Då tror jag du får acceptera att han biter dig. Beteendet kommer säkert ge med sig så fort du kastrerat sen Putta bort honom är det enda jag kan komma på men det har du ju redan provat.Japp, hela sommaren! Förutom en avstickare till fölvisning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då tror jag du får acceptera att han biter dig. Beteendet kommer säkert ge med sig så fort du kastrerat sen Putta bort honom är det enda jag kan komma på men det har du ju redan provat.Japp, hela sommaren! Förutom en avstickare till fölvisning.
Vi har haft två resp. ett sto i avel och jag har inte märkt någon skillnad på de föl som gått själv eller de som haft en jämnårig kamrat. De första månaderna är mamman mycket mera betydelsefull än kamrater vad jag sett
Det måste vara en ovanlig observation.
Jag uppfattar det som att fölen normalt tar kontakt med andra föl efter att första bondingperionden med mamma är klar, typ 3-4 veckor. Från 6 veckors ålder så leker de tillsammans. Jag har aldrig varit med om friska fölungar som inte velat leka med andra föl och hellre väljer mamma. Så klart är stoet viktigast ur mat och trygghetssynpunkt, men lekkamraterna är viktiga just för leken.
Att han går bara med sin mor är ju självklart en aspekt i det hela. Men vi står inför fullbordat faktum att så är inte fallet och därifrån sökte jag tips. Det var helt enkelt sista chansen att få ett föl från detta sto och det har inte gått att lösa på något annat vis.
Det känns så tröstlöst när man frågar nåt på ett forum som detta. Jag har gott om erfarenhet av hästar, föl och unghästar. Men här så så känns det som om jag skulle behöva lämna referenser innan jag kan få ett vettigt svar utan moralpredikningar om något annat.
Men jag tackar för det svar med tips och råd jag har fått.
Vem har skrivit att du ska skaffa ett halvt stuteri? Det som skrivs är att du får se till att han får andra föl /unghästar att leka med och det var då helt jävla otroligt om det inte finns en enda fölunge i hela Norrland utom din fölunge!Har faktiskt aldrig påstått att jag inte förstår att det är ett problem att han går själv. Men som jag sagt, jag står inför det faktumet och kan inte ändra på det.
Urdålig attityd mot...?
Nä, men du vet ju bäst så då är det väl bara att ta fram pisken och lära honom veta hut.Men nu får ni faktiskt ge er!! Jag har klart och tydligt skrivit att jag har inte den möjligheten nu pga sjukdom. Sjukdom som naturligtvis inte var planerad när jag betäckte. Och visst, Norrland är stort dvs stooora avstånd. Jag skrev att jag annonserat men ej fått napp. Jag tänker inte åka 30 mil med honom eller för den delen hans mamma.
Jag sa det. Men jag kallar det inte "spöa upp". Det krävs mer finkänslighet än så. Men poängen är att han när du korrigerar ska hoppa iväg 7 meter.
Jag har inga erfarenheter av föl som inte respekterar människor.Jaså jaha, var det du!? Nää, det tyckte inte jag att du sa. Men jag fattar vad du menar.
Jaså jaha, var det du!? Nää, det tyckte inte jag att du sa. Men jag fattar vad du menar.
Jag har inga erfarenheter av föl som inte respekterar människor.
Jag har erfarenhet av en vuxen häst, som som bara har gått ihop med mamma hela livet, den hästen va också mycket överhanterad som föl.
Noll respekt och bufflig utan dess like.
Det enda sättet för mig att hålla hästen på behörigt avstånd va att ta upp mycket plats runtomkring mig
När jag ledde till och från hagar hade jag alltid ett grimskaft som jag slog mig själv på ryggen, snurrade runt min kropp. Kom hästen nära fick hen en smäll av skaftet.
Du ska inte slåss, du ska bara bevaka din space.
Respekterar fölet inte grimskaftet, ta något annat som känns på nosen, en bit tvättlina t. ex.