Sv: Föl

Humelibumlan skrev:
Det är skillnad på att respektera en blandis och på att hurra för produktionen av dessa. :smirk:
Din häst är en "olycka" och vi får hoppas den faller bra ut, men det finns folk som sitter o avlar på ren "skit" för de tycker att deras sto är "gullig" och passar bra till avel... Det är sorgligt o oseriöst. :mad:
Precis som i hundens värld. Många kallar det för olycka fast det eg inte var en olycka.
Nu råkar jag ha 2 st blandisar hemma så jag hatar inte blandisar. :rofl:

gejsa skrev:
Precis som i hundens värld. Många kallar det för olycka fast det eg inte var en olycka.
Nu råkar jag ha 2 st blandisar hemma så jag hatar inte blandisar. :rofl:
Visst är det sorgligt :smirk:
Jag har ingen häst blandis hemma och jag hatar dem inte heller? Vart vill du komma? :confused:

Men snacka om att allt spårar ur...
Hon ville ju ha tips och visa en pålle hon fallit för..
Jag älskar korsningar..många är bra mycket helare än renrasiga. Sluta klaga på hennes val, det är ju vad hon vill.

Till Tilla: Lycka till med pållen. Han var ju hur söt som helst :D

//Mercan - skäckägare samt korsningsägare

gejsa skrev:
Nej hästen är inte bättre för att den är en skäck. Var har jag skrivit det?????

gejsa skrev:
Svar ja. Trodde att han var brun men fick se en skäck. Är det konstigt att man har en viss förkärlek till skäck. Jag menar när man själv avlar fram en häst som helst ska bli skäck eller???

Du tycker inte att du säger emot dig själv? Är han bättre för att han är skäck? Hur ska du ha det?

gejsa skrev:
Ja, färgen och nästan fläckarna också. Men när hästen växer upp så fattar väl vem som helst att dom inte kommer att se lika ut. Eller? :angel:
Färgen och fläckarna är likadana på en ko som på vår shettis. Att påstå att de är lika pga färgen tycker jag är att blunda för allt det viktiga hos djuret. Ser du bara färgen? Ser du inte kroppen, benen osv?

MercedesBenz skrev:
Jag älskar korsningar..många är bra mycket helare än renrasiga.
Bullshit! Ge mig den dokumenterade undersökning jag förutsätter du hänvisar till som säger att oseriös blandras produktion/avel leder till friskare o sundare individer tack! :smirk:

Humelibumlan skrev:
Bullshit! Ge mig den dokumenterade undersökning jag förutsätter du hänvisar till som säger att oseriös blandras produktion/avel leder till friskare o sundare individer tack! :smirk:

Det heter många av de hela korsningarna är helare än de trasiga renrasiga. ;)

Snuffsan skrev:
Det heter många av de hela korsningarna är helare än de trasiga renrasiga. ;)
:idea: Självklart! :o :angel:
Förutom de då som inte överlevde 1-års dagen pga av exteriöra defekter o de som för med slakatbussen till italien.. de räknas väl inte va? :angel: :smirk:

Tssss löjligt!!

Halvblodet är en framavlad ras som numera är sönderavlat. Och för att få en bättre stam är det tillåtet att korsa in fullblod och ändå kalla produkten för halvblod.

Njae,på sätt å vis.
Mamman är min och jag lånade ut magen till hingstägaren,fölet skall säljas.
Och hon är renrasig efter premierad hingst och mamman ska premieras i slutet av augusti. ;)

MercedesBenz skrev:
Tssss löjligt!!

Halvblodet är en framavlad ras som numera är sönderavlat. Och för att få en bättre stam är det tillåtet att korsa in fullblod och ändå kalla produkten för halvblod.
Ja, men det är inte att blandras producera, det är att förbättra en ras med speciellt utvalda individer från andra raser som passa för ändamålet!
Liten skillnad där...

MercedesBenz skrev:
Nä för att från början är ju det en blandrasprodukt...
Va? halvblodet eller? ja det är en blandras produkt, men det är en godkänd ras... inte det samma som att ta gamla snälla snuttan och hasa över till grannen och betäcka med hans hingst lilla Pyret och sen tro att man får en bättre o friska individ än en renrasig häst.

Humelibumlan skrev:
Visst är det sorgligt :smirk:
Jag har ingen häst blandis hemma och jag hatar dem inte heller? Vart vill du komma? :confused:
Jag har inte heller någon hästblandis hemma. Nu kallas det ju eg korsningar. :smirk:

Utan jag pratade om hundblandisar. :rofl:
Det har jag två st hemma.

Snuffsan skrev:
Du tycker inte att du säger emot dig själv? Är han bättre för att han är skäck? Hur ska du ha det?

Färgen och fläckarna är likadana på en ko som på vår shettis. Att påstå att de är lika pga färgen tycker jag är att blunda för allt det viktiga hos djuret. Ser du bara färgen? Ser du inte kroppen, benen osv?

Var säger jag emot mig själv???
Jag skriver att jag tycker om skäckar mer än bruna hästar. Men vet du va??? Jag äger en brun häst också och en skäck, en fux och en ljusbrunblack häst. Kan du tänka dig.
Jag måste väl inte sitta här och förklara mig varför jag tyckte om skäcken till dig. Eller?? :devil:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama