Föl med "fel" benställning

Sv: Föl med "fel" benställning

En bonusbild på mamma och föl! Som för övrig är av rasen Finsk häst!

cimg4092_98009340.jpg

(Hovis kommer nästa vecka för att verka mamma häst)

En bonusbild på mamma och föl! Som för övrig är av rasen Finsk häst!

cimg4092_98009340.jpg

(Hovis kommer nästa vecka för att verka mamma häst)

Denna bild stärker mitt resonemang av att fölet nedärver sina största genener via stoet.

Titta noga, benställningen på sto och föl är genetiskt exakta.

Gud så bra bild,, det ser skitkul ut.

Denna bild stärker mitt resonemang av att fölet nedärver sina största genener via stoet.

Stoet står snett;) Ska lägga in annan bild på henne.

Ja de e så söta!

Hittade nån bild men hon står inte bra på dem heller!
30770756.jpg

Kan ta nya foton i morgon!

Ser sååå fin ut :laugh:, det där X-et kommer troligen också att räta ut sig, oftast gör det så.

Vi tog aldrig in honom på klinik. Hovis har mycket erfarenhet av x-benta små bebisar så han fixade skena på ett navs!
Mitt föl var något mindre x-bent, men hängde lika mycket i knäna som din. Förmodligen kommer ditt föl räta upp sig av sig självt. Men vi tog tag i saken innan blev för stor, vilket har gett resultat :)

Coari har gett dig bra råd,Det är mkt viktigt att fölis rör på sig ,men lagom mkt.:bow:
Om fölis överranstränger sig får hon ont och hon kan få problem.

Låt henne få en chans att rätta sig själv ett par veckor först.
Sen låter du duktig hovis verka henne med max 3 veckors intervall.
Jag har en kunds häst som föddes för 3 år sedan,jag fick själv lite panik då fölis var extremt sned på ena fram.
Jag kontaktade en mkt skicklig kollega(Coari ) och vi följde hans råd,hästägaren höll noga koll på fölis och vände dessutom på dygnet så fölis fick vila när det var som varmast ute,märren sprang när det kom bromsar.
Jag verkade/raspade fölis med 2- 3 veckors mellanrum ,och fölet rättade sig snabbt utan några beslag eller skenor.
Viktigt är att också hålla koll på bakhovarna så man inte blir fixerad vid fram bara för att den är krokigast fram.rätt ofta kan ett bakben va rejält krokigt med från födseln!
De lilla man kan raspa gör stor skillnad om det görs på rätt ställe(oftast insidorna fram)

Denna fölis som jag verkade och vars hästägare höll noga koll på sin fölunge (så den rörde sig och vilade i lagom intervall är idag spikrak i frambenen .)
Matten tjatar ofta om att hon är såå tacksam, men hon gjorde faktiskt halva jobbet själv när hon lade ner tid på att kolla till fölungen noga .:love:,resten gjorde naturen själv,jag bara pilla lite ibland:D.

Så var inte orolig.
Gör bara det som skall göras i rätt tid och lämna inget åt slumpen så fixar fölis resten.
Det du lägger ner i tid och pengar första tiden på fölis får du igen senare.
Lycka till ,och boka in kunnig hovis var tredje vecka sen(eller med 14dgrs intervall om det behövs).

Nyfiken bara, men menar du att din erf som hovslagare är att mammans benställning nedärvs i högre grad än pappans? Eller att mammans benställning sas 'alltid' nedärvs, plus ev påverkan från hingsten?

Mest nyfiken som sagt, då min förra hovslagare var av samma åsikt. Och min K föddes med exakt samma avvikelse på ett bakben som mamman hade haft. När hon föddes var hon iofs krokig mest här och där fram, vilket stoägaren lugnade mig med att 'de brukar se ut så efter det stoet, hon ger så stora föl, de brukar rätta sig själva på nån vecka'. Vilket hon mycket riktigt gjorde, rättade sig själv helt fram. Däremot var 'mammakopieavvikelsen' som var på ett bakben kvar, och den rättades av hovslagaren, med täta små korrigeringar, samt som Lille Skutt beskrev, nogsam koll på utevistelse kontra vila (jag gjorde inte mkt mer än släpade in och ut sto och föl i början kändes det som).

Hon var helt rättställd och rak i sina ben sen, enormt fascinerande att på nära håll få se hur stor skillnad så 'lite' justering kan göra. (Lite mängdmässigt, inte 'insatsmässigt', kunskapen och insatsen från hovslagaren är ju avgörande, men hur stor skillnad man kan få genom att ta liiiite på en sida t ex).

Jag hade sådan tur att jag inte bara hade en guldhovis, utan också nästgårds. Han var här var fjärde dag en period, sen glesade vi ut det. Annars hade vi fått limma på sådana där skor med extensions.

Ta kontakt med blockutbildad hovis - det har hänt mycket inom fölkorrigering - men du har inte mycket tid på dig innan tillväxts zonerna sluter sig

Lyssna inte på de som säger det ordnar sig innan du talat med någon som är insatt i modern fölkorrigering - när tillväxtzonen är slutna så är det för sent

Man skall smida medan järnet är varmt och man skall korrigera innan tillväxtzonenerna sluter sig och jag tror att det rör sig om 6 veckor

Senast ändrad:

det är sånt här jag tänker på, kontakta en blockutbildad hovis

http://www.alltomhastar.se/artiklar...ling-av-fol-med-avvikande-benstallning-del-1/

Enda länken jag hittade

klickade vidare där - jag hade fel det var 8 veckor - men det är rätt kort tid. det här är tillfället då det lönar sig med blockutbildad hovis, det räcker inte med allmänt duktig utan den skall vara utbildad med att använda sk fölskor

Här är en som frågar när den skall ta ut hovis
http://www.alltomhastar.se/artiklar...krokiga-ben-nar-ska-jag-kontakta-hovslagaren/

Skriver inte bara specifikt till TS utan mest för att upplysa om att det står fel i många böcker hur lång tid man har på sig

Senast ändrad:

Man skall smida medan järnet är varmt och man skall korrigera innan tillväxtzonenerna sluter sig och jag tror att det rör sig om 6 veckor

De sluter sig väldigt olika, vissa tillväxtzoner sluts inte förrän hästen är flera år gammal.

Men ur artikeln du klistrade in:

Förbeningen av tillväxtzonerna sker tidigast vid hovleden som är sluten redan vid födseln därefter sluts kron och kotled. Önskemålet är vid korrigeringsarbete av falangerna att ha dem raka och ”klara” vid ca 3 månaders ålder. Det vill säga att den benställning man har vid 3 månaders ålder i kota och neråt får hästen vanligtvis leva med resten av livet.

3 månader = ca 12 v. Och då är vi från kotan och ner, carpus är ingalunda sluten än. Dock så brukar de ju inte vara raka i falangerna och sneda i carpus, så man kan ju inte vänta hur länge som helst ändå.

Så absolut att man inte ska vänta förrän någon skicklig kikat på det osv, men finns ingen anledning få panik och 'skrämmas' med att när fölet är 6 v är tillväxtzonerna slutna. Det finns dessutom en risk med att korrigera för snabbt och/eller för mycket med. Benen självkorrigerar en hel del. Står också i artikeln för övrigt =) Men minns hur förvånad jag var när min hovis sa 'färdigkorrigerat' ang K, och jag tyckte 'men, det är ju fortfarande snett', och hovis förklarade att 'ja, men det rättar hon själv. Om jag korrigerar tills dt är helt rakt, kommer hon få kotan inåtvriden istället, för de 'efterkorrigerar' alltid lite själv.

Jo men om det skall vara klart vid 12 veckor och det inte skall gå för fort så bör man börja i tid.

och observera att jag skrev att hon skulle tala med blockutbildad hovis - innan hon slappnade av

Ingen här (i tråden) har alla block mig veterligt, det räcker inte med skicklig i detta fallet

tänk på det jag skrev att en vanlig hovis är som en distriktsläkare - men här behövs en ortoped

jämför med dig själv - inte nöjer du dig med distriktarn om du behöver en ortoped?

Blocken finns av en anledning

Senast ändrad:

Det finns iofs hovslagare som t ex jobbat på klinik och har många års erfarenhet av just fölkorrigeringar, men utan att ha blocken. Och så finns det 'nykläckta' blockhovisar. Så, jag står fast vid 'skicklig'. Sen exakt vad som bedömmer denna skicklighet kan man diskutera. Idealet är en blockutbildad med mycket lång erfarenhet av just fölkorrigeringar =)

Hästen föddes 5:e juli, idag är det 15:e juli och fölis är 10 dagar gammal. Dvs att ingen kollat på den so far är inget 'konstigt', man brukar ge dem just ca 7 - 10 dagar till spontant förbättring om det inte är mkt svåra felställningar ju. Och TS föl har spontant uppvisat förbättring. Så att ingen tittat på det än är ju ingen fara. Däremot bör någon göra det 'nu'.

Jag kanske tolkade ditt inlägg förut 'för hårt', men det lät som du tyckte att det brann i knutarna och någon borde kollat på det för länge sen och man hade mycket kort tid, mindre än 2 v, på sig att rätta till det som behöver rättas till, innan det var försent. Och sån panik är det ju inte, även om man precis som du säger inte ska vänta till sista stund heller.

Senast ändrad:

Hovslagare, veterinär osv är kontaktade och jag har fått rådet att vänta ett tag till.

ja du tolkade det för hårt och jag skrev

Skriver inte bara specifikt till TS utan mest för att upplysa om att det står fel i många böcker hur lång tid man har på sig

Eftersom många var lite väl laid back så tyckte jag det behövdes balans

sedan så, skrev jag också att det handlade om att ha erfarenhet av fölskor, men nu börjar detta bli buketjaffs

är det värmen tro att det blir så i så många trådar :p

Jo men om det skall vara klart vid 12 veckor och det inte skall gå för fort så bör man börja i tid.

och observera att jag skrev att hon skulle tala med blockutbildad hovis - innan hon slappnade av

Ingen här (i tråden) har alla block mig veterligt, det räcker inte med skicklig i detta fallet

tänk på det jag skrev att en vanlig hovis är som en distriktsläkare - men här behövs en ortoped

jämför med dig själv - inte nöjer du dig med distriktarn om du behöver en ortoped?

Blocken finns av en anledning
Blocken finns av en anledning.Absolut och uppdatera sig kan man göra på många olika sätt.
Vad är en vanlig hovis menar du? En som gått en grundutbildning och inte ens gör vad den lärt sig på den?

Självklart skall man inte vänta för länge,men fölungen får gärna torka först innan man klistrar på den plastskor hit och dit och kanske överkorrigerar den i sin iver att inte vara "laid back".:angel:

Att vänta 14 dgr och följa det råd som tex Coari gett ,hur strider det emot blockutbildningen menar du?
För att veta vad som lärs ut och påstå att andra inte vet vad de talar om så nog bör man kanske gått den själv?;)
Kasta inte sten i glashus:
Ordbajsa inte sönder en seriös tråd bara för att du hatar mig (jag var ju brutalt ärlig i en tråd och sa vad jag tyckte om en viss skoning enbart för att jag blir upprörd över dåliga jobb och folk som envisas med att ge andra råd utan att inse att de själva behöver ringa 112)

Trådskaparen verkar förstå allvaret av att kolla upp fölungen i tid, så att "överkorrigera" ägaren i detta fall med att tjata om hur hon skall panikklistra på skor,sätta skenor eller operera just på sekunden är knappast aktuellt.
Sunt förnuft säger att man avvaktar lite och kollar hur fölungen rättar sig,den har ju inte blivit värre än.Fölungen kan ju till och med använda handduk.:rofl:

men varför tror du jag hatar dig? - tycker mest du är pinsam - särskilt nu

Senast ändrad:

Nyfiken bara, men menar du att din erf som hovslagare är att mammans benställning nedärvs i högre grad än pappans? Eller att mammans benställning sas 'alltid' nedärvs, plus ev påverkan från hingsten?

.
Jag kan inte låta bli att lägga mig i.
Jag har den erfarenheten på mina egna föl att pappan gett benställningen.
Så att märren alltid nedärver sin benställning stämmer inte alltid.
Ibland är ju märren så skickligt korrigerad som föl(och hingsten självklart) att man inte vet hur de sett ut som föl.
Som skicklige hovisen Billy Neville i Australien sagt(mkt känd för att vara extremt duktig på fölkorrigeringar)att hovslagarna blivit så skicliga på att korrigera föl att det avlas på djur det inte borde avlas på.
Att det med andra ord kommer födas allt fler krokiga fölungar eftersom det avlas på allt.
Jag menar inte att man skall låta bli att korrigera fölungar ,men att avla på allt tror jag inte på.:angel:

Jag har sett vissa märrar ge fölunge efter fölunge som tex varit windswept(stavas?)
De har korrigerats korrekt av bästa hovisar på klinik ,men ändå visat svagheter så fort de kommit i träning senare.Så även om de rättats upp nästan perfekt så har de ändå svagheter pga att de fötts extremt krokiga.

För att korrigera fölungar med perfekt resultat så tror jag på samarbete mellan skicklig hovslagare ,veterinär och faktiskt skicklig osteopat som kan balansera upp fölungens obalanser i kroppen.
Men där är vi inte än,men jag vet fall där det funkat över förväntan.
Helhetssynen tror jag stenhårt på .
Redan som föl tror jag på att se över hela fölungen,mkt som blir problem senare i livet har ofta hänt som föl eller unghästar.
Ändå har vi ofta rutinen att kolla upp dem när de ridits ett tag och börjat få problem kanske.
Som vanligt tänker jag högt.:o

Det där har ju diskuterats en del i fackpress med om jag inte minns galet. Just att iom det finns så stor skicklighet att korrigera fölingar, så döljs en hel del som man eg inte borde avla på. Och då inte bara vad gäller ston. Bockhov var iaf förr kassaktionsorsak för hingstar, samtidigt vet jag tvååringar som haft stora problem med bockhov som yngre, som korrigerats med utmärkt resultat, som visats på rådgivande bedömning för hingstar. (Vi pratar halvblod nu).

Nu har ingen av de (blott 2 st ska tilläggas) jag vet klarat nålsögat utan blivit valacker, men har fått mig fundera hur ofta det händer? Dvs finns det godkända hingstar i avel som utan dagens skickliga hovslagare och veterinärer skulle blivit kasserade för avel pga sina exteriösa avvikelser? Men som korrigerats och därför riskera nedärva det?

En populär hingst kan ju sätta ett försvarligt antal föl till världen liksom?

men varför tror du jag hatar dig? - tycker mest du är pinsam - särskilt nu

Mest pinsam är väl du som påstår att ingen här mer än du får ge råd för att du tror vissa saknar blockutbildning.;)
Hur vet du det är du lärare på blocken? Dont think so :rofl:
Själv är jag långt ifrån fullärd ,men några enkla råd kan jag nog ge utan att bli pinsam.
Själv är jag alltid kritisk till mina egna jobb,ibland blir det mindre bra ,ibland blir det skitbra och man tänker vilken jävla tur jag hade idag.:D
Allvarligt talat, man blir aldrig fullärd och måste alltid vara ödmjuk inför hästen.

Ingen är på topp varje dag ,inte ens en Hovslagarmästare.

Huvudsaken är att lägstanivån i ens arbete alltid ligger på en acceptabel hög nivå.Annars skall man byta yrke.
Alla hästar är individer och det finns alltid en häst som lär dig nåt nytt om du tror dig veta allt.

Som mitt motto är:Hovar ljuger aldrig.De visar hur hästen mår,(eller hovslagaren ,eller ägaren..:angel:)

Både som hästägare och hovslagare måste man installera ett Bullshitfilter.
Nåt sunt förnuft måste alltid finnas så man kan analysera vad som händer med hästen.Vad händer ?blir hästen bättre eller sämre pga mina insatser tex.
Alltid är det ett samarbete som behövs för att få hästar att må så så bra som möjligt.
Hovslagarn gör sin del korrekt,veterinären sin och hästägaren sin.
Finns det en svag länk så syns det snart.
Ibland finns det Otur med i bilden ,Men om oturen återkommer för ofta så är det inte otur ,det är Okunskap.Hos någon.
Fölungen i tråden kommer nog få tur tror jag,jag hoppas det iallafall .:bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka