föl som är uppfödd på flaska...

En av mina första pållar var uppfödd på flaska men det enda som var problemet med henne var att hon älskade att ta saker som "hängde" på kläderna i munnen... Chapsfransar, jacksnören osv. Om det var direkt kopplat till flaskhanteringen har jag ingen aning om...hon åt dom inte utan bara "tussade".. :crazy:

Ett av mina ston (Winnie the Pooh) miste sin mamma när hon var 1 månad gammal så henne fick vi "hinkmata". Hon fick gå med en valack som genast adopterade henne. Vi har aldrig haft problem med hanteringen av stoet och ingen har märkt något speciellt med henne heller.
Kan ha berott på att hon blev fostrad av sin plastpappa och att vi behandlade henne som vilken häst som helst. :)
Hon har ett bra flockbeteende och har inga problem med andra hästar, är också en jättefin mamma själv. :love:

Hur kan det vara "accepterat" att flaskuppföda föl på det här sättet? Innan t.ex. en bonde skulle få för sig att göra det med en kalv utan mamma - den får flaska ett par gånger så den garanterat får i sig råmjölken, sen är det spann som gäller. Det blir då fullt normala kreatur av individerna...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 916
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 161
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar