Föl som inte (vill, kan) resa sig själv , hjälp!

Q

Que

Fölet föddes kl 05 har haft svårt att resa sig själv, med stöd går. Hade även svårt att finna spenerna, men gör oxå det nu med lite hjälp. Hur ska man göra? Om man inte hjälper honom upp så får han ju ingen mat... Fölet är piggt för övrigt. Detta föl har dock extremt långa ben (vet. som var ute tidigare idag påpekade även det). Men det ska väl inte vara ngt hinder eller? Vad ska jag göra??? :confused:

Mvh Joanna

Sv: Föl som inte (vill, kan) resa sig själv , hjälp!

Låt sto med föl vara inne och ta det lugnt. Hjälp fölungen upp en gång i timmen så att han får dia ordentligt. Jag har haft ett sådant föl en gång som hade svårt att själv dia det första dygnet, sen var det inga problem. Är han pigg annars?

Långa ben ställer till det för en del föl. Sedan har underlaget i boxen också betydelse för hur lätt resp svårt de har att resa sig. Men om han äter när han kommer upp och för övrigt ser pig och frisk ut så är det bara att fortsätta hjälpa honom upp. De flesta har fått in teknik och balans inom ett dygn men det finns också föl som behövt flera dagar för lära sig klara det själv.
Har han däremot inte ätit ordenligt och/eller börja bli tröttare så är det dags för veterinär och foalcheck. Svaret på den kommer att tala om ifall det behövs annan behandling som t ex plasma.

Jag hade ett långbent föl som inte kunde resa sig själv på runt 12 h, visst blir man orolig men det gick bra.
Hon stod hyfsat på egna ben om man reste honom.

Tack för snabba svar!! Fölet är piggt för övrigt, gallopera runt i boxen och leker när han väl kommit upp. Det är just teknikien med att komma upp som han inte har. Han har inte heller helt rätt teknik att finna spenerna, men när han väl hittar spenan så suger han. Men han suger bara 10 sek eller så... Men stoet har mycket mjölk, det bara sprutar från juvret!!
PLAN är då att låta dem stå inne tillsvidare, hjälpa fölet upp en gång i timman så att han får dia. Hur länge ska han dia. Innan han får lov att lägga sig ner?

Tack så mycket! vh Joanna

Vet inte var du bor men det kan mycket väl vara så att fölet lättare kommer att lära sig tekniken ute, ja den att resa sig alltså. Så om vädret tillåter och framför allt underlaget i hagen så kan han gärna få vara ute lite i morgon.

Låt honom klara sig själv med mat och annat när han väl är uppe. Så unga föl blir fort trötta så om han lägger sig direkt efter maten kan det vara bättre att låta honom få ligga en stund innan man reser honom igen.

Har själv haft två som fått ha hjälp att komma upp. Den ena lärde sig själv efter ca 15 timmar och den andre var tyvärr för svag redan från början för att klara sig. Men din låter helt klart som min förste så det är säkert ingen fara med honom.

Vi bor i skåne, så om vädret tillåter imorgon så släpper jag ut dem en runda. Men hur kan han ha sådana svåra problem att hitta spenan? den är ju precis framför honom, han är där och nafsar men jag måste lixom peta in spenan i munnen på honom..

Alla har problem i början. Fick själv ett föl i morse och även om han sköter sig själv d v s kan resa sig och äta. Så letar han på fel ställe mellan varven så stoet blir tokigt. Även om instinkten är där så tar det lite tid för allt att falla på plats. Låt honom leta själv ett tag innan du hjälper honom så kommer han fortare på vad det är han ska leta efter. Nu är ju den värsta perioden över med att ha måste ha i sig råmjölken. Så nu kan det få ta tid och du kan låta honom leta själv tills han hittar rätt.

Jag skulle snarare rekommendera att ha dem ute istället. Jag jobbade på stuteri under några år och vi hade en sandpaddock där de nyaste fölen fick gå första dagarna. De stärker sig mycket bättre på bra underlag utomhus än vad de gör i en box där de inta kan röra sig fullt ut. Vi fick några fölungar som man undrade om de någonsin skulle kunna gå. Benen var krökta åt alla håll men med mycket vistelse på fast underlag så blev samtliga helt ok. Ett ridhus kan funka om det är uselt väder. Det viktigaste är att han rör sig.

Senast ändrad:

Benen ær långa men inte krokiga, han prøvar att resa sig men ger upp rætt så snabbt. Han kanske vant sig vid att vi hjælper honom? Det jag ær mest orolig før ær att han inte fått i sig tillræckligt med råmjølk och drabbas av ngn infektion.. och blir svagare, vilket skulle vara førødande vid denna tidspunk. Han ser rætt så tunn ut oxå. Han ær rætt så høg oxå, mætte honom till 113 cm, vilket ær rætt så høgt va? (ursækta de danska bokstæverna, men ær på arbetet i danmark). Sambon ær hemma och tar hand om sto och føl. Hjælper honom upp en gång i timman och ser till att han diar.
Jag måste bara ge stoet en stor eloge før sådant tålamod, hon ær værldens bæsta mamma. Tack før alla tips!

Det bästa du kan göra nu om han inte reser sig ännu är att ut en veterinär som gör foalcheck på honom. Det är ett blodprov som visar om han tillräckligt med antikroppar. Har han det så är det lugnt och han har fått i sig tillräckligt med råmjölk. Om inte så är det dags att ge honom plasma för att ge honom bästa möjliga chans.

Idag är han starkare, kommer upp til sittande. När han väl kommer upp så hittar han nu spenerna :). Men nu såg jag precis att stoet darrar lite på bakbenen och rumpan. Har inte sett henne ligga ner på över ett dygn, (antagligen för att hon passar på fölet hela tiden). Hon har fått E och selentillskott de sista månaderna, vet ni vad det kan vara? Ringer veterinär imrogon som får komma ut och ta ett blodprov och titta till stoet.

Har stoet fått vara ute alls sedan fölningen?
Är du säker på att hela efterbörden kom ut?
Har du tagit tempen på henne?

En god nyhet! Fölet stog på benen när jag kom ut för att hjälpa den. Så den måste alltså rest sig själv :) Jag har dock hjälp honom efter det men endast genom att trycka lite över korset så att "resreflexerna" stimuleras och stöttat pyttelite runt rumpan. Det går framåt! Nu hittar han även spenerna helt själv, och han ser mätt och go ut efter. Han ser riktigt pigg ut, galopperar runt i boxen så att stomamma blir helt nervös.
Angående stoet så kom hela efterbörden ut, inspekterade den noga. Ingen temp och har rört sig i hagen efter fölning (utan föl). Äter hö och ser pigg ut. Äter kraftfoder men inte allt som serveras. Darrade inte på benen nu sist då jag var ute. Om jag känner stoet rätt så tror jag på utmattning. Hon går in för det här till 110 procent och bevakar och är efter fölet hela tiden, vilar aldrig. I vanliga fall så ligger hon ofta ner och vilar. Ska ringa vet imrogon och höra med honom om han tycker vi ska ta ett blodprov. Jag frågade honom just om det när han var här sist och då sa han att det inte var nödvändigt om fölet fick i sig mjölk inom 12 timmar och fölet började ju så smått dia efter 6 timmar.

Släppte inte ut honom idag eftersom det regnade och blåste en hel del. Men imorgon hoppas jag på bättre väder så att han kan få komma ut lite. Hur länge har ni ute era föl de första gångerna?

beror på väder och hur torrt och varmt det är, nån timme ett par ggr om dan om det är varmt och torrt annars en lagom stund så de får springa på fast underlag, de ska inte lägga sig på blöt och kall mark.
Min var också svag i början, vi mjölkade ur första givan och nappade henne, sen när stallägaren kom in och fodrade nån timme senare, vi var hemma och åt så hjälpte han henne upp och hon diade:)
mitt sto var väldigt darrigt första dagarna, men hon var helt slut pga kraftiga förvärkar och en jobbig förlossning.

Så som vädret har varit här idag och så blöt som marken är nu. Så hade jag inte låtit ett så ungt föl vara längre än tills att det ville lägga sig. Hade förr låtit det få komma i flera omgångar istället så att det höll sig på benen ute och sov/vilade inne.
Men som nu innan när det varit torrt och mycket sol så att det har varit varmt på marken har mina fått vara ute mellan fem till sju timmar. Mest beroende på hur snabbt det blivit varmt på morgonen och fram tills det börjat fuktigt på kvällen.

Så bra att fölet kan resa sig själv nu!
Jag håller med de som säger att du inte ska låta fölet ligga ner på fuktig mark.
Om fölet inte fick i sig råmjölk föränn efter 6 timmar hade jag låtit göra en foal check nu medsamma.

grannen som föder upp travhästar i liten skala har haft samma problem som du med 2 av 3 fölungar.
Vi har mjölkat ur stoet till en början för att se till att fölis får i sig råmjölk. Men sen har hon fått gå ut och lyfta upp fölungen. Den ena tror jag hon fick hjälpa i 3 dagar innan han slutligen kom på hur han skulle göra.
Var precis som din lite lat och gjorde inga större ansträngningar själv (som tur är fölade de under full bevakning allihop). Vet inte om det kan ha att göra med vinklar, stabilitet i kroppen lr vad.
Alla mina halvblods(sto)föl har med mkt längre ben skuttat upp själva så fort de varit ute ur stoet.

kl

Jag har läst någonstans att det är vanligare att hingstföl har problem att resa sig i början, och även att de har svårare att hitta juvret. Jag vet inte om det stämmer men min som hade problem första dygnet var ett hingstföl.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 654
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 208
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka