Sv: Föl

Najtan Tabac skrev:
Hm, undrar just varför??? :confused:
Ja... för att det är bukefalos :idea:
Och i mitt fall för att någon skrev- Hurra för dessa blandraser.. :smirk:

Mig veterligen har du inte producerat en korsning, du har hittat en individ du fattat tycke för och jag anser inte att det är att stödja blandras avel/produktion, så i mina ögon har du inte gjort något fel alls ;) Så länge du inte tänker använda den Lille till avel förståss :angel:

Humelibumlan skrev:

Mig veterligen har du inte producerat en korsning, du har hittat en individ du fattat tycke för och jag anser inte att det är att stödja blandras avel/produktion, så i mina ögon har du inte gjort något fel alls ;) Så länge du inte tänker använda den Lille till avel förståss :angel:

Om du menar mig så nej han ska inte anv i avel,ska kastreras

Tilla skrev:
Om du menar mig så nej han ska inte anv i avel,ska kastreras
Ja, det var dig jag menade :o Såg nu att det inte var ditt inlägg jag svarade på.. .
Då så, ddå har du inte gjort nå fel... tror jag ingen anser du gjort? :confused:

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Ja, det var dig jag menade.
Då så, ddå har du inte gjort nå fel... tror jag ingen anser du gjort? :confused:

Han är juh hingst än..men han är bara två månader nu...

Tilla skrev:
Tinker gillar jag inte... för tung.. detta är en blandning mella isl o travis

Oj,du kan inte rasen/raserna ser jag.
Kolla in mamman när hon är i kondition.
Hon är som en kallblodstravare då..

123940752zfrFbq_ph.jpg

Du har en korsning med isl/kallblod och då är risken att de kommer se ut så här..

morrinigen200430.jpg

Väldigt mkt ponny..Och faktiskt,grövre än mitt sto är när hon är i form,och mindre förstås..

amkm skrev:
Oj,du kan inte rasen/raserna ser jag.
Kolla in mamman när hon är i kondition.
Hon är som en kallblodstravare då..

123940752zfrFbq_ph.jpg

Du har en korsning med isl/kallblod och då är risken att de kommer se ut så här..

morrinigen200430.jpg

Väldigt mkt ponny..Och faktiskt,grövre än mitt sto är när hon är i form,och mindre förstås..

Ja och? nej jag kan inte raseran... iaf inte islandshäst.. men Nordis travare har jag inger imot... Jag vill ha en liten o kraftig häst...sen att jag inte vill ha tinker eller något annat är för att jag inte gillar dom raserna

Kna ju dessutom nämna att sistnämna är en mkt mkt bra familje/allroundponny som skogsluffare alltså.
Han har inga bra gångarter då traven är nått blandat mellan grisepass,tölt och trav om man inte driver upp honom i lite tempo.Väldigt markbunden skritt och galoppen,ja det kom nån gång då och då om han "var tvungen".
Nu har han visserligen utvecklats enormt på detta året men fortfarande är inte traven "ren".

Det går ju inte att säga något intressant om föl om man inte vet vad ägaren tänkt ha den till. För egen del har jag från mitt föl föddes haft en klar plan och målet med uppfödningen är att rida höga klasser i dressyr om många år. Jag lägger upp allting när det gäller henne utifrån det, fölmönstring, treårstester etc.
Därför frågade jag. Inte för att ifrågasätta att det GÅR att använda en korsning.

Tilla skrev:
Jag vill ha en liten o kraftig häst...sen att jag inte vill ha tinker eller något annat är för att jag inte gillar dom raserna

Tinker gillar jag inte... för tung

Vänta nu,först vill du inte ha Tinker för att den är för tung??
Sen vill du ha en liten och kraftig häst?? :crazy: Vad tror du den blir då??
Ärligt,vet du egentligen vad för typ av häst du vill ha? Eller är det så enkelt att du har fastnat för detta föl och tar det som kommer.. ;)

Att man inte gillar en ras,är en sak,så säg det då.Men kom inte med så tafatta ursäkter..
Du vill ju ha en liten och grov..Gillar fläckar..Allround...Tja,för mig är det Tinker..Som finns i de flesta modeller och typer.. ;)
Men att du inte gillar rasen är en helt annan sak..

amkm skrev:
Vänta nu,först vill du inte ha Tinker för att den är för tung??
Sen vill du ha en liten och kraftig häst?? :crazy: Vad tror du den blir då??
Ärligt,vet du egentligen vad för typ av häst du vill ha? Eller är det så enkelt att du har fastnat för detta föl och tar det som kommer.. ;)

Att man inte gillar en ras,är en sak,så säg det då.Men kom inte med så tafatta ursäkter..
Du vill ju ha en liten och grov..Gillar fläckar..Allround...Tja,för mig är det Tinker..Som finns i de flesta modeller och typer.. ;)
Men att du inte gillar rasen är en helt annan sak..

Nä men va ska ja seja då? tafatta ursekter???? JAg gillar inte tinker men vill ha en liten o kraftig häst,ja men av en annan ras... e de fel?

Humelibumlan skrev:
Låter smart :D
har du hittat nå bra namn än till han?

Än så länge så kallas han för blixten men tycker inte de passar så jätte bra,ska se..har inge på g än,men kom gärna me förslag :banana:

Näe,det är inte fel att säga så.
Det är rakt och ärligt att säga så.
Däremot att påstå att Tinkern är för tung och sen vilja ha en korsning mellan isl/kallblod gör det hela befängt.
Alla gillar inte alla raser och jag är en som INTE gillar islänningar och ännu mindre de korsningar som dyker upp då och då.
Sällan de är bra korsningar pga orena gångarter.Tyvärr..
Och ja,jag pratar om delvis egen erfarenhet..Det är ju bara att kolla in kortet på den bruna ponnyn.
Mamma islänning,137 cm i mkh,pappa IC och 150 cm i mkh.
Ponnyn 140 cm i mkh som 3-åring

Humelibumlan skrev:

Så om man ber om goda råd på bukefalos ska man räkna med att få reda på att man är totalt värdelös på allt som har med hästhantering, hästval mm att göra?? Varför kan man inte bara vara schysst och ge dessa människor hjälp när dom iaf har vett att be om det. Och bara för att man ber om ett råd så behöver inte det betyda att man är fullständigt okapabel till att sköta en häst. nu gäller inte det bara den här tråden utan har sett det i flera. Hur människor fullständigt kapas längs med fotknölarna.

Najtan Tabac skrev:
Så om man ber om goda råd på bukefalos ska man räkna med att få reda på att man är totalt värdelös på allt som har med hästhantering, hästval mm att göra?? Varför kan man inte bara vara schysst och ge dessa människor hjälp när dom iaf har vett att be om det. Och bara för att man ber om ett råd så behöver inte det betyda att man är fullständigt okapabel till att sköta en häst. nu gäller inte det bara den här tråden utan har sett det i flera. Hur människor fullständigt kapas längs med fotknölarna.
Men snälla du? :confused:
Vart har jag kapat någon vid fotknölarna? Eller ens påstått att någon är värdelös på hantering eller häsval?

Jag har gett Trilla den hjälp jag kan ge... och jag tycker inte hon gjort något fel alls?

Vem blir kapad vid fotknölarna.
det är ett diskutionsforum och då mådste man få uttrycka sin åsikt.

Ska alla bara sitta och skriva söt ponny/häst coh du gör helt rätt så lär man inte lära sig något alls.

Några av Buke användarna sitter inne med en fantastisk kunskap. Sedan är det upp till var och en vem man vill lyssna på. Så är det IRL också.

man kan även ha delade åsikter om en sak, men vara mer än övernens i andra.

Dessutom ska man inte fråga om något om man inte åtminstonde är villig att lyssna på svaren man får :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama