föl som är rädd för att vara själv. HJÄLP

A

annika eriksson

Hej
Jag undrar om jag kan få lite råd för hur jag ska gå tillväga, vill absolut inte att det ska bli fel på något sätt.
Har nyss köpt ett litet islänningsföl på sex månader. Hon har gått i flock förr och aldrig innan jag köpte henne varit skild från sin mamma.

Jag har redan ett halvblod och dom två har blivit som ler och långhalm.
När och hur kan jag börja vänja henne att vara ensam i stallet när jag tar ut den store?
Vilke fel ska jag undvika?
vill ju gärna att det ska gå att hantera dom var för sig själv.
skall sägas att hon har fint och lugnt psyke när det gäller allt annat men blir hysterisk om hon blir ensam i hage eller stall.
Tack på förhand för hjälp

Sv: föl som är rädd för att vara själv. HJÄLP

Personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att ha både hunnit avvänja, sälja och flytta ett föl från den invanda miljön vid 6 månaders ålder så jag skulle först låta henne bli helt trygg i den nya miljön innan jag tränade henne att vara ensam. Hon är ju bara en bebis ännu som ju dessutom inte varit ifrån sin mamma alls tidigare.

Då du så småningom börjar träna henne att vara ifrån den andra hästen låt någon människa vara med henne i stallet då den andra hästen går i från henne det brukar hjälpa med lite mänskligt sällskap i början.

Senast ändrad:

När de skiljde min unghäst från sin mamma så var han bara 3 månader när han fick vara själv. Hans mamma är lektionsponny så hon var tvungen att börja "arbeta".

Ialla fall så hade de boxväggar som var ca 120 cm höga, men Spender hoppade över iaf. Han var då ca 65 cm hög! Han hoppade flera gånger så till slut så band uppfödaren upp honom i boxen så han stod fastbunden när han var själv. Så det är nog det enda tipset jag kan ge!

Men herregud!!! Hoppas du skämtar! :eek:
Nej inte ska du låta den lilla vara själv innan den är trygg och sen får du börja korta stunder och då tycker jag med att han/hon ska ha en människa med. Typ du tar ut bebis från hagen och lämnar stora hästen, borstar 5 min och ut i hagen igen. Vill du ha en otrygg och stressad häst kan jag dock rekommendera att du gör som föregående föreslog.... :grin:

skall sägas att hon har fint och lugnt psyke när det gäller allt annat men blir hysterisk om hon blir ensam i hage eller stall.

Hästen är ett flockdjur så det är inget konstigt alls att hon blir hysterisk. Jag skulle inte lämna en sådan ung häst själv inte ens för en kort stund.
Jag brukar börja när hästen har blivit ett år med att gå korta promenader för att öva på att lämna flocken. När promenaderna går utan problem börjar jag ta in unghästen först och ställa i boxen.
Det bästa är att ta hästen från flocken inte flocken från hästen

Hej och tack för era svar.. det var nog som jag trodde själv men det är alltid skönt att få andras syn på saker och ting, man blir lätt hemmablind.

jag har köpt dom flesta av mina pållar när dom varit mellan 6-10 månader gamla och ohanterade.

jag brukar börja med en gång att få hästen ledvan och hantervan, när hästen är ledvan så tar jag ut den någon gång i veckan på kort promenad själv. sedan lite längre promenader. sedan tar jag ut den ur stallet till hagen först på morgonen (låter hästen lämna flocken) när dom stått stallade. därefter tar jag in den hästen först i boxen på kvällen osv. nästa steg är att ta in den ovana hästen och låta den stå själv en stund i boxen mitt på dagen. har alltid haft stängd box från början eftersom det alltid finns en risk att hästen hoppar över samt mkt. strö om den skulle få oväntad panik och går i kull.

ju mindre den är när den vänjer sig att vara själv (med människan i början tills den är trygg) ju lättare är det. en vuxen häst som är ovan och får panik kan orsaka mkt. större skada på omgivningen och då även på sig själv. tar man det pö om pö och har i åtanke hur hästen fungerar så brukar det oftast "gå av sig själv" utan större problem.

Släpp ut henne i en stor flock med islandshästar i blandade åldrar och låt henne vara bebis ...

Släpp ut henne i en stor flock med islandshästar i blandade åldrar och låt henne vara bebis ...

Jag håller med du... Tycker inte att så små bebisar ska vara ensamma alls.

Min kompis köpte en fölis i mars 2008, sedan i somras har han och hans unghästkompis gått in i varsina boxar några timmar varje dag för att äta och sova. Sedan augusti har han fått få vara i boxen själv några timmar. Han äter och sover och har det bra.
Men det är absolut det tidigaste jag skulle försöka ha dem ensamma, och då bara om de tydligt visade att de var trygga och lugna. Jag skulle inte stänga in en hysterisk fölis i en box, aldrig någonsin.

Håller med du.
nu var denna ej avvand alls som jag förstår o den bör lära sig rutinerna ganska snabbt. Att storebror försvinner en kort stund, men kommer alltid tillbaka.

Skulle dock inte lämna den i hagen.

Självklart är det inte meningen att hon ska vara själv i varken hage eller box länge. Vi har flera hästar hon går med. Men problemet är när man tar ut och in. Jag tar en häst i taget. Och under den tiden behöver jag att hon ska kunna stå själv i boxen i ca fem minuter medans jag lämnar den ena hon och hämtar den andra...
Och det är det jag vill ha hjälp med hur jag ska göra. Vill inte ta två hästar i taget om något skulle hända ur säkerhetssynpunkt.

hon går redan med andra hästar hela dagarna.

Då förstår jag.

Skulle du kunna få hjälp av någon med in och utsläpp under en period då? Så ni kan ta ut dem nästan samtidigt, och gradvis öka avståndet?
Så hon hinner lära sig rutinerna att det inte är något annant än att hon ska ut i hagen, hon vet ju inte om du tänkt lämna henne ensam hela dagen.

80% av tiden har jag sambon till hjälp och då går det bra men som sagt så händer det att jag måste göra det själv när han är borta... Men jag har inte så mycket val då.. ledsamt när hon blir rädd bara och inte förstår.. men det ger sig nog med tiden...

hur är hon om du tar ut henne själv och går en liten sväng runt på gårn ?

Självklart är det inte meningen att hon ska vara själv i varken hage eller box länge. Vi har flera hästar hon går med. Men problemet är när man tar ut och in. Jag tar en häst i taget. Och under den tiden behöver jag att hon ska kunna stå själv i boxen i ca fem minuter medans jag lämnar den ena hon och hämtar den andra...
Och det är det jag vill ha hjälp med hur jag ska göra. Vill inte ta två hästar i taget om något skulle hända ur säkerhetssynpunkt.

Börja med att ta in storebror och sedan fölet. Sedan tar du ut fölet först och storebror sedan så blir den aldrig själv.
Ska du ut och rida ber du att få ta in en tredje häst som får vara sällskap till fölet.

När det fungerar och fölet verkar tryggt kan du börja byta ordningen och ta in fölet först så den får vara själv några minuter tills nästa kommer in.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Trissa
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar