Föl med "fel" benställning

Sv: Föl med "fel" benställning

Jag tror vi pratar förbi varandra, i grunden menar samma sak men uttrycker det olika. Mitt resonemang utgick i från epifysen,epifysfogen, ditt svar tolkar jag det som att du resonerar kring metafysen.

Jag försöker följa tråden bara av ren nyfikenhet är inte så insatt i detta.
Men däremot så undrar jag vad epifysen har med hovar att göra? Och vad epifysfogen och metafysen är för ngt?

Jag har förstått det som av dina inlägg att du är en hovslagare med lång utbildning i ämnet och ser verkligen fram emot en förklaring på vad du menar. Det är ju fler än VAT som läser ditt inlägg.

Epifys är änden på ett rörben. Diafys är själva rörbenets 'skaft' (om du tänker dig en klassisk 'benknota' så är den smalare på mitten och 'knubbig' i ändarna, själva benet mellan 'ändarna' är diafysen och det knubbiga är epifysen. Metafys är övergången/sammanslutningen mellan epifys och diafys.

Epifysfog, det ordet används inte generellt vad jag vet/mött, men jag kan inte få det till annat än att Coari med det menar - tillväxtzon.. Man använder däremot benämningen epifysskivan, som är just tillväxtzonen i metafysen.

När hästar (och människor) förs är epifyserna av mjukt brosk, som med tiden förbenas när benkärnan utvecklas. Och när tillväxtzonen är sluten är således brosket omvandlat till ben. (Därför man kan se när tillväxtzonerna sluts mha röntgen, ben syns ju tydligt på rtg, vilket inte brosk gör. Lite spinoff men när jag trodde mitt hundskrälle slutat växa så rtg han i 'annat ärende' - en hästspark - och inga skador av sparken, däremot konstaterade vet med ett flin att 'och han har inte slutat växa än, tillväxtzonen i lårbenet är inte sluten. :crazy:)

Så jag kan inte heller förstå riktigt hur Coari menar med att han och VAT menat samma men C pratat om epifys och epifysfog och VAT om metafys när dte gäller tillväxtzoner och deras slutning?
Tillväxtzonen är ju där den är oavsett vad man kallar den, och den sluts på samma vis oavsett vad man kallar den?

Senast ändrad:

Det vet jag inget om. Men att sitta och åka land och rike runt men en fölis under 2 veckor gör jag inte om det inte är något livshotande!

Huntley ligger strax norr om Ängelholm. Alltså mitt emellan Helsingborg och Halmstad ;)

Jag har själv varit i Halmstad/Slöinge med föl, och blivit hänvisad dit ner.

Tyvärr får jag meddela att jag idag hittade fölis död i hagen:( Hon hann bli 15 dagar gammal. Nu ägnar jag all min tid åt mamma Tähti!

har läst tråden och ville bara beklaga den tragiska utgången, verkligen fruktansvärt :(

Tyvärr får jag meddela att jag idag hittade fölis död i hagen:( Hon hann bli 15 dagar gammal. Nu ägnar jag all min tid åt mamma Tähti!

Det gör du helt rätt i !!!

Väldigt tragist att behöva läsa första meningen i detta inlägg och det är naturligtvis ingen tröst för dig att höra att det just detta år verkar vara väldigt stort antal bortfall på årsföl. Varför kan jag inte svara på och är därför som alla andra intresserad av att den dagen du eventuellt vill dela med dig av orsaken återkommer. Jag vill inte påstå att det beror på nyfikenhet utan jag försöker finna en gemensam nämnare och alla fallbeskrivningar kan i ett senare läge uppvisa ett mönster.

Sköt om ER båda.

Det gör du helt rätt i !!!

Väldigt tragist att behöva läsa första meningen i detta inlägg och det är naturligtvis ingen tröst för dig att höra att det just detta år verkar vara väldigt stort antal bortfall på årsföl. Varför kan jag inte svara på och är därför som alla andra intresserad av att den dagen du eventuellt vill dela med dig av orsaken återkommer. Jag vill inte påstå att det beror på nyfikenhet utan jag försöker finna en gemensam nämnare och alla fallbeskrivningar kan i ett senare läge uppvisa ett mönster.

Sköt om ER båda.

Nu ligger fölis och tittar på solen. Men en gul blomma och på sin mammas täcke får hon sin sista vila.:cry:

Jag vet tyvärr inte vad som har hänt och kommer aldrig få veta. Igår busade fölis som aldrig förr. Och idag var hon borta. Efter 1 timmes letande hittade vi henne. I det höga gräset mitt i hagen. Död..... Inga synliga skador, inget blod inga brutna ben. Veterinären ansåg inte det nödvändigt att komma ut. Utan vi ägnar tid åt mamma Tähti, och behövs veterinären till någon är det till henne.

Tyvärr ville ej försäkringsbolaget ha en obduktion och det skulle vara för kostsamt och smärtsamt att köra omkring med fölis och skära i henne utan anledning., för mig!

Mamma betar i kväll lugnt i flocken. Mjölken rinner och benen är våta. ett lugn råder i hagen precis som de vet.

Och i kväll fick fölis sitt namn. Tellun Ihme, Telluns Mirakel. För hon är och kommer alltid vara ett mirakel.

Min lilla IHME!

Usch så tråkigt.
Jag förlorade min första fölunge. Det är nu 5 år sedan och jag har 3 syskon till den döda fölisen nu.

Stoet var den av oss som tog det med fattning. Efter ca 20 min hade hon förstått att fölis var borta och hon gick vidare i livet som inget hänt. Det är konstigt att de tar det så naturligt och att de förstår.

Beklagar verkligen sorgen.
Verkligen tråkigt.Hon ser så fridfullt vacker ut på bilderna så jag antar att hon dog i sömnen om det nu kan va till nån liten tröst.

Anklaga inte dig själv på nåt vis,ibland kan föl ha medfött hjärtfel ,missbildat blodkärl nånstans i kroppen el liknande och kan dö snabbt utan att du hinner se minsta symtom..jag tror inte fölis hann märka nåt själv heller..

Stor kram och ge all din kärlek till mamma häst ,hon sörjer sin fölis nu.

Nej vad hämskt! Jag beklagar verkligen :(. Så trist att höra.

Varför hade de finska namn förresten?

Jag blev alldeles berörd nu. Sorgligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat