inför 2009.

Vad får dig att tro att hon fölar snart? Så där små "vaxproppar" här väl alla ston, oberoende på om de fölat eller inte. ( om de inte är nytvättade förstås).

Jag tycker då inte juvret ser ut att gjort sig klar för fölning det allra minsta. Om hästen verkligen är dräktig så tror inte jag hon fölar på minst en månad.

Så där ser alla stons juver ut, som nån gång haft föl.

Tja närmaste tiden för mig i ett elva månaders perspektiv är ett par veckor. Sedan är det ju väldigt svårt att säga något helt säkert efter att ha sett en bild.

Men jag har ett sto till som fått 10 föl innan jag köpte henne och hennes juver ser inte alls ut så där utan är vad jag skulle vilja säga mer skrumpna eller hur man nu säger.......
Har suttit och studerat henne i hagen idag och får ju nog säga att så pigg och alert som hon varit innan är hon inte nu alls sen testade jag sadeln som inte har använts på flera månader och den passade inte och det gjorde inte hennes täckesgjord heller.

Har varit inne och tittat på juvertråden och sett en del som påminner om mitt stos juver och ska jag rätta mej efter detta så skall hon i så fall vara omkring dag 300.
Sen säger en hel del att alla sto ser ut så här om dom fått föl innan så nu vet jag varken ut eller in längre, men får avvakta svar från vet som jag ringer imorgon bitti.

Ta ett blodprov, är bara att ta ut vet, man vet om det är föl då, och om det är levande. Tar bara nån dag eller två att få reda på. Finns inga risker med olikt intern undersöknin eller ultraljud ifall det är så att hon är högdräktig eller liksom gått ett tag.

Om hon är minst 5 månader dräktig så är blodprov pålitligt, och det kan ju tänkas att hon nog är.

vetrinären kunde inte komma idag men kommer på onsdag förmiddag.
vet inte hur jag ska stå ut med att inget veta.

Har studerat henne hela dagen idag och i går ville hon inte äta sitt natthö vilket hon brukar sätta i sej på en gång, samma i morse inget morgon hö alls men nu framåt eftermiddagen äter hon sitt hö men är väldigt hängig.

Suck om han bara kommit idag det är jobbigt att inget veta och man vågar ju inte lämna henne ensam hemma nu så vi får turas om att vara hemma hos henne nu tills vi vet så inget händer och man inte är hemma.:confused::D

Har det blivit föl??? Eller har vet. vart hos dig och kollat.
Annars kan du lägga handen vid naveln på ditt sto, där brukar det kännas sparkar. Och sen, en häst som ska föla brukar sjunka in på båda sidor uppe vid svansroten, dom blir jätte mjuka och det kan se ut som gropar. Kolla det.
Lycka till

Jag tror du snart har en liten fölis på gården. Dom kan tappa matlusten. I natt kanske....:laugh:

knapprån

Jag tycker inte det ser ut att vara dags för fölning.
Mitt råd är att ts ska ta kontakt med säljaren för att få veta ifall hon alls varit i närheten av någon hingst.
Vissa ston ser alltid ut sådär när de väl haft några föl, medan andra skrumpnar ihop ordentligt mellan fölen.
Ett av mina första shettisston såg alltid ut sådär.

oj ja man kan ju alltid hoppas, vet kunde inte komma förrän onsdag så får väl se om han hinner hit eller hur det går, känns verkligen hopplöst att gå omkring och inget veta ju.

Hon har gropar lite längre ner på baken så om man lyfter på svansen och drar den till sidan så ser det nästan ut som om hennes muskel släppt och bara hänger innanför skinnet.
det börjar uppe vid svansroten och går en bit ner över bakdelen på henne.

Hade en kompis ute innan ikväll och hon tyckte att hon skulle ha föl snart, ganska säker var hon men jag e lite skeptisk och vill inte ta ut nått i förskott,
samtidigt e jag jättespänd och vet att jag sen blir lissen om det inte är något föl.
Jag var ju ganska säker på att det var så ställt tills man fick alla olika besked så nu vet man ju varken ut eller in längre :crazy:

jag har pratat med förra ägaren och hon har inte gått med hingst där men då hon bara mellanlandade där och blev såld igen efter 2 veckor så vet hon ej vad som hänt innan.

jag önskar det blir onsdag snart, så att man får veta hur det går! Om ni ska ha bebis eller inte..spännande!

Varför hade förra ägaren henne bara i 2 veckor? Förra ägaren borde ju ha nummer till dom som hade ditt sto innan.
Jag tycker det låter som att det kanske är något där inne :d
Jag säger (som någon annan oxå sa) att känna efter sparkar är ju ett gott tecken. Jag brukar känna när jag ger mitt sto kraftfoder på kvällen, då brukar fölis börja studsa omkring där inne.

känn någon dm framför juvret på magen ;)

å snart är det ju onsdag oxå :banana:

vet inte varför dom bara hade henne i 2 veckor, dom sa att hon inte kunde gå ihopa med dom andra hästarna då dom var elaka mot henne.
Jag kan tro på det för hon kunde inte gå med mitt halvblodsto heller i början men jag gav mej inte och nu går dom sida vid sida och kan inte vara utan varandra.
Men nu är hon lite tjurig den lilla damen och skriker till så fort den stora vill nosa på henne......:D

Gud vad jag längtar till onsdag!!!!!!!!

Är det så att det inget föl finns nu så åker hon på betäckning i maj månad samtidigt med den stora. Detta har varit bestämmt ett tag nu så om inte annat får jag väl vänta ett år som det var meningen.:)

Mitt Shettis sto som tidigare hade haft tre föl (många år innan jag hade henne) fick nästan alltid större juver när hon brunstade på våren..och det gick att få fram mjölk..

Hej.
Å vad mysigt med ett litet shettisföl :) dom e ju nått speciellt.
hoppas de kommer en liten snart, nyfiken på vetrinärens utlåtande imån.

Vad ska ni betäcka med för hingst, både hbl å shettisen?
Jag har själv ett fbl som väntar föl, var beräknad förra tisdagen, ännu inte kommit... Hon kommer att betäckas om iås.
Och om allt går vägen på måndag då vi ska besikta ett shettisto som vi vill köpa så ska hon betäckas iår oxå :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 908
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 563
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka