Föl som bits

Vi har haft två resp. ett sto i avel och jag har inte märkt någon skillnad på de föl som gått själv eller de som haft en jämnårig kamrat. De första månaderna är mamman mycket mera betydelsefull än kamrater vad jag sett, sen ju äldre fölet blir desto viktigare är andra hästar men det behöver inte vara jämnåriga. En åldersblandad unghästflock övervakad av stoet fungerar bra tycker jag, särskilt om unghästarna sedan skickas på sommarbete i en större blandad flock med även äldre hästar.

Och TS fråga: I synnerhet små hingstföl kan vilja bita på allt de kommer åt men varför bry sig, beteendet försvinner av sig själv och de brukar inte bita så särskilt hårt.

Jag hade ett riktigt monster som pga sjukdom var tvungen att hanteras flera gånger varje dag( sprutor i hals och pasta i munnen). En dag tröttnade jag då han stegrade och skulle "busa". Så jag höll kvar i linan och han fick ena frambenet över den. Han blev mycket paff och efter den dagen lärde han sig att gå snällt och att stegra inte var ok. Sedan dess kan jag räkna hans "bus" mot mig på 1 hand. Han är super trevlig i all hantering oavsett om det gäller lastning, veterinärbesök, hovslagare eller annat. Mot hästarna i hagen är en annan sak och då är han som vilken unghäst som helst! Jag tycker det är viktigt att tidigt lära dem att det är ok att busa i hagen med de andra hästarna. Men ett nej från mig är ett nej. Oavsett ålder.

Han är idag 1½ år och fortfarande hingst. Bitas slutade han med i samma veva som han stegrade och fastnade i linan. Likadant med lastningen. Första gången vi lasttränade slog han tyvärr i huvudet ( Han kastade sig och vi hann inte med att släppa linan) Men det resulterade i att han sedan den dagen gått rakt in utan minsta bråk och står som ett ljus.

Nu har han som sagt varit mycket sjuk under sitt första år. Och detta har givetvis bidgarit till att vi har varit tvugna att hantera honom mycket. Så att man bara ska låta dem vara kan funka. Men ibland går det inte och då valde jag att bli förbannad. Vilket uppenbarligen funkade på mitt "Monster".

Lycka till TS!

Vi har haft två resp. ett sto i avel och jag har inte märkt någon skillnad på de föl som gått själv eller de som haft en jämnårig kamrat. De första månaderna är mamman mycket mera betydelsefull än kamrater vad jag sett

Det måste vara en ovanlig observation.
Jag uppfattar det som att fölen normalt tar kontakt med andra föl efter att första bondingperionden med mamma är klar, typ 3-4 veckor. Från 6 veckors ålder så leker de tillsammans. Jag har aldrig varit med om friska fölungar som inte velat leka med andra föl och hellre väljer mamma. Så klart är stoet viktigast ur mat och trygghetssynpunkt, men lekkamraterna är viktiga just för leken.

Det måste vara en ovanlig observation.
Jag uppfattar det som att fölen normalt tar kontakt med andra föl efter att första bondingperionden med mamma är klar, typ 3-4 veckor. Från 6 veckors ålder så leker de tillsammans. Jag har aldrig varit med om friska fölungar som inte velat leka med andra föl och hellre väljer mamma. Så klart är stoet viktigast ur mat och trygghetssynpunkt, men lekkamraterna är viktiga just för leken.

Så menade jag inte, har man två föl kommer de såklart börja leka med varandra precis som du skriver redan när de är några veckor gamla. Det jag menade är att de första månaderna inte är lika viktiga som sedan när fölet blir äldre och att jag inte märkt någon skillnad i uppförandet hos dem som gått själv med sin mamma över sommaren jämfört med de som haft en jämnårig kamrat när de blir äldre och skall börja hanteras lite mer.

Att han går bara med sin mor är ju självklart en aspekt i det hela. Men vi står inför fullbordat faktum att så är inte fallet och därifrån sökte jag tips. Det var helt enkelt sista chansen att få ett föl från detta sto och det har inte gått att lösa på något annat vis.

Det känns så tröstlöst när man frågar nåt på ett forum som detta. Jag har gott om erfarenhet av hästar, föl och unghästar. Men här så så känns det som om jag skulle behöva lämna referenser innan jag kan få ett vettigt svar utan moralpredikningar om något annat.
Men jag tackar för det svar med tips och råd jag har fått.

Tydligen har du inte tillräckligt med erfarenhet eftersom du inte förstår att grund problemet beror på att han behöver en LEKKOMPIS att bita på istället för dig för att få ut sin energi på .
Löser du det problemet först är jag övertygad om att lyfta foten sen också löser sig .
Förövrigt så har du en urdålig attityd !

Har faktiskt aldrig påstått att jag inte förstår att det är ett problem att han går själv. Men som jag sagt, jag står inför det faktumet och kan inte ändra på det.
Urdålig attityd mot...?

Har faktiskt aldrig påstått att jag inte förstår att det är ett problem att han går själv. Men som jag sagt, jag står inför det faktumet och kan inte ändra på det.
Urdålig attityd mot...?
Vem har skrivit att du ska skaffa ett halvt stuteri? Det som skrivs är att du får se till att han får andra föl /unghästar att leka med och det var då helt jävla otroligt om det inte finns en enda fölunge i hela Norrland utom din fölunge! :banghead:

Men nu får ni faktiskt ge er!! Jag har klart och tydligt skrivit att jag har inte den möjligheten nu pga sjukdom. Sjukdom som naturligtvis inte var planerad när jag betäckte. Och visst, Norrland är stort dvs stooora avstånd. Jag skrev att jag annonserat men ej fått napp. Jag tänker inte åka 30 mil med honom eller för den delen hans mamma.

Alternativ.
1. Låt han fortsätta som han gör. Endera slutar han, eller så blir han en odräglig jättebaby hela livet, men noll respekt för människor.
2. Se till att han slutar. Men i och med att det sitter så rotat nu, får du med hårdhandskarna visa att du INTE tolererar att bli biten.
Det gäller i så fall att vara både snabb, försigkommen, konsekvent och TUFF.

Som jag tolkar dig ser han dig inte alls som nån flockledare, utan en kul figur som man kan leka med, och när man biter den figuren leker den tillbaka. :-)

Men nu får ni faktiskt ge er!! Jag har klart och tydligt skrivit att jag har inte den möjligheten nu pga sjukdom. Sjukdom som naturligtvis inte var planerad när jag betäckte. Och visst, Norrland är stort dvs stooora avstånd. Jag skrev att jag annonserat men ej fått napp. Jag tänker inte åka 30 mil med honom eller för den delen hans mamma.
Nä, men du vet ju bäst så då är det väl bara att ta fram pisken och lära honom veta hut. :crazy:
Själv åkte jag först 13 mil med dräktiga ston för att ge dem ultimat omvårdnad och övervakning inför fölningen och sedan 18 mil med sto och föl på hösten till lösdriften för att ge min lillkille en bra start, men så har jag inte behövt spöa upp honom heller. :meh:

Jag sa det. Men jag kallar det inte "spöa upp". Det krävs mer finkänslighet än så. Men poängen är att han när du korrigerar ska hoppa iväg 7 meter.

Jaså jaha, var det du!? Nää, det tyckte inte jag att du sa. Men jag fattar vad du menar.
Jag har inga erfarenheter av föl som inte respekterar människor.

Jag har erfarenhet av en vuxen häst, som som bara har gått ihop med mamma hela livet, den hästen va också mycket överhanterad som föl.
Noll respekt och bufflig utan dess like.

Det enda sättet för mig att hålla hästen på behörigt avstånd va att ta upp mycket plats runtomkring mig
När jag ledde till och från hagar hade jag alltid ett grimskaft som jag slog mig själv på ryggen, snurrade runt min kropp. Kom hästen nära fick hen en smäll av skaftet.
Du ska inte slåss, du ska bara bevaka din space.
Respekterar fölet inte grimskaftet, ta något annat som känns på nosen, en bit tvättlina t. ex.

Tanken med att inte hantera unghästar så mkt är att dom inte ska känna sig alltför ”hemma” med människor. Vissa hästar kan tappa respekten för människor om dom hanteras innan dom har lärt sig att inordna sig i en flock. Människor är inte speciellt uppmärksamma på beetenden och snabba med tillrättavisningar om du jämför med andra hästar. Det finns också hästar som är artiga eller lite skygga och tvärtom mår bra av att hanteras mkt. I det här fallet så lär det inte hjälpa att lämna honom i fred med mamma. Att ta in och ut en häst varje dag är att hantera.

Du tycker inte att du får några goda råd om hur du får din häst att sluta bitas, utan du får moralpredikningar om annat. Du vill ha råd som fungerar direkt utan att du ska behöva uppoffra dig på något sätt, du inser inte att bitningen kommer av för mkt felriktad energi.

Om du vill ha snabba resultat utan att ordna det grundläggande problemet så har du redan fått goda råd på hur du ” är hård, spöar upp honom osv”. Dessa sätt är mindre bra för du skapar ännu mer frustration hos en redan frustrerad häst. Lyssna då på Alice Zeta, hon ger goda råd och har dessutom erfarenhet av hur din häst troligtvis kommer att bli som vuxen. Börja med grimskaftet, om det inte hjälper så gå vidare med tvättlinan. När han blir äldre så kan en långpisk vara ett bra alternativ så behöver du inte stå så nära honom. Hur det blir med verkning av hovarna då kan man undra men det finns ju lugnande. På en vuxen häst som Alice häst så finns det inte många alternativ, man måste ju freda sig. Men det kan inte vara den roligaste hästen att umgås med.

Det verkar som om du tycker att du har dålig hästhållning eftersom du bemöter alla råd du får med försvar. Jag tror att alla andra här uppfattar det som att du har hamnat/placerat dig i en jäklig sits som gett dig problem. Jag vet inte hur du ska lösa problemet, men jag vet att din lilla häst inte har förmågan att förstå att du är sjuk, bor i Norrland och så vidare.....Livet förändras för alla hela tiden inte bara för dig. Man får helt enkelt anpassa sig när det uppstår nya situationer och göra det man tror är bäst. Vad som är bäst kan ingen annan avgöra åt dig, det är helt och hållet ditt ansvar.

Men nu får det väl ändå vara nog!
Grimskaft, tvättlina, långpisk.
Det går att vänligt men bestämt "säga till den" redan nu.
Vad vet andra om hur pass intensiv den är.?
Det finns absolut inga garantier att den slutar för att den får en kompis att leka med. Ibland blir de t tvärtom.
Leker likadant med människan om den inte är skygg.
Jag tror att Alla har fått tillrättavisa en hingst!

Hingstar eller sedan val.är munnigare än ston.
De biter sönder svansarna på andra
Jag hade en som i halva livet bet sönder andras täcken, slet av sig skydd o boots o alltid fibblade med blixtlås o annat på mina kläder. Öppnade dörrar, tände lampor. De är individer.

Jag har oxå mitt föl ensam med mamman vilket kommer per automatik att innebära att den kommer att bli odräglig-enligt bukedrevet. Nej de kommer att vara lika tajta som andra livskamrater o stoet kommer inte att ha så många år kvar.
Vi fick ett föl till i byn, men ett hingstföl som oxå går utan kompis. Så planen sprack. Min väninnas hingstföl går oxå utan kompis. Hon har aldrig fått 2 hingstföl samma år. De har gått med övriga stoflocken.
Stofölen har fått skador när de hamnat emellan stona.

Fy vilka dåliga hästägare vi är.
Jag har inga erfarenheter av föl som inte respekterar människor.

Jag har erfarenhet av en vuxen häst, som som bara har gått ihop med mamma hela livet, den hästen va också mycket överhanterad som föl.
Noll respekt och bufflig utan dess like.

Det enda sättet för mig att hålla hästen på behörigt avstånd va att ta upp mycket plats runtomkring mig
När jag ledde till och från hagar hade jag alltid ett grimskaft som jag slog mig själv på ryggen, snurrade runt min kropp. Kom hästen nära fick hen en smäll av skaftet.
Du ska inte slåss, du ska bara bevaka din space.
Respekterar fölet inte grimskaftet, ta något annat som känns på nosen, en bit tvättlina t. ex.

Jag har gärna hästarna i knät för att jag lär dem att jag inte är en häst.
En NH människa klarade inte av det o började knäppa med fingrarna uppe vid deras öron. Som tur var reagerade de inte. Samtidigt var hennes egen häst misstänksam mot människor o hon blev förvånad över att den sökte kontakt med mig.
Så det där svingandet o träffandet med grimskaftet or ett uselt sätt att "fostra" dem.

Man har gått ifrån att överhantering skulle vara skadligt. Felaktigt sådant-Ja absolut!
Varför anses travare vara väl hanterade o trevliga?
Jo för att man Måste börja tidigt.
Det finns nya studier bl.a av Flyinge som bara visar positiva effekter, men där finns kunnigt folk med.
Att hålla på o leka med dem är ngt annat.
Lär dem vad de behöver o sen övrig tid med hästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat