• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jessica19
  • Startdatum Startdatum
Det har varit hur många trådar som helst om travares vara eller icke vara som ridhästar här på Buke. Det har också varit massor av diskussioner om ifall man kan få en bra ridhäst om man korsar sitt snälla travsto med en halvblodshingst, godkänd eller inte godkänd. Andra har tyckt att hingsten kvaliteter inte spelar så stor roll, bara han är frisk och snäll, för dom vet bestämt att dom komemr att behålla avkomman hela dess liv och vill hellre prova att korsa sitt travsto istället för att köpa sig en färdig, trevlig ridhäst.

Sen kan du inte komma ifrån att hur fin ridhäst du än tycker att ditt sto är så är hon avlad i generationer för att kunna trava så fort som möjligt, inte för att ridas på. I avel kan du inte bara se till individen, du måste se vad som finns längre bak i stammen också, eftersom det där kan finnas egenskaper som kan slå igenom trots att din häst inte har dom.

jag tror inte att generna försvinner bara för att hon inte har gått på banan men det är ju faktiskt så att vissa är bättre o vissa är sämre, så är det ju alltid, o vad jag kan se så har inte min häst några travaranlag alls, jag har själv ridit in henne med hjälp av tränare så hon blev ridhäst direkt, jag tror inte hon har dom rätta travargenerna, sen kan det ju bli precis vadsomhelst om man skulle ta ett föl på henne, även om man betäcker med ett halvblod, det finns ju aldrig några garantier...men eftersom jag känner min häst o vet hur hon är så tror jag at det kan bli bra, som jag har sagt innan så är det ju bara storleken som jag vill ändra på...hästen är jag supernöjd med, för jag tycker att om man har lärt sin travare galoppombyten, öppnor o slutor o allt möjligt så har man faktiskt lyckats mycket bra.speciellt om man märker att hästen har föruttsättningar för mer.o då tycker jag det är värt at avla på...eller?

jag satsar inte på att få någon dressyrstjärna eller nåt sånt, men jag vill avla på min häst dels för att hon är så underbar i psyket, bra gångarter(även om ni inte tror mig) o att jag vill ha en häst som är som hon fast lite större...jag ska behålla fölet själv så det spelar ju inte någon roll, sen tror jag också att om man bara rider hästen rätt från allra första början så har man ju större chans att få nåt bra, men visst, travargenerna finns ju där ändå...

Har ett sto hos mig över sommaren som är ett halvblod men hennes mormor finns inte i registrerna, Görel har hittat ett sto som kan vara mormor i travarstamtavlorna. Hur som helst, detta halvblod ser ut som en travare, springer som en travare trots att hon nu har minst 2 led med halvblodsföräldrar. Jag har också haft travare en gång i tiden och den ena sprang in en del på banan men kunde ändå samla sig i galoppen och göra öppnor och slutor, jag tyckte att han var bäst :smirk: och det var hen för mig MEN nu har jag ridit så mkt mer hästar och lärt mig en del om avel,efter 8 avkommor, och idag hade jag aldrig betäckt mina travare med en halvblod (nu var 2 av dem dessutom valackar :o) om jag velat haft en blivande ridhäst, nej jag hade köpt mig en unghäst eller föl istället som har bättre förutsetningar för det. Det finns så många halvblod här i Sverige som är till salu som behöver komma till en ny ägare.

jag är trevlig.
Har dessutom en liten travis själv, nån dressyrstjärna blir han aldrig fast han är ridbar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025