Föl som bits

Men nu får det väl ändå vara nog!
Grimskaft, tvättlina, långpisk.
Det går att vänligt men bestämt "säga till den" redan nu.
Vad vet andra om hur pass intensiv den är.?
Det finns absolut inga garantier att den slutar för att den får en kompis att leka med. Ibland blir de t tvärtom.
Leker likadant med människan om den inte är skygg.
Jag tror att Alla har fått tillrättavisa en hingst!

Hingstar eller sedan val.är munnigare än ston.
De biter sönder svansarna på andra
Jag hade en som i halva livet bet sönder andras täcken, slet av sig skydd o boots o alltid fibblade med blixtlås o annat på mina kläder. Öppnade dörrar, tände lampor. De är individer.

Jag har oxå mitt föl ensam med mamman vilket kommer per automatik att innebära att den kommer att bli odräglig-enligt bukedrevet. Nej de kommer att vara lika tajta som andra livskamrater o stoet kommer inte att ha så många år kvar.
Vi fick ett föl till i byn, men ett hingstföl som oxå går utan kompis. Så planen sprack. Min väninnas hingstföl går oxå utan kompis. Hon har aldrig fått 2 hingstföl samma år. De har gått med övriga stoflocken.
Stofölen har fått skador när de hamnat emellan stona.

Fy vilka dåliga hästägare vi är.

Jag har gärna hästarna i knät för att jag lär dem att jag inte är en häst.
En NH människa klarade inte av det o började knäppa med fingrarna uppe vid deras öron. Som tur var reagerade de inte. Samtidigt var hennes egen häst misstänksam mot människor o hon blev förvånad över att den sökte kontakt med mig.
Så det där svingandet o träffandet med grimskaftet or ett uselt sätt att "fostra" dem.

Man har gått ifrån att överhantering skulle vara skadligt. Felaktigt sådant-Ja absolut!
Varför anses travare vara väl hanterade o trevliga?
Jo för att man Måste börja tidigt.
Det finns nya studier bl.a av Flyinge som bara visar positiva effekter, men där finns kunnigt folk med.
Att hålla på o leka med dem är ngt annat.
Lär dem vad de behöver o sen övrig tid med hästar.
Jo, det är klart att hästar är individer. En del är lite tuffare än andra.
Ts har också tydligen erfarit detta
Ts skriver också att säga till inte hjälper.
Ts är tydligt besvärad av fölets bett. Det är inget man ska behöva finna sig i.
Ett snurrande grimskaft är inte på något vis aggressivt mot hästen, det bara är där och hästen väljer att själv hålla avstånd.

Visst finns det föl som klarar att bara gå med mamma och ändå växa upp och bli hur goa som helst
Även om dom får sitta i husses knä och mysa inbland :)
För dom är ju individer och ska därför behandlas så

Jag är av den övertygelsen att de flesta djur blir som man gör dem.

Både jag o min väninna får alltid höra hur "snälla" våra hästar är oavsett vad det handlar om.
Visst är de snälla, men främst har de tillit samt är väluppfostrade.

En häst som ständigt hotas- Kom inte för nära! vet vad som händer annars.....
Hota sig till respekt.Det ska man förtjäna!
Jag vill inte ha det så.

Senast ändrad:
Jag är av den övertygelsen att de flesta djur blir som man gör dem.

Både jag o min väninna får alltid höra hur "snälla" våra hästar är oavsett vad det handlar om.
Visst är de snälla, men främst har de tillit samt är väluppfostrade.

En häst som ständigt hotas- Kom inte för nära! vet vad som händer annars.....
Jag vill inte ha det så.
Det tror jag också att hästar blir vad man gör dom till
Mina hästar är världens snällaste

Ett snurrade grimskaft är inget hot ingen är arg. Grimskaftet blir en del av personen ungefär som en viftande svans. Man kan bara snurra lugnt eller gunga det fram och tillbaka det är bara att anpassa
En häst ska aldrig tillåtas springa på eller nafsa. Lika lite som en hundvalp ska tillåtas att gnaga på händerna eller vakta och morra

Hästar känner ilska, att bli irriterad på en häst är värre än ett snurrande snöre

Vad skulle du ha tvättlinan till då?
Kl
Jag gillar när fölen får vara med mamman o prova på löshoppning. Blev överväldigad första gången jag såg det. På samma ställe reds 2,5 åringar in utan att longeras o i alla gångarter på fyrkanten med Bjudning.
Ryttaren satt stilla som en Kentaur. Hoppryttare.
Resor o så mkt annat de har nytta av i vuxenlivet. Handhäst på liten tur på våren mm.
Tidig tillvänjning. De har så mkt mer gratis än andra.

När jag lastade o åkte själv till olika ställen med min 1-2 årshingst o "löshoppade" ansåg folk att jag var knäpp.
Den fick lära den vad det handlade om med havrehinksmetoden. Utan ståhej o jagande.
Nu är det raljerande, men jag gör det för att få en balans till det svenska -inga får vara avvikande eller konst iga. "Så har man aldrig gjort "o ve den som hittar på nya påfund. Däremot kan vi ta hit kommersiella filosofier från USA som har en helt annan syn på hästar. Farliga djur som man ska skrämma skiten ur.:mad:

I en annan del av Sala....har man kanske redan kommit på det. Praxis.

Undrar över hur lösdrift hade blivit mottaget på 70-talet :wtf: eller för kossor. Mkt
OT nu....

Jo, det är klart att hästar är individer. En del är lite tuffare än andra.
Ts har också tydligen erfarit detta
Ts skriver också att säga till inte hjälper.
Ts är tydligt besvärad av fölets bett. Det är inget man ska behöva finna sig i.
Ett snurrande grimskaft är inte på något vis aggressivt mot hästen, det bara är där och hästen väljer att själv hålla avstånd.

Visst finns det föl som klarar att bara gå med mamma och ändå växa upp och bli hur goa som helst
Även om dom får sitta i husses knä och mysa inbland :)
För dom är ju individer och ska därför behandlas så

Ja, inte tusan är detta den tuffaste individ jag har träffat på!

Jag får bara känslan av att ni vill trycka ner mej för att jag inte är tillräckligt bra. Men ingen av er känner ju mej...

Vad skulle du ha tvättlinan till då?
Kl
Jag gillar när fölen får vara med mamman o prova på löshoppning. Blev överväldigad första gången jag såg det. På samma ställe reds 2,5 åringar in utan att longeras o i alla gångarter på fyrkanten med Bjudning.
Ryttaren satt stilla som en Kentaur. Hoppryttare.
Resor o så mkt annat de har nytta av i vuxenlivet. Handhäst på liten tur på våren mm.
Tidig tillvänjning. De har så mkt mer gratis än andra.

När jag lastade o åkte själv till olika ställen med min 1-2 årshingst o "löshoppade" ansåg folk att jag var knäpp.
Den fick lära den vad det handlade om med havrehinksmetoden. Utan ståhej o jagande.
Nu är det raljerande, men jag gör det för att få en balans till det svenska -inga får vara avvikande eller konst iga. "Så har man aldrig gjort "o ve den som hittar på nya påfund. Däremot kan vi ta hit kommersiella filosofier från USA som har en helt annan syn på hästar. Farliga djur som man ska skrämma skiten ur.:mad:

I en annan del av Sala....har man kanske redan kommit på det. Praxis.

Undrar över hur lösdrift hade blivit mottaget på 70-talet :wtf: eller för kossor. Mkt
OT nu....

Detta är långt ifrån den första hästen jag har haft. Och precis som dej axel så får jag ofta beröm för mina hästar vad det gäller hantering och välbefinnande.

Tanken med att inte hantera unghästar så mkt är att dom inte ska känna sig alltför ”hemma” med människor. Vissa hästar kan tappa respekten för människor om dom hanteras innan dom har lärt sig att inordna sig i en flock. Människor är inte speciellt uppmärksamma på beetenden och snabba med tillrättavisningar om du jämför med andra hästar. Det finns också hästar som är artiga eller lite skygga och tvärtom mår bra av att hanteras mkt. I det här fallet så lär det inte hjälpa att lämna honom i fred med mamma. Att ta in och ut en häst varje dag är att hantera.

Du tycker inte att du får några goda råd om hur du får din häst att sluta bitas, utan du får moralpredikningar om annat. Du vill ha råd som fungerar direkt utan att du ska behöva uppoffra dig på något sätt, du inser inte att bitningen kommer av för mkt felriktad energi.

Om du vill ha snabba resultat utan att ordna det grundläggande problemet så har du redan fått goda råd på hur du ” är hård, spöar upp honom osv”. Dessa sätt är mindre bra för du skapar ännu mer frustration hos en redan frustrerad häst. Lyssna då på Alice Zeta, hon ger goda råd och har dessutom erfarenhet av hur din häst troligtvis kommer att bli som vuxen. Börja med grimskaftet, om det inte hjälper så gå vidare med tvättlinan. När han blir äldre så kan en långpisk vara ett bra alternativ så behöver du inte stå så nära honom. Hur det blir med verkning av hovarna då kan man undra men det finns ju lugnande. På en vuxen häst som Alice häst så finns det inte många alternativ, man måste ju freda sig. Men det kan inte vara den roligaste hästen att umgås med.

Det verkar som om du tycker att du har dålig hästhållning eftersom du bemöter alla råd du får med försvar. Jag tror att alla andra här uppfattar det som att du har hamnat/placerat dig i en jäklig sits som gett dig problem. Jag vet inte hur du ska lösa problemet, men jag vet att din lilla häst inte har förmågan att förstå att du är sjuk, bor i Norrland och så vidare.....Livet förändras för alla hela tiden inte bara för dig. Man får helt enkelt anpassa sig när det uppstår nya situationer och göra det man tror är bäst. Vad som är bäst kan ingen annan avgöra åt dig, det är helt och hållet ditt ansvar.

Nyss gav mammahäst fölis inte bara ett nyp i arselet , utan fick upprepa det 2 ggr till innan det gick hem.
Antagligen tar fölis i med tänderna när hon ska dia.

Ston slår inte mot sina föl, utan nyper till dem. Så o borde vi göra.
Ang. Hundvalpen så tillrättavisar man valpen först när tiken har börjat o då lämpligen på samma sätt. Sätter handen runt nosen o föser bort den. De liksom föl förstår inte att det gör ont på oss. Det lär man dem på samma sätt.

Ja, inte tusan är detta den tuffaste individ jag har träffat på!

Jag får bara känslan av att ni vill trycka ner mej för att jag inte är tillräckligt bra. Men ingen av er känner ju mej...
Nu är du riktigt tramsig!!

Skärp dig, hur gammal är du?

Alla kan väl få problem med en häst.
Det har jag också, jag har problem med min ridning.

Då jag frågar om råd, så får jag självklart finna mig i om någon säger att jag gör fel. Det är ju UPPENBART att jag har gjort fel om jag har ett problem!!

Om jag inte vill höra att jag gjort fel, så får jag väl låta bli att fråga om råd.

Men snälla snälla, du jag har aldrig sagt att jag inte har gjort fel. Men för den skullen vill jag inte bli sågad vid fotknölarna för att jag ber om ett råd.

Nyss gav mammahäst fölis inte bara ett nyp i arselet , utan fick upprepa det 2 ggr till innan det gick hem.
Antagligen tar fölis i med tänderna när hon ska dia.

Ston slår inte mot sina föl, utan nyper till dem. Så o borde vi göra.
Ang. Hundvalpen så tillrättavisar man valpen först när tiken har börjat o då lämpligen på samma sätt. Sätter handen runt nosen o föser bort den. De liksom föl förstår inte att det gör ont på oss. Det lär man dem på samma sätt.
Du är inte fölets mamma.
En häst som inte får vara ifred, för att någon annan är för närgången
Lägger öronen bakåt slår ilsket med svansen och viftar till slut med bakhovarna om den som kränker den privata sfären inte fattar.

Att snurra lite lätt på tvättlina, grimskaft (utan att vara irriterad, du kan tom vissla eller sjunga glatt) kan rimligtvis inte uppfattas som ett hot om våld.
Hästen vi hade här uppfattade inte mig våldsam på något vis, men hon höll avståndet, även utan snurr till slut.

Men herrejösses.
Det finns nästan lika många åsikter om hästhållning/ hantering som det finns hästmänniskor o kvinnor är de bästa hönsen. Liksom Jag.
Du skulle aldrig kunna tillfredsställa allas id'eer.

Jag har oxå drömmar om den perfekta hästhållningen, men det skulle krävas många miljoner som jag inte har.
Du är inte fölets mamma.
En häst som inte får vara ifred, för att någon annan är för närgången
Lägger öronen bakåt slår ilsket med svansen och viftar till slut med bakhovarna om den som kränker den privata sfären inte fattar.

Att snurra lite lätt på tvättlina, grimskaft (utan att vara irriterad, du kan tom vissla eller sjunga glatt) kan rimligtvis inte uppfattas som ett hot om våld.
Hästen vi hade här uppfattade inte mig våldsam på något vis, men hon höll avståndet, även utan snurr till slut.
Jag är stoets människa.
Den som hon känner väl o litar på. Fölet ser o lär o har redan tillit.
De är som barn o man får lära dem vad som är OK med viss tolerans. Ju äldre desto större krav på hyfs.
Var sak har sin tid
Den privata sfären är BS när hästar är vänner. Vilket jag vill vara med mina.
De kliar varandra o står nära.
Återigen. Jag tror mig inte vara en häst eller försöker vara en.
Jag lär mina hästar ord som jag har nytta av i en massa situationer.
Kom o stanna kan fölet redan. Det betyder inte att det alltid funkar
När stoet är lydig lär sig fölet av att härma o allt är mkt lättare. Precis som med hundträning.

När man har tillit, är tydlig o konsekvent får man heller sällan problem uppsuttet.
Med ston är tilliten extra viktig.

Senast ändrad:
Vadå he
Men herrejösses.
Det finns nästan lika många åsikter om hästhållning/ hantering som det finns hästmänniskor o kvinnor är de bästa hönsen. Liksom Jag.
Du skulle aldrig kunna tillfredsställa allas id'eer.

Jag har oxå drömmar om den perfekta hästhållningen, men det skulle krävas många miljoner som jag inte har.
Jag är stoets människa.
Den som hon känner väl o litar på. Fölet ser o lär o har redan tillit.
De är som barn o man får lära dem vad som är OK med viss tolerans. Ju äldre desto större krav på hyfs.
Var sak har sin tid
Den privata sfären är BS när hästar är vänner. Vilket jag vill vara med mina.
De kliar varandra o står nära.
Återigen. Jag tror mig inte vara en häst eller försöker vara en.
Jag lär mina hästar ord som jag har nytta av i en massa situationer.
Kom o stanna kan fölet redan. Det betyder inte att det alltid funkar
När stoet är lydig lär sig fölet av att härma o allt är mkt lättare. Precis som med hundträning.

När man har tillit, är tydlig o konsekvent får man heller sällan problem uppsuttet.
Med ston är tilliten extra viktig.
vaddå herre jösses?

Jag skriver ha och utgår från vad jag tycker är en vettig och sund hästhållning?

Vems idéer om hästhållning utgår du från?

Det behövs inte miljoner för att få till basic för att djuren ska få ett bra och naturligt hästliv.
Ett lyxigt stall och ridhus kostar miljoner.
Jag tror inte ett lyxigt stall och ridhus står överst på någon hästs önskelista.
Tror du?

Tillit är a och o när man har hand med djur
Det är ett fakta som nog ingen argumentera emot.

Hästar är säkert många gånger väldigt förlåtande i sin relation med människor.
Människor gör ofta fel. Ändå fungerar relationen häst-människa på ett bra sätt.

Problem uppstår när en häst inte är lika förlåtande mot människors fel och brister i kommunikationen.

Jag har inga erfarenheter av föl som inte respekterar människor.

Jag har erfarenhet av en vuxen häst, som som bara har gått ihop med mamma hela livet, den hästen va också mycket överhanterad som föl.
Noll respekt och bufflig utan dess like.

Det enda sättet för mig att hålla hästen på behörigt avstånd va att ta upp mycket plats runtomkring mig
När jag ledde till och från hagar hade jag alltid ett grimskaft som jag slog mig själv på ryggen, snurrade runt min kropp. Kom hästen nära fick hen en smäll av skaftet.
Du ska inte slåss, du ska bara bevaka din space.
Respekterar fölet inte grimskaftet, ta något annat som kännsnosen, en bit tvättlina t. ex.
Nu ändrar du dig varefter.
Man kan inte behandla ett tre mån. Föl som en vuxen.
Inte ens en vuxen ska behöva få en smäll på nosen.

Respekt är inget man hotar sig till. Klart att hästen aktar sig- opålitlig människa.
Är man bara inte dum eller orättvis så förtjänar man hästens tillit o inget behöver "förlåtas".
Dummare än så är ingen häst.

Nu ändrar du dig varefter.
Man kan inte behandla ett tre mån. Föl som en vuxen.
Inte ens en vuxen ska behöva få en smäll på nosen.

Respekt är inget man hotar sig till. Klart att hästen aktar sig- opålitlig människa.
Är man bara inte dum eller orättvis så förtjänar man hästens tillit o inget behöver "förlåtas".
Dummare än så är ingen häst.
Det ju precis det jag säger

Det finnas klantar som håller på med hästar
Problem uppstår om 'fel' (icke förlåtande) häst kommer till klant

Hur många gånger ska jag behöva säga att ett snurrande snöre inte behöver vara hotande?

Hästen tycker att ett snurrande rep är farligt. Det är ju det som är syftet.
Det spelar ingen om du så sjunger. Den har fått ett antal smällar o lärt sig.
Sen behövs bara hotet. -Kom inte för nära för då får du en smäll igen!!
Man gör inte så mot ett föl.

Hästen tycker att ett snurrande rep är farligt. Det är ju det som är syftet.
Det spelar ingen om du så sjunger. Den har fått ett antal smällar o lärt sig.
Sen behövs bara hotet. -Kom inte för nära för då får du en smäll igen!!
Man gör inte så mot ett föl.
Vad gör man med föl som biter hårt och inte tar en tillsägelse enl dig?

Nåväl har inte svar på ursprungsfrågan utan delar den snarare men en vuxen hingst. 18 år inriden som 11 åring, sparsamt riden, delvis inkörd som 3 åring. Aldrig körd sen dess. Gått i flock fram till minst 3 års ålder. När han tycker det blir jobbigt försöker hana bitas. Men han respekterar människan - viker undan när han rusar etc. Han har alltså i mångt och mycket hanterats så som jag uppfattar att ni förespråkar. Alltså skulle han inte bitas likväl försöker han även om det mest blir markering men det känns....den här diskussionen har vi dagligen. Vi har haft andra som nafsat när de kom till oss och som slutade mha konsekvent behandling. De metoderna funkar inte på honom dvs fösa bort, flytta sig själv, lätta tag i mulen mm. Just nu försöker vi komma på vad denne gossen svarar på. Följer tråden vidare

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 898
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat