Nåväl har inte svar på ursprungsfrågan utan delar den snarare men en vuxen hingst. 18 år inriden som 11 åring, sparsamt riden, delvis inkörd som 3 åring. Aldrig körd sen dess. Gått i flock fram till minst 3 års ålder. När han tycker det blir jobbigt försöker hana bitas. Men han respekterar människan - viker undan när han rusar etc. Han har alltså i mångt och mycket hanterats så som jag uppfattar att ni förespråkar. Alltså skulle han inte bitas likväl försöker han även om det mest blir markering men det känns....den här diskussionen har vi dagligen. Vi har haft andra som nafsat när de kom till oss och som slutade mha konsekvent behandling. De metoderna funkar inte på honom dvs fösa bort, flytta sig själv, lätta tag i mulen mm. Just nu försöker vi komma på vad denne gossen svarar på. Följer tråden vidare
Jag upplever ju att nypa i läppen snarare kan trigga hingstar. Jag upplever att de har reflexer att fortsätta nafsa, bita etc vid beröring kring truten. Givetvis kan man träna dem till att inte ha så starka sådana eller att inte agera på de känslorna.
Men jag tror inte på att fostra dem genom att göra sånt. Då får man liksom mer att fostra bort än man får om man korrigerar annorstädes.
Grunden med alla hästar är att se till att de närmar sig en med respekt. Precis som de inte går på hur som helst mot sina hästkompisar får de heller inte göra det mot oss.
Det handlar inte bara om att vakta nån zon eller sfär eller att de ska få komma vid inbjudan etc. Det handlar om att de ska komma mot en på rätt sätt, i rätt energi och med respekt.
Precis som vi hälsar varann som människor.
Iom att vi är så mycket skörare än hästar så är det desto viktigare att de förstår att de inte lever rövare med oss.
Hästar blir inte skrämda och osäkra individer för att man korrigerar dem skarpt.
De blir osäkra då de inte förstår varför korrigeringen kom eller om de inte får känna sig bra/trygga/får vara ifred.
All hästfostran handlar om att vara dynamisk och att inte agera i affekt.
Man bestraffar inte hästar. Man korrigerar i det ögonblick den gör fel. Efteråt är det för sent. Och blir då bestraffning och oftast i affekt.
När man korrigerar gör man det i den kraft/energi det behövs och taggar direkt hästen svarar ner till och är nöjd och glad.
Just därför kan man inte bli förbannad. För då är det svårt att bli tydlig i då de gör rätt.
Jag ska kunna vara runt en hingst(och andra hästar) och röra mig nära den utan att den biter mig.
Visst att de kan råka försvara sig etc i vissa lägen om de tex har smärta eller så.
Men de ska aldrig bita mig bara för att jag finns nära nog. Det får de lära sig av med.
Hittills har jag bara stött på en hingst som inte fattade normala tillsägelser. Vissa har ju lättare eller svårare och en del har befästa problembeteenden. Men de har svarat på normalt språk med viss mängd upprepning.
Däremot hade jag en passhäst på travet som var extremt märklig. Han var en ohängd ungslyngel som man försökt slå tillrätta och inte riktigt lyckats få förstå.
Det hade resulterat i att han var livrädd. Men han kunde bara inte kontrollera sina impulser att bita i allt och alla. Han visste redan då han var mitt i det att han "gjort fel". Så han panikade mitt i det utan att man ens reagerat. Han blev så skraj av att han förväntade sig åka på däng att han stod på tårna och darrade och höll på att ramla och blev då rädd för det etc etc.
Honom undvek jag bara korrigera och höll mig undan. Sen började jag laborera med nyp i halsen och annat som kan funka på en del ungar men inte är lika våldsamt som att ryta eller klappa till eller röra sig hotfullt mot dem etc.
Det gav liten effekt. Men inte mycket..
En dag stod jag med en jumbostor Helosantub öppnad i handen då han högg. Jag stod så till att jag fick in tuben i munnen på honom och en rejäl klick klämdes ut.
Sen bet han aldrig mer just mig.
Jag vet att man förr i militären lät såna hingstar bita i kokta(supervarma) rovor. De brände sig och slutade då.
Det här blev väl en liknande effekt, men utan skador.
Nu vet jag inte hur nyttigt det är med Helosan att äta. Men man kanske kan hitta ngt lika äckligt som de kan få hugga i..
Ang ts så tycker inte jag att upprepningen i sig är det som tränar hästen till saker. Det är HUR man tränar dem. Så hellre några riktigt bra pass än många som går shit.
Jag skulle nog se mig om efter någon som kunde hjälpa mig med den här träningen om jag vore du. Jag tycker det låter som du behöver hjälp av proffs.
Det är bara dumt att nöta och befästa saker som inte ska befästas.
Att få en så ung häst att lyfta benen går rätt fort om man vet vad man håller på med.
Det finns diverse tekniker att arbeta mer säkert och med bättre/snabbare resultat.
Utöver att du kan få hjälp med resten.