Föl med "fel" benställning

Sv: Föl med "fel" benställning

Ta kontakt med blockutbildad hovis - det har hänt mycket inom fölkorrigering - men du har inte mycket tid på dig innan tillväxts zonerna sluter sig

Lyssna inte på de som säger det ordnar sig innan du talat med någon som är insatt i modern fölkorrigering - när tillväxtzonen är slutna så är det för sent

Man skall smida medan järnet är varmt och man skall korrigera innan tillväxtzonenerna sluter sig och jag tror att det rör sig om 6 veckor

Smider man medans järnet är för varmt kan det leda till brännskador. Det finns (tyvärr) i dag massor av unghästar som ngn omgående kastat sig på med korrigering,, tyvärr har detta senare visat sig lett till överkorrigering med katastrofala följder för den växande unghästen. Vi kan ta ett ex,, en Australiensisk hovis som åker runt och har föredrag i fölkorrigering. Han e grönjävlig på att få precis alla sina fullblodsföl han korrigerat i tidig ålder att på 1 års auktionen för fullblod uppvisa spikraka benställningar. Köparna står i kö för att bjuda på just dessa fullblod. När dagen kommer då dom börjar starta som "galoppisar" så uppvisas även resultatet av detta genom statestik. Tyvärr så säger statestiken INTE bättre hållbarhet på hans tidigare utförda arbeten.

Tillväxtzoner sluter sig olika tidsmässigt så som ngn nämt, den sista tillväxtzonen sluter sig så sent som när hästen är ca fyra år. Den första zonen som tillsluter sig är kotans tillväxtzoner och det sker redan när fölet är ca 2 veckor, Kotan är oxå den första leden man ska koncentrera sig på att försöka bli belastad i benets styvaste riktning. Carpus har man mkt längre tid på sig korrigera eftersom carpus tillväxtzoner inte tillsluts förän fölet är ca 6 månader.

Den viktigaste personen i fölets första levnadsveckor är inte en skicklig hovis,en skicklig veterinär utan som Lilla Skutt nämde, en hästägare som lägger ner all sin tid och följer råden för hur fölet ska få en bra start här i livet. Två veckors träget arbete som leder till individens framtida ökade hållbarhet anser i alla fall jag som överkommligt i stället för alla framtida hältor,klinikbesök,och dyra både veterinär och hovslagar räkningar.

Susan: Jag tycker inte du ska uttala dig om hur och eller vilka block andra användare har genomgått utan tala i egen sak,, hur många block har du själv genomgått.

P.S. Vill du ta del av den teoretiska delen av blocket fölkorrigering så pm:a mig så skickar jag det till dig så vi framledes slipper flera felaktiga påståenden.

Nyfiken bara, men menar du att din erf som hovslagare är att mammans benställning nedärvs i högre grad än pappans? Eller att mammans benställning sas 'alltid' nedärvs, plus ev påverkan från hingsten?

Bjud hem mamma och pappa på middag, efter middagen klär ni av er och ställer er bredvid varanndra framför spegeln. Vad blir ditt eget svar på din nedärvhet plus ev påverkan från brevbäraren??

*knapplån*

Just arvbarheten på benställning är väldigt lågt om man tex jämför med typ, trav, skritt osv. Däremot skall man ju självklart undvika att betäcka en mycket tåtrång märr med en mycket tåtrång hingst.

Att generna från mamman skulle ha högre arvbarhet när det kommer till benställ är intressant. Kan ju vara så att det är andra orsaker än direkt genetiskt som gör att man drar en felaktig slutsats.

Kan ju vara så att det är storleken på livmodern, livmoderns placering m.m som gör att vissa ston upplevs som om de nedärver sin benställning när de i själva verket har ärvt något annat från sin mamma som påverkar benställningen.

Även om en häst består till 50% av stoet och 50% av hingsten så uppvisar vissa individer mer dominata gener än andra. Detta kan man ju enkelt se i tex Blup då vissa hingstar nedervär bra typ, eller bra trav oavsett vilket sto som används.

Hästar med hög linjeavel i stammen besitter säkerligen en hel del dominata gener som slår igenom med tydlig synbarhet.

Mvh

Tora

Bjud hem mamma och pappa på middag, efter middagen klär ni av er och ställer er bredvid varanndra framför spegeln. Vad blir ditt eget svar på din nedärvhet plus ev påverkan från brevbäraren??

Sorry, jag är en karbonkopia av min farmor som ung, och synnerliken lik min far.

Så, om inte min mor svor på att det var hon som födde fram mig så hade jag misstänkt brevbäraren - den kvinnliga brevbäraren :devil:

Bara för att skjuta den grava förenklingen i sank så är min brors äldsta dotter en kopia av far sin, medan den yngsta dottern är mycket lik sin mor. 50 - 50 alltså.

Det hade varit trevligare med ett seriöst svar..

Just det där med livmodern etc tror jag spelar stor roll för benställning precis när fölet 'kommit ut'. Som jag skrev ang Ks mamma, så K var rätt 'vind' i sina framben när hon föddes, men stoägaren tyckte lugnande att 'andas, alla fölen har sett ut så i frambenen, de rättar sig själva väldigt snart'. Och så gjorde även min K.

Stoet gav dessutom - oberoende av hingst och trots att hon själv inte var så stor - stora föl.

Dvs det är inte alltför långsökt att tro att det att fölen var sneda i frambenen vid födseln men rättade sig själva inte berodde på att stoet nedärvde 'krokighet', men att hon nedärvde 'stor storlek', och fölet låg trångt och fick 'knyckla ihop' benen en hel del i livmodern?

Frågan är ju dock var gränsen går, och hur man vet den? vad som är pga legat trångt t ex, och vad som är regelrätt nedärvd avvikelse?

:rofl:
Ha ha du e så himla pedagogisk!
Snacka om teori i praktiken.:rofl::rofl:fan jag får inte skratta så mkt ,då hostar jag så förbaskat.:crazy:

Just det där med livmodern etc tror jag spelar stor roll för benställning precis när fölet 'kommit ut'.

Frågan är ju dock var gränsen går, och hur man vet den? vad som är pga legat trångt t ex, och vad som är regelrätt nedärvd avvikelse?
Ja det där är faktiskt intressant .Helt rätt tänkt.
Man vet ju säkert på kor att vissa tjurar lämnar stora kalvar,säkert är det så på häst också.
Mitt första sto fick tre föl,två efter samma hingst och det sista efter en liten hingst.
Första två fölen var exakt lika stora som föl och unghästar,benställning lika.
Sista fölungen efter liten hingst blev skitstor!!
154 hög "ponny" som vuxen.Så där vet tusan vilket anlaget om storlek kom ifrån.Nåt genetisk skämt längre bak i stamtavlan,men jag är glad att det blev som det blev,det är min favvishäst nu.:love:
Han var stor som föl och låg nog trångt då han va lite bockbent ena fram,rättade sig inom en vecka , han är den som är mest välbenad av mina uppfödingar.Blev tom kallad hingstämne( jag fnissade då han som 1åring var väl stor för sin ålder,självklart kastrerades han)
Så de som var mindre kanske hade plats att ligga med bena i kors i livmodern ha ha.
De hade iallafall mer plats att kicka morsan i magen ,det var ett jäkla sprattel i magen på de två första.
Sista fölungen hon fick var så lugn så jag trodde han var död ett tag,men han hade väl inte plats att busa i magen,han sprang desto mer som ettåring.Kallades ett tag "Oledolyckan".:D

Jag är ju en kopia av min far så troligtvis så är väl jag undantaget.. I hästvärlden hittills så har jag haft lite felaktiga benställningar på föl och det har berott på mammans defekt i livmodern eftersom jag haft två olika hingstar till det stoet. Båda fölen har tagits bort. annars är det nog 50/50 vem det beror på.. med lite spel i livets trisslotter..

Den första zonen som tillsluter sig är kotans tillväxtzoner och det sker redan när fölet är ca 2 veckor, Kotan är oxå den första leden man ska koncentrera sig på att försöka bli belastad i benets styvaste riktning. Carpus har man mkt längre tid på sig korrigera eftersom carpus tillväxtzoner inte tillsluts förän fölet är ca 6 månader.

P.S. Vill du ta del av den teoretiska delen av blocket fölkorrigering så pm:a mig så skickar jag det till dig så vi framledes slipper flera felaktiga påståenden.

Att kotbenets tillväxtzoner skulle vara slutna vid 2 veckors ålder stämmer inte alls.
Kotan och kronbenets tillväxtzoner är de som sluts först. Det sker mellan 6-18 månader.
Däremot skall en eventuell korrigering göras innan tillväxtzonen börjar förbenas.

Det går att läsa i den teoretiska delen av fölkorrigerings blocket.

Nu har jag fler bilder i min blogg. Här har ni 3 av dem!

cimg4082_98008469.jpg

Fölet är lindrigt carpus valgus, x-bent båda fram men jag skulle koncentrerat mig på att den även har en lindrig varus ställning i kronleden.
Man får alltså börja med de nedersta lederna eftersom de sluts först och för att undvika att fölet i detta fallet blir inåttåad hålla ner insidorna på hovarna.

X-benthet (valgus) rättar ofta till sig själv men hjulbenthet (varus) kräver ofta lite mer omsorg.

Jag vill påstå att 9 gånger av 10 så rätar fölen till sig själva utan större påverkan av hovslagare och/eller vet. Fölen kan se fruktansvärt vinda och krokiga ut sina första levnadsveckor så man ibland blir mörkrädd då man ser dem:crazy: Har haft fölungar som varit så tryckta i knäna att knäleden varit "låst" åt fel håll osv...Det är dock viktigt att fölet får komma ut i hage så tidigt som möjligt, och så mycket som möjligt för att "motionera" så man inte håller dem på box

Ser man ingen tydlig förbättring inom ett par tre veckor tycker jag dock att man ska konsultera hovslagare för eventuella korrigeringar

Nyfiken bara, men menar du att din erf som hovslagare är att mammans benställning nedärvs i högre grad än pappans? Eller att mammans benställning sas 'alltid' nedärvs, plus ev påverkan från hingsten?

Mest nyfiken som sagt, då min förra hovslagare var av samma åsikt. Och min K föddes med exakt samma avvikelse på ett bakben som mamman hade haft. När hon föddes var hon iofs krokig mest här och där fram, vilket stoägaren lugnade mig med att 'de brukar se ut så efter det stoet, hon ger så stora föl, de brukar rätta sig själva på nån vecka'. Vilket hon mycket riktigt gjorde, rättade sig själv helt fram. Däremot var 'mammakopieavvikelsen' som var på ett bakben kvar

Intressant! Jag hade en märr som var väldigt upprätad på kotorna och till och med lite bockbent på vä fram. Drabbades av en böjsena vid sin första start trots att man alltid trott att veka kotor mer är anledning till böjsenor. Till saken hör att hon betäcktes trots sin exteriöra avvikelse,för att hon ansågs väldigt talangfull och kapabel, med en helt korrekt hingst. Ut kommer ett hingstföl 11 månader senare med samma korta, upprätade kotor fram samt tendens till bockbent på vä fram. Hästen har återkommande problem i vä framknä med skelettförändringar och drabbas till sist av en böjsena:grin: Gör, precis som sin mamma, en start...

Hästen betäcks igen-med en annan hingst och ut kikar en hingst med samma upprätade kotor:( Hästen lyckas med 12 starter innan den bräcker ner i vä fram-böjsena...

Hästen betäcks ytterligare en gång med en tredje hingst och åter igen-hingst föds med upprätade kotor och tendens till bockbent på vä fram. Gör 4 starter och bräcker ner vä fram-böjsena:grin:

Alla hästar var väldigt talangfulla men stoet nedärvde absolut sin defekt till sina avkommor trots försök med flera olika hingstar. Defekten slog verkligen igenom...

Oj, där kan man snacka om specifik nedärvning ja, samma ben och 'allt lika'. Antar man gav upp avelsplanerna sen?

Ja det blev inga fler föl för henne tyvärr. Man får väl vara glad bara att man betäckte med budgethingstar och inga i hundratusen kronors klassen för då hade man väl slitit sig i håret:rofl:

Skillnaden mellan mig och andra är väl att jag öppet deklarerar hur saker förhåller sig, och inte försöker låtsas att vara något jag inte är.

Jag lägger mig heller inte i hur andra skriver och försöker heller inte kontrollera vilka som får eller vad som får skrivas.

Är man seriös så förmedlar man till den kunskap som finns och lägger sin egen person utanför

och jag har tillgång till mer seriösa källor än dig

Senast ändrad:

Yes en som tänker :bow: och ser till helheten

Jag har varit på en föreläsninsgserie där både Chris Johnston och Micke Berg talade om att inåtttåade hästar hade större risk för att drabbas av kotledsinflammation. Detta med brådskan ang korrigering kommer från en föreläsning med Roepsdorff,

Båda föreläsningarna har haft ett hållbarhetsperspektiv

Jag är glad att du tar plats och skriver, för om man googlar på olika hästproblem så är de första sidorna som kommer upp bukefalos. (undrar vad det kostar?)

Buke är mao en kunskapskälla för många - därför behövs att kompetenta orkar engagera sig

So please keep it up :love:

Senast ändrad:

om man googlar på olika hästproblem så är de första sidorna som kommer upp bukefalos. (undrar vad det kostar?)

Mest troligt ingenting. Sponsrade länkar/träffar markeras.

Däremot rangordnar ju t ex google dels på meta-taggarna, men också på hur ofta sökordet förekommer på en viss site, hur populär en sida är (antal besökare osv), hur ofta det länkas till den etc.

Därför t ex wikipedia kommer högt i de flesta sökningar.

Och då blir det väldigt tydligt varför bukefalos hamnar högt i sökningar =)

Tora;13682460Kan ju vara så att det är storleken på livmodern skrev:
Jag har svårt att tro på dessa bortförklaringar.
Livmodern är ju relativt elastiskt. ;)

Och ärligt, nog lär det vara trångt för fölet hur som när det ligger i magen?

Jag tror det är till stora delar genetiskt vilket benställ de har när de föds.
Rättar de sen till sig själva är väl allt frid och fröjd.

Delvis kl

Håller med.

Är själv helt övertygad att x-benthet är en ärftlig förmåga.

Det har hos oss till och med gått så långt att vi vet med exakt precision att den eller den ofödda ungen efter just hingsten Mr X kommer att behöva insats i form av korrigering och eventuella skenor. :D

Ljusbruna, bulhuvud och småsura följer också med i detta paket ;)

I övrigt så viktigt med vila på "fel-ungar"
Tidig kontroll, täta hovisbesök.

Vi har gett oss i kast med sådana föl efter 14 dagars ålder men före tre veckors passering.
Efter 30 dagar blir det svårare.

AM

Att kotbenets tillväxtzoner skulle vara slutna vid 2 veckors ålder stämmer inte alls.
Kotan och kronbenets tillväxtzoner är de som sluts först. Det sker mellan 6-18 månader.
Däremot skall en eventuell korrigering göras innan tillväxtzonen börjar förbenas.

Det går att läsa i den teoretiska delen av fölkorrigerings blocket.

Jag tror vi pratar förbi varandra, i grunden menar samma sak men uttrycker det olika. Mitt resonemang utgick i från epifysen,epifysfogen, ditt svar tolkar jag det som att du resonerar kring metafysen.

Kan det ha blivit en så stor missuppfattning??

Spelar inger roll igentligen,, jag tycker ditt svar va bättre formulerat och mera lättförståligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat