• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
Sv: Föl????

Halvblodet skall jag betäcka med Richfield och skall göras så fort som möjligt nu. Sen skall jag eller skulle vilket det nu blir betäcka shettisen med en godkänd hingst då hon har väldigt fin stam själv. Men får avvakta tills vet varit här så man vet bättre.:crazy:
Men det ska bli underbart med några små fölisar på gården även om man får vänta ett tag, så dom kommer nog i samma veva som jag får hem min hingst.
Ja då blir det full rulle :banana:

Oki, vilken hingst hade ni tänkt till shettisen då?
Jag har snart 4hästar, alla ston. (+ fölis i magen på fbl)
1fullblod som kommer att betäckas med godkänd welsh.
1pre/fbl på 2år (u:mitt fbl)
1shettis, 2år, fullstam, svart ska betäckas nästa år tror ja

å förhoppningsvis
1shettis, 8år fullstam, b-primerad. Hon ska betäckas med godkänd shettis.

Om du inte ska se till vad folk tycker och tänker här, hur är din egna känsla?? vad tror du själv innerst inne?? Tycker helt klart det är spännande att följa en sån här tråd:)

om jag ska följa min magkänsla så kommer jag få en fölis snart men man vet ju hur det är om man vill ha något så är det lätt att stirra sej blind.
Jag vill ju att det skall ´vara ett föl där inne men har ju ingen kunskap om detta.

Min väninna köpte ett sto för 2 år sen och hon var dräktig det såg jag med en gång och då fick jag rätt men då sa alla att hon var fet och behövde banta. Ha vilken chock dom fick när dom kom ut och hittade ett nordisföl i hagen ......:D
Men allt gick bra och stofölet är snart 1 år.
så ska jag gå på magkänslan så......

Det är ju bara att vänta tyvärr, men oftast ska man gå på känslan man själv har, särskillt den allra första. :)
Men sån är jag, och min känsla är att det är ett föl, ett sto;)
Men jag förstår att du är nervös och osäker.

Oj nu skäms jag.....
Har glömt vad han heter det blev lite mycket att tänka på med allt detta nu.
Ska kolla upp det imorgon och ge dej svar på det då.

Jag får hem hingsten till nästa sommar och skall andvända honom då på halvblodet. Han skall först avelsgodkännas så allt blir bra.
Han är Arab efter Borys - Dura.

Gud va kul att du skall ha föl.
Verkar somom du satt in dej i avel, är det som du skall behålla själv då.
Jag ska behålla tror inte jag skulle kunna göra mej av med någon av dom :D

Gubben flyttar väl snart :angel:

Ja man kan ju alltid hoppas!!!!:laugh:
Ingen blir gladare än jag i så fall. Men nu kommer vet och allt blir kollat imorgon. brrr vad jag e nervös.....:eek:

En lite kul grej är att pendla henne och se om hon är dräktig. Har gjort det på mina hästar och det har alltid stämt.
Det har även stämt med vilket kön de skulle få.

Jasså det har jag aldrig testat, vet inte hur man gör ens eller hur man sen skall tyda det.

Man tar en (guld)ring och hänger i ett hårstrå och håller det ovanför hästens kors. Börjar den sedan gunga så är hästen dräktig. Om det blir stoföl så går
"pendlen" i en cirkel och blir det hingstföl så går den bara fram och tillbaka.

ok tror jag ska testa detta innan vet kommer imorgon och se vad som händer.
Kan ju vara kul att se.:)

Försök att inte pendla när hon presic har druckit för pendelen kan ge utslag då också. Vet de som gjort det på valackar och fått den till att röra sig och då har de druckigt precis innan.
Skriv gärna när du gjort det innan vet kommer ;)

Ja det skall jag göra, tack för tipset.
Även tur du sa det om vattnet ska även tänka på det.

Ja jätte skulle nästan kunna gå ut och göra det nu men hon behöver nog vila från sin tossiga ägare, du kan tro att hon e sur på mej nu när jag springer där hela tiden och känner o klämmer o har mej :crazy:
Men man hoppas ju hela tiden att man ska få känna en liten spark :d

Nu är jag nyfiken.....du måste meddela vad pendlen gav för utslag + när vet. har varit hos er. Jag håller tummarna att det blir det svar du vill höra!

Förra ägaren måste ju veta vart stoet är köpt ifrån och även veta om den gått med hingst där. Sök rätt på vart hon varit, för om det kommer ett föl är det ju trevligt att veta vad man ska skriva i passet.

Senast ändrad:

Jaha nu har vet varit här och det var inget föl, jag hann inte testa med pendeln men ska göra det när hon ska ha föl.:cry:

Suck tråkigt detta men jag ska köra ner henne till hingsten nästa vecka tror jag det blir sen får vi hålla tummarna.
Ändå bättre så här så vet man ju vem som är far till fölet.....

Ja, men då så, då var jag inte ute och cyklade då, när jag påstod att juvret var på tok för litet på stoet för att hon skulle vara på väg att föla.

Nej det var du inte utan helt rätt gissat det.
Ska sätta mej och ringa ägaren till hingsten nu och se närjag ska komma ner med henne.
Det ska däremot bli väldigt kul och lärorikt.:laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 908
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 563
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka