Föl som bits

Tja. Jag har aldrig blivit biten av ngn häst.
Nu med fölet har jag blivit Nypt 2 ggr.
Första gången när den precis fått sina första tänder o sen häromdagen.
Föl fattar inte att det gör ont!
Jag reagerar bara som människa.
Det gör ont o skriker till. Hittills har det räckt.
Hon gör bara som hästar gör. Kliar med tänderna. Det kommer den oxå att LÄRA sig att man inte gör på människor. Skulle den bitas som hingstföl gör nyper jag i underläppen o säger -Nej!
Inte för att den förstår nu, men senare. Den sammanlagda uppfostran i vett o etikett runt människor.
Ett bra sto fostrar sina. Gör de inte det så får andra göra det.

Det var därför jag skrev om anekdoten att mammahäst har börjat säga ifrån o är glad för det.
Hon vet bäst, men mammor brukar ha en ängels tålamod med de sina.
Mina Barn o andras Ungar..:bow:

Nåväl har inte svar på ursprungsfrågan utan delar den snarare men en vuxen hingst. 18 år inriden som 11 åring, sparsamt riden, delvis inkörd som 3 åring. Aldrig körd sen dess. Gått i flock fram till minst 3 års ålder. När han tycker det blir jobbigt försöker hana bitas. Men han respekterar människan - viker undan när han rusar etc. Han har alltså i mångt och mycket hanterats så som jag uppfattar att ni förespråkar. Alltså skulle han inte bitas likväl försöker han även om det mest blir markering men det känns....den här diskussionen har vi dagligen. Vi har haft andra som nafsat när de kom till oss och som slutade mha konsekvent behandling. De metoderna funkar inte på honom dvs fösa bort, flytta sig själv, lätta tag i mulen mm. Just nu försöker vi komma på vad denne gossen svarar på. Följer tråden vidare
Det finns flera såna här som kan ge dig bra svar grundat på stora erfarenheter av vuxna hingstar.
Vuxna Hingstar ska veta var skåpet ska stå.
Där räcker det knappast med ett nyp i läppen.

Vill oxå höra hur kunnigt proffsfolk hanterar sina hingstar

Jag lever nog så på Rosa moln just nu- med min första egen uppfödda fölunge.

Jag gillar när fölet kommer fram o vill umgås, gnäggar när hon hör eller ser mig. Det skäms jag inte över.
Har aldrig varit särskilt intresserad av andras fölungar som bara gömt sig bakom mamman.

Min är framåt, orädd o har humör när det inte passar, vilket jag tycker är sunt.
Jag är inte bara kär för att hon är söt, utan mest för hennes frimodiga personlighet.
Hon Gillar människor!
Jag vill ha hästar som har sin personlighet kvar genom hela livet.

Jag blir ledsen i ögat när jag ser hästar som knappt tittar mot sina ägare än mindre kommer fram o gör det de ska, men inte mer.
Min kanske blir lite bortskämd, men det är mitt barnbarn. .:p Hyfsad kommer den dock att vara.

Håller bara liv i tråden med personligt dravel.....

Nåväl har inte svar på ursprungsfrågan utan delar den snarare men en vuxen hingst. 18 år inriden som 11 åring, sparsamt riden, delvis inkörd som 3 åring. Aldrig körd sen dess. Gått i flock fram till minst 3 års ålder. När han tycker det blir jobbigt försöker hana bitas. Men han respekterar människan - viker undan när han rusar etc. Han har alltså i mångt och mycket hanterats så som jag uppfattar att ni förespråkar. Alltså skulle han inte bitas likväl försöker han även om det mest blir markering men det känns....den här diskussionen har vi dagligen. Vi har haft andra som nafsat när de kom till oss och som slutade mha konsekvent behandling. De metoderna funkar inte på honom dvs fösa bort, flytta sig själv, lätta tag i mulen mm. Just nu försöker vi komma på vad denne gossen svarar på. Följer tråden vidare

Jag upplever ju att nypa i läppen snarare kan trigga hingstar. Jag upplever att de har reflexer att fortsätta nafsa, bita etc vid beröring kring truten. Givetvis kan man träna dem till att inte ha så starka sådana eller att inte agera på de känslorna.
Men jag tror inte på att fostra dem genom att göra sånt. Då får man liksom mer att fostra bort än man får om man korrigerar annorstädes.

Grunden med alla hästar är att se till att de närmar sig en med respekt. Precis som de inte går på hur som helst mot sina hästkompisar får de heller inte göra det mot oss.
Det handlar inte bara om att vakta nån zon eller sfär eller att de ska få komma vid inbjudan etc. Det handlar om att de ska komma mot en på rätt sätt, i rätt energi och med respekt.
Precis som vi hälsar varann som människor.
Iom att vi är så mycket skörare än hästar så är det desto viktigare att de förstår att de inte lever rövare med oss.
Hästar blir inte skrämda och osäkra individer för att man korrigerar dem skarpt.
De blir osäkra då de inte förstår varför korrigeringen kom eller om de inte får känna sig bra/trygga/får vara ifred.
All hästfostran handlar om att vara dynamisk och att inte agera i affekt.
Man bestraffar inte hästar. Man korrigerar i det ögonblick den gör fel. Efteråt är det för sent. Och blir då bestraffning och oftast i affekt.
När man korrigerar gör man det i den kraft/energi det behövs och taggar direkt hästen svarar ner till och är nöjd och glad.
Just därför kan man inte bli förbannad. För då är det svårt att bli tydlig i då de gör rätt.

Jag ska kunna vara runt en hingst(och andra hästar) och röra mig nära den utan att den biter mig.
Visst att de kan råka försvara sig etc i vissa lägen om de tex har smärta eller så.
Men de ska aldrig bita mig bara för att jag finns nära nog. Det får de lära sig av med.

Hittills har jag bara stött på en hingst som inte fattade normala tillsägelser. Vissa har ju lättare eller svårare och en del har befästa problembeteenden. Men de har svarat på normalt språk med viss mängd upprepning.
Däremot hade jag en passhäst på travet som var extremt märklig. Han var en ohängd ungslyngel som man försökt slå tillrätta och inte riktigt lyckats få förstå.
Det hade resulterat i att han var livrädd. Men han kunde bara inte kontrollera sina impulser att bita i allt och alla. Han visste redan då han var mitt i det att han "gjort fel". Så han panikade mitt i det utan att man ens reagerat. Han blev så skraj av att han förväntade sig åka på däng att han stod på tårna och darrade och höll på att ramla och blev då rädd för det etc etc.
Honom undvek jag bara korrigera och höll mig undan. Sen började jag laborera med nyp i halsen och annat som kan funka på en del ungar men inte är lika våldsamt som att ryta eller klappa till eller röra sig hotfullt mot dem etc.
Det gav liten effekt. Men inte mycket..
En dag stod jag med en jumbostor Helosantub öppnad i handen då han högg. Jag stod så till att jag fick in tuben i munnen på honom och en rejäl klick klämdes ut.
Sen bet han aldrig mer just mig.
Jag vet att man förr i militären lät såna hingstar bita i kokta(supervarma) rovor. De brände sig och slutade då.
Det här blev väl en liknande effekt, men utan skador.
Nu vet jag inte hur nyttigt det är med Helosan att äta. Men man kanske kan hitta ngt lika äckligt som de kan få hugga i..

Ang ts så tycker inte jag att upprepningen i sig är det som tränar hästen till saker. Det är HUR man tränar dem. Så hellre några riktigt bra pass än många som går shit.

Jag skulle nog se mig om efter någon som kunde hjälpa mig med den här träningen om jag vore du. Jag tycker det låter som du behöver hjälp av proffs.
Det är bara dumt att nöta och befästa saker som inte ska befästas.
Att få en så ung häst att lyfta benen går rätt fort om man vet vad man håller på med.
Det finns diverse tekniker att arbeta mer säkert och med bättre/snabbare resultat.
Utöver att du kan få hjälp med resten.

@tuphua

Som alltid är ditt inlägg mycket bra, lite färgat dock av att du hanterar mycket problemhästar, långt svårare än vanliga snälla hobbyhästar.

Kl

Angående att få stopp på bitandet genom att få osmakliga saker i munnen kanske det är nåt som kan fungera? Finns ju antibitmedel att ha på t.ex. täcken och boxväggar.
Har smakat själv och det smakar verkligen pyton. Sen är väl frågan om smaken kommer tillräckligt snabbt för att fölis ska koppla ihop det med bitandet men kan va värt ett försök.

OBS svarar flera - missade lite info. Vi har inte fostrat den här pojken utan tagit över honom i år. Vi har lååång erfarenhet av hästar av skilda slag. Det är just bitandet/nafsandet som vi inte får rätsida på här. Han kommer fram när vi ber om det i hagen. Han fixar utan större diskussioner att passera (brunstiga) ston eller andra hästar. Han triggas INTE av ett tag i mulen snarare mysigt säger han. Låter som det uppfattatats som att vi skulle bestraffa -Nix. Straff finns inte på kartan. Det är är en pojke som sannolikt under en period fått möjlighet att lära sig ovanor. Ägaren/ uppfödaren lämnade ut på foder och fick tillbaka något med ett förändrat beteende. Det är inte så att han hugger utan han nafsar till så att det känns och släpper snabbt. Det är INTE under rykt etc utan just när han tycker kraven att t ex gå från stallplanen inte var det han ville just då. Nu får han ju gå med ändå och gör det utan ytterligare protester. Men som sagt i vår värld är det inte ok att hålla på. Har också hört om "varm potatis/rova" men är inte så intresserad. Vi kommer att hitta lösningen på den här ovanan också. Vissa saker tar bara lite längre tid. Men det är kul att se om andra har tips.

Jag lever nog så på Rosa moln just nu- med min första egen uppfödda fölunge.

Jag gillar när fölet kommer fram o vill umgås, gnäggar när hon hör eller ser mig. Det skäms jag inte över.
Har aldrig varit särskilt intresserad av andras fölungar som bara gömt sig bakom mamman.

Min är framåt, orädd o har humör när det inte passar, vilket jag tycker är sunt.
Jag är inte bara kär för att hon är söt, utan mest för hennes frimodiga personlighet.
Hon Gillar människor!
Jag vill ha hästar som har sin personlighet kvar genom hela livet.

Jag blir ledsen i ögat när jag ser hästar som knappt tittar mot sina ägare än mindre kommer fram o gör det de ska, men inte mer.
Min kanske blir lite bortskämd, men det är mitt barnbarn. .:p Hyfsad kommer den dock att vara.

Håller bara liv i tråden med personligt dravel.....
En dag i hagen...

Mamma häst står och betar gräs, där är mycket flugor. Mamma häst viftar på svansen mot flugorna
Fölis går förbi och råkar få snärten av svansen rakt i ansiktet, fölis rycker till, tittar på mamma, som fortsätter betar och vifta bort flugor med svansen

Tror du fölis uppfattar mamma som hotfull och aggressiv?

@Brinnandemockasinen

Jag tycker du ska uppfostra honom som vilken häst som helst. Han kanske är söt nu, men när han väger 700 kg kanske han inte är lika söt längre.

Jag hade planerat sällskap till min fölunge, bara det att stoet till det andra fölet dog så de var tvungna att nappa upp fölet och det funkade bäst på en ridskola där det fanns många som kunde hjälpa till. Mitt föl gick alltså med bara mamma tills hon var 8 månader sedan fick hon gå med andra unghästar.

Jag brukade ha med fölet när jag red ut. Jag brukade även "cantra" mamman i paddocken och det tyckte fölet var skitkul hon brallade omkring och fes :D

Jag jobbar på.
Har också haft honom med när jag har ridit, då passar han på att lattja!

Jag är inte orolig att det ska gå på tok.
Ibland går det inte som planerat och då får man göra det bästa av situationen.

Jag blir lite trött över att folk är så "besserwissriga". TS förstår att det faktum att fölet inte har kompisar är ett problem men att det inte går att göra något åt för tillfället. Herregud, ni vet väl inte vad som hänt? Alla är vi människor och bland blir det fel!

Jag har väl egentligen inga konkreta tips då jag inte hanterar föl. Men kan du få fölet aktiverat på något vis? Dra med den på löshoppning, uteritter osv? Kanske man kan ställa in någon form av klurigheter i hagen så den får tänka lite? Något att gnaga på? Släpa in lite grenar, granris, en fotboll eller annat kul som den kan skoja med. Jag spånar bara lite.. :)

Släng in en halvpaff fotboll, saker att plocka med och tugga på, kan du låna ngn liten sällskapsponny? Jag hade en a-ponny som gick med sto och föl när jag hade ensamföl. Sen hade jag ngt ädlre syskon.

I övrigt som CK skriver, du får nog bli tuffare med honom så att du bryter hans beteende.

Jag har förövrigt träffat föl som biter massor trots att de går med andra föl och i flock så jag tror inte att det är hela orsaken att din skulle vara ensam.. Du har fått en Emilfölunge som är full i bus!

Än har jag inte fått någon riktigt bitig unge men jag hade nog sagt till på skarpen direkt då det inte är ett önskvärt beteende, fölungarna går inte fram och biter på en annan vuxen häst om den tydligt markerar att det inte är ok, och det ska gudarna veta att de gör när det inte passar! Våra nyp är som lärkvingar i jämförelse :D

Jag har också ett hingstföl som går själv. Han skulle ha haft lekkompis men p.g.a. olycka så blev han ensam :(
Mitt hingstföl är dock väldigt snällt! Han varken bits eller sparkas. Bara en söt gosegris!
Jag försöker aktivera sto och framförallt fölet genom ridning. Rider stoet ca 5 dagar i veckan + lättare "löshoppning" 1 gång i månaden. Rider mycket ute i naturen där fölet får springa med. Han har även leksaker så som pilatesboll som han underhåller sig med i hagen. Han får även ha kontakt med andra hästar i samband med ridning, men bara med de hästarna som fungerar bra med honom (så han har ca 5 mammor + 9 pappor + några kusiner och farbröder :angel:). Jag går även promenad med honom för att aktivera hans hjärna ca 2 dagar i veckan, det behöver inte vara en lång promenad, utan mest så att han får lukta och se andra saker. Har fungerat bra hitintills, men så fort sto och föl har delat på sig så kommer han att få gå med jämnåriga hingstar.
Ville mest förklara att du är inte ensam om att bara ha ett föl som går själv. Såhär gör ivf jag för att underlätta situationen. ;)

knappen.

jag förstår inte att det ska vara så komplicerat :(
Man säger till fölet redan från första början den hanteras öht av människor, genom markering och såfort den tar markeringen är det lugnt. Det är verkligen inga konstigheter? :(

ser för mycket ang. folk som har djur öht, hur man förmänskligar djuren och ursäktar dem för de är söta och man känner individen osv. Det funkar inte sällan en lång väg just för att djur är snälla och man har en relation till dem i grunden osv. Men faktum kvarstår fortfarande: om man upplever att ett problem finns så behöver man ta tag i det utan att bortförklara eller förminska det och hoppas att det löser sig på ngt sätt osv bara sådär: man markerar som sagt tydligt och när responsen kommer svarar man på den med eftergift direkt. Upprepas det följer man upp med konsekvent beteende.

det stora problemet för människor som hanterar djur är att de just inte har ett konsekvent beteende utifrån en konkret logik i fråga om beteende, som djuret förstår. och nej - det handlar inte om bestraffning i sig.

Nehe. Inget svar.

Jag anser inte att man behandlar ngt mkt mkt ungt som en vuxen.
Se o lär av mödrarna. NÄR de Har börjat säga till, så....

Jag är så knäpp att min unge som inte har grimma på sig annat än vid ledande får en liten tunn morotsskiva när den får på sig grimman. Den kommer inte att få det för jämnan.
Redan nu söker den upp grimman o vill i den. Precis som jag vill att den ska göra med tränset i framtiden. Den lär sig att själv sänka ditt huvud o det blir positivt.

Nya saker som den lär sig- godsak.
Fy fasen vad den kommer att bli odräglig:D
Den kan t o m lyfta på fötterna..3 mån gammal härom dagen
Mamman hade inte ätit annat än Krafft som 2,5åring o den åt inget annat. Fick riva morötter för att få den att äta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2