Föl som bits

Brinnandemockasinen

Trådstartare
Hej!
Jag har ett 3.5 månader gammal hingstföl som som bits. Han biter hela tiden. Jag behöver tips på hur jag ska få honom att sluta. Är det någon som har nåt tips?

Hej!
Jag har ett 3.5 månader gammal hingstföl som som bits. Han biter hela tiden. Jag behöver tips på hur jag ska få honom att sluta. Är det någon som har nåt tips?

Avvisa, visa med kroppspråket att det inte är ok, fösa bort/knuffa undan?

Tänker mig att man kan väl visa på nästan samma sätt som vilken häst som helst att beteendet inte är önskvärt när de blir för närgångna?
Det gör jag typ dagligen på hästar jag hanterar oavsett vad de gör. Känner jag att jag vill ha mer space ber jag om det/ser till att de flyttar sig längre från mig. Oftast räcker små gester med armarna för att de ska förstå eller att jag petar/trycker undan dem lite lätt

Och se till att försvåra för den att bita, vara extra observant och bryta fölets handling före den hinner bita.

Tycker att du fått bra råd av Dandylinn. Flytta undan honom om han är en bit ifrån dig så kan han inte bita dig. Han har väl andra föl att busa med, skaffa det annars. Det är bra med kompisar av många andra orsaker också.

Han attackbiter inte inte som om han skulle vara arg. Men han är som en fluga, tar precis varenda chans att sätta tänderna i mej. Undantag när jag leder honom. När jag flyttar undan honom passar han på att bita mej på armarna och sedan är han tillbaka som en jojo.

Putta bara bort honom och hantera honom inte för mycket, det är bättre att han blir uppfostrad av andra hästar. När du behöver göra något, ex lyfta hovar eller liknande så försök ha någon att hjälpa dig att hålla honom så att han inte kommer åt att bitas.

Det försvinner sen när han kastreras, hingstföl vill gärna bitas :)

Alltså, då biter han den som håller i. Jag hanterar honom med borstning osv några dagar i veckan i övrigt leds han in och ut till hagen.
Jag vill absolut inte framstå som om jag inte vill ta till mej det ni skriver men tro mej jag har gjort allt ni skriver och det hjälper inte. Gör ganska ont när han sätter tänderna i fläsket!

Jag tror du hanterar honom för mycket :) Han behöver leka och fostras av andra hästar, då blir han så mycket enklare sen. Led in och ut ur hagen, det räcker. Som det låter nu håller han på att tappa respekten för dig.

Jotack, mitt föl har bitit mig i häcken också... Aj ! :p

Alltså, då biter han den som håller i. Jag hanterar honom med borstning osv några dagar i veckan i övrigt leds han in och ut till hagen.
Jag vill absolut inte framstå som om jag inte vill ta till mej det ni skriver men tro mej jag har gjort allt ni skriver och det hjälper inte. Gör ganska ont när han sätter tänderna i fläsket!

Går den med andra föl?

Andra hästar förutom mammahäst?

Hur är mammahäst i tolerans? (just det kan göra mycket..ofta kan mammahäst vara jäkligt tolerant och säger typ aldrig ifrån..då kan fölen bli extra klängiga, kan isf vara en god idé att låta dem gå bland fler hästar)

Tyvärr går den inte med några andra föl. Mammahäst är en mycket rutinerad morsa som säger ifrån på ett bra sätt när hon anser att det har gått för långt.

Tyvärr går den inte med några andra föl. Mammahäst är en mycket rutinerad morsa som säger ifrån på ett bra sätt när hon anser att det har gått för långt.
Jag förstår inte varför man inte ser till att ett föl har sällskap av jämnåriga när man lagt ner så mycket möda på betäckning och dräktighet(?) innan, tar planeringen slut vid födseln? Det är stor skillnad att hantera ett föl som får leka med andra föl jämfört med ett som bara har mamma, oavsett hur rutinerad hon är. Och nej, man behöver inte alls "träna" en massa med ett litet föl för att det ska gå att hantera vid verkningar.

Inget personligt mot dig, men har den gått utan andra föl sedan den föddes? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat