Sv: Föl

MercedesBenz skrev:
Men snacka om att allt spårar ur...
Hon ville ju ha tips och visa en pålle hon fallit för..
Jag älskar korsningar..många är bra mycket helare än renrasiga. Sluta klaga på hennes val, det är ju vad hon vill.

Till Tilla: Lycka till med pållen. Han var ju hur söt som helst :D

//Mercan - skäckägare samt korsningsägare

Suck! Som vanligt ja.
Men det är så med många. En del kan inte glädjas åt andras lycka.
Helt ur spår är detta nu. :crazy:

Hur kan du ha det?
Korsa olika hundraser är i så fall lika illa som att korsa olika hästraser?!

Humelibumlan skrev:
Har jag producerat/korsat fram dem tror du? :confused: :confused: :confused:

Spelar väl eg ingen roll om det är du eller någon annan. Är man emot korsningshästar så borde man väl vara konsekvent och ha renrasiga djur hemma oavsett om det är hund eller häst.

Humelibumlan skrev:
Bullshit! Ge mig den dokumenterade undersökning jag förutsätter du hänvisar till som säger att oseriös blandras produktion/avel leder till friskare o sundare individer tack! :smirk:
Det var det där med oseriös som komplicerade det hela.
Annars så har man ju korsningseffekten i första generation, som ju faktiskt ger starkare individer tack vare det större utbudet av genetisk kod hos individen.
Något som också kan ses vid utavel.

Men det förutsätter ju att man para en god individ av ena rasen med en god individ ur andra rasen, för att det skall märkas.

gejsa skrev:
Spelar väl eg ingen roll om det är du eller någon annan. Är man emot korsningshästar så borde man väl vara konsekvent och ha renrasiga djur hemma oavsett om det är hund eller häst.
Jag vet att du är trött, men du kan ju kanske ta o läsa ordentligt vad jag upprepat hela denna tråden? :smirk:
Jag har inget emot korningar av raser vare sig inom hundar, hästar, katter, osv...
Det jag är emot är de MÄNNISKOR som producerar dessa korsningar utan att ha ett hum om vad det är för djur de avlar på. :mad:
Det betyder alltså, att bedriver du seriös korsningsavel för att förbättra en ras genom att använda noga utvalda individer passande för ändamålet så gör du något bra.
Tar du å andra sidan gamla Snuttan som du tycker är söt, en riktig "skit"häst som inte har något att tillföra i avel och hasar över till grannes hingst av samma dåliga kvalitet för att få fram en avkomma som duger för skogsturer, så bedriver du inte seriös avel och försöker få fram friska o sunda individer.
Det är alltså aveln/produktionen jag är emot... Inte individen. :idea:

kan jag vara mer tydlig tro? :smirk:

Inte_Ung skrev:
Men det förutsätter ju att man para en god individ av ena rasen med en god individ ur andra rasen, för att det skall märkas.
Och det kan vi ju förutsätta att de flesta inte tar sig en funderare om de gör eller inte.
Det brukar räcka med att någon är söt o snäll för att vara lämlig i avel. :smirk:

Jag skulle inte blanda mig i den här diskussionen sa jag...men jag kan inte låta bli.... Tack för att det finns några människor som har samma uppfattning som jag.... MercedecBenz bland annat....Tack :bow:

Jag har precis köpt en korsningsponny. En korsning framavlad på utvalda individer för att få fram en hög-presterande tävlingsponny. En väl genomtänkt korsning alltså.

allt kan inte bara hänga på respekt o sådant...lite skoj måste få finnas med i bilden

Det kommer att bli skoj om respekten är ömsesidig, däremot kan du aldrig lattja med din häst ur det perspektiv du du tänker på, då lär respekten försvinna från hästens sida det kan bli farligt.

Har du förresten frågat varför fadern förtfarande kan tillverka små barn, normalt sett brukar man kastrera om de inte är hingstämnen och det uppfattar inte jag denna häst som.

Jag skrev att om trådskaparen hade tänkt sig tävla distan så vore en travare 100 ggr bättre än en tung korsning med nordsvensk.

Kanske dax att börja läsa..

Man kan ha en åsikt utan att vara elak.

Det jag tyckte mig se är en häst som är överbyggd=kälkbacke.

Det är bara fjortisar som går runt och säger söööt häst så fort de ser något över 1 m med fyra ben och en svans.

Jag älskar mina hästar och de är naturligtvis mina kompisar. Vad jag menade var förstås att det är ett ENORMT ansvar och mycket kostsamt att ha häst och föda upp ett föl och om man då BARA ska ha den som kompis och inte rida, köra eller på annat sätt "arbeta" med den så skulle jag välja en hund. Bättre för både ägare och häst, är jag helt övertygad om. Precis som jag skrev...

Och när det gäller prestation inom western eller distans: kolla på de som tävlar och klarar sig bra. Det är INTE korsningar nordsvensk/isis. Det är quarter och araber. Inte ens samma typ av hästar som den aktuella korsningen.

Senast ändrad av en moderator:

Snuffsan skrev:
Jag har precis köpt en korsningsponny. En korsning framavlad på utvalda individer för att få fram en hög-presterande tävlingsponny. En väl genomtänkt korsning alltså.
Äh erkänn nu, jag vet nog att du lånade grannens gamla travsto Racer Märta för hon var så snäll och betäckte med den där shettis hingsten som var en så söt liten skäck :angel: :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama