Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle jag stödja det?Najtan Tabac skrev:What ever.. Du har två blandisar och då tycker iaf jag att att man stödjer avel på tex grannens fido och sin egen fifi..?
Ja, och det är bukefalos... Bara att inseTilla skrev:Jo vist,men jag frågade inte efter folk som inte gillar blandisar jag undrade om NÅGON HADDE NÅGOT LIKNANDE
älgen skrev:Jättebra resultat är inte det samma som avelsgodkänd..
Jag har faktiskt min fulla rätt att uttrycka min åsikt här och jag är inte elak för det.
Du kanske tycker någon av mina hästar är fula som stryk och då får du tycka det.
Skillnaden är att jag försökte vara objektiv och ge dig goda råd..
Humelibumlan skrev:Ja, och det är bukefalos... Bara att inse
Nej men det tycker jag inte alls du ska göra..Tilla skrev:Ok om då avslutar jag mitt bukefalos konto,om alla forum ska vara så här.. jag ville bara ha råd om föl o OM NÅGON hadde eller viste om någon som hadde något likn
Humelibumlan skrev:Varför skulle jag stödja det?
Jag har 2 gamla blandisar, vilket kan betyda en hel del olika saker.. .framför allt att jag skaffade dem som "ung o okunnig" och är nu "gammal o förståndig" och har fått mer kunskap och insikt... Erfarenhet o kunskap kan ha fått mig lära mer och ändra åsikt i frågan om lämpligheten med korsning av raser..
Men inte fan avlivar jag mina hundar för det? :smirk:
Najtan Tabac skrev:Grattis till ditt köp. Eftersom det här verkar vara en häst som du har fastnat för så tycker jag att du slå till. Det är en underbar upplevelse att få ha hand om en totalt oförstörd individ oavsett vad det är för ras, stam eller vad den är lämpad till för ändamål. Jag är säker på att ni kommer komma fram till en lydnad som passar just er. Du har massor av härliga läroår framför sig. Börja träna tidigt och ta vara på tiden ni har på marken. Ut i skogen, tömkör och ut på långa härliga promenader. Bygg upp en ömsesidig respekt och knyt an ett vänskapsband som kommer att hålla livet ut. Det finns inget bättre än en unghäst.
Jag kanske är helt oseriös som har min 3-åriga kallblodstravare som min bäste vän, min träningskamrat, lekkamrat och som en seriös tävlingsindivid? Isåfall må jag vara det. För djävlar vad roligt jag har med min häst
Humelibumlan skrev:Nej men det tycker jag inte alls du ska göra..
Lägg ut en ny tråd och fråga bara om tips vid föl hantering... denna tråden har ju ballat ur för längesen o handlar inte alls längre om dina frågor...
FannyN skrev:Lånar knapp....
Jag tycker att vissa här uppför sig bedrövligt.Här visar en ung tjej upp sin lilla häst och blir mycket tråkigt bemött.Hur svårt kan det vara att förstå att vi alla har olika tycke och smak,behov och plånböcker? Det hör till god ton anser jag att inte såra andra människor och iallafall jag anser att några härinne nu gått över gränsen.
Sedan är ju frågan i sig intressant och jättestor ang korsningsavel,men att lägga den här när någon bara vill visa upp sin nya häst är taktlöst.
Vad ska man med hästen till frågan tex.Ja jag skulle kunna använda den till massor med saker.Om man sköter sina hästar klanderfritt och tillgodoser deras behov så får man väl ha dem till vad man vill.Titta på tex eller plocka svamp med, skogsturer, lära konster,rida dressyr på etc....
Min granne har en korsning islänning fjording som är urtrevlig och mycket sund i både kropp och själ.Hon sköts på bästa sätt och kostade som en normal singelkvinnas klädkonto 1 månad
Så otroligt mycket glädje som hon ger,känner man en sådan häst ter sig vissa inlägg här som heltöntiga.Och elaka.
Surpuppan Åsa
FannyN skrev:Att du är ung i sinnet för att du är så glad över din nya häst!!
Jaha, så för att jag tycker sto ägare ska ta sitt ansvar och ge fasen i att avla fram djur som inte är friska o sunda, så ska jag avliva mina hundar? För tydligen så kan jag inte ha mina hundar o samtidigt tycka att produktion av kornisngar/blandraser är fel? Eller ska jag kanske vänta med att vädra min åsikt tills de av ålder avlidit eller av skodor avlivats?Najtan Tabac skrev:Jag har ju redan svarat på det. Om man har blandras djur i sin ägo, vare sig det är katt, hund eller häst så har man ju tagit en ställning. Jag har inget emot blandraser själv men det känns osm om du och Älgen bara djävlas med en människa som ville dela med sig av sin glädje för att hon skulle lägga handpenning på ett föl och hon ville ha goda råd. Men blir totalt halshuggen och får höra komentarer som är på dagis nivå. Hon har redan klarlagt för er att hästen är en "olycka" och hon vill ha en hobbyhäst att ha kul med. Men blir totalt nerkörd. Och självklart anser jag inte att du ska avliva dina hundar. Löjligt och lågt att överhuvudtaget skriva ut en sån sak.
Najtan Tabac skrev:Ja och det kommer du få. Det är jag helt säker på . Själv kan jag sitta i timmar i hagen och bara studera min häst. Fast oftast så kommer hon och håller mig sällskap. Fast det är bara kul en stund, sen somnar hon med huvudet hängandes mellan mina ben. Då blir man rörd vill jag lova.