Föl med svullna ben

Zansalicious

Trådstartare
Igår så var jag ut på daglig koll av min fölunge som snart är 3 månader. Då var hon märkbart svullen i båda bak, på utsidan över kotan och en bra bit upp längs benet. Ingen feber och aningen stelbent var hon då. Idag så ringde stallägaren och sa att hon även var svullen fram, ska åka ut om nån timme och kolla och tempa igen.

Övrigt känt är att hon varit aningen matt de senaste 3-4 veckorna, tycker hon ligger ner mer än de andra två fölungarna i samma ålder och har haft lite problem med pälsfällning. - Jättetjock päls som är väldigt lurvig och som gjort att hon svettats mycket och antagligen anledningen till att hon varit lite hängig. Pälsen har dock äntligen börjat släppa lite nu.

Några tips och ideér?

Igår så var jag ut på daglig koll av min fölunge som snart är 3 månader. Då var hon märkbart svullen i båda bak, på utsidan över kotan och en bra bit upp längs benet. Ingen feber och aningen stelbent var hon då. Idag så ringde stallägaren och sa att hon även var svullen fram, ska åka ut om nån timme och kolla och tempa igen.

Övrigt känt är att hon varit aningen matt de senaste 3-4 veckorna, tycker hon ligger ner mer än de andra två fölungarna i samma ålder och har haft lite problem med pälsfällning. - Jättetjock päls som är väldigt lurvig och som gjort att hon svettats mycket och antagligen anledningen till att hon varit lite hängig. Pälsen har dock äntligen börjat släppa lite nu.

Några tips och ideér?
Jag hade ringt ut en veterinär att ta blodprov på henne, många distriktsveterinärer är jätteduktiga. Ringer du en klinik kommer de att vilja att du kommer in med fölet direkt och det finns så mycket smittor på djursjukhus. Plus att du kommer få en enorm räkning från djursjukhuset, blir dyrt även om det finns försäkring.

Ny uppdatering: har nu varit ute och kollat henne igen. Något lägre temp då de varit inne ett par timmar då ett av stona var in på semin. Avmaskad som hon ska och 0 EPG - gjort en check då hon som sagt var matt o hade problem med pälsen.
Hon var enbart aningen svullen h fram och där hittade jag två skrapsår som tvättades. Bak tyckte jag mig inbilla mig två små!!! krustor/varpärlor på vbak där hon nu även var svullen på insidan. I övrigt är hon pigg och springer om så aningen stelbent.
Ang klinik och uttag av vet så avvaktar till ev försämring.

Ny uppdatering: har nu varit ute och kollat henne igen. Något lägre temp då de varit inne ett par timmar då ett av stona var in på semin. Avmaskad som hon ska och 0 EPG - gjort en check då hon som sagt var matt o hade problem med pälsen.
Hon var enbart aningen svullen h fram och där hittade jag två skrapsår som tvättades. Bak tyckte jag mig inbilla mig två små!!! krustor/varpärlor på vbak där hon nu även var svullen på insidan. I övrigt är hon pigg och springer om så aningen stelbent.
Ang klinik och uttag av vet så avvaktar till ev försämring.
Om det är så att det är småsår som orsakar svullnaden så kanske det är läge att tvätta alla benen ordentligt och sprita och se om det hjälper.

Några tips och ideér?

Har fölet varit matt 3-4 veckor!!!

Ja alltså inte klockrent matt men tycker jag inbillar mig att hon ligger mer än de andra och när det är soligt så är hon mer medtagen och varm dock ej febrig.
Har fått andra funderingar som protein-överskott eller annan ev förgiftning av något. De går i en stooor hage med mycket bete. Fram till i år har inga hästar gått på halva betet. Fortfarande ingen feber, snarare nästan sjunkit.. 38,5 igår i sol, 38,1 inne imorse och 37,8 ute På em efter regn..

Svullnaden har nu blommat ut med muggliknande utslag. Baddar med bakteriedödande! Är som att hon har småååå men många sår bak men fram har hon fått större sår. :/ Örter?

Svullnaden har nu blommat ut med muggliknande utslag. Baddar med bakteriedödande! Är som att hon har småååå men många sår bak men fram har hon fått större sår. :/ Örter?
Eftersom det har blivit värre är det läge att ringa veterinären. Leverprover kan (bör) man ta.

På föl kan det gå utför mycket snabbt.

Vill bara säga att jag har varit i kontakt med vet men då det inte var akut så avvaktar jag. Idag piggare och bara ena bak svullet och glömde säga att svullnaden allmänt gick ner när såren började komma. Har dålig erfarenhet av både vet o läkare och hör därför hellre med flera källor :)

Vill bara säga att jag har varit i kontakt med vet men då det inte var akut så avvaktar jag. Idag piggare och bara ena bak svullet och glömde säga att svullnaden allmänt gick ner när såren började komma. Har dålig erfarenhet av både vet o läkare och hör därför hellre med flera källor :)

Och du är medveten om hur fort det kan gå med föl? Om risken att muggliknande saker sommartid kan höra samman med leverpåverkan? Om att föl är mycket känsligare för infektioner och att infekterade småsår på föl kan bli något helt annat än på en vuxen häst? På att föl med nedsatt AT kan ha större problem än som syns utanpå? Osv.

Jag menar innan du förkastar de med över fem års universitetsutbildning...

Bra hursom att fölet är bättre och hoppas det fortsätter gå bra. Jag hade velat veta VARFÖR fölet är trött och varför det fått krustor på benen, men det är jag...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 589
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 882
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.