Föl som inte (vill, kan) resa sig själv , hjälp!

Sv: Föl som inte (vill, kan) resa sig själv , hjälp!

Tack för alla svar och tips! Har varit inne och läst dem men inte hunnit svara förrens nu. Har varit fullt upp! Det som är så givet för en som haft flera föl är svårt och krävande för en annan. Ändå har man läst in sig på allt om fölning, och gjort allt för att vara förberedd... Men men,, Nu iallafall så reser sig fölet och diar helt själv. De har fått komma ut i hagen en stund varje dag under uppsyn. Stoet har sådan överskottsenergi att hon brallar runt som ett tok och fölungen efter. Detta slutade med att fölungen gick omkull i hagen igår, men skadade sig inte, och kom snabbt upp på benen igen. Men idag har det regnat hela dagen och är väldigt lerigt så jag kommer endast ta ut stoet idag för motion. Fölungen är väldigt pigg och busig. Galopperar runt i boxen och sparkar bakut. Jag pratade med veterinären (som är känd för att vara duktig) och han sa att det inte behövdes göra ngn foalcheck. Äntligen så kan man börja och slappna av lite,, Meningen var tänkt att stoet skulle betäckas denna säsongen igen, men det tåls att tänka på , väntar nog tills nästa säsong så att jag kan återhämta mig hihihi Tack allihopa för alla svar!

Vore jag som du skulle jag göra en check. Det finns föl som verkat pigga och sen 14 dagar senare är de borta. Kolla hellre en gång för mkt än att det blir knas och du mister ungen!!

Fölet föddes kl 5 på morgonen, kl 11 hade det dia. Hade ni övriga också gjort en foalcheck?

Nej. Jag hade mjölkat ur stoet senast kl 7 och gett fölet råmjölk i flaska.

ABSOLUT!!!!

Jag hade iofs mjölkat ur stoet (o tom tidigare än CK) och nappat jag med, men med tanke på omständigheterna som nu är så hade jag alla dagar i veckan gjort en check!

Har gjort på 3 av mina föl där mammorna droppat lite innan och eller legat lägre på reffen på den ena hade jag fått i den frystorkadråmjölk med då mamma låg lågt. Better safe than sorry!

(Ena fick jag ge plasma 2 gånger och hon var den piggaste fölungen jag haft..!)

Vet att de veterinärer jag pratar med förespråkar det på i princip alla föl då det kostar så lite och förebygger så mycket och även föl som diar i tid och från bra mjölk ibland kan ha svårt att "ta upp" antikropparna...

Jag hade aldrig vågat vänta så många timmar innan fölet fick i sig råmjölken. Hade mjölkat ur stoet efter max en och en halv timma. Råmjölken tappar fort i antikroppar. Jag hade gjort en foalchek för länge sedan.

Att det är bråttom beror inte på att råmjölken tappar antikroppar, utan att fölets tarm stänger sig, och inte kan ta upp antikropparna.

Mjølkade ur stoet 2 timmar efter følning men følet ville ej ta nappflaskan. Jag har ringt och frågat veterinær om foalcheck men han menar på att det inte behøvs. Han menar på att det inte ær ngt alls att stressa upp sig øver och att de porer som tar upp antikropparna inte stænger sig førræns efter 12 timmar. Får ringa en annan veterinær istællet då... Ringer imorgon, så kan de førhoppningsvis komma samma dag....

Ja det stämmer, de kan ta upp antikroppar ända upp till 18 h, men kapaciteten för upptag är bäst de första timmarna (säg tom 6-7 h). Dessutom ska de ha fått i sig en viss volym inom denna tid. Därefter sjunker det drastiskt, så det är relativt stor risk att ditt föl inte har ett optimalt immunsförsvar just nu. En foalcheck skulle jag kosta på den, är den ok är ju allt lugnt men om antikropparna ligger lågt bör fölet få plasma.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 654
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka