Jo, det är klart att hästar är individer. En del är lite tuffare än andra.Men nu får det väl ändå vara nog!
Grimskaft, tvättlina, långpisk.
Det går att vänligt men bestämt "säga till den" redan nu.
Vad vet andra om hur pass intensiv den är.?
Det finns absolut inga garantier att den slutar för att den får en kompis att leka med. Ibland blir de t tvärtom.
Leker likadant med människan om den inte är skygg.
Jag tror att Alla har fått tillrättavisa en hingst!
Hingstar eller sedan val.är munnigare än ston.
De biter sönder svansarna på andra
Jag hade en som i halva livet bet sönder andras täcken, slet av sig skydd o boots o alltid fibblade med blixtlås o annat på mina kläder. Öppnade dörrar, tände lampor. De är individer.
Jag har oxå mitt föl ensam med mamman vilket kommer per automatik att innebära att den kommer att bli odräglig-enligt bukedrevet. Nej de kommer att vara lika tajta som andra livskamrater o stoet kommer inte att ha så många år kvar.
Vi fick ett föl till i byn, men ett hingstföl som oxå går utan kompis. Så planen sprack. Min väninnas hingstföl går oxå utan kompis. Hon har aldrig fått 2 hingstföl samma år. De har gått med övriga stoflocken.
Stofölen har fått skador när de hamnat emellan stona.
Fy vilka dåliga hästägare vi är.
Jag har gärna hästarna i knät för att jag lär dem att jag inte är en häst.
En NH människa klarade inte av det o började knäppa med fingrarna uppe vid deras öron. Som tur var reagerade de inte. Samtidigt var hennes egen häst misstänksam mot människor o hon blev förvånad över att den sökte kontakt med mig.
Så det där svingandet o träffandet med grimskaftet or ett uselt sätt att "fostra" dem.
Man har gått ifrån att överhantering skulle vara skadligt. Felaktigt sådant-Ja absolut!
Varför anses travare vara väl hanterade o trevliga?
Jo för att man Måste börja tidigt.
Det finns nya studier bl.a av Flyinge som bara visar positiva effekter, men där finns kunnigt folk med.
Att hålla på o leka med dem är ngt annat.
Lär dem vad de behöver o sen övrig tid med hästar.
Ts har också tydligen erfarit detta
Ts skriver också att säga till inte hjälper.
Ts är tydligt besvärad av fölets bett. Det är inget man ska behöva finna sig i.
Ett snurrande grimskaft är inte på något vis aggressivt mot hästen, det bara är där och hästen väljer att själv hålla avstånd.
Visst finns det föl som klarar att bara gå med mamma och ändå växa upp och bli hur goa som helst
Även om dom får sitta i husses knä och mysa inbland
För dom är ju individer och ska därför behandlas så