Föl som bits

1. Jag tränar ju hellre att lyfta fötterna på honom några gånger än att jag har honom liggandes på rygg i stallgången när det är dax att verka!!
2. Hur min planering för sällskap ser ut behöver jag inte redovisa och det var heller inte frågan här!
3. Nej, det är inte mitt första föl. Men däremot mitt första föl som beter sig så här.

Jag skulle vara tacksam om vi kan hålla oss till frågan! Det är faktiskt det enda jag undrar över i dagsläget.
Frågor på det?

1. Jag tränar ju hellre att lyfta fötterna på honom några gånger än att jag har honom liggandes på rygg i stallgången när det är dax att verka!!
2. Hur min planering för sällskap ser ut behöver jag inte redovisa och det var heller inte frågan här!
3. Nej, det är inte mitt första föl. Men däremot mitt första föl som beter sig så här.

Jag skulle vara tacksam om vi kan hålla oss till frågan! Det är faktiskt det enda jag undrar över i dagsläget.
Frågor på det?

Jag skulle dock vilja inflika med att hur föl beter sig kan avspegla sig mycket i om de har sällskap i en flock med andra mammor och föl eller inte.
Hela biten ang att hästar redan fr födseln får uppfostras av olika individer förutom mamma är jätteviktig. Lära sig bli häst helt enkelt

Så det är ett tips snarare än kritik man bör fundera över också.

Att han går bara med sin mor är ju självklart en aspekt i det hela. Men vi står inför fullbordat faktum att så är inte fallet och därifrån sökte jag tips. Det var helt enkelt sista chansen att få ett föl från detta sto och det har inte gått att lösa på något annat vis.

Det känns så tröstlöst när man frågar nåt på ett forum som detta. Jag har gott om erfarenhet av hästar, föl och unghästar. Men här så så känns det som om jag skulle behöva lämna referenser innan jag kan få ett vettigt svar utan moralpredikningar om något annat.
Men jag tackar för det svar med tips och råd jag har fått.

Att han går bara med sin mor är ju självklart en aspekt i det hela. Men vi står inför fullbordat faktum att så är inte fallet och därifrån sökte jag tips. Det var helt enkelt sista chansen att få ett föl från detta sto och det har inte gått att lösa på något annat vis.

Det känns så tröstlöst när man frågar nåt på ett forum som detta. Jag har gott om erfarenhet av hästar, föl och unghästar. Men här så så känns det som om jag skulle behöva lämna referenser innan jag kan få ett vettigt svar utan moralpredikningar om något annat.
Men jag tackar för det svar med tips och råd jag har fått.

Fast du ber ju om tips på vad man kan göra för att lösa problemet och ev grundorsaker till varför den beter sig som den gör. Du har själv skrivit att du testat allt och det fungerar inte.
Vill man stanna där och inte se andra lösningar så är det också okej..men som sagt du ber om råd/tips från andra i din fråga.

Blir som oerhört svårt att ens komma med inputs om allt bara förkastas.
Sen ja, som med många hanteringsproblem så är det nog alltid bäst att du kontaktar någon erkänt kunnig person som kan hjälpa dig på plats.

För övrigt i ämnet: Jag själv tycker länken var oerhört intressant att läsa, nåt jag inte tänkt på alls tidigare..men det låter väldigt logiskt och intressant i den bemärkelsen när man pratar om inlärning kontra vilket stadie individen befinner sig i

Senast ändrad:
Jag läste länken och tyckte också att den var intressant.

Tycker faktiskt inte att jag förkastar något förslag jag säger bara att jag har provat det mesta av förslagen.

Och sällskap torde ju vara den mest optimala lösningen, ingen tvekan... Men det går inte just nu och då måste jag ju ta det därifrån, eller hur?

Tja det är svårt att ge råd i det här fallet, eftersom du kommer att uppfatta dom som påhopp och avfärda dom som att vi är ute efter att framställa dig i dålig dager.

Fölet är fullt i bus och energi som han inte får utlopp för. Mamma sätter stopp för bus, det är inte hennes uppgift, hon ska uppfostra och verkar sköta det bra. Du som ägare ser inte till att han får utlopp för energin någon annanstans än genom att försöka busa med dig. Vem tror du att han ska busa med om inte med dig? Han är ju inte dum eller elak, han är ju ett helt normalt, friskt föl fullt av energi, vilket du trots allt ska vara tacksam för.

Annonsera om jämnårigt sällskap på något sätt, antingen hyr in någon hos dig eller ta kontakt med stuteri och försök hyra in dina där. Det bästa vore nog en större åldersblandad flock eftersom han har fått ta för sig så rejält redan, det är kanske inte alla föl som klarar av honom. Och nej du kanske inte kan träna hovlyft då men å andra sidan så verkar det som att du mest tränar din häst att vara över dig i rang och hunsa med dig. Problemet kommer inte att försvinna när han växer utan det kommer att växa med honom. 4 mån föl som redan hunsar med människor blir inte roligt att hantera som ettåring.

Du kan visserligen säga ifrån hårdare men det kommer bara att skapa ännu mer frustration för honom. Han behöver få sina grundläggande behov tillfredsställda. Skaffa honom en flock att härja i och bli uppfostrad i. När du sedan hanterar honom måste du vara stenhård och inte tolerera att han bestämmer över dig, vilket han lärt sig redan och kanske kommer att fortsätta försöka med.

Du kommer att ta detta råd som ett påhopp på dig som hästägare. Men det finns inget annat du kan göra som inte är djurplågeri. Hade du haft en Border Collie som fick 10 min stimulans per dag så räcker det inte att smälla den på nosen om den bits. En del föl har mindre energi och dessa problem hade inte uppstått.

Hoppas för din och dina hästars skull att du hittar en lösning som känns bra för er alla. Tycker synd om både dig och hästarna.

Nej, jag tar det inte som påhopp. Men naturligtvis så blir jag ju ledsen när du kallar mej djurplågare. :cry: Och att det skulle vara synd om mina hästar. Jag vill inte heller att han ska gå själv såhär men när jag inte kan lösa det... Jag bor i Norrland, här duggar inte uppfödarna tätt och jag har annonserat. Dessutom har jag blivit sjuk och har svårt att orka allt sedan jag betäckte och nu ser det ut så här.

Frågor på det?
Ja, frågan kvarstår. Har den eller har den inte sällskap av andra föl? Det är som jag redan sagt stor skillnad att hantera ett föl som har jämnåriga att leka med kontra ett som är ensamt. Svaret på hanteringen utgår från det och nej, föl brukar inte behöva verkas liggandes på rygg utan "träning" att lyfta hovarna. :eek:

Svaret huruvida han har eller inte har fölsällskap är besvarad med ett nej. Hovslagaren har varit här och då stod han på bakbenen och slog nästan runt. Tycker du att jag ska låta honom göra det nästa gång?

Svaret huruvida han har eller inte har fölsällskap är besvarad med ett nej. Hovslagaren har varit här och då stod han på bakbenen och slog nästan runt. Tycker du att jag ska låta honom göra det nästa gång?
Jag vet inte om du läste texten i länken, men där stå hur man kan göra när man ska verka hovarna på ett föl.

Text från länken
-
Vad är då lagom mycket hantering av ett föl? Jag och många uppfödare med mig anser att man gör vad som behövs med fölen, varken mer eller mindre. Det vill säga man leder till och från hagen, man verkar, avmaskar och vid behov utför nödvändiga behandlingar. I övrigt så är fölet med och observerar när man hanterar dess mamma. För att man ska kunna till exempel verka ett föl behövs ingen träning. Även om man skulle träna fölet på att lyfta hovarna innan hovslagaren kommer, så är det inte alls säkert att fölet minns vad man övade på gången innan i alla fall, den är ju ett litet barn med en outvecklad hjärna och helt enkelt inte kapabel att ta till sig träning på det viset som en äldre häst är.

När vi verkar fölhovar så gör vi så här: Stoet binds fast och fölet binds fast i sin mammas hals. Det brukar de acceptera jättebra. Om fölet drar lite i grimskaftet så stöttar man dem i rumpan tills de slutar dra. Därefter lyfter man helt enkelt det ben som ska verkas, väntar några sekunder tills fölet inte sprattlar, drar några tag med raspen (Fölhovar är mjuka och det finns inte mycket att ta av, så verkningen tar inte mer än några sekunder.) och sedan är det färdigt.
-

Drevet går...
Du har ett litet hingstföl som biter dig.
Du är desperat behov av hjälp för att lösa problemet.
Du får råd hur du ska göra.
Du får även höra vad du har gjort för fel.
Du har gjort fel, det är därför du har ett föl som bits.

Varför tål du inte att höra att du har gjort fel?
Hur ska du kunna rätta till felet om du inte tar till dig råden?

Vad trodde du att du skulle få för svar?

Du har ett litet hingstföl som biter dig. Ja.
Du är desperat behov av hjälp för att lösa problemet. Är på inget vis desperat.
Du får råd hur du ska göra. Som jag redan jobbar med.
Du får även höra vad du har gjort för fel. Ja, och det innebär att vi står inför fullbordat faktum.
Du har gjort fel, det är därför du har ett föl som bits. Jag har skött detta fölet som jag har skött alla andra föl som jag har haft i min vård, förutom att han går själv med sin mor.

Varför tål du inte att höra att du har gjort fel? Känns snarare som om ni blir stötta över att jag redan jobbar enligt era råd och att det ännu inte har burit frukt. Och att jag inte lägger mej platt för er.
Hur ska du kunna rätta till felet om du inte tar till dig råden? Det enda rådet jag inte kan ta till mej är att skaffa ett halvt stuteri.

Vad trodde du att du skulle få för svar? Ja, egentligen inget annat än så här. Meen, dessa svar kom inte förrän ni fick klart för er att han går ensam med sin mor. Och det är inte det som är problemet. Problemet är att han bits. Att bitandet kommer sig av att han går ensam har jag inte protesterat emot. Men att han går ensam är inget som går att ändra på i dagsläget. Så frågan var, har ni några tips på hur jag kan få honom att sluta?

Jag lämnar er nu, tack för hjälpen!

Strunta i det.
Det är garanterat många som har ett hingstföl som inte har sällskap av annat föl!
Hur många får 2 hingstföl samma år.
Däremot kan man till sommaren ragga upp en kompis alt. skicka den på bete.

Jag skaffade "sällskap" till min för många år sedan. Min slog mot den första dagen (vilket den aldrig någonsin gjorde igen mot ngn) o hade inget som helst utbyte av den. Den vuxne fick vara sällskap åt båda.

De flesta hingstfölet tuggar på allt o alla.
Man kan ge domosedan under tungan om hovis anser att det behövs.
Hellre det än att klanta sig o det händer ngt allvarligt

Senast ändrad:
Du får även höra vad du har gjort för fel. Ja, och det innebär att vi står inför fullbordat faktum.
Du har gjort fel, det är därför du har ett föl som bits. Jag har skött detta fölet som jag har skött alla andra föl som jag har haft i min vård, förutom att han går själv med sin mor.

Varför tål du inte att höra att du har gjort fel? Känns snarare som om ni blir stötta över att jag redan jobbar enligt era råd och att det ännu inte har burit frukt. Och att jag inte lägger mej platt för er.
Hur ska du kunna rätta till felet om du inte tar till dig råden? Det enda rådet jag inte kan ta till mej är att skaffa ett halvt stuteri.

Vad trodde du att du skulle få för svar? Ja, egentligen inget annat än så här. Meen, dessa svar kom inte förrän ni fick klart för er att han går ensam med sin mor. Och det är inte det som är problemet. Problemet är att han bits. Att bitandet kommer sig av att han går ensam har jag inte protesterat emot. Men att han går ensam är inget som går att ändra på i dagsläget. Så frågan var, har ni några tips på hur jag kan få honom att sluta?

Du skiter i de råd du får och du skiter i beprövad hantering av föl och sen är du förvånad över att det inte fungerar?! :eek:
Ja, ja, vill du inte komma till rätta med problemet förstår jag öht inte varför du skriver. INGET föl som jag träffat genom åren står på bakbenen när det ska verkas och INGEN av dem är "tränade", så kör ditt race men jag tycker synd om fölet när det så uppenbart går prestige i saken istället för att vara lite ödmjuk, ta till sig och inse att det du gjort i all välmening inte fungerar.

Jag är född i Norrbotten, uppväxt i Västerbotten och jag vet att det föds föl och finns hästar även där uppe, så det går säkert att hyra in dem någonstans hos kunnigt folk med andra fölston, men när du har noll och intet intresse av att ens försöka så är det väl bara att införa tvång och våld. :cautious:

J

ja, en sak kan du vara säker på.

If you change nothing, nothing changes.

Känner mej nödd och tvungen att fråga: Vad mer ska jag göra förutom att köpa ett halvt stuteri?
Vad är det ni inte förstår? Jag följer ju redan era råd som ännu inte har burit frukt!

Jag stallade in efter bete för tre veckor sedan, har hållit på med honom fem - sex gånger i stallet och han har likt förbannat bitit mej hela sommaren. Och ute i hagen har jag banne mej inte försökt att lyft några hovar! Han trippade lite på tå när han var nyfödd och fick därför rekommendation av hovslagaren att stretcha och massera. Skulle jag hoppa det också?

Har du verkligen provat allt? att inte hantera fölet alls på några veckor? Ge det en chans :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Cina B
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur